تبیان، دستیار زندگی

چگونگی انتخاب رشته تحصیلی

بعد از برگزاری کنکور سراسری نتایج اعلام می شود، و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، باید هر چه سریع تر اقدام به انتخاب رشته کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتخاب رشته
متاسفانه هر سال، به دلیل نداشتن آگاهی از چگونگی روش صحیح انتخاب رشته برخی از داوطلبان، به واسطه بی اطلاعی و اشتباهاتی در انتخاب رشته، راه یابی به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقه خود را از دست می دهند.

بنابراین عدم آگاهی داوطلبان از روش صحیح انتخاب رشته، باعث از بین رفتن تلاش یک ساله آن ها خواهد شد. در این مقاله سعی می کنیم که  بعضی از موارد مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری را مانند زمان انتخاب رشته، تاثیر مشاوره در انتخاب رشته، تاریخ انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکورسراسری، تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته بپردازیم تا داوطلبان با آمادگی کامل انتخاب رشته کنند.

- داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری ، مجاز به انتخاب 150  کدرشته محل هستند و همچنین برای دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب 100 کدرشته محل می باشند.

کارنامه کنکور سراسری حاوی اطلاعاتی همانند؛ اطلاعات فردی، معدل، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، درصدهای هر درس و نمره کل است.



هرساله بعد از اعلام نتایج کنکور سراسر، سایت مخصوص سازمان سنجش دفترچه انتخاب رشته کنکور را منتشر می کند. زمان انتشار این دفترچه در اوایل مردادماه روی سایت قابل رویت است و داوطلبان هر گروه آزمایشی بخصوص(علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان) دفترچه ای جداگانه تهیه کنند. مطالعه کردن این دفترچه ها بهترین راه برای آگاهی یافتن، از لیست کد رشته محل های کنکور سراسری، ظرفیت پذیرش رشته ها می باشد.

داوطلبان باید با استفاده از دفترچه راهنمای انتخاب رشته  به صورت اینترنتی اقدام به انتخاب رشته کنند.

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم هر داوطلب  حق انتخاب 150 کد رشته محل را دارد که  بهتر است، انتخاب های خود را طبق رتبه، علاقه و با درنظر گرفتن آینده شغلی برای خود اولویت بندی کند و بعد از تمام شدن این مرحله حتما از گرفتن  شناسه انتخاب رشته 15 رقمی خود غافل نشود.

زمان انتخاب رشته

در مورد زمان انتخاب رشته همیشه بعد از حدود یک هفته از زمان اعلام نتایج کنکور سراسری(یعنی روز 15 مرداد ماه)، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند، می توانند اقدام به انتخاب رشته کرده و مدت زمانی که برای انتخاب رشته در نظر گرفته شده است از نیمه مرداد ماه شروع شده و تقریبا تا آخر مرداد ادامه خواهد یافت.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید در دوره زمانی مشخص شده توسط سازمان سنجش اقدام به انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته  برای دانشگاه های آزاد نیزاز  نیمه اول شهریور ماه آغاز می شود.

داوطلبان با استفاده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در زمان مقرر شده به روش اینترنت می نسبت به ثبت کد رشته های مورد نظر خود اقدام کرده در صورت تمایل برای آگاهی از چگونگی بهترین روش انتخاب رشته، می توانند با مشاوران متخصص مشورت کنند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

عدم آگاهی داوطلبان از روش صحیح انتخاب رشته، باعث از بین رفتن تلاش یک ساله آن ها خواهد شد.

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته،  امکان انتخاب 150 کد رشته محل را دارند.

مرحله اول، عواملی که در انتخاب رشته کنکور مهم و اثر گذار است(میزان علاقه به رشته محل ها و  آینده شغلی)، سعی کنید در مرحله انتخاب رشته تمام  موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته را مورد بررسی قرار دهید.

مرحله بعدی، مطالعه دفترچه انتخاب رشته، آگاهی از تمام موارد مربوط به انتخاب رشته، نحوه قبول شدن در رشته ها ، ظرفیت ها، و  کد رشته ها( بدون در نظر گرفتن تراز و رتبه)، در این مرحله سعی کنید رشته های مورد علاقه تان را جدا کرده و در دفترچه ای یادداشت کنید.

مرحله سوم، رشته های خود را به 3 دست تقسیم کنید.
- انتخاب های خوشبینانه
- انتخاب های معقولانه

بعد  از تقسیم بندی 20 درصد از کل رشته ها را در لیست انتخاب های خوشبینانه گذاشته، و 50درصد را در لیست انتخاب های معقولانه و 30 درصد بقیه را در  ه لیست انتخاب های بدبینانه بگذارید.

سپس طبق اولویت علاقه شخصی رشته های اضافی را از لیست حذف کنید.

نکته مهم: از مهمترین موارد در انتخاب رشته این است که باید در مورد رشته ها به خوبی تحقیق کرده و بازار کار و شرایط آن ها را بسنجید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

در مرحله پایانی، بعد از انجام انتخاب رشته، لیست تان را ویرایش کنید و تغییرات نهایی را در انتخاب های خود اعمال نمایید.

کارنامه کنکور سراسری حاوی اطلاعاتی؛ اطلاعات فردی، معدل، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، درصدهای هر درس و نمره کل است.

نکته مهم: اطلاع رسانی در خصوص اینکه  در هر درسی چه درصدی زده اید، تنها برای اطلاع رسانی شخصی است و اگرکسی در خصوص این موضوع اعتراضی داشته باشد. می تواند از طریق ارسال درخواست به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اعتراض خود را اعلام نماید.

مهم ترین بخش کارنامه درمورد رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه قرار دارد. این قسمت از کارنامه به شما اطلاع می دهد  که در هر زیر گروه چه رتبه ای بدست آورده و نمره کل یا تراز شما در آن زیر گروه چند است. همچنین به دلیل ادغام شدن  ثبت نام دانشگاه آزاد با دانشگاه های سراسری، وضعیت مجاز بودن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در این کارنامه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .