تبیان، دستیار زندگی

چه کسانی رفتارهای تکانشی دارند

چرا در برابر لذت‌های آنی تسلیم می‌شویم؟

عبارت صبر کن، فکر کن را زیاد در ذهن خود به کار ببرید. تکرار این عبارت می‌تواند از رفتارهای هیجانی و لحظه‌ای شما جلوگیری کند. یکی از خصیصه‌های منفی خود را در نظر بگیرید و برای مدت یک هفته آن را ترک کنید. این مراقبه کوتاه‌مدت به شما یاد می‌دهد که اراده خوبی دارید و اگر بخواهید قادر هستید تغییراتی در خود ایجاد کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هیجان
به دلیل اراده ضعیفی که دارم نمی‌توانم در برابر لذت‌های آنی و زودگذر مقاومت کنم و همیشه در حال ریسک کردن هستم به همین دلیل می‌ترسم که در آینده گرفتار مواد مخدر و روان‌گردان و ... شوم. لطفاً راهنمایی‌ام کنید؟

این حالات شما می‌تواند حاکی از نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی باشد. یکی از علائم مهم در افراد بیش‌فعال رفتارهای تکانشی بدون فکر و بدون تأمل وبی هدف است؛ بنابراین در وهله اول باید این موضوع را پیگیری نموده و در صورت وجود آن، درمان را دنبال کنید. مراجعه به روان‌پزشک به‌ ویژه اگر این علائم را در دوران کودکی نیز به همراه داشته‌اید.

رفتارهای تکانشی رفتارهایی هستند که فرد به دلیل عدم بازداری هیجانی آن‌ها را بروز می‌دهد و تفکر و تأمل در آن نقشی ندارد. به همین دلیل این رفتارها می‌تواند برای فرد خطرساز بوده و او را به وادی‌های ناموجه نیز سوق دهد چراکه تکانش‌گری از هدفمندی و برنامه‌ریزی جلوگیری می‌کند.

کنترل تکانش نیاز به تمرین و زمان و پشتکار دارد. یکی از تمرین‌های مهم دراین‌باره این است که سعی کنید تصمیمی‌ها و استارت‌های عملی خود را به تأخیر بیندازید حتی اگر احساس می‌کنید در حال تصمیم‌گیری مناسبی هستید برای لحظات یا ساعاتی خوب به آن فکر کنید. البته این‌ که این روند به عادت شما تبدیل شود زمان‌بر است اما تمرین برای چنین رویه مسلماً مفید خواهد بود.

خویشتن‌داری را در خود تقویت کنید. هر شب برای مدت نیم ساعت به رفتارهای خود و عواقب آن فکر کنید

سعی کنید عبارت صبر کن، فکر کن را زیاد در ذهن خود به کار ببرید. تکرار این عبارت می‌تواند از رفتارهای هیجانی و لحظه‌ای شما جلوگیری کند. یکی از خصیصه‌های منفی خود را در نظر بگیرید و برای مدت یک هفته آن را ترک کنید. این مراقبه کوتاه‌مدت به شما یاد می‌دهد که اراده خوبی دارید و اگر بخواهید قادر هستید تغییراتی در خود ایجاد کنید. همین اعتمادبه‌نفس موجب مهارت‌یابی و خویشتن‌داری بیشتر شما می‌شود.

عمداً برخی از خواسته‌های خود را به تعویق بیندازید. حتی اگر این خواسته خیلی راحت محقق می‌شود. این کار موجب می‌شود تا شما توقف دادن را به ذهن بیاموزید. خویشتن‌داری را در خود تقویت کنید. هر شب برای مدت نیم ساعت به رفتارهای خود و عواقب آن فکر کنید. برای عملکردهای خود صور دیگری را در نظر بگیرید؛ و خوب فکر کنید اگر چگونه رفتار می‌کردید بهتر بود.

آستانه‌ها غفلت و خطر را خوب بشناسید و به آن‌ها نزدیک نشوید. به‌ عنوان‌ مثال اگر یک میهمانی خطرساز است، اگر دوستی شما را به موارد منفی دعوت می‌کند، اگر یک فکر می‌تواند به رفتار منفی منجر شود و ... همه این موارد را مورد اجتناب قرار دهید.

افراد عادی هم نمی‌توانند صد در صد سلامت خود را در این موقعیت‌ها تضمین کنند چه رسد به فردی که تکانشی‌تر عمل می‌کند. حتی قضاوت کردن در مورد دیگران را هم به تأخیر بیندازید. این تمرین موجب می‌شود تا شما از رفتارهای آنی بپرهیزید و بتوانید معوق کردن را عادت ذهن کنید.

سرعت کار و عملکرد خود را پایین آورید. به‌ عنوان‌ مثال با افزایش خودآگهی بر نحوه عملکردهای خود دقت کنید. اگر در ذهن خود عجله دارید تا زودتر کاری را به انجام برسانید یا سرعت زیادی به رفتار خود بدهید سریعاً این رویه را کند کنید. اراده شما وقتی تقویت می‌شود که در تمرین‌های خود استوار باشید و احساس قدرتمندی و موفقیت داشته باشید.
منبع: مرکز مشاوره تبیان