تبیان، دستیار زندگی

3 واقعیت پزشکی درباره لاک ناخن!

دفعه بعد که قصد دارید از لاک ناخن استفاده کنید، بهتر است دوباره درباره انجام این کار فکر کنید. سه ماده شیمیایی که برای انسان به شدت سمی در نظر گرفته می‌شوند در بیشتر لاک‌های ناخن وجود دارند و برخلاف باور برخی افراد می‌توانند به درون بدن نیز نفوذ کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاک ناخن
پوست بزرگ‌ترین اندام بدن انسان است و تقریباً هر چیزی که با آن در تماس باشد را جذب می‌کند. اگر به دلیل سخت بودن ناخن‌ها فکر می‌کنید آن‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و این مواد وارد بدن نمی‌شوند، در اشتباه هستید.
بستر کوتیکول که اطراف ناخن‌ها را فرا گرفته است به نرمی دیگر بخش‌های پوست است و حلال‌های موجود در لاک‌های ناخن به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا میزان جذب توسط ناخن‌ها افزایش یابد. بر همین اساس است که لاک ناخن برای مدت زمان طولانی می‌تواند روی ناخن‌ها باقی بماند و البته احتمال نفوذ مواد مضر به بدن نیز افزایش می‌یابد.
اما آیا ارزشش را دارد؟ زمانی که متوجه شوید لاک ناخن سرشار از مواد شیمیایی سمی است، به احتمال زیاد پاسخ منفی خواهد بود. یکی از مواد شیمیایی سمی موجود در لاک ناخن در رنگ‌ها و آفت‌کش‌ها نیز یافت می‌شود و به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته می‌شود.
یک ماده سمی دیگر با دیابت و اختلال تیروئید پیوند خورده است، در شرایطی که ماده دیگر در آتش خاموش کن‌ها یافت می‌شود و طی یک پژوهش با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داد که می‌تواند موجب ناهنجاری‌های استخوانی شود.
تنها بوی لاک ناخن مورد علاقه شما نیز می‌تواند به شما بگوید که حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که هیچ‌کدام از آن‌ها نه تنها سودی برای سلامت شما ندارند، بلکه مضر نیز هستند.

فرمالدئید

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا فرمالدئید را به عنوان «یک ماده سرطان‌زای احتمالی» برای انسان طبقه‌بندی کرده است. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و انسانی، موسسه ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که فرمالدئید ممکن است موجب لوسمی (سرطان خون)، به ویژه لوسمی میلوئید حاد در انسان شود. لوسمی میلوئید حاد نوعی از سرطان است که مغز استخوان را درگیر می‌کند.
در یک مطالعه، زمانی که موش‌ها روزانه و برای یک هفته در معرض فرمالدئید قرار گرفتند، بروز علائمی شبیه ابتلا به بیماری آلزایمر را تجربه کردند.

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و انسانی، موسسه ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که فرمالدئید ممکن است موجب لوسمی (سرطان خون)، به ویژه لوسمی میلوئید حاد در انسان شود. لوسمی میلوئید حاد نوعی از سرطان است که مغز استخوان را درگیر می‌کند


تولوئن

تولوئن یکی از پر استنشاق‌ترین مواد مخدر محسوب می‌شود. تولوئن در چسب‌ها و رنگ‌ها نیز وجود دارد. مسمومیت با این ماده شیمیایی می‌تواند موجب رابدومیولیز شود. در این بیماری، الیاف ماهیچه تخریب شده و محصولات زائد آن‌ها وارد جریان خون می‌شود و این در شرایطی است که کلیه‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ای سریع کار کنند تا آن‌ها را از بین ببرند. بیماری کلیوی یا نارسایی کلیوی می‌توانند در نتیجه این شرایط رخ دهند.
بر همین اساس، استفاده از لاک ناخن، به ویژه در فضاهای بسته، می‌تواند خطرناک باشد. اگر فردی مشغول به کار در یک سالن زیبایی هستید و روزانه با لاک ناخن در تماس هستید، توجه داشته باشید که در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

تری‌فنیل فسفات

تری‌فنیل فسفات (TPHP) برای چسبندگی بهتر لاک به ناخن به این محصول اضافه می‌شود. چندین مطالعه نشان داده‌اند که این ماده شیمیایی به شکلی مخفیانه محرکی برای چاقی است. این ماده سلول‌های تمایز نیافته را از تبدیل شدن به سلول‌های استخوانی باز داشته و موجب تبدیل شدن آن‌ها به سلول‌های چربی می‌شود.
طی یک مطالعه در دانشگاه دوک، پژوهشگران این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که تری‌فنیل فسفات موجود در لاک ناخن به صورت مستقیم از ناخن جذب می‌شود یا امکان ورود آن به بدن از طریق هوایی که تنفس می‌شود نیز وجود دارد.
دو گروه از زنان از لاک ناخن استفاده کردند. یک گروه لاک ناخن را به طور مستقیم روی ناخن‌های خود می‌زدند، در شرایطی که گروه دیگر دستکش به دست داشته و لاک روی ناخن‌های مصنوعی زده می‌شد.
پس از بررسی نمونه‌های ادرار، پژوهشگران دریافتند زنانی که از لاک روی ناخن‌های مصنوعی استفاده کرده‌اند، داری تغییر اندک یا هیچ تغییری در سطوح دی‌فنیل فسفات یا DPHP (نسخه متابولیز شده TPHP) بوده‌اند.
در مقابل، گروهی که از لاک روی ناخن‌های خود استفاده کرده بودند، افزایش چشمگیر در سطوح DPHP را نشان دادند.
حدود 10 تا 14 ساعت پس از استفاده از لاک ناخن، سطوح DPHP آن‌ها به طور میانگین هفت برابر بیشتر از پیش از زمان آغاز آزمایش بود.
مراقب سموم در لوازم آرایش دیگر باشید
لاک ناخن تنها محصول حاوی مواد خطرناک نیست. تولیدکنندگان همواره حقیقت را درباره آنچه برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند، نمی‌گویند، از این رو، باید در انتخاب محصولات آرایشی دقت بیشتری داشته باشید و از برندهای معتبر در این زمینه استفاده کنید.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.