تبیان، دستیار زندگی

تزریق ژل برای جوان سازی پوست صورت (ژل جوانسازی صورت)

سالانه بیش از 1 میلیون زن و مرد این روش درمانی محبوب را برای جوانسازی صورت خود انتخاب می‌کنند که روشی مقرون به صرفه برای جوانتر شدن صورت، بدون جراحی یا دوران نقاهت می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تزریق ژل برای جوان سازی پوست صورت (ژل جوانسازی صورت)
فیلرها‌ یا ژل‌های پوستی  موادی ژل مانند هستند که برای بازگرداندن حجم از دست رفته، رفع خطوط ظریف و صاف کردن چین و چروک‌های صورت و یا بهبود انحناهای چهره، به زیر پوست تزریق می‌شوند. سالانه بیش از 1 میلیون زن و مرد این روش درمانی محبوب را برای جوانسازی صورت خود انتخاب می‌کنند که روشی مقرون به صرفه برای جوانتر شدن صورت، بدون جراحی یا دوران نقاهت می‌باشد.

به نقل از متخصصن کلینیک زیبایی و تزریق بوتاکس رازی با تزریق ژل هیالورونیک اسید می‌توان به نتایج قابل توجهی در جوانسازی پوست رسید. ژل‌های اسید هیالورونیک زیر پوست تزریق می‌شوند تا حجم از دست رفته را به چهره برگردانده و ظاهری جوان‌تر ایجاد کنند. در کنار ژل استفاده از بوتاکس با تاثیری که در صاف کردن چین و چروک‌ها دارد چهره شما بازهم جوانتر به نظر خواهد رسید.

روند پیری پوست صورت و علت آن

پیر شدن پوست یک فرآیند مداوم در طول زندگی است که از دهه سوم زندگی آغاز می‌شود و به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی پوست و بافت زیرین آن ، به تدریج در طول زندگی پیشرفت می‌کند. این فرایند به خصوص در صورت و گردن بیشتر خود را نشان می‌دهد، یعنی مناطقی که عوامل شخصی و محیطی باعث تسریع این تغییرات شده و به دلیل چین و چروک و تحلیل و آتروفی پوست باعث می‌شوند شخص ظاهری پیر و نگران پیدا کند.

طی روند پیری، به دلیل شل و آویزان شدن پوست و افتادگی بافت‌های نرم گونه به سمت پایین، طرح کلی صورت، از یک مثلث سر پایین به یک ذوزنقه یا مستطیل تغییر می‌کند. با گذشت زمان ، اثرات جاذبه زمین و کشش طولی عضلات باعث افتادگی یا اویزان شدن پوست و ساختارهای عمیق‌تر پیشانی ، گونه‌ها ، پلک‌ها ، بینی ، چانه و گردن می‌شود. نتیجه این فرایند ایجاد چین و چروک و غبغب در صورت است.

عوامل زیر به روند پیری صورت سرعت می‌بخشند:
·سیگار کشیدن
·استعداد ژنتیکی
·استرس
·بیماری
·تغییرات چشمگیر وزن
·قرار گرفتن در معرض اب وهوای خشن به عنوان مثال مناطقی که آفتاب تند طولانی و دائمی یا اب و هوای سرد دارند و یا در ان‌ها باد زیاد می‌وزد.

سرعت روند پیر شدن در افراد مختلف متفاوت است. این مساله به ترکیبی از عوامل از جمله تحلیل استخوان‌ها ، چربی ، کلاژن و الاستین است که هر یک از آن‌ها با ژنتیک و محیط زندگی فرد ارتباط دارند.

جوانسازی پوست بدون جراحی

جوان سازی کل صورت کاری چالش برانگیز است و انتظارات بیمار (در هر دو نوع روش جراحی و غیر جراحی) بسیار بالا است، یعنی : جوان سازی کل صورت؛ رفع قسمت‌های گود رفته ؛ بالا کشیدن ناحیه فوقانی صورت ؛ حجم دادن به بخش میانی و سفت کردن قسمت پایینی صورت؛ و ایجاد نتایج چشمگیر در عین حفظ تناسبات طبیعی صورت. بیمارانی که روش‌های غیرجراحی را انتخاب می‌کنند خواهان دستیابی به همه این مواردهستند ، در عین این که دوست دارند حداقل جراحت ، درد ، کبودی و دوران نقاهت را  نیز داشته باشند.

روش‌های متعددی برای جوان سازی کامل صورت وجود دارند. در این روش‌ها تمرکز بر بازگرداندن مجدد حجم به صورت و یا تحریک کلاژن‌سازی، با استفاده از ژل‌ها یا فیلرهای رایج ، از جمله اسید هیالورونیک ، کلسیم هیدروکسیلاپاتیت و محرک کلاژن پولی-ال -لاکتیک است.

تزریق ژل برای جوان سازی پوست صورت (ژل جوانسازی صورت)

مشاوره قبل از درمان

به نقل از کلینیک تخصصی پوست و مو رازی در طول جلسه مشاوره ، پزشک نگرانی‌های شما درباره صورتتان را  ارزیابی کرده و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. اگرچه خطرات ناشی از تزریق ژل بسیار جزئی هستند ، اما لازم است قبل از تزریق ، سابقه پزشکی خود را کاملاً با پزشک خود در میان بگزارید ، زیرا بعضی از انواع آلرژی ، مشکلات پوستی و عصبی و یا مصرف بعضی داروها می‌توانند سلامتی شما یا موفقیت نتایج تزریق ژل را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال ، در صورت مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (به عنوان مثال آسپیرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن) یا داروهای رقیق کننده خون، باید پزشک خود را مطلع سازید ، زیرا این داروها احتمال کبودی را افزایش می‌دهند.

اهداف تزریق ژل برای جوانسازی پوست

روند پیری صورت ، اثر متقابل اجتناب ناپذیری بین کاهش لایه چربی، تحلیل استخوان ، ضعف رباط‌ها و تخریب کلاژن پوست است. تحقیقات اخیر درباره منابع چربی صورت و کاهش آنها با افزایش سن ، تئوری کاهش الگوهای حجمی صورت در اثر پیر شدن را تایید می‌کند. با این آگاهی درباره اناتومی صورت، می‌بینیم که جوان سازی صورت توسط ژل پاسخ‌ گوی اولین هدف برای جوانسازی است که همان بازگرداندن مجدد حجم از دست رفته به صورت، به خصوص رفع فرورفتگی‌های عمیق صورت است.
از اهمیت کاهش کلاژن داخل درم و لایه‌های زیر پوست ، و اثرات ناشی از آن بر یکپارچگی و پیر شدن پوست نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد. از این رو ، هدف اصلی استراتژی جوان سازی صورت توسط ژل بر تحریک ساخت کلاژن به شکلی موثر و گسترده در نواحی چربی‌های زیر پوست و سطح صورت است.

تزریق ژل

پزشک بخش‌هایی که باید با ژل پر شوند را مشخص می‌کند، هم نواحی عمقی و هم نواحی سطحی. تزریق ژل به این نواحی به شکلی منظم و با رویکردی ساده از سه نقطه انجام می‌شود.

تزریق ژل برای جوان سازی پوست صورت (ژل جوانسازی صورت)

نقطه اول

نقطه اول در وسط صورت قرار دارد. این نقطه در مرکز برجستگی گونه واقع شده و از طریق آن امکان دسترسی و تزریق به نواحی عمقی اطراف استخوان گونه و نواحی میانی صورت، شقیقه‌ها و بین گوش و گونه و نیز تزریق به نواحی گود سطحی در بسیاری از نواحی صورت را فراهم می‌کند، از شقیقه‌ها گرفته تا گونه و ناحیه میانی صورت. نواحی تحت درمان حتی ممکن است از مرز خط خنده نیز عبور کند تا موجب تحریک سطحی پوست در لب فوقانی شود.

نقطه دوم

نقطه دوم ناحیه پایینی صورت و قسمت‌های زیر دهان را هدف قرار می‌دهد. این نقطه امکان  دسترسی به نواحی زیر چانه تا فک، فک قدامی و چانه را فراهم می‌کند. از طریق همین نقطه ، می‌توان در کل نواحی اطراف دهان و اطراف رباط فک پایین تا وسط صورت تزریق‌های سطحی لازم را انجام  داد.

نقطه سوم

نقطه سوم در زاویه فک پایین قرار گرفته است. این نقطه امکان دسترسی برای تزریق در طول ناحیه خلفی فک پایین و و زاویه‌دار کردن فک را به خوبی فراهم می‌کند. نواحی سطحی که از این قسمت می‌توان به آن‌ها ژل تزریق کرد شامل نواحی اطراف بناگوش، بالای گردن و در امتداد فک است.

 

روز تزریق

درست قبل از تزریق ، نواحی که قرار است تزریق در ان انجام شوند ضد عفونی می‌شوند. ممکن است قبل از تزریق به کمک بی‌حسی موضعی آن نواحی را بی‎حس کنند. علاوه بر این بسیاری از ژل‌ها حاوی لیدوکائین هستند، که یک داروی بی‌حسی ملایم است  و کمک می‌کند تا احساس درد و ناراحتی در زمان تزریق و بعد از ان به حداقل برسد. سپس پزشک مقدار دقیقی ژل را به صورت هدفمند زیر پوست بیمار تزریق می‌کند.

بعد از تزریق

نتیجه نهایی تزریق ژل، حجم دادن به فرورفتگی‌های عمیق صورت و بیشتر کردن برجستگی‌های استخوانی است. بسته به نوع ژل و نواحی تحت درمان، بلافاصله پس از تزریق ژل متوجه نتایج خواهید شوید. برخی از بیماران ممکن است دچار کبودی و تورمی خفیف ‌شوند ، اما این مشکلات موقتی هستند و طی چند روز بعد از تزریق برطرف خواهند شد. شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید، اما پزشک از شما می‌خواهد که بقیه روز از ورزش کردن یا انجام سایر فعالیت‌های پر فشار اجتناب کنید. (برگرفته از سایت کلینیک پوست و مو رازی)

تاثیر ژل تا چه مدت باقی خواهد ماند؟
دوام و ماندگاری تأثیر ژل بستگی به نوع محصول ، منطقه درمان و خود بیمار دارد. به طور کلی ، هرچه محصول متراکم‌تر باشد و عمیق‌تر تزریق شود ، اثرات آن دوام بیشتری خواهد داشت ، اگرچه این یک قانون سفت و سخت نیست. برای حفظ نتایج ، صرفا لازم است پزشک درمان را تکرار کند ، پزشک مقدار ژل و تکنیک لازم برای تزریق را طوری انتخاب می‌کند که بهترین نتایج حاصل شود.

بیشتر پزشکان ترجیح می‌دهند از ژل‌هایی از جنس اسید هیالورونیک استفاده کنند. این ژل‌ها اثری موقتی دارند و بنابراین اغلب برای بیمارانی که برای اولین بار ژل تزریق می‌کنند توصیه می‌شود از این نوع ژل استفاده شود.

اثر این نوع ژل معمولاً از 6 تا 18 ماه باقی می‌ماند. اثر تزریق ژل به لب کمی سریعتر از خطوط خنده برطرف خواهد شد. فرمول برخی از ژل‌های اسید هیالورونیک ، مانند رستالین ، طوری است که دوام بیشتری دارند، اما استفاده از این نوع ژل معمولاً به مناطق خاصی مانند گونه‌ها محدود می‌شود.


مزایای تزریق ژل

دلایل مختلفی برای انتخاب تزریق ژل به عنوان اولین راهکار برای مبارزه با روند پیری وجود دارد. از جمله:
• سریع و راحت بودن این روش
• نیازی به زمان استراحت و دوران نقاهت ندارد
• نتایج فورا حاصل شده و تا ماه‌ها دوام دارد
• ظاهری طبیعی در ساختار پوست ایجاد می‌کند
• سالها استفاده از ان ایمنی و کارآیی این روش را اثبات کرده است
• برای تمام انواع پوست و رنگ پوست موثر است
• خطرات و عوارض جانبی مرتبط با این روش کم هستند
• وجود ژل‌های گوناگون با فرمول‌های مختلف امکان شخصی‌ سازی درمان بر اساس نیاز بیمار را فراهم می‌آورد
• در یک جلسه چندین ناحیه را درمان می‌کند.
 

چه مناطقی توسط تزریق ژل درمان می‌شوند؟
از تزریق ژل معمولاً برای درمان نواحی و اهداف زیر استفاده می‌شود:
• صاف کردن خطوط اطراف بینی و دهان (خطوط ماریتونت ، خطوط لبخند ،..)
• بزرگ کردن یا بازگرداندن حجم گونه‌ها یا شقیقه‌ها
• کاهش خطوط عمودی اطراف لب
• پر کردن و فرم دادن لب‌ها
• صاف کردن چین و چروک‌های چانه
• بهبود تقارن در کل صورت
• ترمیم فرورفتگی‌های زیر چشم
• پر کردن خطوط اخم عمیق
• ایجاد تقارن در بینی
• تصحیح فرم فک
• پر کردن جای زخم آکنه‌ها