تبیان، دستیار زندگی

مقاصد گردشگری تابستانی

در فصل تابستان و روزهای گرم سال سفر به طبیعت سرسبز و خنک ایران رواج زیادی دارد وهمه‌ی کسانی که علاقه زیادی به طبیعت گردی و حضور در دل طبیعت را دارند، به فکر فرار از گرما و سفر به مناطق خنک می افتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کردستان
ایران سرزمینی دیدنی با تنوع فصل‌ها و همچنین دارای مقاصد گردشگری بسیار جذابی است، که شاید ما از آن‌ها غافل باشیم. برای سفر در تابستان بیشتر افراد ترجیح می دهند به شهرهایی سفر کنند که خنک تر باشد و از گرمای تیر و مرداد کمی خلاص شوند. اما به نظر شما بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان کجاست؟ در این مقاله ما به شما مقاصد خنک و جذابی را پیشنهاد می دهیم:

چهارمحال و بختیاری

چهارمحال بختیاری
آب و هوای خوب و خنک چهارمحال و بختیاری و همچنین جاذبه‌های زیبا و دیدنی این استان باعث می شود، در این گرمای تابستان خیلی ها به آنجا سفر کنند. در استان چهارمحال بختیاری بسیاری از دیدنی ها مانند آبشارها، چشمه ها، غارها و پارک های زیبای طبیعی وجود دارد. از مهمترین آثار تاریخی، طبیعی و دیدنی این استان:

پیش از این سفر درباره مجهز بودن خودرو به وسایل لازم و همراه داشتن تجهیزات ضروری مطمئن شوید.



- قلعه دزک
- کتیبه‌‌ های سنگی رخ
- مسجد جامع هرچکان
- آبشار آتشگاه
- آبشار تونل کوهرنگ
- آبشار دره عشق
- غار سراب
- پیر غار
- غار منج
- غار خراجی


کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرهای استان چهار محال بختیاری با مرکزیت شهر چلگرد است. این شهرستان بواسطه خنک بودن آن در فصل تابستان جزء پُرگردشگرترین شهرهای ایران است. از اردیبهشت و تا آخر تابستان، بهترین زمان برای سفر به این منطقه است و می توان از خنکی آب و هوای این شهر بهترین بهره را برد.

سالانه مسافران زیادی چه از داخل و حتی خارج از کشور به این شهر سفر می کنند. کوهرنگ منطقه زیبا در چهارمحال و بختیاری است، که هم آب معدنی معروفی دارد و هم با دیدن دشت لاله‌های واژگون آن از این سفر لذت فراوانی می برید. اما خوبی این منطقه آن است که زیبایی آن در هر فصل متفاوت است. کوهرنگ را بهشت سفید ایران می گویند ، به این دلیل  که ۱۰ درصد کل آب‌های ایران از این ناحیه تامین می‌شود.

جنگل مشه اردبیل

جنگل مشه اردبیل
اردبیل دارای  جاذبه های بی نظیر و آب و هوای دلچسب، بخصوص در فصل تابستان است. جنگل مشه که در فاصله ۲۵ کیلومتری اردبیل و در شهر یمین واقع شده و یکی از بهترین مقصد های سفر تابستانی بشمار می رود.

این جنگل به دلیل ارتفاع زیاد، آب و هوای خنک و دل چسبی دارد و همچنین داشتن استخر آب گرم در وسط این جنگل آن را بسیار منحصر به فرد نموده. آب این استخر خاصیت درمانی داشته و همه روزه افراد زیادی برای استفاده از آب و هوای خنک و آب گرم این منطقه به جنگل مشه سفر می کنند.

ساحل گیسوم

در راه اسالم به رضوانشهر، ساحل گیسوم وجود دارد. این ساحل در مقایسه با سواحل دیگر دریای خزر از آب و هوای خنک و مطبوع تری برخوردار است. جنگل گیسوم نیز یکی از زیبا ترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان محسوب شده و به خاطر چشم اندازهای زیبای این جنگل مسافران زیادی را به سمت خود می کشد. در داخل جنگل گیسوم تمام امکانات رفاهی مانند هتل، منطقه گذران پیک نیک، فضای بازی کودکان و مسافران می توانند به راحتی از این امکانات بهره مند شوند.

جنگل ابر

جنگل ابر
این جنگل در ۴۵ کیلومتری جاده شاهرود به آزادشهر است این جنگل چند هزار هکتار بوده و به خاطر وجود ابری که همواره آن را پوشانده، به جنگل ابر معروف است. این جنگل جزء مقاصد گردشگری پر طرفدار است. در این جنگل علاوه بر استفاده از مناظرزیبای طبیعی می توانید از آب و هوای خنک و دل انگیز آن نیز بهره ببرید.

روستای فیل‌بند

روستای فیل بند در مسیر جاده هزار به آمال و در ارتقاع 2700 متری واقع شده این روستا به دلیل قرار گرفتن در بالای ابرها نه تنها زیباست بلکه در فصل تابستان دارای آب و هوای بسیار خنک است. روی ارتفاعات این روستا که به عنوان بلندترین نقطه منطقه شناخته می شود به راحتی می توان مناظر سحرانگیز، جاده‌های سرسبز و رویایی، بناهای تاریخی باشکوه را مشاهده کرد. این روستاعلاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب کرده و بهترین مقصد برای سفر تابستانه به شمار می آید.

روستای مرتفع و ییلاقی فیل بند، به بام مازندران معروف اسن، و از زیباترین روستاهای مناطق جنوبی بابل و آمل محسوب می شود. این روستا  در دریایی از ابر شناور است. آب‌وهوا در این منطقه غیر قابل پیش‌بینی است اما زمانی که آفتاب به این روستا می تابد، منظره آن به طور کامل قابل رویت می شود. روستای فیل بند در نزدیکی قله ۳۳۹۲ متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با مناطق همجوار خود تفاوت ارتفاع دارد. بیشتر ماه‌های سال این روستا پوشیده از برف است و تابستان هایی بسیار خنک و مطبوع دارد.

ماسال

گیلان با با طبیعت بکر و هوای دلپذیرش همیشه از بهترین مقاصد گردشگری در ایران بوده، ماسال شهری در استان گیلان و ییلاقات این شهر از معروف‌ترین و زیباترین ییلاقات استان گیلان است. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی و هوای منحصر به فردی است و در تابستان مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.از معروف‌ترین ییلاقات این منطقه، روستای اولسبلنگااست که در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده، در این ییلاق شما تجربه قدم زدن بر روی ابرها را خواهید داشت و همچنین گذراندن شبی در خانه‌های چوبی این منطقه ییلاقی، تجربه‌ای به یاد ماندنی است.

سرعین

این شهر به هوای خوب و خنک در تابستان، مواد غذایی طبیعی و چشمه‌های آب گرم شهرت دارد. سرعین شهری با چشمه‌های همیشه جوشان و هوای خنک  در تابستان یکی از پربازدید ترین شهرهای ایران به شمار می آید. بسیاری از گردشگران برای آب درمانی و فرار از گرمای تابستان به آنجا سفر می‌کنند. علاوه بر آب‌گرم این شهر جاذبه‌های بسیاری از قبیل تپه باستانی آناهیتا، روستای آتشگاه، روستای شایق و پیست اسکی آلوارس را دارد که می‌توان در سفر به این شهر از دیدن آن‌ها لذت برد.


جواهرده

مازندران از استان‌های سرسبز خطه شمال کشور است، که بسیاری از شهرهای آن برای مسافرت در فصل تابستان و استفاده ازهوای خنک مناسب است. جواهرده از روستاهای شهرستان رامسر با زیبایی‌های وصف ناپذیرش یکی از شاهکارهای خلقت در عرصه طبیعت است. این روستا با داشتن جنگلی زیبا و آب و هوای خنک و مطبوع یکی از مقاصد گردشگری در هوای گرم تابستان است. جویبار‌های بالادست این روستا با آبشار‌های زیبا و طبع گرم و مهربان محلیان همه با هم باعث شده‌د که این روستا به جاذبه‌ای پربازدید در فصل گرما تبدیل شود.  

دیلمان

دیلمان
دیلمان از بکرترین و خوش‌منظره‌ترین ییلاقات شرق خطه سرسبز گیلان محسوب می شود. این منطقه به آب و هوای سرد و کوهستانی، چشمه‌های فراوان و قله‌های پربرفش معروف است. دیلمان در شهرستان سیاهکل و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری در استان گیلان واقع شده است. این شهر کوچک سالانه پذیرای گردشگران زیادی به خصوص در فصل تابستان است . هوای این منطقه حتی در تابستان نیز خنک است و گاهی شب‌ها لازم است که برای خوابیدن از لباس‌های گرم استفاده شود.

به غیر از ییلاق‌های سبز و طبیعت رؤیایی؛ این شهر دارای آبشارها و رودخانه‌ها، جنگل‌ها، جاذبه‌های تاریخی(حمام میربلوک، قلعه‌ی تاریخی روستای گرمارو) است، که مسافرت به این منطقه خوش آب هوا را برای گردشگران لذت‌بخش‌تر می‌کند.

داماش

داماش نیز در استان گیلان واقع شده و برای دیدن این منطقه رویایی باید از مسیرهای پیچ و خم خاکی بگذریم تا به بهشتی زیبا و دیدنی برسیم. آب و هوای روستای داماش در تابستان  خنک است، به همین دلیل این منطقه یکی از مقاصد عالی برای سفر تابستانه است. از جاذبه‌های طبیعی این روستا گل سوسن چلچراغ است، اگر در اوایل تابستان به داماش سفر کنید در کنار آب و هوای خوش از مناظر دلپذیر در کنار این گل‌های زیبا لذت خواهید برد.


آلاشت

آلاشت، در استان مازندران و یکی از شهرهای سوادکوه است. این منطقه دارای طبیعتی وصف نشدنی و با سفر به آلاشت می‌توانید زندگی میان ابرها را تجربه کرده و در ارتفاعی بلند، مهمان ابر و آفتاب و جنگل باشید. آلاشت بهترین منطقه برای سفر در تابستان است این روستا جاذبه های زیادی دارد و بهشتی گمشده درشمال ایران است.

ایران سرزمینی دیدنی با تنوع فصل‌ها و همچنین دارای مقاصد گردشگری بسیار جذابی است، که شاید ما از آن‌ها غافل باشیم.



آلاشت با تهران فقط 4 ساعت فاصله داشته و بهترین مکان برای سفری خنک و پرجاذبه در فصل گرم تابستان به شمار می رود.  جالب است بدانید که این شهر یکی از دیدنی ترین روستاهای شمالی کشور معرفی شده و دارای طبیعتی بسیار بکر، مناظر خیره کننده، بناهای تاریخی و اماکن مذهبی زیادی دارد. حتی در این روستای با صفا رصدخانه ای وجود دارد که می تواند برنامه  سفرتان را کامل کند. آلاشت می تواند بهترین انتخاب برای سفر در تابستان باشد. اگر به آلاشت سفر کردید حتما از روستای خوش آب و هوای چرات هم دیدن کنید.


تالش

شهر تالش از نظر جغرافیایی از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا، از جنوب به رودبار و از شرق شهر انزلی محدود می شود. این شهر به دلیل تنوع درجاذبه های طبیعی و هوای خنک آن یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگری تابستانه محسوب می شود.

از نقاط دیدنی شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است که مسیر زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی ایجاد کرده و باعث می شود که هر بیننده‌ای محو تماشای آن شود، گذر از این تونل جنگلی با نسیم خنک تابستانه بسیار روح‌نواز و دلپذیر است. منطقه ییلاقی سوباتان و آبشار ورزان  نیز در شهر تالش واقع شده که با داشتن طبیعت زیبا، محیط دلربا و هوایی خنک، از دیگر دیدنی‌های تالش به خصوص در تابستان است.

آینالو

آینالو
منطقه آینالو از بهترین مناطق گردشگری شمال غرب کشور است این منطقه زیبایی‌های نهفته‌ی بسیاری دارد. روستای آینالو در ۴۵ کیلومتری شهر کلیبر و ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

درختان سرسبز و هوای خنک و دلپذیر این روستا باعث شده است که گزینه مناسبی برای سفر در تابستان باشد. بیشتر مواقع به دلیل کوهستانی بودن، مه غلیظی بر منطقه حاکم می شود و همین باعث دلفریب‌تر شدن این منطقه شده است.


جنگل‌های ارسباران

ارسباران نام منطقه ایست که به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره زمین معرفی شده، و زیباترین منطقه شمال غرب کشور(استان آذربایجان شرقی) به‌ حساب می‌آید. جنگل ارسباران در کناره جنوبی رود ارس واقع شده  و دارای ویژگی‌های طبیعی و حیوانی زیادی است. ییلاق‌های زیبا و طبیعت بی‌نظیر این منطقه پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری دارد. به دلیل هوای خنک بهترین گزینه برای سفر تابستانه محسوب می شود.

گردنه حیران

نقطه اتصال استان گیلان به اردبیل گردنه حیران نام دارد، بسیاری از گردشگران بر این عقیده هستند که گردنه حیران زیباترین مسیرجاده‌ای در ایران است. در طول این مسیر به دلیل اختلاف ارتفاع از استان گیلان به اردبیل و مسیرهای پر پیچ و خم جنگلی و بخش کوهستانی، نهایت زیبایی طبیعت را مشاهده خواهید کرد.

حیران، روستایی ییلاقی و زیبا درشهرستان آستارا است که  در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا واقع شده، در بیشتر مواقع این روستا و مسیر گردنه حیران پوشیده از مه است که حرکت در مه بسیار لذت بخش است.  این منطقه به خاطر داشتن هوایی بسیار خنک و عالی مورد توجه گردشگران به خصوص در فصل تابستان است و از مهم‌ترین بخش آن می‌توان به تله کابین حیران اشاره کرد که بدین وسیله علاقه‌مندان می‌توانند به عمق بیشتری از این زیبایی دست یابند. طبیعت بکر، هوای خنک و زیبایی وصف نشدنی این گردنه باعث شده که بسیاری از گردشگران این منطقه را برای سفر انتخاب کنند.

سواد کوه

شهرستان سوادکوه جزء جذاب‌ترین شهرهای شمالی کشور(استان مازندران) محسوب می شود، این شهر با داشتن پتانسیل بالای گردشگری و همچنین هوای پاک و خنک در فصل تابستان بهترین مقصد برای گردش و سفردر هوای گرم تابستان است.  روستا و دریاچه شورمست یکی از زیبایی‌های این منطقه و دارای امکانات تفریحی(قایق و اسکی روی آب) همچنین آبشار و پل ورسک از دیگر دیدنی‌های هیجان‌انگیز سواد کوه است. شهرستان سواد کوه بخش‌های جنگلی زیادی دارد که در میان این جنگل‌ها؛ دره‌های زیبا، نهرهای پر آب، آبشارهای مرتفع و چشمه‌سارهای زیادی وجود دارد. در جنگل های شهرستان سواد کوه درخت و درخچه های(سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه به همراه گیاهان میوه‌دار وحشی مثل ازگیل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و ته دونه) منحصر به فردی وجود دارد که جذابیت این نواحی جنگلی را دو چندان می کند و بهترین مقصد گردشگری در فصل تابستان محسوب می شود.

کردستان

کردستان
کردستان یکی از مناطقی‌ست که به غیر از داشتن آب و هوایی خوب برای سفر تابستانی، دارای مناطق دیدنی زیادی نیز بوده و شاید بهتر باشد که این منطقه را به عنوان اولین مقصد سفردر فصل گرم تابستان معرفی کرد. کردستان دارای جاذبه های زیادی است، ولی از آنجایی که کردستان آب و هوای سردی دارد، بهترین زمان برای سفر به این استان فصل تابستان است.  

بهترین جایی که در این سفر تابستانه باید انتخاب کنید، دریاچه زریوار است. این دریاچه ی آب شیرین، دارای چشمه هایی جوشان فراوانی است. اگر می خواهید که سفر تابستانی خود را متفاوت‌تر کنید، به کردستان سفر کنید و از جاذبه های دیدنی و خاطره انگیز آن بهره ببرید.جاذبه های دیدنی کردستان مانند عمارت تاریخی آصف، عمارت مشیردیوان و حمام خان،  چشمه آب معدنی باباگرگر، کوه آبیدر، دشت بیلو و منطقه تفریحی قمچیان و...

لرستان

چشمه کوه گل دنا
استان لرستان دارای مردمان غیوری است که فرهنگ زیبای لری را یدک می کشند. این استان دارای آب و هوای معتدل بوده و بهترین مقصد گردشگری در فصل گرم تابستان است. این استان به غیر از طبیعت بکر و زیبا دارای بناهای تاریخی معروف مانند، قلعه فلک الافلاک، گرداب سنگی، پل شکسته، آبشار بیشه، دریاچه کیو، منطقه زیبای مخمل کوه و دره شیرز است.  لرستان در فصل تابستان می تواند مقصد بسیار زیبا و هیجان انگیزی برای سفر باشد.


کهکیلویه و بویراحمد

برای سفر در تابستان بیشتر افراد ترجیح می دهند به شهرهایی سفر کنند که خنک تر باشد و از گرمای تیر و مرداد کمی خلاص شوند. اما به نظر شما بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان کجاست؟

از دیگر مناطقی که برای سفر در ایام گرم تابستان باید حتما مد نظر داشته باشیم، کهکیلویه و بویر احمد است. این شهر مهد آبشار های طبیعی فرح بخش بوده و هرساله گردشگران زیادی  برای سفر و بازدید از طبیعت بکر کهکیلویه و بویراحمد به این منطقه مسافرت کرده و از هوای روح نواز و طبیعت زیبای آن لذت کافی را می برند. البته بهترین زمان برای سفر به این ناحیه از کشور فصل تابستان است، از تیرماه تا شهریور آب و هوای این شهر نه چندان گرم بوده و نه سرد است به همین خاطر بیشتر گردشگران تمایل دارند که برای فرار از گرما به این منطقه مسافرت کنند و از آب و هوای مطبوع آن لذت ببرند.

از مهمترین آثار طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویراحمد؛ آبشار یاسوج، آبشار بهرام بیگی، آبشار گنج بنار، آبشار زیبا کمردوغ، شهر تاریخی بلاد شاپور و نقش برجسته تنگ سروک است که مسافرت به این منطقه باعث می شود که هم از آب و هوای خنک منطقه بهره مند شوید و هم از دیدن آثار طبیعی و تاریخی لذت ببرید.

چشمه کوه گل دنا

چشمه کوه گل دنا
اگر عاشق طبیعت هستید و همچنین قصد دارید که از گرمای تابستانی فرار کنید، بهترین مقصد برای شما کوه گل دناست. منطقه کوه گل دنا که در نزدیکی های شهر سی سخت واقع شده است ، این کوه یکی از بکرترین مناطق گردشگری ایران از نظر گیاهی و جانوری محسوب شده و جاذبه های دیدنی زیادی را دارا می باشد. وقتی به این کوه سفر می کنید شما حتما گونه های جانوری خاصی مانند خرس قهوه ای، گرگ، بز کوهی، کبک دری، انواع چکاوک و کلاغ نوک سرخ را خواهید دید. چشمه کوه گل دنا در منطقه ای کوهستانی واقع شده و در این هوای گرم تابستانی جایی بس خوش آب و هوا و مطبوع بشمار می آید و مسافرت به این منطقه خالی از لذت نیست پس برای فرار از گرمای تابستانی حتما سری به این منطقه بزنید و از طبیعت بکر و زیبای این منطقه و همچنین آب و هوای مطبوع آن لذت ببرید.

دیدنی های گرگان

یکی دیگر از پیشنهاد ها برای مقصد مسافرتی در ایام تابستان سفر به گرگان و دیدن ،روستای زیبای جهان نما. روستای جهان نما جاذبه های دیدنی فراوانی دارد و یکی از مقاصدی است که نه تنها برای تابستان، بلکه در صدر بهترین مقاصد سفر داخلی در تمام فصول است.

روستای جهان نما یکی از زیباترین روستاها در خطه شمال کشور است و این روستا دارای ارتفاعات بی نظیر و چشم اندازهای طبیعی زیبا و مناظر خیره کننده در فصل تابستان است. بهترین زمان سفر به این روستا در فصول گرم سال است زیرا این روستا در ارتفاع ۳۰۸۶ متری از سطح دریا واقع شده است. وقتی که به این روستا می روید انگار به بالاترین نقطه دنیا سفر کرده و یا در پشت بام گلستان قدم می زنید به همین دلیل این روستا را جهان نام نامیده اند.

کرمانشاه

کرمانشاه
به جرات می توان گفت که کرمانشاه در فصل گرم تابستان یکی از بهترین گزینه های برای مسیر گردشگری است. آب و هوای خوب و معتدل وهمچنین وجود تفریحگاه های زیاد و آثار باستانی در این شهر و از همه مهم تر طبیعت بکر مردمان مهمان نواز باعث شده، بسیاری از گردشگران این شهر را به عنوان اولین مقصد سفر خود انتخاب کنند.

تابستان فرصت خوبی است، ضمن اینکه از مناطق دیدنی شهر(تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، بازارسنتی کرمانشـاه، باغ پرندگان کرمانشاه، باغ گل کرمانشاه، پارک کوهستان، سراب نیلوفر، پارک ساحلی رود قره سو، سراب قنبر، طاق بستان، بیستون، مسجد عمادالدوله، حمام حاج شهبازخان) می توانید دیدن کنید، از آب و هوای خنک این منطقه نیز لذت خواهید برد.

رود ارس و جلفای آذربایجان

رود ارس و جلفای آذربایجان
منطقه آزاد ارس دارای سایت های طبیعی و متنوع  بسیاری است که باعث می شود تا گردشگران در انتخاب مسیر یا مقصد گردشگری دچار مشکل شوند، زیرا تنوع زیاد نقاط دیدنی این منطقه انتخاب را برایشان سخت می کند. تمام مناطق دیدنی رود ارس و جلفا در فصل تابستان دارای هوای خنکی است که مسافران را نه تنها برای دیدن طبیعت بکر و زیبا بلکه برای استراحت و استفاده از آب و هوای مطبوع آن به این منطقه می کشاند.

مناطق بالا تنها بخشی از طبیعت زیبای سرزمین زیبای ماست که فرصت کشف زیبایی های بیشتر آن می تواند برای تمام اعضای خانواده شیرین و به یادماندنی باشد؛ البته پیش از این سفر درباره مجهز بودن خودرو به وسایل لازم و همراه داشتن تجهیزات ضروری مطمئن شوید.

این سفر کوتاه فرصت خوبی برای شما فراهم خواهد کرد تا در دل طبیعت باشید؛ ضمن اینکه می توانید زمان بیشتری را با خانواده خود سپری کنید. برای تان سفری خاطره انگیز را آرزومندیم.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .