تبیان، دستیار زندگی

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج

اگرچه میزان درد ایجاد شده در آرنج با توجه به علل مختلف ایجاد کننده درد در افراد متفاوت است، اما امکان دارد بیماران، به صورت همزمان چند نوع درد را در نتیجه آسیب دیدگی گردن، آسیب دیدگی کمر، آسیب دیدگی زانو و ... احساس نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج


به نقل از متخصص درد دکتر حیدریان درد آرنج یک درد شدید، همراه با کوفتگی و سوزش در آرنج می باشد که می تواند دردی مداوم یا بریده بریده باشد که در اثر کشیدگی یا پیچ خوردگی، شکستگی، دررفتگی،عفونت، خود ایمنی، سرطان، یا ضربه به ساختار های اطراف مفصل آرنج ایجاد می شود. اگرچه میزان درد ایجاد شده در آرنج با توجه به علل مختلف ایجاد کننده درد در افراد متفاوت است، اما امکان دارد بیماران، به صورت همزمان چند نوع درد را در نتیجه آسیب دیدگی گردن، آسیب دیدگی کمر، آسیب دیدگی زانو و ...  احساس نمایند.

با توجه به شدت و گستردگی درد در آرنج، بیماران باید با پزشک درمورد مدیریت درد و درمان آن مشورت کنند. برای بیشتر بیمارانی که درد در ناحیه مفاصل آرنج دارند، اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص صحیح و سریع داده شود، پیش آگهی بیماری برای بهبودی و درمان خوب خواهد بود. پیش آگهی بیماری در بیمارانی که درد آرنج در آنها به صورت مزمن در می آید و یا روند تشخیص طولانی تری دارند و درمان صورت نمی گیرد، کاهش می یابد.

انواع راه های درمان درد مفصل، استخوان، عصب و تاندون آرنج

کشیدگی ها و پیچ خوردگی های جزئی معمولا با پک های آب یخ ، بستن محل آسیب، و استراحت به همراه درمان های دارویی و پزشکی ( بیشتر داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی، یا NSAID ها ) درمان می شوند. برخی مواقع اولتراسوند،الکتروتراپی، و ماساژهای خاص درمانی برای آرنج آسیب دیده فرد نیز توصیه می شوند. درد های آرنج ناشی از شکستگی یا ترک خوردگی معمولا نیازمند استراحت و حمایت های خارجی مثل گچ، اتل، و آرنج بند می باشند. آسیب های شدید به آرنج نیازمند عمل جراحی هستند.

سایر عوامل ایجاد کننده درد آرنج باید به وسیله روش های درمانی خاصی، درمان شوند. برای مثال، سلولیت یا آبسه های آرنجی معمولا نیازمند آنتی بیوتیک ها به همراه ضدعفونی کننده های سطحی، برای درمان درد آرنج هستند. سایر مشکلات ایجاد شده در اثر عواملی مثل روماتیسم که باعث درد آرنج می شوند، نیازمند درمان های مختلف از جمله NSAID ها، کورتیکواستروئید ها، داروهای ضد روماتیسمی، و یا حتی جراحی، می باشند. در برخی بیماران فیزیوتراپی ، ورزش درمانی،  یا استفاده از آتل و گچ ، بسیار موثر است. ابزار حمایتی مثل آتل در کاهش درد ناشی از کشیدگی مفاصل آرنج، بسیار مفید است.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج

دلیل درد گرفتن مفصل آرنج چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد درد آرنج وجو دارد. بیشتر این درد ها در اثر استفاده بیش از حد از آرنج و یا کشیدگی های حاصل از کار، ورزش، سرگرمی ها و یا تصادف ها می باشند. شایع ترین علل ایجاد درد در آرنج در زیر آورده شده اند.  (برگرفته از سایت کلینیک امید)
·کشیدگی و پیچ خوردگی در آرنج: کشیدگی در آرنج عبارت است از کشش یا پارگی در رباط های آرنج دست که استخوان های آرنج را به هم متصل کرده است. در حالیکه پیچ خوردگی در آرنج به پارگی یا کشیدگی تاندون ها و ماهیچه ها ( تاندون عبارت است از یک بافت فیبری که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کند) گفته می شود.
·ورم آرنج: التهاب یا تورم در تاندون های متصل کننده ماهیچه ها به استخوان ها در آرنج، اکثرا به دلیل کار زیاد در آرنج ایجاد می شود.
·تورم کیسه های مفصلی: التهاب بورسا (کیسه های پر از مایع در اطراف استخوان های آرنج ).
·تنیس البو : تنیس البو یا التهاب اپی کندولیت جانبی، در اثر التهاب تاندون ها در قسمت ماهیچه ساعد دست که به مفصل خارجی آرنج دست متصل می شود، ایجاد می شود.
·گلف البو: گلف البو یا التهاب اپی کندولیت، در اثر التهاب تاندون های متصل در ماهیچه ساعد به قسمت داخلی آرنج ایجاد می شود. ورزش هایی که مکانیسمی مشابه با تنیس آلبو دارند ، باعث آسیب هایی در آرنج می شوند. از جمله این آسیب ها جدا شدن تاندون ها و سایر آسیب های بافتی می باشد
·آسیب هاب ناشی از پرتاپ: نام دیگر آن آرنج بازیکنان پرتاپ کننده توپ در بیسبال می باشد. این نوع از آسیب ها به دلیل استفاده بیش از حد  آرنج در زمان پرتاپ توپ ها می باشد.
·فشار بر عصب رادیال: تحت فشار قرار گرفتن عصب رادیال که از مفصل آرنج عبور می کند، باعث ایجاد ناراحتی هایی در افراد می شود.
·فشار بر عصب اولنار ( یا گرفتگی در مسیر عصب) : این حالت زمانی اتفاق می افتد که عصب تحت فشار است یا در مسیر آن جا به جایی صورت گرفته باشد.
·پارگی رباط ها : رباط های آرنج که در اثر نیروی بیش از حد به مفصل آرنج پاره شده باشند.
·آسیب به هرکئام از اجزای آرنج: ضربه به هر کدام از اجزای مفصل آرنج یا ساختار های مجاورش که نقش اتصالی در مفصل آرنج ( همچنین ساختار های ساعد ، بازو و شانه ها ) دارند.
·دست شکسته: شکستگی در استخوان های دست ( بازو ، زند زیرین و زند زبرین که مفصل آرنج را تشکیل نمی دهند)
·شکستگی های استرسی: هر گونه شکستگی غیرقابل حرکت استخوان هایی که مفصل آرنج را تشکیل می دهند
·دررفتگی آرنج: جابجایی هر یک از استخوان ها یا ساختارهای دیگر مانند تاندون ها یا اعصاب که از طریق مفصل آرنج عبور می کنند
·شکستگی های آرنج: هر گونه شکستگی در استخوان هایی که مفصل آرنج را تشکیل می دهند (بازو، زند زیرین و زند زبرین)
·استئوآرتریت: تحلیل غضروف در انتهای استخوان ها در قسمت آرنج
·آرتریت روماتوئید: بیماری اتوایمیون که باعث التهاب مفاصل می شود
·اختلالات غضروفی استخوانی: جریان خون در آرنج قطع یا کاهش می یابد
·بورسیت اولسرانون: التهاب کیسه بورسا که در انتهای آرنج قرار دارد
·عفونت مفاصل آرنج: سلولیت، تشکیل آبسه یا سایر عفونت های اجزای آرنج، وآرتروز عفونی
·تومورها: هر گونه تومور یا توده ای که ممکن است در ساختار مفاصل دیده شود مانند تومورهای استخوانی.
موارد بالا علل احتمالی درد آرنج را نشان می دهند.

چه نشانه هایی با درد آرنج همراه است؟  

درد آرنج می تواند بیماران را به استفاده از مفاصل دیگر برای جبران نقص حرکتی خود مجبور کند. این موضوع ممکن است باعث ناراحتی یا درد در دیگر مفاصل و عضلات مانند شانه، مچ، ساعد و دست شود.

عوامل خطرساز برای درد آرنج چیست؟

دو عامل خطر اصلی برای درد آرنج ، استفاده بیش از حد از مفاصل و استرس به مفاصل در یک نقطه و زمان خاص است. استفاده بیش از حد از مفاصل در افرادی دیده می شود که حرکت آرنج  (مانند گرفتن، بلند کردن) در طول کار، ورزش یا فعالیت های مشابه در آنها خیلی زیاد است. به عنوان مثال، افرادی که کارشان نیاز به حرکات تکراری آرنج در طول مونتاژ محصول دارد، ممکن است یک یا چند نوع از درد آرنج (التهاب بورسا، التهاب تاندون ها) در آنها ایجاد شود. به طور مشابه، دیگر عوامل خطرساز برای درد آرنج شامل ورزش (مانند بیس بال و تنیس) و تمرینات ورزشی (مانند فشار دادن و وزنه برداری) که نیازمند حرکات شدید و تکراری آرنج می باشد.

استرس بیش از حد در مفصل آرنج در یک نقطه و زمان خاص می تواند منجر به آسیب و یا حتی تخریب ساختارهای مفصلی مانند پاره شدن رباط  یا تاندون یا حتی در رفتگی یا شکستگی یکی از استخوان ها در مفصل آرنج شود. سوانح کاری، ورزش های فیزیکی مانند فوتبال و تصادفات اتومبیلی گاها می تواند منجر به آسیب شدید درآرنج شود. ضربه به بازو یا آرنج می تواند منجر به آسیب های عروقی شود. ضربه یا استرس مکرر  ممکن است موجب تورم و فشار به عصب یا گرفتگی عضلات شود. حتی خوابیدن بر روی یک طرف در اثر وزن سینه  میتواند باعث درد زانو در روز بعد شود.
بیماری های التهابی  یا خود ایمنی می تواند درد مفصلی و یا تخریب مفصلی ایجاد کند، بنابراین مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید بیماران را در معرض خطر درد آرنج قرار می دهد. به طور مشابه، عفونت اجزا آرنج باعث افزایش درد آرنج می شود.

پزشکان چگونه علت این عارضه را تشخیص می دهند؟

تشخیص درد آرنج از طریق شرح حال بیمار و معاینه جسمانی او انجام می شود. به ویژه در شرح حال بیمار نکته مهم  زمان شروع درد و نوع آن است. به عنوان مثال، یک شروع طولانی از افزایش درد معمولا بیانگر مشکل استفاده بیش از حد از آرنج را نشان می دهد در حالی که یک شروع فوری، مشکل در تاندون، رباط و یا مشکلات استخوانی مانند پیچ خوردگی، کشیدگی عضلانی یا شکستگی را بیان می کند. اشعه ایکس می تواند به تشخیص برخی از مشکلات استخوانی یا تاندون ها، مانند کلسیفیکاسیون و یا شکستگی کمک کند. اسکن استخوانی می تواند به تشخیص شکستگی های جزئی و ریز کمک نماید، و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند به تشخیص آسیب های بافت نرم یا فشردگی عصبی کمک کند. آنژیوگرافی می تواند به تشخیص مشکلات عروقی در آرنج کمک نماید. آسپیراسیون (با استفاده از یک سوزن برای کشیدن مایع ) مفصل آرنج می تواند به تشخیص یا تمایز بین علل درد آرنج مانند عفونت و نقرس از سایر مشکلات کمک کننده باشد.

بهترین راه درمان درد مفصل آرنج چیست؟

هنگامی که شما را یک متخصص طبی فیزیکی  معاینه می کند، و تشخیص شما تایید می شود، باید یک برنامه درمانی را آغاز نمایید. این طرح درمانی باید واقعا با توجه به شدت علائم و تاثیر آن بر کیفیت زندگیتان باشد. درمان پیشنهاد شده به منظور بهبود سطح آسایش شما خواهد بود. گزینه های موجود عبارتند از:

درمان داغ / سرد

برای شروع، به طور مرتب از یخ به منظور کاهش درد و التهاب استفاده کنید، به ویژه در ابتدای شروع درد.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج



ماساژ بافت نرم

ماساژدرمانی یکی از راه های موثر برای درمان درد آرنج است.
دکتر می تواند از طیف وسیعی از تکنیک ها برای تسکین بافت نرم، از بین بردن تنش و ترمیم بافت استفاده کند. این تکنیک ها شامل تسکین مویرگی و تکنیک های اصطکاک عرضی می باشد.
مدیریت حرکتی مفصل ممکن است شامل ماساژ در اطراف ناحیه مشکل دار یا آرامش بخشیدن به مفاصل گردن و آرنج شما باشد.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج


طب سوزنی

طب سوزنی تکنیکی است که به سرعت در زمینه فیزیوتراپی در جهان مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از فیزیوتراپ ها در حال حاضر برای استفاده از طب سوزنی به منظور کمک به درمان درد بیماران و توانبخشی به آن ها آموزش دیده اند. فرو کردن سوزن های مختلف در اندازه های متفاوت به نقاط مختلف بدن، باعث تغییر در شیوه انتقال عصبی درد توسط اعصاب می شود.

تاثیر فیزیوتراپی

ممکن است به شما چند جلسه فیزیوتراپی تجویز شده باشد. در جلسات فیزیوتراپی، دکتر با کمک روش های مختلف به کاهش درد مفصل آرنج کمک می کند. فیزیوتراپی نقش مهمی در روند بهبود دارد. دکتر ممکن است انواع تمرینات کم اثر برای افزایش قدرت و تحرک مفصل آرنج برای شما در نظر گرفته باشد. فیزیوتراپی یک برنامه ورزشی ساده است که به آرامی قدرت و کشش عضلات و مفاصل مشخصی از شما را افزایش می دهد. تمریناتی که ممکن است انجام دهید، تمرینات ملایم و متنوع حرکتی (کشش) که  برای بازگرداندن قدرت  و حرکت به مفصل و افزایش جریان خون برای بهبودی آن، طراحی شده اند.
مسئله مهم این است که در فیزیوتراپی خود فعال عمل کنید، زیرا این می تواند تاثیر مستقیم بر نتیجه کلی توانبخشی در شما داشته باشد. به یاد داشته باشید صبور و مقاوم باشید. اگر به کمک احتیاج داشتید با ما مطرح کنید.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج

درمان با اولتراسوند

اولتراسوندتراپی ممکن است به بهبود تاندون شما کمک کند و درد را متوقف کند. اولتراسوندتراپی  صدای بلندی است که مردم نمیتوانند در حالت عادی بشنوند. این امواج صوتی با فرکانس بالا گاهی اوقات برای درمان اسپاسم عضلانی و درد و افزایش بهبودی استفاده می شود.اولتراسوندتراپی با شدت بیشتر باعث ایجاد گرمای عمیق می شود. این گرما ممکن است به کاهش اسپاسم عضلانی، آرامش و گرم کردن ماهیچه ها کمک کند و قبل از کشش و تمرین، کشش عضله را افزایش دهد. اولتراسوندتراپی همچنین ممکن است در سلول ها برای افزایش بهبودی استفاده شود. اولتراسوندتراپی با شدت کم، می تواند این اثر درمانی را بدون گرم کردن بافت ها داشته باشد.

تحریک الکتریکی

پزشک ممکن است الکتروتراپی را برای کاهش درد آرنج و تسهیل بهبودی تاندون اعمال کند. تحریک الکتریکی اغلب برای کاهش درد و بهبود زخم ها استفاده می شود. تحریک الکتریکی به صورت یک تحریک الکتریکی پوستی یا واحد TENS تجویز می شود. این وسیله دستگاهی کوچک است، در اندازه های یک کارت، که دارای دو مجموعه  از پد های متصل به الکترود می باشد. الکترود ها روی پوست گذاشته می شوند و از مقدار کمی جریان الکتریکی استفاده می شود. روش درمان این روش دقیقا مثل طب سوزنی است.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج


PRP

PRP ، اگر چه تا حدودی بحث برانگیز است، در تعداد قابل توجهی از مردم که مبتلا به درد آرنج بودند، نتایج مثبتی داشته است. تزریق PRP برای آرنج در مطب پزشک صورت می گیرد شروع کار با خون گیری از دست دیگرتان می باشد، سپس دکتر آن نمونه خون را در یک سانتریفیوژ قرار داده و بعد از آنکه خون در سانتریفیوژ چرخید، لایه های خاصی از آن جدا می شوند. یکی از این لایه ها دارای PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت است. PRP یا پلاسما غنی از پلاکت بخشی از خون شماست که حاوی سلولهای پلاکت و مایع متمرکز است که تعدادی از مواد شیمیایی که بدن برای بازسازی خود استفاده می کند، دارا می باشد. خود پلاکتها حاوی غلظت بسیار بالای این مواد شیمیایی یا عوامل رشد هستند. ایده PRP یا تزریق  پلاسمای غنی از پلاکت، این است که با تزریق این مواد در محل تاندون های آسیب دیده، پزشک می تواند بدن شما را برای ساختن دوباره اجزا خود تشویق کند. این روش کاملا متفاوت با زوش تزریق کورتیزون است. PRP، اگر موفقیت آمیز باشد، به طور کلی منجر به تسکین درازمدت درد می شود. زیرا بافت تغییر یافته که از بین رفته است شروع به بازسازی و یا خودسازی می کند. هنگامی که خون شما از سانتریفوژ خارج می شود و لایه PRP برداشته می شود، آن را به ناحیه مسئول علائم درد آرنج شما، تزریق می کنند.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج

تاثیر ورزش درمانی

ورزش درمانی در بسیاری از بیماری ها موثر است و باعث بهبود شرایط بیمار می شود از بیماری های ستون فقرات مثل اسکولیوز تا بیماری های دست و درد های ستون فقرات به ورزش درمانی جواب خوبی می دهند.(برگرفته از سایت درمان اسکولیوز امید)

با کاهش علائم، درمان به بهبود عملکرد با مکانیسم های زیر کمک می کند:
• محدوده حرکات حرکتی برای افزایش حرکت بدون درد یا ناراحتی. در تمرینات برای انجام حرکات پیچیده دست و حرکاتی مانند چرخش ساعد (pronation و supination) تاکید می شود.
•  تمرینات تقویتی برای گروه های عضلانی مختلف. نمونه هایی از این تمرینات شامل خم شدن و صاف کردن آرنج، حرکت چرخش ساعد، فشردن یک جسم در دست و جابجایی اشیا کوچک در بین انگشتان دست می باشد.
• تمرینات کششی عصبی برای کاهش فشار وارد بر آن  و افزایش گردش خون به اعصاب. تا آنجایی که درد به شما اجازه می دهد، شروع به حرکات کششی در ناحیه درد کنید. تمرین های طولی مچ دست مهم ترین تمرینات کششی می باشند که می توانید در جهت ارتقاء میزان حرکت دست خود  و افزایش میزان بار در تاندون انجام دهید.

درمان درد آرنج ناشی ازعفونت و حرکت دادن مکرر مفصل و استخوان آرنج

پیش آگهی درد آرنج چیست؟

پیش آگهی درد آرنج به علت کشیدگی های کوچک و پیچ خوردگی های جزئی، اگر مفصل قابل بهبود یافتن باشد (استراحت کند و استرسی نداشته باشد)، خوب است. درد مزمن آرنج  اگر بیمار زمان اضافی برای استراحت کنار بگذراد و از برنامه درمانی پزشک خود پیروی کند، پیش آگهی مناسبی دارد. حتی شکستگی های استرسی و شکستگی های معمول استخوان های آرنج میتواند بهبود یابد و در طول زمان نتایج خوبی داشته باشد. مفاصل آرنج که از تروما آسیب های جدی می بیند، عفونت و یا بیماری های خود ایمنی را تجربه می کند، یا اینکه این مفصل های آرنج که فرصت درمان پیدا نمی کنند، ممکن است پیش آگهی ضعیف تری داشته باشند.

آیا امکان دارد از درد آرنج جلوگیری شود؟

امکان دارد از برخی از انواع درد آرنج جلوگیری شود، اما بعید است که بتوانیم به طور کامل از درد آرنج به علت آسیب دیدگی های مربوط به کار یا مرتبط با ورزش یا ضربه جلوگیری کنیم.
ممکن است  درد آرنج به سادگی با کاهش مقدار استرس وارد شده در مفصل در طول زمان کاهش دهیم یا از آن جلوگیری نماییم. یک مثال از این موارد پرتاپ کنندگان لیگی هستند که میتواند به هر دو نوع پرتاب ها محدود شوند ( پرتاب بیش از اندازه توپ توسط بازیکنان جوان صورت نگیرد) و تعداد بازیکنانی که توپ پرتاب می کنند افزایش یابد. این محدودیت در پرتاپ ها باعث کاهش استرس وارد شده به آرنج و  بازوی پرتاب کننده می شود ممکن است درد آرنج را کاهش داده یا از بین ببرد. روش ها و محدودیت های مشابه در ورزش های دیگر یا در محل کار برای کاهش یا جلوگیری از درد آرنج می تواند استفاده شوند.
سایر علت های درد آرنج ممکن است با تشخیص و درمان سریع و مناسب، کاهش یابند یا به طور کلی بهبود یابند. به عنوان مثال، درمان سریع سلولیت آرنج ممکن است از درد مزمن آرنج جلوگیری کند، و درمان بیماری های خود ایمنی ممکن است باعث کاهش یا مانع درد شدید آرنج شود، اما روش پیشگیری شناخته شده برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد.