تبیان، دستیار زندگی

معرفی قدیمی ترین حمام مشهد، جاذبه ای ناشناس

مشهد هم میان این شهر ها حمامی قدیمی به قدمت 800 سال دارد که به مهدی قلی بیک جانی قربانی تعلق دارد. این حمام در گذشته به دلیل نزدیک بودن آن به مسجد شاه ، حمام شاه نام داشته و مردم آن را با این اسم میشناختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی قدیمی ترین حمام مشهد، جاذبه ای ناشناس

در زمان های قدیم به جز پاکسازی، حمام ها کارکرد اجتماعی سیاسی هم داشتند و همیشه اخبار و شایعات از طریق آنها به گوش مردم رسیده و پخش میشد. در شهرهای قدیمی حمام های معروفی وجود دارد که قطعا شما با آنها آشنایی دارید و هرکدام جزو جاذبه های گردشگری آن شهر به حساب می‎‌آید. مشهد هم میان این شهر ها حمامی قدیمی به قدمت 800 سال دارد که به مهدی قلی بیک جانی قربانی تعلق دارد. این حمام در گذشته به دلیل نزدیک بودن آن به مسجد شاه ، حمام شاه نام داشته و مردم آن را با این اسم میشناختند. البته این حمام پس از انقلاب در سال 57 نامش به حمام رضوی تغییر یافت. تاسیس آن در زمان عباس صفوی اول در شهر مشهد بوده است. این حمام یکی از بزرگترین حمام های کشور ایران میباشد.

نقاشی های حمام مهدی قلی بیک

هنگام ورود به حمام اولین چیزی که به آن برخورد میکنید نقاشی های زیبا و دیدنی آنجاست که میتواند شما را حیرت زده کند. نقاشی های روی سقف این بنا به قدری زیبا بوده که میتواند شما را ساعت ها درگیر جزئیات و زیبایی های خود کند. نزدیک بودن آن به حرم اولین چیزی است که میتواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند بهتر است مسافرانی که برای زیارت اقدام به خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل میکنند به این حمام زیبا و به یاد ماندنی سر زده و خاطره ای خوش در ذهن خود ثبت کنند. جالب است بدانید نقاشی های سقف این بنا 13 لایه دارد و اولین لایه آن در دوران صفوی کشیده شده و آخرین لایه ی آن در دوران قاجار اتفاق افتاده است. نقاشی های گنبد در این حمام مربوط به شاهنامه میباشد که هدف از آن رونمایی از پند ، اندرز و ضرب المثل ها بوده است.

معرفی قدیمی ترین حمام مشهد، جاذبه ای ناشناس

سربینه یا همان رختکن حمام رضوی

سربینه ی حمام پوشیده شده از نقاشی های بی نظیر و رنگی میباشد. گچ بری های این قسمت از حمام 28 لایه دارد که نقاشی های بسیار زیبا و دیدنی در 13 لایه ی آن نقش بسته اند. سبک معماری این حمام از اصفهان الهام گرفته شده است. از سه راهرو به عنوان رختکن استفاده میشد و یکی از آن راهروها شاه نشین بوده است. اما با تمام زیبایی ها افراد زیادی هستند که هدفشان از خرید بلیط هواپیما مشهد تنها زیارت امام رضا (ع) بوده و این مکان های دیدنی را نمشناسند و با آنها نا آشنا هستند.


معرفی قدیمی ترین حمام مشهد، جاذبه ای ناشناس

گرمخانه و آتشخانه حمام رضوی

گرمخانه ی این حمام محل استحمام میباشد معماری این قسمت به این شکل است که در وسط گرمخانه مربع شکل، چهار ستون قرار دارد و بر روی آن سقفی گنبدی شکل قرار گرفته شده که زیبایی آن را دوچندان میکند. آتشخانه برای گرم نگهداشتن حمام تعبیه شده که در پشت خزینه قرار گرفته شده است. در آتشخانه حمام دیواره ها و کف حمام گرم نگهداشته میشد. جالب است بدانید چاله و حوض این حمام که برای آبتنی مورد استفاده قرار میگرفت، نسبت به حمام های دیگر بزرگ تر بوده و از معماری بسیار زیبایی برخوردار میباشد. دیدن تصاویر و تاریخچه این حمام توانسته بسیاری از مردم را راغب به خرید بلیط هواپیما کرده تا به بهانه زیارت حرم امام هشتم (ع) از این حمام دیدنی و تاریخی دیدن کنند. حمام مهدی قلی بیک یکی از جاذبه های مورد علاقه برای تاریخ دوستان و گردشگران میباشد.


معرفی قدیمی ترین حمام مشهد، جاذبه ای ناشناس

این بنا از سال 1385 به موزه مردم شناسی تغییر یافته و مرمت و بازسازی شده است. در این موزه تمامی وسایل حمام مهدی قلی بیک وسایلی از جمله لوازم حمام ، ظروف و سماورهای قدیمی ذغالی قرار گرفته شده است. جذابیت این بنا باعث شده تا مردمی که از آنجا دیدن میکنند باز هم قصد دیدن این مکان را در سفر های بعدی خود به مشهد داشته باشند.