تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای ازدواج مجدد پس از طلاق

به جای دلسوزی، تحقیق کنید

زندگی بعد از طلاق سخت است. گذر از این مرحله و ورود به زندگی جدید نیازمند آگاهی از نکات و مسائلی است. خیلی‌ها به دنبال ازدواج مجدد بوده و در این راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق
یکی از نکات مهم در تشکیل زندگی و رابطه میان زوجین، مراقبت است، در غیر این صورت چاره‌ای جز پذیرفتن گزینه طلاق و جدایی نخواهد بود. بعد از طلاق، افراد وارد زندگی سختی خواهند شد که گذر از آن نیازمند آگاهی از نکات و مسائلی است. خیلی‌ها به دنبال ازدواج مجدد رفته و با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. تبیان در گفتگو مشاوران، راهکارهایی را برای تشکیل زندگی دوباره پس از طلاق ارائه می‌دهد.

به خودتان زمان دهید

اگر تازه جدا شده‌اید و می‌‌‌ خواهید زندگی نویی را شروع کنید، دست نگه دارید. دکتر خراسانی زمان را بهترین راه حل برای پشت سرگذاشتن احساسات و گذر از مشکلات روحی افراد در زمان بعد از طلاق معرفی می‌‌‌‌کند: «برای شروع زندگی جدید بعد از طلاق، بنابه شرایط زندگی و روحی فرد، حداقل یک سال و حتی بلکه گاهی بیشتر زمان لازم است تا به تعادل روحی رسیده، احساسات تند نسبت به زندگی گذشته‌اش از بین رفته و بتواند معقول‌تر تصمیم بگیرید. در 70 درصد طلاق‌ها، بازگشت به زندگی اول وجود دارد. توصیه من این است که دست کم تا یک‌ سال بعد از طلاق، افراد به خودشان فرصت بدهند و سراغ ازدواج مجدد نروند

دکتر علیرضا ناصری نیز شرط موفقیت در ازدواج مجدد بعد از طلاق را سپری کردن یک بازه زمانی مناسب دانسته و ادامه می‌‌‌‌دهد: «یکی از دلایل شکست در ازدواج دوم‌هایی که به ما مراجعه می‌‌‌‌شود، توجه نکردن به بازه زمانی مناسب توسط افراد است، با وجود اینکه پرونده‌ی زندگی مشترک قبلی بسته نشده و هنوز مشکلات روحی و روانی فرد پابرجاست، او وارد یک رابطه جدید می‌‌‌‌شود.»

وقتی افراد برای حل مشکل به ما مراجعه ‌می‌کنند می‌‌‌‌بینیم که اصلاً از پایه، مرد بلد نیست زن‌داری کند. زن بلد نیست شوهرداری کند. زن و مرد همدیگر را نمی‌‌‌‌شناسند. عشق‌بازی‌کردن را بلد نیستند. مشکلات اقتصادی و فامیل زن و مرد و... بهانه است، این‌ها بلد نیستند یک رابطه عاطفی درست با همدیگر داشته و همدیگر را اقناع کنند



از زندگی گذشته‌تان درس بگیرید

با خودتان صادق باشید و تنها در پی یافتن مقصر نباشید. خراسانی، در این رابطه می‌‌‌‌گوید: «بسیاری از افراد بعد از شکست در انتخاب اولشان بیشتر به دنبال بیان عیب و ایرادهای نامزد یا همسر سابقشان هستند و به سهم خود و کم‌و‌کاستی‌هایی که در انتخاب همسر و زندگی مشترک داشته‌اند توجه نمی‌‌‌‌کنند. همین موضوع باعث می‌‌‌ شود در انتخاب همسر مجدد نیز دچار اشتباه شوند.»

سحر، خانم 43 ساله ای که برای طلاق به دادگاه خانواده آمده، دلیل جدایی از همسر اولش را عدم تفاهم بیان می‌‌‌‌کند. او خودش را در ازدواج اولش بی‌تقصیر می‌‌‌‌داند، در حال شکایت از زمین و زمان و بخت بد خود است و این‌بار برای جدا شدن از همسر دومش به دادگاه آمده است. سحر علی‌رغم اینکه در ابتدا همسر دومش را بی‌عیب و نقص می‌‌‌‌دانسته اما با گذشت زمان، تمام ایرادهایی که در همسر سابقش وجود داشت، این بار در زندگی جدیدش جستجو می‌‌‌‌کند و اصلاً هم متوجه خطاهای رفتاری و عیب‌جویی‌های خودش در زندگی نیست.
طاهره همیز با اشاره به اینکه 90 درصد افراد بعد از طلاق پشیمان می‌‌‌‌شوند، می‌‌‌‌گوید: «افراد باید به شکل واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنند که در کجا انتخاب و نوع رفتارشان غلط بوده است. 90 درصد افراد بعد از طلاق پشیمان هستند چون زندگی کردن را بلد نبودند؛ مثل اسب و درشکه رفتار می‌‌‌‌کردند، یکی نقش اسب را داشته و معتقد بوده طرف مقابل در جایگاه درشکه باید هرجا که او می‌‌‌ خواهد برود و اگر این اتفاق نیفتد پس به درد هم نمی‌‌‌‌خورند. در حالی که زن و شوهر باید همسفر هم باشند نه یکی برود و دیگری را بکشد.»

بنابراین بهترین کار این است که افراد با خودشان خلوت کنند و سهم خود را در مشکلات به وجود آمده در زندگی و رابطه‌ای که خراب شده، پیدا کنند. ببینند آیا برای زندگی جدید می‌‌‌‌خواهند همان اشتباهات را تکرار کنند؟ آیا در نوع انتخاب و معیارهایشان در انتخاب همسر قبلی خطا و اشتباهی وجود نداشته است؟ با بررسی اینها می‌‌‌‌توان به اشتباهات خود پی برد و و در آینده انتخاب‌های بهتری داشت.

آموزش را جدی بگیرید

هر زندگی مشکلات خودش را دارد. این‌طور نیست که با ازدواج بعدی یک زندگی بدون مشکل پیدا خواهند کرد. مشکلات باید با پیدا کردن راه‌حل مناسب حل شوند. اگر این نگاه وجود نداشته باشد، قطعاً در زندگی دوم  هم دچار مشکل شده، از ازدواجشان پشیمان می‌‌‌‌شوند و شاید کارشان به طلاق بکشد. نقش آموزش را در این مسیر باید جدی دانست. دکتر خراسانی در این زمینه تجربیات زیادی را مطرح می‌کند: «وقتی افراد برای حل مشکل به ما مراجعه ‌می‌کنند می‌‌‌‌بینیم که اصلاً از پایه، مرد بلد نیست زن‌داری کند. زن بلد نیست شوهرداری کند. زن و مرد همدیگر را نمی‌‌‌‌شناسند. عشق‌بازی‌کردن را بلد نیستند. مشکلات اقتصادی و فامیل زن و مرد و ... بهانه است، این‌ها بلد نیستند یک رابطه عاطفی درست با همدیگر داشته و همدیگر را اقناع کنند.»

تحقیق کنید

رفتار و رویه زندگی مشترک گذشته در زندگی مشترک آینده تکرار می‌‌‌‌شود. برای شناخت این رویه و نوع رفتارها و شخصیت طرف مقابل، ازدواج گذشته فرد را در حد معقول مورد بررسی و پرس‌و‌جو قرار دهید.

برای شروع زندگی جدید بعد از طلاق، بنابه شرایط زندگی و روحی فرد، حداقل یک سال و حتی بلکه گاهی بیشتر زمان لازم است تا به تعادل روحی رسیده، احساسات تند نسبت به زندگی گذشته‌اش از بین رفته و بتواند معقول‌تر تصمیم بگیرید



به جای دلسوزی، درست انتخاب کنید

توجه داشته باشید اگر موردی برای ازدواج را در نظر گرفته‌اید که مطلقه بوده و یا حتی همسرش را از دست داده است، به جای دلسوزی برای او در قبال مشکلاتی که در گذشته داشته، بررسی کنید آیا ملاک‌ها و معیارهای یک همسر مناسب برای ازدواج را دارد یا خیر.  

همیز در ادامه، در رابطه با شروع یک زندگی بدون آسیب بعد از طلاق می‌‌‌‌گوید: «افراد باید با قدم‌های درست وارد زندگی جدید شوند تا بتوانند از آسیب‌ها در امان بمانند. قدم اول و البته مهم‌ترین آن این است که زن و مرد باید اطلاعات و شناخت کاملی از دنیای طرف مقابل داشته باشند. در مرحله بعد با دانستن و به کاربردن ملاک‌های درست و اصولی به انتخاب همسر بپردازند. در این میان یک سری آسیب‌ها مرتبط با مردان است که با وجود آن‌ها زن نمی‌‌‌‌تواند زندگی کند و یک‌ سری آسیب‌ها هم مربوط به خانم‌ها بوده که منجر به اختلاف و جدایی می‌‌‌‌شود. افراد باید به آن‌ها توجه کرده و خود را تغییر دهند.»
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.