تبیان، دستیار زندگی

10 خواص از دانه کوچک ولی پرخاصیت

سیاه‌دانه، ادویه‌ای تلخ‌مزه که پر از خاصیت است که در آن مقدار بالایی از کلسیم، آهن، اسید اولئیک، پروتئین، مس، پتاسیم، انواع ویتامین‌های C،B1، B2، B3 و A موجود است. از اسم‌های دیگر سیاه‌دانه، شونیز، سیاه‌تخمه، سنوخ سیاه، کمون هندی میتوان نام برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیاه دانه
مصرف سیاه‌دانه برای سلامتی بدن بسیار مفید است و آن‌قدر در خوردن سایه دانه توصیه‌شده که امام رضا (ع) درباره خواص اعجاب‌انگیز آن می‌فرماید: سیاه‌دانه شفای هر دردی است مگر مرگ و بر شما باد به خوردن عسل و سیاه‌دانه.

این دانه‌ی شگفت‌انگیز دارای خواص فراوانی است که می‌تواند انواع درد و بیماری از فرق سر تا نوک پا را با خوردن سیاه‌دانه درمان کرد. اغلب ما از این دانه در انواع ترشی و سالاد استفاده می‌کنیم ولی غافل از اینکه، از خود دانه تا روغن و پودر آسیاب شده‌اش مفیدترین چیزی است که حتی بیماری‌های جدی مانند ایدز و سرطان و دیابت و تنگی نفس و ناباروری و... را درمان کرد.

 

افراد مبتلا فشارخون به این صورت که دو بار در روز صد یا دویست میلی‌گرم عصاره سیاه‌دانه را مصرف کنند تا با مصرف دوماهه‌ی عصاره سیاه‌دانه درمان شوند

اکثر طبیب‌های طب سنتی در کشورهای مختلف ایران، هند و چین از روغن و عصاره آن به‌صورت موضعی و برخی دیگر به‌صورت خوراکی برای درمان انواع امراض، بیماری‌های جسمی استفاده می‌کنند.

سیاه‌دانه قرن‌هاست که به‌عنوان درمان سنتی برای برخی از اختلالات بدن استفاده می‌شود. ترکیبات شیمیایی که در سیاه‌دانه موجود است در بدن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. این گیاه می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی برای درمان گیاهی برخی بیماری‌ها محسوب شود، اما بهتر است قبل از مصرف برای درمان هرگونه بیماری با پزشک مشورت کنید.

چند نکته درباره سیاه‌دانه در طب سنتی:

طبع سیاه‌دانه بسیار گرم و خشک است.

دردهای ناشی از سستی اعصاب را کاهش می‌دهد و اعصاب را تقویت می‌کند.

بادشکن، قاعده آور، مدر و شیر مادر را زیاد می‌کند.

برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو بسیار مؤثر است و ریزش مو را درمان می‌کند.

سیاه‌دانه خاصیت ضدانگلی دارد و برای دفع کرم دستگاه گوارش باید با سرکه مصرف شود.

تاول‌های پوست را از بین می‌برد، خاصیت درمانی مخلوط سیاه‌دانه و روغن کنجد حتی برای تسکین محل گزش نیش عقرب بسیار مفید است.

سیاه‌دانه رطوبت اضافی بدن را جذب و خشک می‌کند.

اگر دندان‌درد دارید جوشانده سیاه‌دانه در سرکه را غرغره کنید.

 خوردن سیاه‌دانه اخلاط غلیظ شده بدن را رقیق می‌کند.

 خوردن زیاد سیاه‌دانه باعث سقط‌جنین می‌شود.

و این‌ها فقط چند خواص از هزاران خاصیت این دانه عجیب است؛ ما برای شناخت بهتر شما از فواید و نحوه استفاده از این دانه برای مبتلا‌به ترین امراض مطلبی را تهیه کردیم که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

سیاه‌دانه برای درمان آسم و حساسیت:

علت وجود ماده‌ای به نام آنتی‌هیستامین در سیاه‌دانه است که برای درمان حساسیت و آسم استفاده می‌شود. انجام آزمایش‌های متفاوت نشان داده است که سیاه‌دانه همراه با آویشن اثرات بسیار در درمان آسم دارد؛ اما مخلوط کردن سیاه‌دانه با آب گرم هم علائم آسم را تسکین می‌دهد.

سیاه دانه

خلاص شدن از عطسه هنگام سرماخوردگی:

مخلوط سیاه‌دانه بوداده جوشانده شده و روغن‌زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود ماساژ دهید. مخلوط جوشانده سیاه‌دانه و روغن‌زیتون برای رهایی به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر از شر عطسه‌ها خلاص شوید.

درمان فشارخون بالا:

افراد مبتلا فشارخون به این صورت که دو بار در روز صد یا دویست میلی‌گرم عصاره سیاه‌دانه را مصرف کنند تا با مصرف دوماهه‌ی عصاره سیاه‌دانه درمان شوند.

 

سیاه‌دانه دارای طبع بسیار گرمی است به همین دلیل از سیاه‌دانه به‌ویژه روغن آن برای درمان ناباروری مردان، زیادشدن هورمون جنسی در مردان، تسکین درد رحم زنان بسیار مؤثر است

داشتن پوست شفاف و صاف عاری از هرگونه جوش چرکی:

مالیدن روغن سیاه‌دانه روی پوست برخی بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند؛ زیرا مواد ضد باکتری‌ در سیاه‌دانه وجود دارد که برای پیشگیری از آکنه و جوش تأثیر بسزایی دارد.

 درمان ریزش مو:

برای توقف ریزش موها و رویش مجدد موهای ریخته شده، پودر سیاه‌دانه و حنا را در روغن سوسن ترکیب کرده و به کف سرتان بمالید.

سیاه‌دانه برای تقویت مو بسیار مفید است و همچنین سبب جلوگیری از ریزش مو و بازگشت موهای ریخته شده می‌شود.

سیاه‌دانه برای درمان اسهال:

افراد مبتلابه اسهال برای درمان یک قاشق غذاخوری از سیاه‌دانه‌ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره‌ی شاهی مخلوط کرده و بعد از غذا در سه وعده میل کنید.

درمان گوش‌درد با سیاه‌دانه:

از ترکیب یک قاشق مرباخوری عسل و چند قطره روغن سیاه‌دانه برای تسکین گوش‌درد استفاده کنید به این صورت که هر صبح ناشتا حداقل تا 11 روز از این مخلوط میل کنید.

تسکین نفخ دردناک شکم:

نفخ اختلال دردناکی است که امروزه اکثر مردم آن را تجربه کرده‌اند. اطبای طب سنتی معتقدند مصرف سیاه‌دانه برای درمان نفخ و دردهای ناشی از آن در بیشتر افرادی که دچار نفخ معده هستند مؤثر است. پودر تخم سیاه‌دانه را با پودر دارچین مخلوط‌کنید و اندکی از این پودر ترکیبی را برای درمان درد و نفخ معده روی غذایتان بریزید.

تقویت‌کننده قوای جنسی و باروری:

سیاه‌دانه دارای طبع بسیار گرمی است به همین دلیل از سیاه‌دانه به‌ویژه روغن آن برای درمان ناباروری مردان ناشی از کمبود تعداد اسپرم، افزایش‌دهنده میل جنسی، بزرگ شدن آلت تناسلی، زود انزالی، درمان عفونت قارچی دستگاه تناسلی در زنان، زیادشدن هورمون جنسی در مردان، تسکین درد رحم زنان بسیار مؤثر است.

البته طریقه استفاده از سیاه‌دانه و روغن سیاه‌دانه به چند روش وجود دارد که اغلب این سه روش بکار گرفته می‌شود:

روش اول: روغن سیاه‌دانه را روزی دو بار به آلت جنسی و بیضه‌ها بمالید. البته لازم است این کار را به‌آرامی انجام دهید تا به‌خوبی جذب شود.

روش دوم: روغن سیاه‌دانه را با روغن‌زیتون یا کنجد ترکیب کرده و به مدت ۴۰ روز تا ۴ ماه به بیضه‌ها، زیر شکم، آلت تناسلی و کشاله ران بمالید. این کار سبب آرامش اعصاب شده و قدرت جنسی شمارا افزایش می‌دهد.

روش سوم: هفت عدد سیاه‌دانه همراه با یک قاشق عسل هر شب قبل از خواب بجوید و بخورید.

توقف سلول سرطانی با سیاه‌دانه

با استفاده از عصاره سیاه‌دانه می‌توان به‌راحتی سرطان را متوقف کرد و استفاده از داروهای شیمیایی مضر را کنار گذاشت. تیموکینون ماده فعال در سیاه‌دانه است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی و ضد فعالیت سرطانی وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیاه‌دانه در درمان این سرطان‌ها مؤثر است:

سرطان خون
سرطان سینه
سرطان کولون
سرطان پانکراس
سرطان کبد
سرطان ریه
لوکمی
سرطان پوست
سرطان کلیه
سرطان پروستات
سرطان دهانه رحم

طرز تهیه روغن سیاه‌دانه در منزل

صد گرم سیاه‌دانه تمیز را با یک یا دو لیوان روغن‌زیتون، روغن کنجد یا روغن بادام ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌آرامی بجوشد.

نیم ساعت که از زمان جوشیدن گذشت روغن را صاف کنید و درون ظرف شیشه‌ای بریزید.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .