تبیان، دستیار زندگی

تمرین‌هایی جهت افزایش صبر و بردباری

چگونه صبوری را در خود تقویت کنیم؟

کم‌صبری نتیجه افسردگی، اضطراب های شدید و تحریک پذیری است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صبر
پسر مجردی هستم و از یک مشکل خیلی رنج می‌برم و آن هم کم‌صبری است و از این بابت بسیار صدمه دیده‌ام بفرمایید علت چیست و چگونه می‌توانم بر آن غلبه کنم؟
ابتدا باید دلیل کم‌صبری شما مشخص شود. کم‌صبری در اکثر اوقات می‌تواند نتیجه افسردگی، اضطراب‌های شدید و تحریک‌پذیری باشد؛ بنابراین در این صورت باید تلاش کنید تا علت را برطرف نمایید.

تمرین‌هایی برای افزایش صبر و شکیبایی

- سعی کنید آینده‌نگر باشید. وقتی‌که شما در تشویش و تنش قرار دارید تا کاری را انجام دهید بهتر است نگاهی به آینده این کار داشته باشید. مطمئناً پرداختن به کار مورد نظر حتی اگر زمان زیادی را از شما بگیرد در پی هدفی است که می‌تواند محاسن زیادی برای شما داشته باشد.

- تمرکزتان را روی موضوعات دیگر بیشتر کنید. وقتی دچار کم‌صبری می‌شوید سعی کنید به‌جای داشتن تنش و بی‌حوصلگی به دلیل مسئله حاضر، تمرکز خود را روی موضوع دیگری قرار دهید تا تنش موجود برطرف شود؛ و باز هم مثبت اندیشی به نتایج کار می‌تواند کم‌صبری شما را برطرف کند.

- خود را به آرامش دعوت کنید. خودگویی‌های شما در دوره‌های سختی بسیار بااهمیت است. اینکه به خود آرامش را القا کنید. تنش‌ها را با تمرین‌های ریلکس سازی و انقباض و انبساط عضلات و ... از بین برید. دلیل کم‌صبری خود را بدانید. گاهی مقایسه خود با دیگران، گاهی خودگویی‌های منفی، گاهی عدم علاقه به فعالیت، گاهی ناراحتی از موضوع‌های دیگر و ... موجب بی‌حوصلگی می‌شود؛ بنابراین وقتی به احساس خود آگاه شدید می‌توانید آن را تفکیک نمایید.

- به خدا توکل کنید. همواره توکل کردن و تفویض کار به خداوند آرامش‌دهنده است. به این معنا که نهایت تلاش خود را داشته باشیم اما در نهایت امر را به خداوند واگذار کنیم تا بهترین‌ها را برای ما مقدر سازد.

- به نتیجه صبوری ایمان داشته باشید. در نظر داشته باشید که سختی‌ها، موجب رشد و ارتقای شما می‌شود بنابراین در سختی‌ها آرامش داشته باشید و سعی کنید سینه خود را فراخ کنید. به نتیجه صبوری ایمان داشته باشید و به وعده‌ای که خداوند به صبر شما می‌دهد یقین پیدا کنید. چنانچه در قرآن آمده است: به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد.

- دوران سختی را دوران گذرا بدانید. همواره در نظر داشته باشید که دوران سختی و دشواری کوتاه و گذراست و دائمی نیست؛ بنابراین سعی کنید با صبر و آرامش بهترین عملکرد را در این دوران داشته باشید تا نتیجه عالی بگیرید. دوران سختی را دوران کم‌ارزشی ندانید اگرچه ممکن است طاقت شمارا کم کند اما با این نگاه که خداوند بر تمام احوال شما آگاه است به خود توان و انرژی دهید.

به نتیجه صبوری ایمان داشته باشید و به وعده‌ای که خداوند به صبر شما می‌دهد یقین پیدا کنید. چنانچه در قرآن آمده است: به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد


- صبر قدم به قدم تولید می‌شود پس جدیت داشته باشید. برای افزایش صبر و فراخی سینه اذکاری را از افراد عالم دریافت کنید. بدانید صبر قدم‌ به‌ قدم تولید می‌شود؛ بنابراین تمرین کنید تا رویه‌ایی را در زندگی ایجاد کنید و بر انجام آن جدیت داشته باشید در واقع نوعی خودسازی داشته باشید. عادت‌های مطلوبی را در خود ایجاد کنید. این تمرین‌ها می‌تواند پختگی و بلوغ شخصی شما را بیشتر کند.

- شناختن ضعف‌های شخصیتی به تدریج. ضعف‌های شخصی خود را در موقعیت‌های مختلف بشناسید و در تمرین‌های بعدی سعی کنید آن را از بین ببرید؛ مثلاً اگر یک فعالیت بدون وقفه شما را عصبی می‌کند در موقعیت بعدی با تنفس‌های عمیق و مکث‌های لحظه‌ای و دعوت خود به آرامش برای نتیجه مطلوب و ... این عصبیت را کاهش دهید.

- گاهی تمرین‌های عملی و عمدی داشته باشید. اگر در پیاده‌روی پشت سر فرد سالخورده یا عصابه‌دستی بودید تمرین کنید پشت سرش گام بردارید. بر میل شدیدتان به جلو زدن از دیگران غلبه کنید تمرین کنید شنونده خوبی برای مخاطب خود باشید.
منبع: مرکز مشاوره تبیان