تبیان، دستیار زندگی

طریقه صحیح نگه‌داری از خودرو

برای نگه‌داری صحیح از خودروی‌تان باید به موارد مختلفی توجه نمایید، زیرا گاهی سرسری گرفتن بعضی از عیوب ساده‌ی خودرو، باعث ایجاد خسارات عمده و تحمل هزینه‌های سنگین برای شما خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خودرو
گاهی بهتر از در هنگام رانندگی به جای گوش کردن به موزیک سعی کنید به صدای کارکرد خودرو گوش دهید‌، تا در صورت مشاهده هر مورد غیرعادی سریعا به مکانیک مراجعه کنید. این کار باعث می شود علاوه بر کاهش هزینه های تعمیر، ایمنی خود و خانوادیتان را افزایش دهید.

خودرو از هزاران قطعه ریز تشکیل شده، که با نگهداری صحیح از آن‌ها و همچنین داشتن آگاهی درست و به‌موقع از ایرادات و رفع سریع آن‌ها می‌توانید مانع از پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر خودرو شوید.



خودروی خود را از همان لحظه که اقدام به استارت زدن کرده تا وقتی که آن را خاموش می کنید، بررسی کنید. گاهی کارکرد موتور به نرمی همیشه نیست و گاهی مواقع نیز می بینید که مصرف سوخت خودرو به طرز غیرعادی بالا رفته، صدای موتور خشن‌تر شده، موتور دیر استارت می‌خورد یا صداهای غیرمعمولی از دنده به گوش می‌رسد. باید به تمام این موارد به طور جدی توجه کرد، زیرا دقت به آنها باعث حفظ ایمنی و کاهش هزینه‌های نگهداری از خودرو می شود.

برخی از موارد مهم در مراقبت از خودرو

 عنوان توضیحات کلمات کلیدی فاقد تصویر
نشت مایعات از زیر خودرو یا محفظه موتور:
 برای اطلاع از این مشکلِ خودرو باید همیشه کف پارکینگ را چک کرد، تا اگر لکه‌ای از روغن یا مایعاتی مانند آب رادیاتور دیده شد، برای رفع عیب آن اقدام نمود. اگر بر روی رینگ یا لاستیک روغن دیدید، به احتمال زیاد سیستم ترمز نشتی دارد، پس باید سطح روغن ترمز را چک کنید، در این شرایط رانندگی با خودرو به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. نشتی روغن سیستم هیدرولیک فرمان یکی دیگر از موارد شایع در نشتی ها است که با دقت در محفظه و پمپ می‌توان به آن پی برد.

لرزش و صداهای غیرمعمول:

بهترین روش برای مراقبت و نگهداری از خودرو این است که به‌طور منظم آن را سرویس کنید و تاریخچه‌ای از نگهداری و تعمیرات خودرو را ثبت کرده و پیش خود نگه دارید.


گاهی در هنگام رانندگی می‌بینید که اتومبیل شما لرزش، ضربه وصداهای غیرعادی دارد. احتمالاً یا ایراد از بوش‌ها است و یا  کمک‌فنرها آسیب‌دیده‌اند. اگر هنگام چرخش فرمان صدایی شنیده می‌شود ممکن است سیستم فرمان خودرو دچار آسیب شده باشد. اما بدترین نوع صدایی که یک موتور تولید می‌کند، صدای کوبیدن است اگر با این صدا در خودروی‌تان مواجه شدید اول باید سطح روغن را چک کنید، اگر میزان آن معمولی بود، بدانید مشکل پیچیده است و باید خود را برای هزینه‌ای سنگین تعمیر موتور آماده کنید. 

مشکلات برقی خودرو:
نوسان در نور چراغ‌های جلو نشانگر اشکال در سیستم برق‌رسانی خودرو می باشد. هنگامی‌که یک مشکل برقی در خودرو به وجود آید در وحله اول باید به جعبه فیوز مراجعه کرد، البته راه حل بهتر آن است که خودرو را به باتری ساز یا برق کار اتومبیل نشان دهید.

خروج دود از اگزوز:
وقتی ایرادی در موتور خودرو به وجود بیاید، از دهانه اگزوز دود زیادی خارج می‌شود، این دود می‌تواند به رنگ های سفید، خاکستری، آبی یا سیاه باشد که هر کدام از آن‌ها نشانگر مشکلی خاص خود است.

- دود سفید؛ در این حالت ممکن است موتور آب را به درون اگزوز می‌فرستد. این مشکل در خودروهای بنزینی از ایراد در واشر سر سیلندر است.

- دود آبی؛ در این حالت موتور خودرو روغن سوزی دارد. علت آن نقص در رینگ پیستون است که باید حتماً تعویض شود.

- دود سیاه؛ این حالت نشان از ترکیب نادرست میزان سوخت و هوا دارد. زیاد نگران نباشید در بیشتر موتورهای بنزینی تنظیم مجدد موتور می‌تواند این ایراد را رفع کند.

- دود خاکستری؛ این حالت از مشکلات مختلفی در خودرو خبر می دهد؛ مثل مشکل در سر سیلندر و نشت روغن یا آب به درون محفظه احتراق و شکستگی دریچه تهویه کارتر.

خودرو از هزاران قطعه ریز تشکیل شده، که با نگهداری صحیح از آن‌ها و همچنین داشتن آگاهی درست و به‌موقع از ایرادات و رفع سریع آن‌ها می‌توانید مانع از پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر خودرو شوید. برخی از مشکلات خودرو را فقط می‌توان  توسط متخصصین و یا با دستگاه مخصوص شناسایی کرد، ولی برخی دیگر از ایرادها را می شود به‌طور شخصی پیدا و برای رفع آن اقدام کرد.

تسمه تایم:
تسمه تایم، یک تسمه‌ لاستیکی و مقاوم است که حرکات موتور را به میل بادامک انتقال می‌دهد تا سوپاپ‌ها را به حرکت درآورد. تسمه تایم اهمیت بالایی در خودرو دارد ولی لزومی ندارد که به‌طور مرتب تعویض شود.  اگر متوجه شدید که تسمه تایم ترک برداشته، ساییده شده و یا پوسیده است باید به فکر تعویض آن باشید.

بنزین سوپر:
خیلی‌ها عقیده دارند که گاهی استفاده از بنزین سوپر کمک می‌کند تا موتور خودرو تمیز شود، این تصورات اساساً نادرست بوده، ولی گاهی یک باک بنزین سوپر می‌تواند در موارد دیگری به یاری موتور خودرو بیاید. ریپ زدن به دلیل احتراق کنترل‌ نشده سوخت در سیلندر به وجود می‌آید و ریپ زدن‌های مکرر می‌تواند به موتور آسیب بزند، یک موتور کمینه‌ای از اکتان را لازم دارد تا ریپ نزند، اگر خودروی شما به‌طور مرتب ریپ نمی‌زند پس دلیلی ندارد که به دنبال بنزینی با اکتان بالاتر باشید.

نگهداری خودرو
تاریخچه نگهداری و تعمیرات:
بهترین روش برای مراقبت و نگهداری از خودرو این است که به‌طور منظم آن را سرویس کنید و تاریخچه‌ای از نگهداری و تعمیرات خودرو را ثبت کرده و پیش خود نگه دارید. این نوشته ها باید شامل رسید هربار شستشو، تعویض روغن، تیونینگ، تنظیم تایر و دیگر سرویس‌ها باشد تا شما سابقه‌ای از نگهداری و تعمیرات خودروی خود داشته باشید.

داشتن این رسیدها به عنوان سابقه‌ی خودرو به حفظ ارزش خودرو کمک می کند و شما همیشه می توانید با این اطلاعات از زمان تعویض روغن بعدی و دیگر تعمیرات خودرو آگاهی یافته و همین مسئله ساده بهترین و مهم‌ترین نکته در نگهداری از ماشین است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .