تبیان، دستیار زندگی

موافقان و مخالفان تشکیل وزارت میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در زمینه‌های مربوط به آثار تاریخی و باستانی صنایع‌دستی و گردشگری فعالیت می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان میراث فرهنگی

مسئولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران بر عهده معاون رئیس‌جمهور آقای علی‌اصغر مونسان است. این سازمان تلاش می‌کند تا مجوزهایی برای فعالیت‌های مردمی درزمینهٔ‌ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، صادر کند.
 در سال‌های اخیر طرحی مبنی بر تشکیل وزارت میراث فرهنگی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که این طرح با نظرات زیادی همراه شد.

مخالفان تشکیل وزارت خانه

 یکی دیگر از نمایندگان مخالف در مجلس، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه است. این نماینده هم در گفت وگویی که با خبرگزاری تسنیم داشت بیان کرد تشکیل این وزارت خانه نه‌تنها کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد، بلکه موجب گسترده شدن و پیچیده‌تر شدن مشکلات خواهد شد.

 این موضوع موافقان و مخالفانی را به همراه داشت. یکی از مخالفان تشکیل وزارت میراث فرهنگی، دولت بود. هیات دولت در فرآیند رسیدگی به این طرح عدم موافقت خود را اعلام کرده بود.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا در خصوص تصویب قانون تشکیل این وزارت خانه بیان کرد: این پیشنهاد در قالب طرح از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد و هیات دولت به دلیل بار مالی و مغایرت آن با اصل کوچک‌سازی ساختار دولت، موضوع ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، مکرراً مخالفت خود را با تشکیل وزارتخانه اعلام کرد.

 امیری همچنین اظهار داشت که دولت مکاتبات متعددی به مجلس و شورای نگهبان در خصوص غیرضروری بودن تشکیل این وزارت خانه فرستاده و آن را تحمیل بار مالی برای کشور می‌داند.

 در کنار دولت برخی از نمایندگان هم با تشکیل این وزارت خانه مخالفت می‌کردند.

سید ناصر موسوی نماینده مردم فلاورجان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد در شرایطی که مشکلات زندگی مردم زیاد است، نیازی نیست که بودجه هنگفت برای تشکیل این وزارت خانه تأسیس شود.

موسوی معتقد است که تشکیل چنین وزارت خانه‌ای نیاز به بودجه کلان دارد و در چنین شرایطی صلاح نیست هزینه‌های جاری کشور را زیاد کنند؛ همچنین همه کارهایی که در وزارت میراث فرهنگی می‌تواند انجام شود را می‌توان در همین سازمان میراث فرهنگی دنبال کرد.

یکی دیگر از نمایندگان مخالف در مجلس، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه است. این نماینده هم در گفت وگویی که با خبرگزاری تسنیم داشت بیان کرد تشکیل این وزارت خانه نه‌تنها کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد، بلکه موجب گسترده شدن و پیچیده‌تر شدن مشکلات خواهد شد.

موافقان تشکیل وزارتخانه


در مقابل این گروه، افرادی هم بودند که با تشکیل وزارت خانه موافق بودند.

 یکی از موافقان پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران بود.سلحشوری در گفتگو با خبرنگار چمدان اظهار داشت که یکی از اهداف اصلی تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه طرح نظارت مجلس است. با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه، مجلس به‌طورجدی تری به این نهاد نظارت خواهد داشت.
لاهوتی

لاهوتی، نماینده مردم لنگرود هم در گفت‌وگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد این سازمان، زمانی زیرمجموعه وزارت فرهنگ بود که در آن برهه عملکرد قابل قبولی نداشت و با سازمانی شدن آن، بازهم به سازمان رهاشده تبدیل شد.

نماینده مردم لنگرود افزود این سازمان اکنون زیرمجموعه رئیس‌جمهور است و اشکالش این است که دیگر پاسخگو نیست و برای اطلاع از عملکرد آن باید از رئیس‌جمهور سؤال کرد.

 


این طرح بر اساس اصل 123 قانون اساسی در مجلس تصویب شد و به تائید شورای نگهبان رسید و از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
به خاطر همین نمایندگان به این نتیجه رسیدند که این سازمان باید به وزارتخانه تبدیل شود تا در قبال اقدامات و کارهایش پاسخگو باشد، به این معنا که وزیری برای آن مشخص شود تا پاسخگوی نمایندگان مجلس باشد.

با ارائه این طرح از سوی مجلس به شورای نگهبان، این شورا دو بار به دلایلی ازجمله بار مالی و قوانین خلاف شرع، با تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی مخالفت کرده بود.

اما در لایحه جدیدی که توسط نمایندگان مجلس اصلاح‌شده بود و برای تائید به شورای نگهبان فرستاده شد، این شورا با تشکیل این وزارت خانه موافقت کرد.

این طرح بر اساس اصل 123 قانون اساسی در مجلس تصویب شد و به تائید شورای نگهبان رسید و از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

براین اساس رئیس‌جمهور باید حداکثر طی 15 روز ترتیبی دهد که وزارت میراث فرهنگی را تشکیل دهد و وزیر پیشنهادی خود را تا نیمه اول شهریور به مجلس شورای اسلامی معرفی کند تا صلاحیت وزیر توسط نمایندگان مجلس تائید شود.

 مزایای تشکیل وزارت میراث فرهنگی

با تشکیل این وزارت خانه، تصمیم‌گیری‌ها آسان‌تر می‌شود و درآمدهای بخش گردشگری در طول سال‌های آینده روند صعودی بیشتری خواهد داشت.

 تشکیل این وزارت خانه باعث می‌شود اقتصاد کشور رشد کند و درآمدها در حوزه گردشگری تحول یابد و وابستگی کشور به منابع نفتی کاهش یابد. همچنین با تشکیل این وزارت خانه، جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ارتقا پیدا می‌کند.

با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، قدرت این سازمان در کشور زیاد می‌شود، چون با توسعه گردشگری، صنعت حمل‌ونقل، تولید صنایع‌دستی و فروش آن، خدمات هتلداری و مجتمع‌های رفاهی، رونق بیشتری می‌گیرند.

بر اساس گزارشی ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه ظرفیت گردشگری است و در بین 141 کشور در حوزه رقابت گردشگری، رتبه 97 را دارد و این نشان از آن دارد که تمرکز بر توسعه صنعت گردشگری یکی از ضرورت‌های رشد اقتصادی ایران است. ‎
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .