تبیان، دستیار زندگی

درد زیر شکم سمت راست

ایجاد درد در بدن به علل و عوامل مختلفی بستگی دارد، در فضای شکم انسان اعضای دستگاه گوارش قرارگرفته‌اند و آسیب و اختلال در عملکرد هر یک از این اعضا باعث ایجاد علائم هشداردهنده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد شکم
شاید بهتر است، بدانید یک باور اشتباه وجود دارد، و آن این است که درد سمت راست و پایین شکم همان درد کلیه است، و راه‌کار آن فقط نوشیدن آب زیاد است. ولی این درد به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها سنگ کلیه است.

یبوست: اگر به مدت چند روز یا حتی یک هفته موفق به تخلیه مدفوع نشوید، احتمالاً در سمت راست و پایین شکم احساس فشار و درد خواهید کرد.

البته با مصرف گوشت قرمز، مصرف فیبر، سبزیجات و قرص‌های مسهل می‌توانید از درد سمت راست و پایین شکم اگر به به دلیل یبوست باشد،خلاص شوید.

برای تشخیص علت درد شكم حتماً باید به پزشك مراجعه کرد زیرا برخی از این نوع دردها مهم و اورژانسی هستند.



مسمومیت‌های غذایی: با مصرف غذای آلوده دچار مسمومیت غذایی خواهید شد، علائم متعددی مانند تهوع و استفراغ، اسهال، درد در نواحی مختلف شکم، بی‌حالی و ضعف به وجود می‌آید. البته یکی از این علائم درد در سمت راست و پایین شکم است.

التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت: در دستگاه گوارش انسان زائده‌ای به نام آپاندیس وجود دارد که در اثر التهاب این زائده درد در اطراف ناف ایجاد می‌شود و کم کم آن درد به سمت راست و پایین شکم کشیده می شود. علائم آپاندیس تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن است.

سنگ کلیه: اگر کلیه سمت راست فرد دارای سنگ باشد، ممکن است درد سمت راست و پایین شکم و کشاله ران باشد، به همین دلیل درد حالتی مثل تیر کشیدن دارد که از سمت راست شکم تا ران کشیده می‌شود.

اختلال در رحم یا تخمدان: بانوان گاهی ممکن است درد شدید در سمت راست و پایین شکم احساس کنند، که ممکن است درد سمت راست و پایین شکم ناشی از حاملگی خارج از رحم باشد یا گاهی تخمدان دچار التهاب یا کیست می‌شود که منجر به درد سمت راست و پایین شکم خواهد شد.

نکته مهم: درد شکم در خانم‌ها، در دوران حاملگی بسیار شایع است و قرار نیست هر دردی که به وجود آمد، به حاملگی خارج از رحمی مرتبط باشد. لطفاً آرامش خود را حفظ کنید و اگر درد شکمی دوران بارداری شدید بود، به پزشک مراجعه کنید.


شایع ترین دردها در ناحیه از شكم

اگر دل‌دردتان طی چندین ساعت رفع نشود و ادامه پیدا كرد. خطرناک است و حتماً باید درمان شود. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، شایع‌ترین علت درد در سمت راست شکم آپاندیسیت است، اما باید توجه داشت كه درد آپاندیس در 24‌ساعت اول دور ناف بوده و بعد به سمت راست و پایین شكم منتقل می‌شود.

درد در هر ناحیه‌ای از شكم، علل و راه‌های درمانی متفاوتی دارد. از یك نفخ یا كرامپ ساده گرفته تا سنگ كلیه، پانكراتیت، عفونت‌های مثانه، آپاندیسیت، بیماری‌های كیسه صفرا، مشكلات كبدی و حتی سكته قلبی همگی می‌توانند دردهای شدید یا خفیفی را در شكم ایجاد كند.

درد در بالای ناف زیر دنده‌ها

گاهی درد در این ناحیه در اثر سكته‌های قلبی است. این درد با راه رفتن تشدید می‌شود و با استراحت و مصرف قرص زیرزبانی بهبود نمی‌یابد. البته سكته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می‌شود. شایع‌ترین علت درد در این ناحیه، زخم‌های معده و اثنی عشر نیز هست.

از دیگر علل شایع درد در این ناحیه، اختلالات پانكراس ازجمله پانكراتیت (التهاب لوزالمعده) است.


درد شکم در قسمت بالا راست

خیلی به‌ندرت بیماری‌های نیمه تحتانی ریه راست، در این ناحیه درد ایجاد می‌کند. همچنین سنگ‌ها و بیماری‌های كیسه صفرا و مشكلات كبدی از عوامل درد در این ناحیه است.

درد شکم در قسمت بالا چپ

ایجاد درد در بدن به علل و عوامل مختلفی بستگی دارد، در فضای شکم انسان اعضای دستگاه گوارش قرارگرفته‌اند و آسیب و اختلال در عملکرد هر یک از این اعضا باعث ایجاد علائم هشداردهنده می‌شود.

درد در این ناحیه خیلی شایع نبوده و ازآنجاکه معده در این منطقه قرار دارد، بیماری‌های مربوط به معده  می‌توانند باعث درد در سمت چپ و بالای شكم شوند. همچنین طحال نیز در اثر بزرگ شدن باعث بروز درد در این منطقه خواهد شد. درگیری قسمت‌های تحتانی ریه چپ هم در این ناحیه  ایجاد دردمی کند.
 

درد شکم در قسمت پایین راست

شایع‌ترین علت درد در این ناحیه آپاندیسیت است اما باید توجه داشته باشید كه درد آپاندیس در 24‌ساعت اول معمولاً دور ناف است و بعد به سمت راست و پایین شكم منتقل می‌شود. در صورت بروز چنین دردی باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه كنید. در این ناحیه همچنین قسمتی از روده بزرگ به نام سكوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می‌تواند باعث درد در این منطقه شود.

 
درد شکم در قسمت پایین چپ

درد این ناحیه گاهی ناشی از بیماری دیورتیكولیت(بیرون‌زدگی مخاط جدار روده بزرگ) است، که در اثر یبوست ایجاد می‌شود. از علائم آن‌هم می‌توان به درد شكم همراه با دل‌پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون‌زدگی مخاط روده اشاره كرد.

درد شکم در قسمت پایین چپ و راست مشترک

سنگ کلیه باعث دردهای كولیكی در این دو ناحیه می‌شود. دردی که گاهی در نقطه اوج درد ناگهانی قطع می‌شود. این درد به كشاله ران یا بیضه‌ منتقل می‌شود. در خانم‌ها هم  بیماری‌های دستگاه تناسلی و التهاب لوله‌های رحم و تخمدان‌های دو طرف، عامل درد در ناحیه چپ و راست پایین شكم می‌شود.

درد شکم در قسمت دور ناف

درد در این ناحیه، به دلیل مسمومیت‌های غذایی و التهاب‌های ویروسی یا باكتریایی در روده باریک است. التهاب‌ها در تمام نواحی شكم باعث درد می‌شود. از دیگر بیماری‌های التهابی روده(كرون) باعث دردهای مزمن دور ناف می‌شود.

درد شکم در قسمت پایین ناف

درد در این ناحیه  در اثر التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی در خانم‌هاست. تخمک‌گذاری در روز چهاردهم سیكل قاعدگی هم ممکن است باعث درد زیر ناف شود. 

برای تشخیص علت درد شكم حتماً باید به پزشك مراجعه کرد زیرا برخی از این نوع دردها مهم و اورژانسی هستند. برای مثال بیمار ممكن است درد آپاندیسیت را با سنگ كلیه اشتباه بگیرد و به‌موقع به بیمارستان مراجعه نكند و براثر دیر اقدام کردن آپاندیس درشکم بترکد و جان فرد را به خطر بی اندازد. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .