تبیان، دستیار زندگی

بازار کار ارشد مهندسی آی تی و کامپیوتر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری نیاز مبرم به متخصصین در این زمینه بوجود آمده است و به همین دلیل فرصت های شغلی در این رشته مهندسی روز به روز بیشتر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فناوری
برای انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر و یا فناوری اطلاعات، گاهی داوطلبان این رشته دچار تردیدو دو دلیل می شوند که کدام یک از این دو رشته دانشگاهی بازار کار بهتری دارد. به همین دلیل آگاهی از تفاوت بازار کار ارشد مهندسی آی تی و ارشد مهندسی کامپیوتر به داوطلبان کمک می کند تا فرصت های شغلی در ارتباط با این دو رشته دانشگاهی را شناسایی کنند و برای آینده شغلی خود تصمیم درستی اتخاذ نمایند.  

البته علاقه و استعداد در انتخاب رشته و گرایش حرف اول را خواهد زد ولی باید میان علاقه و رشته تحصیلی تناسب ایجاد کرد تا در زمینه کاری و شغل خود موفقیت کسب کرد. تا  نیاز جامعه با تربیت متخصصین(با مهارت و انگیزه) تامین شود. یکی از مهمترین مشکلات این کشور افرادی است که تخصص کافی در زمینه شغل خود نداشته و افرادی هستند در جای خودشان قرار نگرفته اند.

همه فارغ التحصیلات دانشگاهی باید شغلی را انتخاب کنند که متناسب با رشته تحصیلی و مهارت آنها باشد، عدم تخصص و علاقه باعث سرخوردگی در تحصیل و آینده کاری دانشجویان می شود.  دانشجویان برای درک بهتر تفاوت میان رشته مهندسی آی تی با مهندسی کامپیوتر می بایست، لیستی از دروس ارشد مهند سی فناوری اطلاعات و کامپیوتر بدست آورده و اطلاعات تکمیلی را از مشاوران تخصصی سوال کنند.

این گرایش به بستر شبکه و تکنولوژی انتقال اطلاعات مربوط می شوند و همانطور که از نام گرایش شبکه های کامپیوتری پیداست



بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و آی تی

در قدم اول داوطلب باید در مورد مهارت هایی که یک مهندس آی تی یا کامپیوتر باید پیش از فارغ التحصیلی کسب کند، وضعیت استخدام و لیست مشاغل مربوط به هر کدام از دو گرایش، اطلاعات کافی به دست آورد.

رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات؛ به خاطر شباهت‎هایی که با هم دارند، گاهی به نظر داوطلبان یک رشته مشترک تلقی می شود. البته این دو رشته شباهت‎هایی، در دروس دوره‎ی کارشناسی و در بازار کار دارند، ولی تفاوتهایی نیز در این دو رشته به چشم می خورد که این تفاوت ها در دوره های کارشناسی ارشد مشهودتر است. 

پس با معرفی بازار کار گرایش‎های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر، بهتر می توان به تفاوت های این دو رشته مهندسی آگاهی یافت.

درسهایی که در رشته کامپیوتر وجود دارد، این رشته را بیشتر به ریاضیات و تئوری کامپیوتر شبیه کرده است. فارغ التحصیلان این رشته به عنوان برنامه نویس برای ایجاد و توسعه سیستم های نرم افزاری و یا به عنوان کارشناس سخت افزار برای توسعه و عیب یابی سیستم‎ های سخت افزاری مشغول به کار می شوند.

ایجاد و پشتیبانی شبکه ‎های کامپیوتری و پیداکردن بستر مناسب برای انتقال اطلاعات در شبکه ‎ها، یک زمینه کاری برای مهندس کامپیوتر است و البته کارشناسان ارشد این رشته با توجه به گرایش خود می توانند در حوزه ‎های تخصصی تر نیز کار کرده و مهارت  و تخصص خود د را در این زمینه ها بکار برند.

بازار کار ارشد مهندسی نرم افزار

دلیل آگاهی از تفاوت بازار کار ارشد مهندسی آی تی و ارشد مهندسی کامپیوتر به داوطلبان کمک می کند تا فرصت های شغلی در ارتباط با این دو رشته دانشگاهی را شناسایی کنند و برای آینده شغلی خود تصمیم درستی اتخاذ نمایند.

بازار کار برای گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر، که یکی از پرطرفدارترین گرایش ها در این رشته است.  در دوره ارشد مهندسی نرم‎ افزار مباحث پیشرفته کامپیوتر آموزش داده شده و یک کارشناس ارشد نرم افزار می تواند به توسعه و پیاده‎سازی سیستم ‎های نرم‎افزاری پرداخته  و یا در بهینه ‎سازی بانک‎ های اطلاعاتی موثر واقع شود.

نکته مهم: گاهی هم فارغ‎ التحصیلان گرایش به دنیای نرم ‎افزار می توانند، به عنوان پژوهشگر مسیر خود را ادامه می دهند.


بازار کار ارشد هوش مصنوعی

دانشجویانی که در رشته هوش مصنوعی کارشناسی ارشد را گذرانده اند، می توانند در بازار کار، در ایجاد و بهینه سازی سیستم ‎های هوشمند و خودکار و ساخت ربات‎ها مهارت کسب نمایند و باید متذکر شویم که موضوع‎ های تحقیقاتی در این گرایش بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار می گیرد.

بازار کار ارشد شبکه های کامپیوتری

این گرایش به بستر شبکه و تکنولوژی انتقال اطلاعات مربوط می شوند و همانطور که از نام گرایش شبکه های کامپیوتری پیداست، از کارشناسان این گرایش انتظار می رود تا توانایی ایجاد، نگهداری و پشتیبانی شبکه‎های کامپیوتری را داشته باشند. بازار کار در این گرایش بخش عمده‎ای از شبکه مربوط به حوزه مخابرات است.

بازار کار ارشد رایانش امن

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته رایانش امن می توانند به عنوان مسئول یا مشاور امنیتی به کمک سازمان های مختلف بروند و به امنیت داده ها، نگهداری و انتال داده های سازمانی کمک کنند. درس هایی که دانشجویان این گرایش در دانشگاه می گذرانند باعث می شود به درک دانشجو در زمینه تئوری امنیت افزوده شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .