تبیان، دستیار زندگی

با این راه‌ها اعتمادبه‌نفس شما بالا می‌رود

اعتمادبه‌نفس یکی از مهم‌ترین ابزاری است که در زندگی روزمره برای هر کاری که واقعاً برایمان مهم هست، از آن استفاده می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتماد به نفس
برای همه‌ی ما لحظاتی پیش‌آمده که خجالت می‌کشیم، می‌ترسیم و مضطرب می‌شویم. بعضی‌اوقات هم خود را سرزنش می‌کنیم که چرا اعتمادبه‌نفس لازم را از دست می‌دهیم. تا حدی این کار وضعیت عادی است و برای هرکسی ممکن است پیش بیاید اما بعضی‌ها هستند که در بیشتر مواقع حتی برای انجام یک کار ساده مضطرب می‌شوند احتمالاً دچار کمبود اعتمادبه‌نفس هستند؛ یعنی همیشه حس منفی و انتقادی نسبت به زندگی خودداریم همیشه منتظر شکست هستیم و ازنظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شدیم ولی وقتی عزت‌نفس بالایی داریم، درباره‌ی خودمان و به‌طورکلی درباره‌ی زندگی احساس مثبتی داریم و قادریم با فراز و نشیب‌های زندگی بهتر دست‌وپنجه نرم کنیم.

 

از عوامل پایین بودن اعتمادبه‌نفس؛ استرس و رخدادهای سخت زندگی، مانند بیماری‌های سخت و شدید یا از دست دادن عزیزان است که اثرات منفی بر عزت‌نفس‌ انسان دارد
خیلی از این راهکارها فقط به‌طور موقتی اعتمادبه‌نفس شمارا بالا می‌برند اما بازهم باعث می‌شوند کارهایی انجام دهید که قبلاً حتی فکرش را هم نمی‌کردید و با انجام آن‌ها اعتمادی عمیق‌تر نسبت به خودتان در وجودتان وجود میاید. از علائم کمبود اعتمادبه‌نفس را در ادامه بخوانید و سعی کنید خود را بهتر بشناسید.

عواملی پایین آمدن عزت‌نفس

اعتمادبه‌نفس از کودکی آغاز می‌شود. علمان، دوستان، خواهرها و برادرها، والدین و حتی رسانه‌ها پیام‌های بسیاری به ما منتقل می‌کنند، هم مثبت و هم منفی؛ اما وقتی در کودکی به ما القا می‌شود که «تو به‌اندازه‌ای که باید خوب نیستی یا تو خوب نیستی» ناخودآگاه در وجود ما ثابت می‌شود و در طول زمان این حس منفی ماندگار می‌شود.

یکی دیگر از عوامل پایین بودن اعتمادبه‌نفس؛ استرس و رخدادهای سخت زندگی، مانند بیماری‌های سخت و شدید یا از دست دادن عزیزان، است که اثرات منفی بر عزت‌نفس‌ انسان دارد.

افرادی که اعتمادبه‌نفسشان پایین است، معمولاً نسبت به خودشان سخت‌گیر هستند. گاهی اوقات حتی نمی‌توانند تعریف و تمجید دیگران را بپذیرند؛ چون نسبت به مقصود دیگران شک دارند و دائماً در این فکر هستند که لایق تعریف‌های دیگران نیستند و آن‌ها دارند با او تعارف می‌کنند.
برای تشخیص اینکه از اعتمادبه‌نفس پایین برخوردار هستید به 15 علائم زیر که در افراد با اعتمادبه‌نفس پایین شایع هستند توجه کنید:

1. در جمع خود را سرگرم تلفن و… می‌کنند
2. الکی موافقت می‌کنند
3. از عصبانی كردن دیگران ترس دارند
4. منفی‌بافی بیش‌ازحد می‌کنند
5. انتقادپذیر نیستند و حالت تدافعی دارند
6. دائماً از دردهای جسمانی شكایت‌ می‌کنند
7. خود را سربار دیگران می‌بینند
8. می‌ترسند ابراز عقیده‌ کنند
9. میل جنسی‌شان کم می‌شود
10. سریع تغییر عقیده می‌دهند
11. زود تسلیم می‌شوند
12. مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کنند
13. اشتباهاتشان را توجیه می‌کنند
14. تقصیرات خود را به گردن دیگران می‌اندازند
15. به تأیید شدن از طرف دیگران نیاز دارند

اعتماد به نفس

برای اینکه دیگران شمارا جدی بگیرند و روی شما حساب کنند اول باید کار خودتان را جدی بگیرند. خودتان را باور کنید.
شما می‌تواند برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس‌تان سعی به انجام راهکارهای زیر کنید تا از نتیجه لذت ببرید:

مهارت‌های اجتماعی‌تان را تقویت کنید.

اگر افرادی حالتان را می‌گیرد از کنارشان بودن حس بدی دارید، سعی کنید زمان کمتری را در کنارشان بگذرانید یا برعکس اگر در کنار افرادی حس خوبی دارید حتی به آن‌ها بگویید که درباره‌ی حرف‌ها یا رفتارهایشان چه احساسی دارید. همیشه دنبال روابطی باشید که طرف مقابلتان، فرد مثبت است.

سعی کنید عمیقاً شادباشید. از موفقیت‌های خود احساس خوشنودی و رضایتمندی کنید و در مورد اینکه دیگران در موردتان چه میگویند و دستاوردهایتان را چگونه ارزیابی می‌کنند اهمیت چندانی قائل نشوید.

هرروز کاری که باعث شادی عمیق شما می‌شود و لبخند بر روی لبتان می‌آورد انجام دهید؛ زیرا انجام روزی یک کار برای ایجاد لبخند بر روی لبتان، اعتمادبه‌نفستان به‌طور عجیبی بالا می‌برد.

در یک کلاس ثبت‌نام کنید یا به باشگاه بروید و از اثرات روانی خوبی که ورزش برایتان ایجاد می‌کند لذت ببرید.

یک لیست از چیزهایی که در زندگی با آن‌ها کنار می‌آیید، تهیه کنید و بعضی را حذف یا به حداقل برسانید.

این بار که در یک رویداد اجتماعی بودید، در کنار آشنایان نمانید. سعی کنید سر صحبت را با غریبه‌ها بازکنید.

با همه خوش‌وبش کنید. این کار راحتی برای ایجاد ارتباط با دیگران و خوش‌گذرانی است.

 

فهرستی از کارها و چیزهایی که دوست دارید در زندگی‌تان انجام دهید، بنویسد. شرایط را برای انجام این کارها سریع محیا کنید و با اولین چیزی که شمارا سر شوق می‌آورد، آغاز کنید


 بیش‌ازحد خود را درگیر ماجراهای موجود در زندگی‌تان نکنید.

 دائم به فکر جبران لطف دیگران نباشید، چون لطف خودتان را کمتر می‌بینید این بدین معناست که اهمیت ارزش خودتان را دست‌کم می‌گیرید.

احساس نکنید همه‌ی کارها را باید خودتان انجام دهید.

از نه گفتن نترسید. نه گفتن را یاد بگیرید زیرا باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما می‌شود. نه گفتن فقط به این معنی نیست که شما سازگار نیستید بلکه به معناست که متوجه و مراقب هستید.

به غرایزتان اهمیت دهید زیرا معمولاً درست هستند. هیچ‌کس بهتر از خود شما نمی‌داند که چه چیزی برای شما بهترین انتخاب است. سعی کنید بدون نظر دیگران تصمیم گرفتن بگیرید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. وقتی خودتان را مقایسه می‌کنید افکاری مثل‌اینکه دیگران در زندگی‌ کامل و بی‌عیب و نقصی هستند اما زندگی من پست و نکبت‌بار است. دست از این کار بردارید، شما به همان اندازه‌ی کافی زندگی فوق‌العاده دارید و جذاب هستید.

فهرستی از کارها و چیزهایی که دوست دارید در زندگی‌تان انجام دهید، بنویسد. شرایط را برای انجام این کارها سریع محیا کنید و با اولین چیزی که شمارا سر شوق می‌آورد، آغاز کنید.

هرروز با یک شخص جدید صحبت کنید. بسیاری از ما احساس تنهایی می‌کنیم درحالی‌که که اطرافمان پر از آدم است. تصور کنید به مدت دو ماه در هرروز با یک شخص جدید صحبت کنید مطمئناً تأثیر بسزایی در افزایش اعتمادبه‌نفس شما دارد.

دیگران را قضاوت نکنید. هیچ‌وقت خود را با دیگران مقایسه نکنید زیرا مقایسه باعث قضاوت کردن دیگران می‌شود بدون در نظر گرفتن اینکه هر کس از شرایط و امکانات خاص خود برخوردار است. افراد با اعتمادبه‌نفس هیچ‌وقت درباره‌ی دیگران قضاوت نمی‌کنند زیرا برای کسب احساس خوب از خودشان نیازی به قضاوت و سرکوب دیگران ندارند. افراد با اعتمادبه‌نفس وقتشان با کنکاش در زندگی دیگران هدر نمی‌دهند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .