تبیان، دستیار زندگی

اجرای یک سنت حسنه با شیوه خرافی

حکم قربانی کردن گوسفند در معابر عمومی

قربانی سنت و آیینی است که در اکثر ادیان و مذاهب وجود دارد و به عناوین مختلف صورت می‌گیرد. در اسلام هم قربانی کردن سنتی است که مورد توجه مسلمانان قرار گرفته و مانند هر سنت دیگری با خرافات و رسوم غلط آمیخته شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قربانی
گاهی قربانی، مثل قربانی حاجی و یا بواسطه نذر، واجب است و گاهی برای امور مستحب چون متولد شدن فرزند، خرید خانه و ماشین، عروسی، استقبال حاجی و زائر کربلا، در ایام محرم در مقابل هیات‌ها و ... نیز قربانی انجام می‌شود. البته بیشترین قربانی، در روز عید قربان پس از اعمال حج واجب، صورت می‌گیرد.

معمولا گوشت قربانی بین فقرا و نیازمندان تقسیم می‌شود و این کار بسیار پسندیده‌ای است. اما گاهی نحوه قربانی کردن، باعث اذیت دیگران می‌شود.

مردم تصور می‌کنند که قربانی باید در مقابل منزل و ماشینِ خریداری شده، یا مقابل عروس و داماد و زائر صورت پذیرد. به همین دلیل در کوچه و خیابان و محل عبور و مرور مردم این اتفاق می‌افتد و خیلی اوقات هم امکان تطهیر کامل خون نیست.

خون، یکی از نجاسات است که احکام خاص خود را دارد. گوسفند، گاو و شتر که برای قربانی استفاده می‌شوند؛ خون جهنده دارند و بنا بر فتوای همه مراجع نجس است.

در آموزه‌های دینی هیچ توصیه‌ای مبنی بر این که قربانی در حضور افراد، در مقابل منزل و ماشین نو، مقابل نوزاد تازه متولد شده و برای حاجی و زائر و ... انجام شود، نشده است، بلکه این عملی مذموم و خرافاتی است که وارد این حسنه شده است


حال وقتی در کوچه، خیابان و محل عبور و مرور مردم قربانی صورت می‌گیرد عملا آن محیط نجس شده و خصوصا هنگام بارندگی و برخورد با کمی آب، آزارش دوچندان می‌شود و نجاست از طریق کفش عابرین، به هر نقطه‌ دیگر منتقل می‌شود. به داخل حیاط منزل، پارکینگ، آسانسور و حتی مقابل در ورودی واحد آپارتمان. همچنین با نجس شدن لاستیک اتومبیل‌ها، به راحتی باعث نجس شدن میزان وسیعی از محیط زندگی می‌شود.

می‌بینید که با یک بی‌توجهی و بی‌دقتی به احکام می‌توان کل نقاط رفت و آمد مردم را نجس کنیم.

یک توصیه

در آموزه‌های دینی هیچ توصیه‌ای مبنی بر این که قربانی در حضور افراد، در مقابل منزل و ماشین نو، مقابل نوزاد تازه متولد شده و برای حاجی و زائر و ... انجام شود، نشده است، بلکه این عملی مذموم و خرافاتی است که وارد این حسنه شده است. در قربانی، نیت مهم است و در نزد خداوند بی‌پاداش نمی‌ماند. پس قربانی را در مکانی که باعث نجاست محل عبور و مرور مردم می‌شود، انجام ندهیم و آن را در مکانی که به راحتی قابل شستشو است انجام داده تا بدینوسیله باعث آزار مردم نشویم. 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.