تبیان، دستیار زندگی

خواص حیرت‌انگیز انبه

انبه؛ یک میوه شگفت‌انگیز که طعم شیرین و خواص بی‌شمار آن باعث شده در میان خانواده‌ها جایی برای خود باز کند. خوردن این میوه خوشمزه را در این روزهای گرم تابستان از دست ندهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انبه
انبه؛ یک میوه شگفت‌انگیز  که رسیده‌اش دارای طبع گرم و خشک، نارس آن سرد و خشک است.
میوهٔ شیرین و خوش‌مزه‌ای که به دلیل دارا بودن مقدار زیاد ویتامین، مواد معدنی و آنزیم‌های مفید به "پادشاه میوه‌ها" شهرت یافته است.

درخت انبه جز درختان همیشه سبز بوده و فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به‌خوبی رشد می‌کند. از درختان بومی جنوب شرق آسیا، برمه و شرق هندوستان است که رفته‌رفته به دیگر نواحی گرمسیری ازجمله: پاکستان، هند، فیلیپین، اندونزی، مالزی و کامبوج گسترش یافت. در هند انبه به "سافدا " معروف است.

 

قرار دادن چند قطعه از انبه روی پوست با بسته شدن منافذ پوستی به طراوت و زیبایی صورت کمک می‌کند


این میوهٔ پرخاصیت از خانواده میوه‌های آلویی است. پسته، زیتون، بادام‌هندی، خرما، آلو، هلو و نارگیل از اعضای همین خانواده محسوب می‌شوند. این میوه همانند آوا کادو یکی از میوه‌هایی است که دور ریز ندارد.

انبه طعم شیرین و خامه‌ای مانند دارد؛ از دو بخش گوشتی و قسمت هسته‌دار تشکیل‌شده که قسمت گوشتی آن، هسته میوه را در برگرفته و دانه آن نیز داخل هسته قرار می‌گیرد. رنگ پوست انبه متنوع و در رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز مشاهده می‌شود اما رنگ زرد طلائی که در قسمت گوشتی داخلی این میوه است غالباً در انواع انبه نیز یکسان بوده و به همین علت زیبایی آن را دوچندان کرده است.

دانه انبه که جنین گیاهی نام دارد، بسیار بدقلق بوده که در شرایط انجماد و خشک دوام ندارد.

ارزش تغذیه‌ای انبه:

انبه سرشار از فواید دارویی و درمانی است. میوه خوش‌طعم انبه، سرشار از ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. از دیگر خواص این میوه جادویی می‌توان به ضد انگل بودن آن اشاره کرد.

این میوه شیرین را حتماً به‌صورت رسیده مصرف کنید زیرا انبه نارس در بعضی افراد باعث بلغم می‌شود.

انبه دشمن سرطان؛ آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کورستین، آستراگالین، فیستین، اسید گالیک موجود در انبه بدن را در برابر سرطان ایمن می‌سازد، محققان دریافتند انبه بیشترین تأثیر آن در سرطان‌های سینه و روده بزرگ است اما تأثیر کمی هم‌روی سرطان‌های ریه، خون و پروستات نیز دارد.

ماسک انبه

انبه برای پوست؛
قرار دادن چند قطعه از انبه روی پوست با بسته شدن منافذ پوستی به طراوت و زیبایی صورت کمک می‌کند. ماسک انبه نیز قابل‌استفاده برای هر نوع پوستی است مانع از جوش زدن صورت می‌شود. (کافی است برش‌های نازک انبه را روی پوست صورت خود قرار داده و بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه صورت خود را بشویید تا شاهد اثر شگفت‌انگیز این میوه را بر پوست خود باشید)

پوست انبه:

پوست انبه نیز برای درمان افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است، کافی است فقط شش برگ انبه در آب جوش در طول شب قرار داده و بجوشانند، خوردن این جوشانده در صبح می‌توانند به تنظیم سطح انسولین خون کمک کنند.
هسته انبه

خواص هسته انبه:

هسته انبه جز پرفایده‌ترین هسته‌ها به شمار می‌رود. مغز آن سرشار از مواد مغذی و خوردن مغز هسته انبه برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌های شدید مؤثر است.

این هسته پرخاصیت از داروهای طبیعی مؤثر برای از بین بردن اسهال خونی و رفع استفراغ به شمار می‌رود.

تقویت دستگاه گوارش؛ هسته انبه به هضم غذا کمک کرده با تقویت دستگاه گوارش به رفع بواسیر نیز کمک می‌کند.

رفع مشکل کم‌خونی و اختلالات قاعدگی؛ ازجمله مشکلات شایعی که بسیاری از خانم‌ها به آن دچار می‌شوند: اختلالات قاعدگی، خونریزی بین دو عادت ماهیانه و یا خونریزی رحم است که رفع این مشکل و منظم کردن دوره قاعدگی از دیگر خواص این هسته جادویی است.

درمان آسم با هسته انبه؛ مغز هسته انبه دستگاه تنفسی را تقویت کرده و اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس و بیماری آسم را درمان کند.

کاهش کلسترول خون؛ هسته انبه حاوی سطح بالایی از انواع ویتامین C، پکتین و فیبر است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

رفع مشکل کم‌آبی بدن؛ پتاسیم موجود در این میوه برای تقسیمات سلولی و تنظیمات مایعات بدن مفید است به‌طوری‌که مصرف منظم آن در جلوگیری از کم‌آبی بدن تأثیر بسزایی دارد.

داشتن لبخندی زیبا و دندان سالم؛ مقداری از مغز هسته خشک‌شده انبه را پودر کنید و به مسواک مرطوب آغشته کنید مطابق معمول مسواک بزنید تا دندان‌هایتان سفید و سالم شود.

رفع مشکلات موی سر؛ کره هسته انبه کمک مؤثری به رهایی از شوره موی سر می‌کند و علاوه بر درمان شوره سر، باعث تقویت مو و درخشندگی هر چه بیشتر آن می‌شود. کره هسته انبه را تهیه‌کرده و به سرتان بمالید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید این کره را با روغن خردل یا عسل مخلوط‌کنید تا از طاسی سر، ریزش مو و سفیدی شدن موها هم جلوگیری کنید.

تهیه کره هسته انبه: چند عدد هسته انبه رسیده را جمع‌آوری کرده و در محلی گرم، خشک و پر سایه نگهداری کنید تا کاملاً خشک شود. زمانی که پوسته بیرونی آن خشک و داخلشان پوچ و شکننده شد می‌توانید به‌راحتی مغز درون‌هسته را خارج و در یک ظرف مناسب نگهداری کنید. هسته خشک‌شده را پودر کرده و مقداری آب کم‌کم اضافه کنید تا حالت خمیری حاصل شود به این خمیر کره هسته انبه گفته می‌شود.

انبه

روغن هسته انبه:

روغن هسته انبه منبع غنی از اسیدهای چرب سالم و ضروری، مواد معدنی و انواع ویتامین‌هاست. می‌توانید به‌راحتی این روغن را در منزل تهیه و مصرف کنید. مصرف منظم و مرتب این روغن می‌تواند از ریزش و سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری کند.

 

هسته انبه جز پرفایده‌ترین هسته‌ها به شمار می‌رود. مغز آن سرشار از مواد مغذی و خوردن مغز هسته انبه برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌های شدید مؤثر است


مصرف منظم و مرتب این روغن می‌تواند از ریزش و سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری کند.

روغن هسته انبه یک مرطوب‌کننده عالی برای پوست شماست. روغن به‌دست‌آمده از هسته انبه در انواع لوسیون ها و کرم‌های مخصوص زیبایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روغن بسیاری از مواد مغذی و لازم برای پوستتان را تأمین کرده و از ایجاد چین‌وچروک‌های احتمالی پوست پیشگیری می‌کند.

روغن هسته انبه روی پوست صورت فاقد چربی و روغن است. شما می‌توانید از روغن هسته انبه به‌عنوان یک چرب کننده لب صد درصد طبیعی استفاده کنید. این روغن با آب‌رسانی مناسب به پوست لب مانع از خشکی لب‌ها و درنتیجه از ایجاد ترک‌خوردگی روی آن‌ها جلوگیری می‌کند. سعی کنید هر شب قبل از خواب مقداری روغن هسته انبه را روی لب‌های خود بمالید این روغن با جوان‌سازی سلول‌های پوست و مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها از ایجاد سلول‌های مرده پوستی جلوگیری کرده و به درمان سریع خشکی و ترک‌خوردگی‌های ناشی از آن کمک می‌کند.

طرز تهیه روغن هسته انبه: لایه بیرونی هسته انبه را جدا کنید و با مقداری روغن نارگیل، زیتون، کنجد و یا روغن خردل مخلوط‌کنید. بعدازاینکه مواد را خوب باهم ترکیب کردید مخلوط را در یک ظرف مناسب ریخته و برای مدت‌زمان یک هفته در مجاورت نور خورشید قرار دهید. بعد از گذشت یک هفته روغن برای استفاده حاضر و آماده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .