تبیان، دستیار زندگی
حدس عمر سیارات از طریق مقایسه با سیارات دیگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف سیاره ای که آینده زمین را پیش بینی می کند

گروهی از ستاره شناسان در اطراف ستاره پگاسوس V391، سیاره ای کشف کردند که بسیار پیر است و می تواند آینده زمین را پیش بینی کند.

پگاسوس V391، یک ستاره بسیار شبیه به خورشید است که مرحله غول سرخ بودن را گذرانده و اکنون یک ستاره «زیر کوچک» از نوع B است که حدود 10 میلیارد سال عمر کرده است.

مراحل زندگی ستاره ها و سرنوشت آنها بستگی به جرم شان کاملاً پیش بینی پذیر است. اینکه یک ستاره سرانجام تبدیل به سیاه چاله می شود یا کوتوله سفید یا ستاره نوترونی یا هر چیز دیگری که امکان پذیر است، به جرم آن بستگی دارد. زمان لازم برای رسیدن به این دوره های گوناگون هم به جرم اولیه بستگی دارد. هرچه جرم یک ستاره بیشتر باشد، دوران بلوغ آن سریع تر بوده و عمر آن کوتاه تر است.

سیاره

خورشید هم ستاره ای است مثل دیگر ستاره های این کاینات که این پیش بینی ها برایش امکان پذیر است. اندازه گیری دقیق جرم خورشید نشان می دهد که خورشید، آنقدر بزرگ نیست که بتواند سرانجام تبدیل به یک سیاه چاله شود. در ستاره ها و از جمله خورشید، واکنش های هسته ای از نوع همجوشی (گداخت) رخ داده و انرژی تولید می کند. سوخت اصلی خورشید الان هیدروژن است. کم کم در 4-3 میلیارد سال آینده، سوخت هیدورژن برای واکنش های هسته ای در خورشید کم شده و نوبت به هلیم و سپس عناصر سنگین تر می رسد که در واکنش های هسته ای شرکت کنند. حدود 5 میلیارد سال آینده، فرآیند واکنش های هسته ای در خورشید کند می شود و خورشید انبساط پیدا کرده و آنقدر بزرگ می شود که تبدیل به ستاره ای از نوع غول سرخ می شود.

در آن زمان خورشید آنقدر بزرگ است که زمین با توجه به مدار فعلی اش، درون خورشید قرار می گیرد. البته آن موقع شعاع مدار زمین هم بزرگ تر و زمین از خورشید فاصله می گیرد. اما باز هم کافی نیست.

با پیدا کردن ستاره هایی که جرمی مشابه خورشید خودمان دارند، می توانیم آینده خورشید را همین الان ببینیم؛ ستاره پگاسوس V391 که از نظر جرمی بسیار شبیه به خورشید است مرحله غول سرخ بودن را گذرانده است بنابراین می تواند مرجع خوبی برای پیش بینی اوضاع خورشید در 5 یا 6 میلیارد سال آینده باشد.

اما نکته جالب اینکه گروهی از اختر فیزیک دانان موسسه ملی اختر فیزیک ایتالیا، با مطالعه این ستاره، سیاره ای را کشف کردند که در مدار اطراف ستاره پگاسوس V391 می چرخد. این سیاره از بین قدیمی ترین اجرام آسمانی که تاکنون رصد شده اند، اولین سیاره ای است که در نزدیکی یک ستاره بسیار تکامل یافته می چرخد.عمر این ستاره به حدود 10 میلیارد سال می رسد. پس بنابراین زمانی که این ستاره به غول سرخ تبدیل شده بود هم این سیاره به دور آن می چرخیده است. اما این سیاره پیر در فاصله ای از ستاره اش کشف شده است که 7/1 برابر بیشتر از فاصله متوسط میان زمین و خورشید است. یعنی زمانی که پگاسوس V391 غول سرخ بوده، این سیاره در متن قضیه قرار داشته است!

این کشف و مطالعه روی این سیاره، می تواند وضعیت زمین را در زمانی که سن خورشید به سن پگاسوس V391 می رسد، پیش بینی کند. فاصله زمین تا خورشید در آن زمان در حدود 5/1 برابر فاصله کنونی خواهد بود که این فاصله تقریباً شبیه به فاصله فعلی این سیاره با ستاره پگاسوس V391 است.