تبیان، دستیار زندگی

باید و نباید های پس از عمل بینی : غذا خوردن، شناکردن، خندیدن و ...

زنان و مردان در هر سنی و از هر نژادی برای بهبود ویژگی‌های صورت خود به دنبال انجام عمل رینوپلاستی هستند. رینوپلاستی یکی از متداول‌ترین عمل‌های زیبایی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نقل از کلینیک زیبایی پرشین رینوپلاستی ( که به آن فرم‌دهی مجدد به بینی یا عمل بینی نیز می‌گویند) یک عمل جراحی  است که برای تغییر شکل برا ی به دلایل زیبایی شناختی، مشکلات تنفسی یا هر دو استفاده می‌شود. زنان و مردان در هر سنی و از هر نژادی برای بهبود ویژگی‌های صورت خود به دنبال انجام عمل رینوپلاستی هستند. رینوپلاستی یکی از متداول‌ترین عمل‌های زیبایی است ولی یکی از دشوارترین آنها نیز هست و به همین خاطر، رویکردها، تکنیک‌ها و فلسفه‌های مختلفی برای انجام آن به کار بسته می‌شود. انجام برخی نکات پس از عمل بینی می‌تواند تأثیر زیادی بر ریکاوری بعد از عمل بینی داشته باشد.

رینوپلاستی و ریکاوری بعد از آن را به شیوه درست طرح‌ریزی کنید

به نقل از متخصصین کلینیک زیبایی رازی پس از رینوپلاستی، بینی شما به زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد. همانطور که پیروی از دستورالعمل‌های جراح پیش از عمل نقش مهمی را در ایمنی شما و نتیجه عمل ایفا می‌کرد، دانستن بایدها و نبایدهای پس از رینوپلاستی نیز بر بهبودی بینی شما و شکل ظاهر آن در حین و پس از بهبودی تأثیرگذار است. اگرچه دستورالعمل‌های خاص نسبت به هر بیمار متفاوت است، ولی شاید دور از انتظار نباشد که جراح این لیست از بایدها و نبایدها را برای شما تجویز کند.

بایدها و نبایدهای حین ریکاوری پس از رینوپلاستی

بینی ناحیه‌ای حساس و پیچیده است، به همین خاطر بسیاری از بیماران رینوپلاستی در مورد درد و دوره طولانی مدت ریکاوری پس از جراحی نگران هستند. بطور شگفت‌‎آوری، اکثر بیماران رینوپلاستی گزارش کرده‌اند که درد پس از رینوپلاستی برای آنها خفیف تا متوسط بوده است، مخصوصاً با توجه به آن میزان دردی که انتظارش را داشتند. اگرچه ریکاوری می‌تواند چند هفته طول بکشد ولی بطور متوسط بیماران رینوپلاستی معمولاً در عرض چند روز پس از جراحی می‌توانند سرپا بایستند. در حین این فرآیند بهبودی، تدریجاً می‌توانید بیشتر و بیشتر به کارهای روزمره خود برسید. برای کمک به تسریع این فرآیند، از این نکات مفید برای ریکاوری پیروی کنید.

ریلکس باشید

یکی از بهترین کارها در هفته‌های اول پس از رینوپلاستی، صرفاً ریلکس بودن است. نیازی نیست دائماً روی تحت بستری باشید، ولی نباید احساس کنید که می‌توانید به اطراف جست و خیز کنید و فعالیت‌های زیادی انجام دهید. از دوره ریکاوری خود استفاده کنید، تا به فیلم‌ها، سریال‌ها یا کتاب‌هایی که از دست داده‌اید برسید. در دوره ریکاوری مشکلی برای پیاده‌روی‌های کوتاه مدت نیست، این فعالیت برای کمک به جریان خون و کمک به کاهش احتمال یبوست بسیار مناسب است.

از لباس‌های دکمه‌دار استفاده کنید

درآوردن لباس از سر در دوران ریکاوری یکی از علل عمده تغییر فرم بینی شما در مراحل اولیه ریکاوری پس از رینوپلاستی است. حتی تی شرت‌های سبک می‌توانند به بینی گیر کرده و آن را جابجا کنند، که باعث جابجایی و تغییر فرم غضروف حساس بینی پیش از بهبودی کامل و ثابت شدن آن می‌شود. پیش از جراحی رینوپلاستی خود اندکی وقت و هزینه صرف کنید تا پیراهن‌های دکمه‌ای یا زیپ‌دار تهیه کنید تا لباس به اندازه کافی برای دوران ریکاوری خود داشته باشید.

در حین مسواک زدن سخت نگیرید

پرهیز از فشار و استرس رو یا اطراف بینی باعث احساس بسیار خوبی می‌شود، ولی بینی تنها ناحیه‌ای نیست که باید در حین ریکاوری پس از رینوپلاستی با آن به نرمی برخورد کرد. مسواک زدن دندان‌ها، شاید به نظر فعالیتی نباشد  که ربطی با بهبودی بینی شما داشته باشد، ولی سعی کنید در با حفظ مسواک زدن دوبار در روز، زیاد به خودتان سخت نگیرید.  مسواک زدن شدید دندان، می‌تواند لب بالا را جابجا کرده و بطور بالقوه، بر غضروف و بافت بینی در زمان بهبودی آن، تأثیر بگذارد. با جابجا نکردن زیاد لب‌ها نیز می‌توان به خوبی مسواک زد، پس این نکته را هنگامی که به سراغ مسواک خود می‌روید توجه داشته باشید.

وعده‌های مصرف داروهای خود را فراموش نکنید

شاید برای شما مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکّن‌های درد و غیره تجویز شود. طبق تجویز پزشک داروهای خود را مصرف کنید. اگر نسبت به هریک از داروها حساسیت نشان دادید، به پزشک خود اطلاع دهید تا گزینه دیگری را  برای شما فراهم نماید. این داروها به شما کمک خواهند کرد تا راحت باشید و همچنین در زمان بهبودی از عفونت جلوگیری می‌کند.

از عینک آفتابی استفاده نکنید

عینک و عینک آفتابی می‌تواند بر بینی شما فشار آورده و باعث بدشکلی بینی شود. از استفاده از عینک‌ها و لنزها تا زمانی که پزشک اجازه دهد بپرهیزید.   اگر برای بهبود بینایی باید از عینک استفاده کنید، به پزشک خود بگویید. او به شما راه‌هایی را پیشنهاد خواهد کرد تا پس از رینوپلاستی بدون خطر از عینک استفاده نمایید.

زیاد نخندید

وقتی که به اندازه‌ای بهبودی حاصل شد که بتوانید بلند شده و حرکت کنید، شاید وسوسه شوید تا چند وقتی را با دوستان خود بگذرانید و از معاشرت با دیگران لذت ببرید. تفریح داشتن و لذت بردن در زمان ریکاوری فکر خوبی است، ولی باید احتیاط را چاشنی کار خود قرار داده و شاید بهتر باشد به تماشای فیلم کمدی جدیدی که روی پرده است، نروید. خندیدن بیش از اندازه و زیاد لبخند زدن نیز می‌تواند بر نتایج نهایی عمل رینوپلاستی شما تأثیر بگذارد. نیاز نیست همه چیز را جدی بگیرید، ولی باید تا وقتی که بینی شما بطور دائمی تنظیم شد مراقب آن باشید.

از مصرف غذاهای بیش از اندازه سفت بپرهیزید

همچون مسواک زدن بیش از اندازه پرزور و خندیدن بیش از حد، جویدن و جویدن غذا نیز می‌تواند باعث تغییر در ساختار در حال بهبودی بینی شما شده و بطور بالقوه باعث ایجاد نتایج ناامید کننده شود. در روزهای اول بهبودی، جراح پلاستیک شما ممکن است توصیه کند تا بکلی از جویدن غذا تا حد ممکن بپرهیزید، همچنین از شما خواهد خواست تا از سوپ، پودینگ و سایر غذاهای نرم مصرف کنید. صد البته هرچه بیشتر بهبود یابید، غذای بیشتری نیز می‌توانید بخورید. هرچند، حالا حالاها نمی‌توانید از شکلات و آدامس استفاده کنید. با جراح پلاستیک خود صحبت کنید، تا مطمئن شوید غذاهایی که می‌خورید، نیاز شما به جویدن را در حداقل سطح ممکن نگاه می‌دارد تا از رسیدن به بهترین نتایج ترمیمی ممکن اطمینان حاصل شود.

همچنان از استعمال دخانیات بپرهیزید

اگر پیش از جراحی سیگاری بوده‌اید، به احتمال زیاد جراح به شما گفته که حداقل چند هفته پیش از عمل دست از این عادت خود بکشید. سیگار می‌تواند با ایمنی جراحی تداخل کرده و بر نتایج عمل نیز تأثیر منفی بگذارد. نیکوتین سیگار جریان خون را کُند می‌کند، که باعث افزایش احتمال ایجاد شدن اسکار پوستی می‌شود. مواد نیز می‌تواند بهبودی را مختل کند.

عموماً جراح توصیه می‌کند از سیگار کشیدن برای حداقل دو هفته دیگر پس از جراحی نیز اجتناب کنید. با گذشت دو هفته از جراحی، شما برای یک ماه کامل سیگار را کنار گذاشته‌اید، یعنی شاید دیگر نخواهید عادت سیگار کشیدن را دوباره از سر بگیرید. اگر در ترک سیگار پس از جراحی مشکل دارید، جراح می‌تواند به شما کمک کرده و توصیه‌هایی را به شما بدهد.

نباید: بلافاصله به باشگاه برگردید

اگرچه از سر گرفتن پیاده‌روی حدود یک روز پس از جراحی فکر خوبی است، ولی شاید بهتر باشد از رفتن به باشگاه و انجام هرگونه تمرین ورزشی شدید حداقل تا یک ماه خودداری کنید. هر نوع فعالیت که بتواند بطور بالقوه باعث مصدومیت بینی شما شود، مثل تنیس، فوتبال و بیسبال بهتر است برای شش هفته کنار گذاشته شود تا وقتی که پزشک به شما اجازه از سرگیری آن را بدهد.

 از استخر دور بمانید

وقتی که پانسمان باز شده و بینی شما شروع به ثابت شدن کرد، شاید پیش خود فکر کنید که دیگر مشکلی ندارید. ولی حقیقت این است که بینی شما هنوز در برابر فعالیت‌های خاصی آسیب‌پذیر است، مخصوصاً شنا. پیش از آن که در آن استخر بپرید، با جراح پلاستیک خود صحبت کنید. در حین ثابت شدن بینی در فرم جدید خود، شنا کردن می‌تواند باعث جابجا شدن بینی شده و باعث بهبودی ناقص و نتایج ناامیدکننده شود.  هنگامی که در استخر هستید گردش آب در اطراف بینی شما باعث وارد آمدن فشار به آن می‌شود، به همین خاطر بهتر است تا وقتی که کاملاً بهبود نیافته‌اید از رفتن به استخر خودداری کنید. ضمناً ممکن است کلر موجود در آب به بینی شما رفته و باعث سوزش دردناکی شود. استخرهای در زمان بهبودی جای مناسبی نیستند، پس بیهوده خطر نکنید.

سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید

تورم بخشی از روند پس از رینوپلاستی است. اگرچه نمی‌توانید از آن اجتناب کنید، ولی می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا تورم را کاهش داده و از بدتر شدن آن جلوگیری کند. یکی از این اقدامات آن است که بینی خود را همیشه بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید. در حین استراحت، سعی کنید در یک صندلی خم شو بنشینید که به بدن شما زاویه 45 درجه بدهد. چندین بالشت را روی تخت خود بگذارید تا سرتان را حین خواب بالاتر از بدن قرار دهد. ضمناً توصیه می‌شود که به پشت بخوابید، تا فشار زیادی روی بینی در حال ترمیم خود نیاورید.

آفتاب نگیرید

آفتاب گرفتن یا برنزه کردن بدن، در هر زمان یکی از بدترین کارهاست. مخصوصاً هنگامی که بدن شما در حال ترمیم پس از جراحی است. پوست اطراف بینی بعد از جراحی بسیار حساس و زودرنج است. اشعه‌ ماوراءبنفش خورشید نه تنها باعث آفتاب سوختگی، بلکه باعث تغییر رنگ دائمی پوست تا چند ماه اول پس از جراحی می‌شود. همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF بیش از 30 استفاده کنید و تا گذشت چندین ماه از جراحی رینوپلاستی از رفتن به ساحل خودداری کنید.

بهترین کار برای بهبودی خوب بخیه‌ها پس از رینوپلاستی چیست؟ آیا باید روی بخیه‌ها را پوشاند؟
بهبودی جای شکاف هنگامی صورت می‌گیرد که پوست مرطوب نگاه داشته شود، پزشکان استفاده حداقل 3 بار در روز از پماد پلی اسپورین (باکتریوسین) را در سه روز اول پس از جراحی توصیه می‌کنند، سپس می‌توانید از پماد وازلین استفاده کنید تا از حساسیت ناشی از پماد آنتی‌بیوتیک نیز جلوگیری کنید. پس از کشیده شدن بخیه در روز هفتم پس از جراحی، می‌توانید به سراغ ژل‌های برطرف کننده جای اسکار بروید. چندین مدل از ژل‌های اسکار در بازار موجود است که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.(برگرفته از سایت کلینیک زیبایی رازی)