تبیان، دستیار زندگی

درمان جوش در یک‌شب

معمولاً برای درمان آکنه و جوش اغلب کرم، شستشو و درمان نقطه‌ای و در موارد شدیدتر نیز داروهای خوراکی تجویز می‌شود. اما مواد غذایی وجود دارد که می‌تواند در برابر وجد آکنه بسیار تأثیرگذار باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوش
برای از بین بردن جوش؛ قبل از انجام هر کاری اول پوستان را مرطوب، تمیز و آماده پاک‌سازی کنید. برای از بین بردن فوری جوش و آکنه یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

از بین بردن جوش ملتهب با یخ

یخ اولین درمان سریع جوش و یک روش اورژانسی برای درمان جوش است. برای جوش هایی که کامل عفونی نشده استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند. یخ با انقباض مویرگ‌های زیرپوست، اندازهٔ جوش را کاهش می‌دهد و اگر جوش شما دردناک است، درد آن را نیز کاهش خواهد داد.

چندتکه یخ را درون تکه‌ای پارچه تمیز بگذارید و روی قسمتی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه‌دارید این کار را تا زمان کرخت شود انجام دهید سپس سراغ جوش بعدی بروید. چند دقیقه فاصله بگذارید و مرحلهٔ قبل را مجدداً تکرار کنید. این کار محدودیت تکرار ندارد.

استفاده از این روش جوش را در عرض یکی دو روز از بین می‌برد.

درمان جوش با روغن درخت چای

روغن درخت چای درمانگر فوق‌العاده‌ای برای جوش‌های صورت است. روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و تسکین‌بخش بوده که می‌تواند در اندازه جوش و قرمزی و وخامت جوش نقش چشمگیری داشته باشد.

با یک قطره‌چکان کمی از روغن را برداشته و به مقدار نیاز روی نواحی آسیب‌دیده بزنید. مراقب باشید بیش‌ازاندازه استفاده نکنید. این ماده همچنین خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند اندازه جوش و قرمزی آن را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

یا یک قطره‌چکان کمی روغن را برداشته و روی جوش بزنید یا می‌توانید تکه گلوله شکل از پنبه را درون روغن درخت چای غوطه‌ور کنید و روی جوش بمالید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی پوست بماند سپس موضع را خوب بشویید.

راه دیگر استفاده از این روغن، مخلوط یک قاشق آلوئه‌ورا ورا با چند قطره از روغن درخت چای است. این مخلوط را موضع پوست بمالید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه شستشو دهید.

نکته: روغن درخت چای برای پوست‌های حساس توصیه نمی‌شود.

بخور

بخور آب گرم

برای درمان سریع جوش از بخور غافل نشوید. بخور گرم منافذ پوستی را باز می‌کند و باعث بیرون ریختن مواد زائد از منافذ می‌شود.

ظرف بزرگ آب داغ بریزید و صورتتان را به دهانه ظرف نزدیک کنید به‌طوری‌که برخورد بخارآب را به پوستتان حس کنید این کار را به مدت سی دقیقه انجام دهید؛ سپس به صورتتان کرم مرطوب‌کننده بزنید. مراقب باشید خیلی به آب داغ نزدیک نشوید زیرا در تماس پوست با آب داغ ممکن است منجر به سوختگی شود.

 از بین بردن جوش با آسپرین

با قرص آسپرین جوش صورتتان را یک‌روزه نابودی کنید. آسپرین آرام‌کننده و یک ضدالتهاب که با التهاب مبارزه و نمایان شدن جوش‌ها جلوگیری می‌کند.

یک قرص آسپرین را خردکنید و با اندکی آب مخلوط‌کنید تا خمیری شکل شود. حال خمیر را روی قسمت‌هایی که جوش دارد بزنید و اجازه دهید خشک شود، حدوداً سی دقیقه زمان لازم است تا خوب خشک شود و کم‌کم پایین بریزد. بعدازاینکه کامل خشک شد صورتتان را بشورید.

می‌توانید این کار را زمان خواب انجام دهید و اجازه دهید خمیر آسپرین در طول شب با جوش مبارزه کند.

روزی یک‌بار این کار را تا نابودی کامل جوش انجام دهید.

پوست شفاف بدون جوش با ژل آلوئه‌ورا

خاصیت آلوئه‌ورا باعث کاش التهابات پوستی می‌شود و به شما در داشتن پوست صاف و درخشان کمک می‌کند.

ژل آلوئه‌ورا بر روی پوست و موضع جوش بمالید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید جذب شود. بعد از گذشت زمان صورتتان را با آب گرم بشویید.

روش دیگر استفاده از مخلوط عصاره لیموترش و برش تازه‌ای از آلوئه‌ورا است که می‌توانید روزی دو بار از این مخلوط را بر روی پوست قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید.

خمیردندان

از بین بردن جوش با خمیردندان

خمیردندان درمان فوق‌العاده‌ای برای از بین بردن جوش است که اگر بعد از روش یخ گذاشتن استفاده شود تأثیر سریع‌تری دارد.

از خمیردندان برای از بین بردن یک‌روزه جوش صورت در یک روز مناسب است.

خمیردندان سفید را روی ناحیه جوش بمالید و اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه روی موضع بماند برای نتیجه بهتر بگذارید یک‌شب روی صورت بماند، صبح بعد از بیدار شدن با آب سرد بشویید.

قبل از زدن خمیردندان این نکات را در نظر داشته باشید:

حتماً از خمیردندان طبیعی استفاده کنید. خمیردندان نباید لوریل سولفات سدیم داشته باشد زیرا باعث تحریک پوست می‌شود.

خمیردندان سفیدرنگ و حاوی سفیدکننده نباشد.

از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده نکنید.

آب‌لیمو معجزه‌ای برای جوش

برای خلاصی از جوش از آب‌لیموی تازه گرفته‌شده استفاده کنید. آب‌لیمو میکروب‌کش است و خاصیت جمع کنندگی دارد که باعث می‌شود چربی‌های جمع شده خشک شود و بیرون بزند. برای استفاده از لیمو چندراه دارید.

قبل از خوابیدن یک گوش پاک‌کن استریل پنبه‌ای را به آب‌لیمو آغشته کنید و روی جوش بمالید.

روش دیگر استفاده از آب‌لیمو برای جوش‌های شدیدتر، مخلوط پودر دارچین و آب‌لیمو است که شب قبل از خواب روی جوش‌ها بمالید و اجازه دهید شب تا صبح روی پوست بماند.

سیر از بین برنده قوی جوش

سیر یکی از بهترین درمان‌کننده جوش‌های رسیده محسوب مشود.

یک حبه سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و روی جوش بمالید. پس از ۵ دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. این کار محدودیت ندارد و می‌توانید چند بار در روز تکرار کنید.

خوردن روزانه یک حبه سیر خام برای پاک‌سازی خون که به داشتن پوست شفاف عاری از جوش بیسار کمک می‌کند.
جوش شیرین

 درمانگر خانگی بنام جوش‌شیرین

یک‌راه حل خانگی برای درمان آکنه استفاده از جوش‌شیرین است که به درمان التهاب پوستی کمک و با لایه‌برداری پوست سبب باز شدن راه تخلیه چربی درنتیجه برای رفع کننده جوش بسیار مؤثر است.

جوش‌شیرین را باکمی آب و آب‌لیمو ترکیب کنید تا به یک خمیر قوام دار تبدیل شود.

حالا صورتتان را بشویید و درحالی‌که هنوز مرطوب است خمیر را روی نواحی که جوش دارد بمالید و تا خشک شدن خمیر روی پوست صبر کنید. بعد از خشک شدن خمیر صورت خود را با آب ولرم خوب بشویید. این کار را دو بار در روز نیز می‌توانید انجام دهید.

نکته: نگذارید خمیر به مدت طولانی روی پوستتان بماند زیرا ممکن است سبب خشکی و حساسیت شود.

سرکه سیب درمانگر فوری

سرکهٔ سیب هم مانند آب‌لیمو خواص منقبض‌کننده‌ای دارد که باعث می‌شود چربی جمع شده در منافذ پوستی بیرون رانده شود و با خواص اسیدی باعث کند شدن رشد میکروب‌ها روی پوست می‌شود.

صورتتان شسته و خشک‌کنید. گلوله پنبه‌ای را در یک پیمانه سرکه را با ۳ پیمانه آب که آماده کردید فروببرید و روی محل جوش بمالید. مدت ۱۰ دقیقه پوست تحمل‌کنید سپس صورتتان را با آب بشویید. این روش را می‌توان روزی چند مرتبه تکرار کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .