تبیان، دستیار زندگی

رفلاکس معده چه علائمی دارد؟

یکی از شایع‌ترین بیماری گوارشی «رفلاکس معده» یا GERD است. ریفلاکس به معنی بازگشت محتویات داخل معده به مری است که باعث ترش کردن، مشکل بلع در غذا، تلخی دهان و... می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رفلاکس معده
در گوارش طبیعی عضله تنگ‌کننده مری باز می‌شود و غذا از مری وارد معده شده و عضله بسته می‌شود اما وقتی فردی دچار رفلاکس می‌شود که عضله حلقه‌ای که بین مری و معده قرار دارد ضعیف یا در مواقع نامناسب باز شود محتویات معده براثر باز شدن این عضله به مری برگردد.

در صورت بروز این مشکل سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از بروز این عارضه پیشگیری کنید زیرا در صورت عدم پیشگیری و درمان نشدن، به سرطان مری منجر می‌شود. چای بیش از حد، نسکافه، قهوه، آب میوه‌های ترشی که سیترات دارند، از عوامل تشدید رفلاکس معده است به همین دلیل ابتلا به سرطان مری در بین کسانی که بیش از حد چای استفاده می‌کنند بسیار شایع است.

اغلب موارد رفلاکس معده را با کمک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌توان به‌راحتی درمان کرد؛ اما در برخی از موارد به درمان دارویی یا جراحی منجر مشود.

عواملی که خطر بروز رفلاکس معده را افزایش می‌دهد:

 

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های رفلاکس معده سوزش سر دل در هنگام صبح و بعد از مسواک زدن است زیرا در زمان بیدار شدن معده خالی است و نیروی انقباض بسیار زیاد است مسواک زدن باعث تحریک بیشتر می‌شود


چاقی
استرس
حاملگی
سیگار کشیدن
مصرف برخی داروها مانند آسپرین
مصرف مواد غذایی پرچرب و سرخ‌شده
تند خوردن، پرخوری و بزرگ شدن معده
دیروقت شام خوردن و بعد از خوردن غذا بلافاصله خوابیدن
مصرف برخی مواد غذایی مانند قهوه، شکلات یا برخی نوشیدنی‌ها
فتق هیاتال یا هیاتوس؛ بخشی از معده به سمت بالا و به داخل دیافراگم کشیده می‌شود

این علائم به‌طورکلی نشانه‌ دهنده رفلاکس معده است:

مشکل بلع
احساس توده در گلو
افزایش بزاق دهان
سوزش در قفسه سینه و درد قفسه سینه
فرسایش دندان‌ها
استفراغ غذا یا مایعات ترش
سوزش سر دل؛ معمولاً بعد از غذا ایجادشده و ممکن است شب‌ها بدتر شود
مزه ترش دردهان
علائم رفلاکس معده که شب بیشتر می‌شود:
اختلال خواب
سرفه‌های مزمن
التهاب حنجره
ابتلا به آسم یا تشدید آن

علائمی که نشان‌دهنده بروز رفلاکس معده به مری است:

آروغ زدن

آروغ زدن پس از غذا خوردن، فیزیولوژی طبیعی معده محسوب می‌شود اما آروغ زدن مزمن در حقیقت یک بیماری است که نشان می‌دهد سیستم گوارشی به‌درستی کار نمی‌کند یا می‌تواند دلیل رشد بیش از حد باکتری‌ها در بدن باشد.

ترش کردن

 

از علائم رفلاکس معده تلخ شدن دهان که در اثر رفلاکس معده به صفرا است یا احساس طعم ترش دردهان نیز می‌باشد
ترش کردن احساس سوزش سر معده یا پایین قفسه‌ی سینه است که تا پایین گلو یا گوش گسترش پیدا می‌کند و با طعم ترش شدن دردهان احساس می‌شود. ترش کردن به علت رفلاکس معده، اسید یا صفرا در مخاط معده که در تماس با مری است، ایجاد می‌شود که حس سوزش را ایجاد می‌کند. در صورت‌ترش شدن طعم دهانتان تا چند ساعت پس از خوردن مطمئن باشید علت رفلاکس معده هست و اگر دیدید طعم دهانتان بعد از چند ساعت به حالت اولش برنگشت به پزشک خود مراجعه کنید.

سوزش سر دل

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های رفلاکس معده سوزش سر دل در هنگام صبح و بعد از مسواک زدن است زیرا در زمان بیدار شدن معده خالی است و نیروی انقباض بسیار زیاد است مسواک زدن باعث تحریک بیشتر می‌شود به‌این‌ترتیب که باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود. آب زرد یا همان زرد آب که میگویند بیمار بالا می‌آورد همان اسید ترشح‌شده در شیره معده است.

تهوع، استفراغ

تهوع و استفراغ یکی دیگر از علائم رایج است که معمولاً پس از غذا خوردن زمانی که زیاد غذاخورده باشید و یا پس از غذا خوردن بلافاصله بخوابید یا در هنگام خواب وقتی سرتان بالا نباشد رخ می‌دهد. رفلاکس در مری نه‌تنها اسیدی بلکه حاوی مواد غذایی هم است، بنابراین فرد احساس تهوع دارد و استفراغ می‌کند.

درد قفسه‌ی سینه

درد در ناحیه قفسه سینه می‌تواند از حملات قلبی نیز بدتر باشند. احساس تنگی قفسه سینه، فشار در پشت و بازو از علائم رفلاکس معده نیز است که ممکن است با بیماری‌های قلبی اشتباه گرفته شود. ۴۰ تا ۴۵ درصد از بیماران مبتلا به رفلاکس معده یا بازگشت اسید به مری این علائم را دارند. اغلب درد در قفسه سینه می‌تواند به علت رفلاکس اسید معده باشد و اگر درد این ناحیه بیشتر شد باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکل بلع

مشکل بلع

برگشت اسید معده به مری در طولانی‌مدت باعث تحریک گلو می‌شود و به اختلال بلع می‌انجامد. این پدیده‌ در طول زمان عارضه تنگی مری بروز می‌یابد که باعث آسیب در مری می‌شود. به علت آسیب و زخم حاصل از رفلاکس، راه گلو تنگ‌تر می‌شود درنتیجه در مسیر پایین رفتن مواد غذایی دچار مشکل می‌شوند این حالت به گونه است که فرد بیمار احساس وجود یک توده در گلو می‌کند.

علائم اختلال بلع در همه بیماران یکسان نیست. برخی نمی‌توانند غذاهای جامد را به‌خوبی ببلعند، اما مشکلی برای نوشیدن مایعات ندارند اما برخی دیگر از بیماران وضعیتی برعکس دارند، یعنی بیمار مایعات را نمی‌تواند ببلعد، اما غذاهای جامد را بدون مشکل می‌خورد. حتی برخی برای بلع هر ماده‌ای، حتی آب دهان خود رنج می‌برند.

افزایش ترشح بزاق دهان

از علائم عجیب رفلاکس اسید معده، تولید بیش از حد بزاق دهان می‌باشد تا جایی که اتفاق می‌افتد شما در حال خوردن غذا هستید. اگر دهان شما بعد از خوردن غذا بزاق زیادی ترشح کرد یا حالتی مانند قبل از استفراغ که دهان پر از بزاق می‌شود برایتان رخ داد این نشانه‌ای از بیماری رفلاکس معده است.

گلودرد، سرفه خشک

اگر پس از غذا خوردن دچار بروز التهاب در حنجره شدید یا احساس خفگی برایتان ایجاد می‌شود. البته اگر همراه نشانه‌های دیگری مانند عطسه و آبریزش بینی نباشد به‌طور حتم به رفلاکس معده دچار شده‌اید. گلودرد یا سرفه‌ی ناشی از رفلاکس اسید معده برخلاف سرماخوردگی، می‌تواند مزمن شود و حتی به آسم تبدیل شود. از علائم رفلاکس اسید معده، سرفه خشک هست که این حس بسیار دردناک است.

بوی بددهان و احساس تلخی دهان

اگر با استفاده از مسواک و نخ دندان مشکل بوی بددهانتان هنوز رفع نشده با یک پزشک درباره تشخیص رفلاکس معده مشورت کنید. از علائم رفلاکس معده تلخ شدن دهان که در اثر رفلاکس معده به صفرا است یا احساس طعم ترش دردهان نیز می‌باشد. این بیماری علاوه بر طعم ناخوشایند دردهان منجر به حساسیت دندان در برابر سرما و گرما، پوسیدگی دندان و بیماری‌های سینوسی شود.

خروپف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب

از مشکلات رفلاکس معده تنگی نفس است که هنگام خواب فرد دچار خروپف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .