تبیان، دستیار زندگی

علائم افزایش اسید معده

اگر اسید معده شما بیش‌ازحد زیاد باشد دچار رفلاکس معده می‌شوید، که این رفلاکس تنها باعث سوزش سردل و حالت تهوع نمی‌شود، بلکه باعث ایجاد مشکلات شدید گوارشی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسید معده
اگر می بینید، اسید معده شما بیش از حد معمول است باید حتماً به پزشک مراجعه کنید، تا با تجویز داروهای مناسب هر چه زودتر بهبود یابید. رفلاکس معده وقتی رخ می‌دهد، که محتویات مری همراه با اسید معده به دهان برگشت پیدا ‌کند.

البته برگشت اسید معده همیشه به دهان نمی‌رسد بلکه بیشتر تا حدود 40 سانت بالا آمده  و باعث احساس سوزش سردل می شود. ریفلاکس معده در اثر مصرف  داروهای متعدد که رایج‌اند مانند آسپرین، ویتامین سی، قرص آهن، قرص های ضد التهابی غیر استیروییدی ایجاد می شود برای رفع رفلاکس معده باید این داروها با آب فراوان خورده شوند.

احساس درد در بیمارانی که دچار زخم معده و ریفلاکس معده هستند، متفاوت است ولی پرهیز غذایی در تمام این بیماران مشابه است.



در بیشتر مواقع ریفلاکس معده موقع ای به وجود می آید که غذای چرب خورده باشید و همراه غذا مقدار زیادی آب نوشیده و سپس درازکشیده باشید در این صورت، رفلاکس اسید معده انجام می شود.

نکته مهم: اگر از مشکل افزایش اسید معده رنج می برید در هنگام خواب باید کج بخوابید و به صورت تاق‌باز (افقی) دراز نکشید.

افزایش بزاق: یکی از علائم ریفلاکس اسید معده، تولید بیش از حد بزاق دهان است. افزایش بزاق دهان یک مکانیسم حیاتی است که باعث هضم بهتر شده و نامتعادل بودن آن نشانه ای از افزایش اسید معده است.

التهاب ریه: زمانی‌که اسید معده به مری می رسد، در بعضی موارد این اسید می تواند به ریه برسد و باعث التهاب آن شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است باعث ایجاد عفونت در قسمت ریه شود.

درد در قفسه سینه: گاهی نیز ممکن است، رفلاکس اسید معده باعث درد در ناحیه قفسه سینه شود، که می تواند درد آن از حمله قلبی هم بدتر باشد.

ترش شدن دهان: افزایش اسید معده، می‌تواند باعث ترش شدن دهان شود. این طعم به مدت چند ساعت باقی می ماند و در هنگام خوردن غذا، احساس ناخوشایندی خواهد داشت.

خروپف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب: این مشکلات نیز ممکن است در اثر افزایش اسید معده ایجاد شود. این مشکل می تواند به علت ریفلاکس اسید معده به مرور زمان این اسیدها به دستگاه تنفسی رسیده، باعث عفونت و تنگی نفس شود.

مشکلات هضم غذا: زمانی که ریفلاکس اسید معده به مدت طولانی در بدن فعال باشد، سبب بروز زخم ها و عفونت هایی در دستگاه گوارش خواهد شد و در حین خوردن احساس خوشایندی نداشته و وجود عفونت را در قسمت دستگاه گوارش احساس خواهید کرد.

سوزش معده: از نشانه های دیگر افزایش اسید معده، سوزش معده است و این کار زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری منتقل شود و در هنگام خوردن غذا سوزش را در معده خود احساس می کنید.

سوء هاضمه: سوء هاضمه با درد در قسمت فوقانی معده ظاهر می شود و در برخی افراد نیز افزایش اسید با نفخ، سیری بیش از حد، دل درد و آروغ زدن همراه است. اگر این نشانه ها در بدن شما ظاهر شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد تا از گسترش اسید معده در بدن پیشگیری شود.

سرفه خشک: از علائم دیگر ریفلاکس اسید معده، سرفه های خشک است، که بسیار دردناک بوده و هشداری برای افزایش اسید در معده فرد است.  

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، حتماً برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پزشک مراجعه کرده و هر چه زودتر درمان را آغاز کنید. با تشخیص به موقع، درمان بیماری آسان‌تر استپ و همچنین فرد در مورد بیماری خود با مشاور تغذیه صحبت کند و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند، تا دچار ریفلاکس اسید معده نشوند.

اسید معده چه تاثیر بر سلامتی دارد؟

اگر اسید معده به اندازه مناسب وجود داشته باشد، عمل گوارش به خوبی انجام خواهد شده و همه چیز در بدن به صورت درست پیش می رود. ولی اگر گوارش به سمت بالای معده برگردد، خطر فشار برحلقه عضلانی که معده را از مری جدا می کند، افزایش پیدا کرده و این برگشت اسید معده، منجر به سوزش سردل می شود.

اسید معده باعث تجزیه ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی موجود در غذای مصرفی فرد می شود و از جذب مواد مورد نیاز بدن مثل نیاسین، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C، بتا کاروتن، منیزیم، آهن، روی، و کلسیم جلوگیری می کند.

ریفلاکس معده معمولا با ضعف‌ معده همراه است و ٨٠درصد کسانی که آسم و آلرژی دارند دچار ریفلاکس اسید معده هستند. ترشح زیاد اسید و خالی بودن معده، منجربه زخم معده می شود.

افراد سیگاری و کسانی که ازغذاهای پرچرب و فست فودها استفاده می کنند، بیشتر به ریفلاکس معده دچارمی شوند.

افرادی که بلافاصله بعد از غذا خوردن می خوابند یا افراد کم تحرک بیشتر دچار رفلاکس معده می شوند.

اگر از مشکل افزایش اسید معده رنج می برید در هنگام خواب باید کج بخوابید و به صورت تاق‌باز(افقی) دراز نکشید.



استرس و اضطراب هم باعث ریفلاکس می شود؛ زیرا افرادی که استرس دارند دچار پرخوری هیجانی شده و هله هوله زیادی می خورند، بنابراین، حجم معده تحمل این همه اسید را نداشته و باعث ریفلاکس معده می شود .

مصرف شیر گاو، گندم، حبوبات، تخم مرغ نیز گاهی ایجاد ریفلاکس می کند.

مصرف میوه و سبزیجات خام، به ویژه گوجه فرنگی، تحریک پذیری معده را بیشتر کرده و موجب ریفلاکس می شود.

وجود باکتری در معده(هیلیکوباکتری) عامل ایجاد نفخ و ورم معده می شود، وجود این باکتری، بسیار شایع بوده و می تواند ریفلاکس معده را بیشتر کند. فرد مبتلا با پرهیز غذایی درمان نخواهد شد و حتما باید دارو مصرف کرده تا باکتری از بین برود.

گاهی نیز پروبایوتیک(باکتری مفید) از بدن حذف می شود. آنهایی که باکتری‌های مفید روده شان کم است، معمولا گوارش سالمی ندارند. این افراد باید ازمحصولاتی مثل کفیر یا لبنیات حاوی پروبیوتیک استفاده کرده و یا  دارو مصرف کنند.

نکته مهم: احساس درد در بیمارانی که دچار زخم معده و ریفلاکس معده هستند، متفاوت است ولی پرهیز غذایی در تمام این بیماران مشابه است.  این بیماران در پارامترهای خونی‌شان التهاب وجود دارد و این التهابات شرایط دردناکی را برای آنها بوجود می آورد. به همین دلیل این افراد باید برای از بین بردن التهاب و رفع درد  باید امگا ٣ و زردچوبه و دارچین مصرف کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .