تبیان، دستیار زندگی

ماجرای پدیده شاندیز

شرکت پدیده شاندیز، یک شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری است که در بهمن 1383 به نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام به ثبت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدیده شاندیز

پدیده شاندیز یک شرکت ایرانی سهامی عام می‌باشد، که  درزمینهٔ توسعه صنعت و توریسم و گردشگری فعالیت می‌کند.

این شرکت مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده بود و برای ساخت چند مجموعه تفریحی و گردشگری کشور، سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرد و در قالب فروش سهام، آن‌ها را تشویق نمود که در این راه سرمایه‌گذاری کنند.

تعداد کل سهام این شرکت یک ونیم میلیارد سهم بود. شاخص رشد سهام پدیده شاندیز از سال 88 تا 90 رشد 50 درصدی داشت و زمانی که عملیات اجرایی آغاز شد، این رشد به 130 درصد هم رسید.

 سال 1390 قیمت سهام پدیده رشد بالایی داشت و در سال 91 این شرکت توانست سود زیادی  برای سرمایه گذاران خود  فراهم کند.

 با تبلیغاتی که توسط تلویزیون انجام می‌شد، این شرکت مورد اطمینان و تضمین مردم  قرار گرفت ،  و همین باعث می شد تا  آنها بیشتر ترغیب شوند که  در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها فکر می‌کردند که قرار دادن پولشان در حوزه ساخت‌وساز، می توانند در شرایط امن سودهای زیادی را به دست آورند.

بحران پدیده


این شرکت مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده بود و برای ساخت چند مجموعه تفریحی و گردشگری کشور، سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرد و در قالب فروش سهام، آن‌ها را تشویق نمود که در این راه سرمایه‌گذاری کنند.

ما باگذشت زمان این شرکت دچار بحران شد و سهام شرکت ،دیگر آن سود قبلی را به مردم نمی‌داد. یکی از مدیرعامل‌های این شرکت، آقای محسن پهلوان بود. او یکی از تاجران  ناشناخته‌ای بود که با حمایت مسئولان دولت قبلی رشد کرد. این فرد از ثروت فراوانی هم برخوردار نبود وهمین باعث ایجاد حرف‌وحدیث  در بین مردم شد.

مدیرعامل شرکت پدیده


محسن پهلوان شرکت ساختمان‌سازی پدیده شاندیز را تأسیس کرد و سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام و دریافت سود بیشتر وسوسه می‌کرد. حدود 120 هزار نفر سهام این شرکت را خریداری کردند و بعضی از بانک‌ها هم به آن‌ها وام می‌دادند. اما زمانی که این شرکت دچار بحران شد، بیشتر مردم تصمیم گرفتند سهام خود را به فروش برسانند، چون بدهی‌های این شرکت بسیار بالابود. این سهام‌داران نگران پول خود بودند.

برخی معتقدند بااینکه  پدیده به عنوان یک شرکت سهامی با سرمایه محدود ثبت شده بود، اما به عنوان یک شرکت سهامی عام  رفتار می کرد.

 ارزش سود سهام این شرکت از 2 هزار ریال به 100 هزار ریال افزایش پیداکرده بود ولی زمانی که خبر قرض و بدهی و ورشکستگی این شرکت منتشر شد، ارزش سود سهامی آن پایین آمد و نزدیک 20 درصد سقوط کرد.

 امروز محسن پهلوان به‌عنوان یکی از کلاهبردارن این شرکت شناخته‌شده است و رسانه‌ها به او اتهام کلاه‌برداری 94 هزار میلیارد تومان را زده‌اند. پهلوان بعد از انجام تخلفات گسترده در این شرکت از کار برکنار شد. او که خود را در خدمت اقتصاد مقاومتی می‌دانست، اکنون ازنظر دستگاه قضایی متهم ردیف یک ،یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های اقتصادی است که باعث شده است به هزاران شهروند عادی ضرر وارد کند.

 محسن پهلوان که رستورانش را در گوشه‌ای دورافتاده اداره می‌کرد، تصمیم داشت در کیش یک شهر رؤیایی بسازد. او سعی می‌کرد از طریق صداوسیما فعالیت‌هایش را تبلیغاتی و رسانه‌ای کند و با این روش سهامداران زیادی را به سمت خود جذب کند به‌گونه‌ای که دریکی از خبرها آمده بود که ۱٫۵ درصد از حجم درآمد صداوسیما از محل تبلیغات مربوط به شرکت پدیده شاندیز بوده است. پهلوان حتی از طریق روزنامه‌ها هم می‌خواست شرکت خود را تبلیغ کند، طوری که میانگین هزینه هرروز تبلیغ، تنها در یک روزنامه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بود.

 البته این فرد دنبال کارهای خیر هم بود و نزدیک 150 میلیون تومان برای خرج ساخت عتبات عالیات ارسال کرد و همچنین به باشگاه‌های ورزشی فوتبال ازجمله پرسپولیس و ابومسلم هم کمک ‌کرد.

 او در تعریف داستان ساخت پدیده شاندیز می‌گوید که یک روز توسط شهردار شاندیز به دفترش دعوت شد و شهردار از ایشان خواست که دریکی از مکان‌های شاندیز که پاتوقی برای معتادان شده بود، سرمایه‌گذاری کند و رستوران بزرگی را بسازد. او می‌گوید این رستوران در یک وعده به 8 هزار نفر غذا داده است که در هیچ جای دنیا ثبت‌نشده است.

 البته او در افغانستان هم فعالیت می‌کرد و در آنجا هم رستوران بزرگی را افتتاح کرد و توانست تمام حق انحصاری بیل‌بورد‌های تبلیغاتی افغانستان را به مدت 20 سال از حامد كرزای بگیرد.

 پهلوان کم‌کم درگیر یک ماجرای پیچیده شد. شرکت پدیده در بهمن 83 به نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام ثبت شد و بعد تغییر نام به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز داد.

 در زیرمجموعه این شرکت، هفت شرکت بهنام‌های شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز، پدیده پارسیان توس، بین‌المللی کیش، تجارت الکترونیکی پدیده کیش، آریا دوام ساز شرق، شهربازی پدیده شاندیز و باشگاه فرهنگی ورزشی پدیده وجود داشت.
پدیده شاندیز

تخلفات شرکت پدیده شاندیز


ازجمله تخلفاتی که توسط این شرکت رقم خورده می توان به افزایش صوری سرمایه شرکت، فروش صوری سهام به نزدیکان در ازای دریافت چک‌های بلامحل، تولید سرمایه بدون آورده، انجام کارشناسی خلاف واقع از سرمایه شرکت، بازارگردانی و تبلیغات واهی که  رشد کاذب قیمت سهام را فراهم می‌آورده ،اشاره نمود .

 همچنین این شرکت با مانور متقلبانه به منظور تحریک مردم برای خرید سهام بیشتر و سوء‌استفاده از رسانه در این زمینه، جعل مهر به‌عنوان کارشناس رسمی دادگستری، افزایش متراژ زمین‌های مورد کارشناسی تا دو برابر و افزایش قیمت آنها تا حدود ۱۷ برابر،تخلفات خود را افزایش داد .

پدیده شاندیز با  افزایش نامتعارف ۱۰۰ برابری نام تجاری پدیده از مهر ۹۱ تا اسفند ۹۲، افزایش نامتعارف قیمت زمین‌ها و پروژه‌های پدیده در همان زمان و نهایتاً مشارکت در تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری، اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع  باعث شد که فهرست بلندبالایی از  تخلفات را  در پرونده خود رقم بزند.

زمانی که تخلفات این شرکت صورت گرفت، اعتراض‌های مردم مالباخته هم شروع شد و دستگاه قضایی فروش سهام پدیده شاندیز را ممنوع کرد و دفاتر فروش سهام هم پلمپ شد. قاضی پرونده معتقد بود که به خاطر افزایش‌های به‌اصطلاح بادکنکی و غیرقانونی سهام، مبالغ میلیاردی جابه‌جاشده است که این نیازمند شفاف‌سازی است تا هرکسی یک‌شبه میلیاردر نشود.

 سود این شرکت در سال 92 نزدیک به 680 میلیون تومان بود و در گزارشی آمده بود که 64 درصد سود خالص سال مالی 92 شرکت پدیده، از طریق معاملات درون‌گروهی و سود فروش سهام شرکت بین‌المللی پدیده شاندیز کیش به شرکت ابنیه و همچنین ساختمان پدیده شاندیز به مبلغ 4353 میلیارد ریال بوده است؛ یعنی حدود 835 تومان از سود 1305 تومانی "پدیده” به خاطر انجام معاملات درون‌گروهی است که طی آن تنها سهام از یک شرکت به یک شرکت دیگر زیرمجموعه آن منتقل‌شده، یعنی شرکتی با سرمایه 14 میلیارد تومانی به قیمتی بیش از 435 میلیارد تومان فروخته‌شده است.

این شرکت تخلفات دیگری هم داشته و 41.5 هکتار خارج از محدود شهری را در مشهد تغییر کاربری داده است و مساحت اجرای پدیده شاندیز را به 50 هکتار رسانده است و آن را جزو محدوده شهری معرفی کرد. این شرکت از سوی نمایندگان، مسئولان دولت و همچنین تبلیغات صداوسیما حمایت می‌شد. این شرکت در قزوین و شمال کشور هم فعالیت کرد و تقریباً در همه جای کشور مردم شاهد تبلیغات دفاتر و فروش سهام این شرکت  بودند.

 این شرکت با فروش 22 درصد از سهام خود، بیش از 90 هزار میلیارد پول مردم را برای انجام پروژه‌های نیمه‌تمام جمع‌آوری کرد و زمانی دست این شرکت رو شد که 94 هزار میلیارد بدهی بالا آورد و 4 وزارتخانه از او شکایت کردند و همین باعث شد دادستان کل وارد ماجرا شود و به عمق قضیه پی ببرند.

پس از افشای ماجرا و تخلف این شرکت اموال پدیده توقیف شد و کار رسیدگی به تخلفات مجرمان آغاز شد و مدیرعامل این شرکت آقای محسن پهلوان معزول و بازداشت شد.

پرونده پدیده شاندیز



این شرکت با فروش 22 درصد از سهام خود، بیش از 90 هزار میلیارد پول مردم را برای انجام پروژه‌های نیمه‌تمام جمع‌آوری کرد و زمانی دست این شرکت رو شد که 94 هزار میلیارد بدهی بالا آورد و 4 وزارتخانه از او شکایت کردند و همین باعث شد دادستان کل وارد ماجرا شود و به عمق قضیه پی ببرند. 

پرونده شرکت پدیده شاندیز بعد از بازداشت بابک زنجانی در سال 92 دومین پرونده بحث برانگیز فساد بود که سال 93 مطرح شد. پرونده شرکت پدیده با حبس ابد برای مدیرعامل شرکت، همچنین 150 سال زندان برای 18 نفر از دیگر متهمان و دریافت تمام اموال سرمایه‌گذاران مالباخته و البته تبرئه تنها سه نفر از متهمان پایان یافت. این حکمی بود که از سوی دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی صادر شد و امکان تجدیدنظرخواهی درباره آن‌هم وجود ندارد.

 با این حکم، طلبکاران شرکت پدیده تبدیل به سهام‌داران آن شده‌اند و اموال شرکت، اموال همه طلبکاران و سهامداران شد و حقوق آن‌ها محفوظ خواهد ماند.

 آقای پهلوان در دادگاه اعلام کرده بود که 80 درصد سهام این شرکت متعلق به خود اوست که دادگاه با اختیاران قانونی این اموال را از او سلب کرد و در سبد شرکت گذاشت که از آن محل، طلب تمام طلبکاران تسویه شود و اموال شرکت هم با این تسویه‌حساب رفع توقیف شود و برای ادامه فعالیت در اختیار شرکت قرار گیرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .