تبیان، دستیار زندگی

ازدواج بین چهار نفر!

در این ازدواج چهار نفر باهم سر سفرهٔ عقد می‌نشینند و به همین دلیل کمی روابط در خانهٔ جدید پیچیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانوادهوقتی همسرم فوت کرد، پسرم یک سال داشت. از دست دادن مردی که دوستش داشتم ازیک‌طرف و بزرگ کردن فرزندم به‌تنهایی از طرف دیگر روال زندگی‌ام را به‌هم‌ریخته بود. دو سال بعد وقتی محسن به خواستگاری‌ام آمد، همه‌چیزش به نظر خوب و معقول بود. فقط تنها اشکالش این بود که او هم از ازدواج ناموفق خود یک پسر داشت که کلاس اول دبستان بود. درست است که من خودم یک فرزند داشتم اما ترجیح می‌دادم باکسی ازدواج کنم که فرزندی ندارد چون احساس می‌کردم، در این صورت فقط در زندگی مشترکمان باید فرزند من و آن آقا باهم کنار بیایند و همدیگر را قبول کنند اما اگر طرف مقابل هم فرزند داشته باشد، یک رابطهٔ دیگر هم وجود دارد که باید پا بگیرد و مدیریت شود؛ وان کنار آمدن فرزند ایشان با من است و رابطهٔ مهم سوم، فرزندان ما دو نفر که باید بینشان پیوند خانوادگی و عاطفی تشکیل شود.

در اولین جلسه ملاقاتمان نظرم را گفتم و اینکه ازدواج ما باهم شرایط خیلی دشواری دارد اما او این‌طور فکر نمی‌کرد. طی چند جلسه که باهم صحبت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم شرایط را به‌گونه‌ای کنترل کنیم که یک خانوادهٔ چهار نفرِ را تشکیل دهیم و در کنار هم احساس خوشبختی داشته باشیم. شاید شما هم در چنین شرایطی باشید، پس تا انتهای این مطلب را بخوانید.

فرزند من، بچهٔ تو

وقتی زن و مردی همدیگر را دوست دارند و هرکدام با یک فرزند به خانهٔ بخت می‌آیند باید بچهٔ من و بچهٔ تو را کنار بگذارند. البته کار آسانی نیست. هرکدامشان کاملاً طبیعی است که در ابتدای کار فرزند خود را بیشتر دوست داشته باشند اما اگر بخواهند در زندگی جدید موفق شوند باید بجای اینکه هرکدام دنبال فرزند خود باشند، اتفاقاً به فرزند دیگری توجه بیشتری کنند. این رفتار دو نتیجه دارد:
1_ طرف مقابل هم تشویق می‌شود رفتاری مشابه داشته باشد.
2_ بچه‌ها از دیدن محبت و توجه مادر و یا پدر جدید خود احساس مثبتی داشته و زودتر این جمع جدید، به هم عادت می‌کنند.

هماهنگی برای همیشه

اگر در همهٔ ازدواج‌ها زن و مرد باید به‌مرور یاد بگیرند که باهم هماهنگ عمل کنند، در این ازدواج لزوم این هماهنگی بیشتر است. باید زمان کمتری را صرف کنند تا باهم همسو و همراه شوند زیرا آن‌ها علاوه بر خودشان نیاز دارند تا دو نفر دیگر را هم در زندگی همراه کنند. در چنین حالتی نیاز به گفتگو دربارهٔ موضوعات مختلف بیشتر احساس می‌شود. زن‌وشوهری که هرکدام باید نقش مادرخوانده و پدرخواندگی را هم به‌خوبی ایفا کنند، نیاز دارند تا باهم زمان‌های طولانی دربارهٔ همهٔ موضوعات حرف بزنند. به یکدیگر تقلب‌های رفتاری برسانند و مشاوره بدهند و کمک کنند تا هرکدام در جلب‌توجه فرزند دیگری موفق باشند.


پدربزرگ و مادربزرگ‌های جدید

انتظار نداشته باشید در یک هفته و یک ماه فرزندِ همسرتان شما را بپذیرد و یا محبت‌هایتان را پاسخ دهد. ممکن است بسیاری از محبت‌های شما را اصلاً نخواهد دید اما گذر زمان و پشتکار شما می‌تواند تعیین‌کننده باشد

علاوه بر خود شما، خانواده‌هایتان نیز باید کمک کنند و فرزند همسرتان را کم‌کم و به‌مرورزمان چون فرزند شما دوست داشته باشند. در تعطیلات آخر هفته، مسافرت‌های دسته‌جمعی و برنامه‌های دیگر که شما مانند یک خانوادهٔ کامل باهم حضور خواهید داشت باید از طرف خانواده‌هایتان هم حمایت شوید. آن‌ها به رفتار شما نگاه می‌کنند و اگر رفتار شما خوب باشد آن‌ها هم می‌توانند در جذب فرزند همسرتان مؤثر باشند.

انتظارات استاندارد

انتظار نداشته باشید در یک هفته و یک ماه فرزندِ همسرتان شما را بپذیرد و یا محبت‌هایتان را پاسخ دهد. ممکن است کمی لجبازی کند. مخصوصاً اگر فرزند طلاق باشد و پدر یا مادر اصلی خودش، او را علیه شما تحریک کند، بسیاری از محبت‌های شما را اصلاً نخواهد دید اما گذر زمان و پشتکار شما می‌تواند تعیین‌کننده باشد. توقع نداشته باشید خیلی زود به نتیجه برسید اما درنهایت شما برنده هستید.

همسرتان را فراموش نکنید

مراقب باشید که شما و همسرتان هر دو از زندگی قبلی‌تان زخم‌خورده‌اید، حال اگر قرار باشد زندگی زناشویی جدیدتان حول فرزندان بگذرد بازهم همان تنهایی‌ها و نارضایتی‌ها به سراغتان می‌آید. شما باید ارتباط دونفره‌تان را بسیار قوی کنید حتی گاهی بدون فرزندان باهم وقت بگذرانید. در صورتی خانوادهٔ جدید مستحکم می‌شود که بین شما دو نفر نیز یک پیوند عمیق عاطفی شکل بگیرد. پس در کنار همهٔ تلاشی که برای سازگاری فرزندانتان انجام می‌دهید، از هیچ فرصتی برای نزدیک‌تر شدن با همسرتان دریغ نکنید.
من و همسرم بعد از صحبت‌های طولانی و برنامه‌ریزی باهم ازدواج کردیم و از راهکارهایی که گفتم در زندگی مشترکمان استفاده کرده و شکر خدا موفق شدیم تا یک جمع خانوادگی گرم تشکیل دهیم. امیدوارم شما هم موفق شوید.
همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است. 
 بخش همسان گزینی تبیان