تبیان، دستیار زندگی

الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق PRP و کاشت موی طبیعی

اگرچه الگوی طاسی سر مردانه بالاترین درصد شیوع را در میان مردان میانسال و مسن دارد، اما این نوع ریزش مو می تواند در هر سنی رخ دهد. بسیاری از آقایان در دهه های سوم و چهارم زندگی خود متوجه نشانه های اولیه ی الگوی طاسی مردانه، مانند عقب رفتن خط رویش مو یا کم پشت شدن کل موهای سر میشوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق prp و کاشت موی طبیعی
به نقل از متخصصین کلینیک کاشت مو و ابرو رازی الگوی ریزش موی مردانه نوعی عارضه‌ی ژنتیکی و هورمونی است که باعث ریزش مو و طاسی سر آقایان می‌شود. الگوی ریزش موی مردانه شایع‌ترین علت ریزش مو در آقایان است که در بیش از نیمی از مردان بالای پنجاه سال مشاهده می‌شود. اگرچه الگوی طاسی سر مردانه بالاترین درصد شیوع را در میان مردان میانسال و مسن دارد، اما این نوع ریزش مو می‌تواند در هر سنی رخ دهد. بسیاری از آقایان در دهه‌های سوم و چهارم زندگی خود متوجه نشانه‌های اولیه‌ی الگوی طاسی مردانه، مانند عقب رفتن خط رویش مو یا کم‌پشت شدن کل موهای سر می‌شوند.
اگر شما هم متوجه عقب رفتن خط رویش موهایتان شده‌اید، فرق موهایتان مشخص‌تر و کاکل موهایتان کم‌پشت‌تر شده است یا موهای بیشتری را روی بالش یا شانه می‌بینید، ممکن است الگوی ریزش موی مردانه دلیل ریزش موهایتان باشد.
الگوی طاسی مردانه اصطلاحاً آلوپسی آندروژنیک (androgenic alopecia) نیز گفته می‌شود. علت اصلی ریزش مو با الگوی مردانه ژنتیک و وجود هورمون‌های آندروژنیکی مانند تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) است.

علل ریزش مو با الگوی مردانه

ترکیبی از دو عامل تولید هورمون‌های آندروژنیک مانند دی هیدروتستوسترون و حساسیت به این هورمون‌ها موجب طاسی با الگوی مردانه می‌شود. دی هیدروتستوسترون نوعی آندروژن، یعنی هورمون مردانه است که بدن آن را به طور طبیعی تولید می‌کند. DHT یکی از فراورده‌های جانبی تستوسترون است، به عبارت دیگر بدن مقدار کمی از تستوسترون تولیدی را به طور مرتب به DHT تبدیل می‌کند.
DHT هورمون مهمی در دوران جنینی، کودکی و بلوغ برای شکل‌گیری خصوصیات مردانه است. خصوصیاتی مانند موهای بدن، اندام تناسلی، شکل فک، صدا و دیگر ویژگی‌های مردانه همگی نتیجه‌ی وجود DHT است. DHT علاوه بر این که به شکل‌گیری اندام‌های تناسلی و خصوصیات جنسی ثانویه در دوران بلوغ کمک می‌کند، هورمون اصلی مسئول ریزش مو با الگوی مردانه نیز محسوب می‌شود.
DHT با متصل شدن به فولیکول‌های مو موجب ریزش مو می‌شود. وقتی DHT به فولیکول متصل می‌شود، باعث کوچک و ضعیف شدن فولیکول می‌گردد، در نتیجه رشد مو کند می‌شود و فولیکول در نهایت تولید موهای جدید را متوقف می‌کند.
هورمون DHT مشکل چندانی را برای برخی آقایان ایجاد نمی‌کند. هورمون به راحتی و بدون تاثیر قابل توجه بر موها در بدن در گردش است. اما برخی آقایان حساسیت بالایی به DHT دارند و از سن بیست تا بیست و پنج سالگی یا حتی زودتر، در اواخر دوران نوجوانی متوجه شروع ریزش مو می‌شوند. هرچه فولیکول‌های مو به DHT حساس‌تر باشد، سریع‌تر متوجه کم‌پشت شدن و ریزش موها می‌شوید.

علائم ریزش مو با الگوی مردانه

ریزش مو آشکارترین و بارزترین علامت آلوپسی آندروژنیک است. ریزش موی ناشی از این عارضه با الگوهای مختلفی رخ می‌دهد که از کم‌پشت شدن منتشر موها تا عقب رفتن خط رویش مو متغیر است.
ریزش موی ناشی از الگوی طاسی مردانه می‌تواند به تدریج نیز رخ بدهد. ممکن است سال‌ها متوجه ریزش موهایتان نشوید، اما یک روز وقتی موهایتان خیس است یا در یک اتاق روشن با نور خیره کننده به آئینه نگاه می‌کنید، می‌بینید که پوست سرتان پیدا است و جمجمه‌تان برق می‌زند.

الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق prp و کاشت موی طبیعی

عقب رفتن خط رویش مو

اکثر آقایان از روی عقب رفتن خط رویش موهایشان متوجه ریزش مو با الگوی مردانه می‌شوند. ریزش موی مردانه باعث ایجاد خط رویش موی M شکل، عقب رفتن مو از گوشه‌های سر، کم‌پشت شدن کاکل و مشخص شدن فرق وی شکل می‌شود.
البته الگوی عقب رفتن خط رویش مو در تمام آقایان یکسان نیست. اگر مستعد ابتلا به آلوپسی آندروژنیک باشید، احتمال دارد که کل خط رویش مویتان به طور یکنواخت عقب برود. بااین حال اکثر آقایان متوجه الگوی ریزش M شکلی می‌شوند که نشانه‌ی طاسی با الگوی مردانه است.

کم‌پشت شدن فرق سر

تمام موارد طاسی سر با الگوی مردانه با ریزش موهای اطراف خط رویش مو همراه نیست. چنانچه مستعد ابتلا به آلوپسی آندروژنیک هستید، اما خط رویش موهایتان عقب نرفته است، ممکن است ریزش موهای نزدیک فرق سرتان شروع شده و این بخش از موها کم‌پشت شده باشد.
چون دیدن کم‌پشت شدن موهای دور فرق سر در آئینه راحت نیست، آقایانی که موهای فرق سرشان ریخته است، معمولاً تا زمان پیشرفته شدن ریزش مو متوجه این موضوع نمی‌شوند. ساده‌ترین راه برای چک کردن این نوع ریزش مو این است که از یک آئینه دستی استفاده کنید یا از پشت سرتان سلفی بگیرید.

کم‌پشت شدن منتشر کل موها  

منظور از کم‌پشت شدن منتشر موها، نوعی از ریزش مو است که کل سر را درگیر کرده باشد؛ موها در این حالت کم‌پشت می‌شود، بدون آن که تغییر محسوسی در خط رویش مو مشاهده شود.
هرچند کم‌پشت شدن منتشر موها به اندازه‌ی عقب رفتن خط رویش مو یا ریزش موی اطراف فرق سر شایع نیست، اما غالباً یکی از علائم طاسی با الگوی مردانه محسوب می‌شود. این نوع ریزش مو را معمولاً به سادگی می‌توان در صورت خیس بودن موها یا در فضای روشنی که پوست سر را بهتر نشان می‌دهد، مشاهده کرد.

در صورت احتمال ابتلا به آلوپسی آندروژنیک چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه متوجه علائم الگوی طاسی مردانه شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. 
ریزش موی ناشی از آلوپسی آندروژنیک بدون درمان دائمی خواهد بود. چنانچه در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید، می‌توانید ریزش مو را درمان کنید و از ریزش موی بیشتر جلوگیری کنید یا دست‌کم سرعت ریزش مو را کمتر کنید.

دلیل موثر بودن درمان این است که ریزش مو با الگوی مردانه علت هورمونی دارد. موثرترین درمان این است که به این هورمون‌ها اجازه نداد تا در آینده بر خط رویش مو اثر بگذارند.
هرچه زودتر برای درمان ریزش موی مردانه اقدام کنید، بهتر است. اگر نگران ریزش موهایتان هستید و می‌خواهید در دوران میانسالی و پیری هم خط رویش موی پرپشتی داشته باشید، به محض روبرو شدن با نشانه‌های آشکار کم‌پشت شدن موها یا عقب رفتن خط رویش مو به پزشک مراجعه کنید.


الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق prp و کاشت موی طبیعی


عامل‌های خطر طاسی با الگوی مردانه  

سابقه خانوادگی ریزش مو

اگر یکی از والدینتان یا هر دو نفر آنها سابقه‌ی ریزش مو داشته باشد، احتمال این که شما هم در مرحله‌ای از زندگی خود دچار ریزش مو با الگوی مردانه بشوید، بیشتر خواهد بود. برخلاف باور عمومی، ریزش مو در خانواده‌ی یکی از والدین خطر ریزش موی فرزندان را افزایش می‌دهد.

سن

هرچه مو مدت طولانی‌تری با DHT تماس داشته باشد، احتمال ریزش موی شدید بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که الگوی طاسی مردانه بالاترین درصد شیوع را در شروع چهل سالگی، پنجاه سالگی و شصت سالگی دارد. 

دارو

داروهایی که تولید تستوسترون و یا DHT را افزایش می‌دهند، ریزش مو با الگوی مردانه را تسریع و تشدید می‌کنند. مصرف داروهای بر پایه‌ی تستوسترون برای درمان تستوسترون پایین یا آندروپوز (یائسگی در مردان) نیز می‌تواند ریزش مو را سریع‌تر کند. (برگرفته از سایت کلینیک زیبایی رازی )

تشخیص ریزش مو با الگوی مردانه

پزشک برای تشخیص ریزش مو با الگوی مردانه معمولاً پوست سر را معاینه می‌کند تا میزان ریزش مو را ارزیابی کند. پزشکان برای دیدن فولیکول‌های موی کوچک و فضای بین آنها از وسیله‌ای به نام دانسیتومتر استفاده می‌کنند.

نمونه‌برداری برای تشخیص ریزش مو با الگوی مردانه معمولاً ضرورتی ندارد، نمونه‌برداری تنها زمانی ضرورت می‌یابد که پزشک بخواهد تشخیص دهد آیا عامل شمیایی یا دیگر عامل‌های خارجی باعث ریزش مو شده است یا خیر.

اکثر پزشکان الگوی طاسی مردانه را براساس سیستمی به نام مقیاس نوروود (Norwood) طبقه‌بندی می‌کنند. این مقیاس نمودارهای مرجعی را برای انواع الگوهای ریزش مو، از عقب رفتن خط رویش مو تا طاسی تقریباً کامل به دست می‌دهد.
اگر می‌خواهید ریزش موهایتان را متوقف کنید و ناحیه‌های کم‌پشت را دوباره پرپشت کنید، ما بسته‌ی کامل مراقبت از مو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هر آنچه که برای محافظت از موهایتان و پیشگیری از ریزش موی بیشتر به آن نیاز دارید، در این بسته وجود دارد. این بسته را تهیه کنید تا بدون نگرانی از عقب رفتن خط رویش موهایتان، جذاب‌تر از همیشه به نظر برسید.

الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق prp و کاشت موی طبیعی

درمان و پیشگیری از طاسی با الگوی مردانه

هرچه طاسی مردانه را سریع‌تر درمان کنید، جلوگیری از ریزش موی بیشتر برایتان آسان‌تر خواهد شد.

موثرترین درمان برای طاسی با الگوی مردانه در حال حاضر مصرف داروهایی مانند فیسناستراید ـ بازدارنده‌ی هورمون DHT ـ و داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل است که رشد مو را تحریک می‌کند.
این درمان‌ها بیشترین تاثیر را در صورتی دارند که مصرف آنها را به محض شروع ریزش یا کم‌پشت شدن موها شروع کنید. اگر ریزش مو پیشرفته باشد، ممکن است بتوانید موهای ریخته شده را به کمک جراحی کاشت و پیوند مو بازیابید.

درمان دارویی

FDA در حال حاضر دو دارو را برای درمان ریزش موی مردان تایید کرده است. داروی اول فیناستراید است، فیناستراید دارویی خوراکی است که تولید DHT را در بدن متوقف می‌کند. داروی دوم ماینوکسیدیل است، ماینوکسیدیل دارویی موضعی است که به فولیکول‌های مو کمک می‌کند تا موهای جدیدی را تولید کنند.

فیناستراید

فیناستراید با تاثیر بر سطوح هورمونی از ریزش موی مردانه جلوگیری می‌کند. این دارو مانع از تولید آنزیم 5 آلفا ردوکتاز، یعنی آنزیمی می‌شود که تستوسترون را در بدن به DHT تبدیل می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف فیناستراید در دوز تعیین شده برای پیشگیری از ریزش مو می‌تواند سطح هورمون DHT را به میزان 71.4 درصد کاهش دهد. همچنین نتایج مطالعات حکایت از آن دارد که مصرف روزانه فیناستراید، علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، باعث می‌شود موهای ریخته شده دوباره به تدریج رشد کند. 

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی موضعی است که رشد موها را تحریک می‌کند. ماینوکسیدیل فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند تا وارد فاز رشد شوند، جریان خون را در مو افزایش می‌دهد و به رساندن مواد مغذی ضروری به فولیکول‌های مو کمک می‌کند.
ماینوکسیدیل، برخلاف فیناستراید تاثیری بر هورمون DHT ندارد و کمترین اثری بر تولید هورمون‌ها نمی‌گذارد. سودمندی ماینوکسیدیل نیز مانند فیناستراید در مطالعات علمی متعدد ثابت شده است و مطالعات نشان می‌دهد که چند ماه مصرف ماینوکسیدیل موجب افزایش رشد قابل توجه موها می‌شود.

الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق prp و کاشت موی طبیعی


مکمل‌ها و فراورده‌های غیردارویی  

مکمل‌ها و فراورده‌های غیردارویی متعددی برای کاهش سرعت ریزش مو و درمان ریزش مو وجود دارد. هرچند این مکمل‌ها به اندازه‌ی داروهای مورد تایید FDA، از قبیل فیناستراید و ماینوکسیدیل موثر نیستند، اما می‌توانند مولفه‌ی تاثیرگذاری در برنامه‌ی پیشگیری از  ریزش مو باشند.

نخل اره‌ای

هرچند گیاه نخل اره‌ای (saw palmetto) به اندازه‌ی فیناستراید تاثیرگذار نیست، اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این گیاه منجر به کاهش میزان هورمون DHT در حد متوسط می‌شود و طاسی با الگوی مردانه را در مردان حساس به DHT آهسته می‌سازد.

بیوتین

هرچند بیوتین تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از ریزش مو ندارد، اما مطالعات متعدد ثابت می‌کند که بیوتین رشد مو را بهبود می‌دهد. بیوتین به صورت مکمل خوراکی در دسترس است و به عنوان یکی از مواد اولیه به شامپوهای پیشگیری از ریزش مو نیز افزوده می‌شود.  

شامپوی پیشگیری از ریزش مو

شامپوهای فراوانی برای جلوگیری از ریزش مو در بازار وجود دارد. شامپوهایی را تهیه کنید که حاوی مواد موثر تایید شده‌ای مانند بیوتین، کتوکونازول و نخل اره‌ای باشند که همگی آنها مزایای اثبات شده‌ای برای مو دارند.

جراحی کاشت مو

جراحی کاشت موی طبیعی عملی است که جراح در آن موها را از پشت و کنار سر برمی‌دارد و در فرق سر، خط رویش مو یا ناحیه‌های دیگر ریزش مو قرار می‌دهد؛ پشت و کنار سر به این دلیل برای اهدای مو انتخاب می‌شوند که این ناحیه‌ها تحت تاثیر ریزش مو با الگوی مردانه قرار نمی‌گیرند. اگر جراحی کاشت مو توسط جراح ماهری انجام شود، می‌توان به پرپشت شدن خط رویش مو و حذف کامل تمام نشانه‌های آشکار ریزش مو امید بست. جراحی کاشت مو نیز مانند دیگر جراحی‌های زیبایی، درمانی فوق‌العاده موثر و البته پرهزینه است.

کاشت مو به روش FIT  

جراح در روش FIT، فولیکول‌های مو را با گیره دستی به دو صورت توده‌ای و مجزا از پشت سر برمی‌دارد. این روش نیازی به جراحی ندارد و تعداد بسیار زیادی فولیکول مو را نمی‌توان در یک جلسه در جلوی سر کاشت.
چند سالی است که این تکنیک به طور گسترده تبلیغ می‌شود. اما کاربرد آن در واقع چندان هم گسترده نیست، چون در روش FIT تنها می‌توان بین 1000 تا 1500 فولیکول را در یک جلسه از ناحیه‌ی اهدا جدا کرد. همچنین باید خاطرنشان کرد که متخصصین مسلط به این تکنیک انگشت‌شماراند و این عمل اکثراً به دست کارشناسان تجربی انجام می‌شود.

کاشت مو به روش FUT  

کاشت مو به روش FUT یکی از نخستین روش‌های پیوند و کاشت موی طبیعی در جهان است. متخصص نواری به پهنای یک تا دو سانتی‌متر و طول 20 ـ 25 سانتی‌متر را از پشت سر برمی‌دارد، سپس کارشناس و گروه کاشت مو فولیکول‌های مو را از این باریکه جدا می‌کنند. در نهایت نیز متخصص محل جدا کردن نوار را بخیه می‌زند و فولیکول‌های جدا شده را در جلو یا پشت سر می‌کارد.

میکروپیگمنتیشن پست

میکروپیگمنتیشن پوست سر عملی زیبایی است که می‌تواند رنگدانه پوست سر را تغییر دهد و ظاهری مانند موهای کوتاه و کوچک و سری با موهای پرپشت‌تر را ایجاد کند.
هرچند میکروپیگمنتیشن پوست سر این تصور را ایجاد می‌کند که موهای پرپشت‌تری دارید، اما این روش درمانی برای طاسی با الگوی مردانه نیست و فولیکول‌های موی واقعی را بازیابی نمی‌کند.

الگوی طاسی مردانه و درمان با دارو، تزریق prp و کاشت موی طبیعی


کلاه گیس و اکستنشن

هرچند کلاه گیس و اکستنشن کمکی به رشد مجدد موها نمی‌کند، اما اگر نیاز باشد لکه‌های کم‌پشت را موقتاً پر کنید و محل ریزش مو را برای یک رخداد مهم بپوشانید، این قطعات موقتی راهکار مناسبی خواهد بود.
 

پذیرش ریزش مو

اگر ریزش موهایتان شدید است و علاقه‌ای به درمان آن ندارید، می‌توانید صرفاً این وضعیت را قبول کنید. چه موهایتان را کاملاً بتراشید یا موهای باقیمانده را کوتاه نگه دارید، در هر صورت اگر اعتماد به نفس داشته باشید، مطمئناً با موهای کوتاه یا تراشیده نیز جذاب به نظر خواهید رسید.

تزریق PRP  

تزریق پی آر پی یکی از روش‌های فوق‌العاده‌ برای درمان ریزش مو است. با توجه به اتفاق نظری که درباره‌ی پروتکل‌های درمانی ریزش مو شکل گرفته است، مطالعات نشان می‌دهد که PRP درمانی ایمن و موثر برای ریزش مو است که می‌تواند کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود ببخشد.

پلاسما برای درمان ریزش مو، مستقیماً در فولیکول‌های موهای بیمار تزریق می‌شود. این عمل بیشتر از ده دقیقه زمان نمی‌برد و چون ناراحتی ناشی از این تزریق جزئی است، بیماران معمولاً بعد از پی آرپی درمانی، نیازی به بی‌حسی یا استراحت ندارند.
تزریق بعد از درمان اولیه، در سه ماهه‌ی نخست ماهی یک بار تکرار می‌شود و پس از گذشت سه ماه کافی است که تزریق را هر سه تا شش ماه یک بار تکرار کرد. بیماران در چند ماه نخست درمان متوجه کاهش ریزش مو می‌شوند و به زودی از پرپشت شدن موها و در نهایت رشد مجدد آنها به وجد می‌آیند.