تبیان، دستیار زندگی

رژیم غذایی مبتلایان به سنگ کلیه

بهترین روش‌های پیشگیری از سنگ کلیه

مقداری از اگزالات موجود در ادرار از طریق بدن ایجاد می‌شود. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اگزالات باعث افزایش میزان اگزالات در ادرار می‌شود. این اگزالات با کلسیم ترکیب می‌شود و سنگ‌های اگزالات کلسیم را پدید می‌آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سنگ کلیه
مدتی است که متوجه شدم سنگ کلیه دارم. لطفاً بفرمایید چه رژیم غذایی باید بگیرم؟
توصیه‌های زیر مفید خواهد بود:

کاهش مصرف سدیم (نمک) در رژیم غذایی

سدیم که اکثراً از نمک ایجاد می‌شود، باعث ترشح مقادیر بیشتری کلسیم به ادرار می‌شود. غلظت زیاد کلسیم در ادرار با اگزالات و فسفر ترکیب می‌شود و سنگ ایجاد می‌کند. مقدار توصیه‌ شده دریافت روزانه سدیم برای افراد 2.3 گرم است؛ اما میانگین دریافت افراد 3.4 گرم هست. بر اساس تحقیقات صورت گرفته افزایش دریافت سدیم باعث افزایش ریسک ابتلا به سنگ کلیه می‌شود.

دانستن مقدار سدیم موجود در مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برچسب مواد غذایی این امکان را فراهم می‌کند تا مقدار سدیم موجود در مواد غذایی برای افراد مشخص شود. مواد غذایی سرشار از سدیم عبارت‌اند از: هات‌داگ، سبزی‌ها و غذاهای کنسرو شده، غذاهای یخ‌زده و فرآوری شده، غذای فوری، شورها و ترشی‌ها مانند خیار شور و ...
اگر می‌خواهید مقدار سدیم غذای خود را کنترل کنید باید مواد تشکیل‌دهنده هر آنچه را که مصرف می‌کنید مشاهده نمایید و از سدیم پنهان موجود در آن‌ها مطلع شوید.

برخی از موادی را که دارای سدیم پنهان هستند در زیر ذکر می‌کنیم:
1. مونوسدیم گلوتامات یا MSG که در فرآورده‌های گوشتی وجود دارد.
2. سدیم بیکربنات که نام شیمیایی بیکینگ‌پودر است.
3. تری سدیم فسفات که در فرآورده‌های گوشتی و کنسروها وجود دارد.
4. سدیم الگینات که در سس‌ها، پودینگ‌ها و دسرها وجود دارد.
5. سدیم نیترات یا سدیم نیتریت که بیشتر در سوسیس و کالباس وجود دارد.


کاهش مصرف پروتئین حیوانی

مصرف زیاد پروتئین حیوانی در رژیم غذایی باعث دفع مواد معدنی از کلیه‌ها و افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

سدیم که اکثراً از نمک ایجاد می‌شود، باعث ترشح مقادیر بیشتری کلسیم به ادرار می‌شود. غلظت زیاد کلسیم در ادرار با اگزالات و فسفر ترکیب می‌شود و سنگ ایجاد می‌کند


دریافت مقادیر کافی کلسیم از طریق غذا یا مکمل کلسیم

کلسیم در رژیم غذایی باعث کاهش سنگ کلیه می‌شود. کلسیم در دستگاه گوارش با اگزالات در رژیم غذایی ترکیب می‌شود و مانع از وارد شدن اگزالات به خون و دستگاه ادراری می‌شود. افرادی که دارای سنگ اگزالات کلسیم هستند باید روزانه 800 میلی‌گرم کلسیم از طریق مواد غذایی دریافت کنند. این مقدار علاوه بر پیشگیری از ایجاد سنگ اگزالات کلسیم برای حفظ چگالی استخوان لازم است. یک لیوان شیر کم‌چرب دارای 300 میلی‌گرم کلسیم است. مکمل کلسیم هم باید حتماً همراه با غذا مصرف شود در غیر این صورت خود باعث ایجاد سنگ‌های اگزالات کلسیم می‌شود.

اجتناب از مصرف غذاهای سرشار از اگزالات

مقداری از اگزالات موجود در ادرار از طریق بدن ایجاد می‌شود. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اگزالات باعث افزایش میزان اگزالات در ادرار می‌شود. این اگزالات با کلسیم ترکیب می‌شود و سنگ‌های اگزالات کلسیم را پدید می‌آورد. از مصرف دوز بالای مکمل‌های ویتامین C بیش از 2000 میلی‌گرم در روز اجتناب کنید زیرا ویتامین C در بدن تبدیل به اگزالات می‌شود.

مواد غذایی حاوی اگزالات عبارت‌اند از:
سبزیجات برگ‌پهن و سبز مانند اسفناج، برگ چغندر، جعفری، کرفس، کدوسبز، تره‌فرنگی، بامیه و لوبیا سبز. از بین مغزها بادام‌زمینی و بادام. انواع توت‌ها مثل بُلوبری، تمشک، توت‌فرنگی و توت سیاه. میوه‌هایی مانند کیوی، انواع انگور، انجیر و آلو. از غلات دانه سویا و سایر مواد مانند چای سیاه، شکلات، کاکائو، جوانه گندم و سبوس گندم.


نوشیدن آب به مقدار کافی

نوشیدن مایعات کافی در روز می‌تواند به تمیز کردن سنگ‌های کلیه و جلوگیری از تشکیل آن کمک کند. روزانه 8 تا 13 فنجان نوشیدنی بنوشید.
منبع: مرکز مشاوره تبیان