تبیان، دستیار زندگی

دلایل زردی پاها

چرا رنگ پاهایم زرد شده است؟

دلایل مختلفی می‌توانند موجب زردرنگ شدن پاها شوند که بیشتر آن‌ها نگران‌کننده نیستند. از جمله دلایل شایع احتمالی بروز این شرایط می‌توان به بیماری زردی، کم‌خونی (آنمی) و پینه‌ها اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زرد شدن پاها
افرادی که با زرد شدن پاهای خود مواجه هستند، ممکن است با بخش‌های ضخیم، مومی یا خشک پوست نیز مواجه باشند. در برخی موارد، تنها انگشتان یا کف پا زردرنگ هستند و در موارد دیگر کل پا به این رنگ درمی‌آید.
با توجه به دلیل زمینه‌ای زرد شدن رنگ پا، علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که از آن جمله می‌توان به خستگی، خارش، یا حساسیت به دماهای سرد اشاره کرد. درمان زردی پاها به دلیل بروز این شرایط بستگی دارد.

در ادامه با برخی دلایل احتمالی زردرنگ شدن پاها بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماری زردی (یرقان)

بیماری زردی به واسطه زردرنگ شدن پوست و بخش‌های سفید چشم تعریف می‌شود.
سطوح بیش از حد بیلی‌روبین در بدن که یک محصول زائد ناشی از تجزیه گلبول‌های قرمز خون است، دلیل زردرنگ شدن پوست در این بیماری است.
افراد مبتلا به بیماری زردی ممکن است دارای پاهایی زرد رنگ باشند، اما زردی پوست در دیگر قسمت‌های بدن نیز وجود خواهد داشت.
همچنین، آن‌ها ممکن است خارش پوست را تجربه کنند که گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد.
بیماری زردی می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:
* یک عفونت ویروسی، مانند هپاتیت‌های A، B یا C
* مصرف برخی داروها، مانند پنی‌سیلین، داروهای ضدبارداری خوراکی یا استروئیدهای آنابولیک
* مصرف برخی مکمل‌های گیاهی
* مشکلات کیسه صفرا
* نارسایی کبدی
درمان بیماری زردی شامل رسیدگی به دلیل زمینه‌ای آن می‌شود. افراد مبتلا به این شرایط برای بررسی دقیق شرایط و درمان باید به پزشک مراجعه کنند.

کم‌خونی

به گفته انجمن هماتولوژی آمریکا، پوست رنگ‌پریده یا زرد رنگ می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی فقر آهن باشد.

اگر تنها انگشتان و نه کل پا زرد رنگ به نظر می‌رسند، این تغییر رنگ ممکن است به واسطه بیماری رینود رخ داده باشد که به نام پدیده رینود نیز شناخته می‌شود. بیماری رینود موجب احساس بی‌حسی و سرما در دماهای پایین یا در واکنش به استرس عاطفی در انگشتان پا می‌شود


از دیگر علائم این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* زبان دردناک یا صاف
* ناخن‌های شکننده
* سینه‌درد
* خستگی
* ریزش مو
* سردرد
* ضربان قلب سریع
* تنگی نفس
* ضعف
افراد مبتلا به کم‌خونی فقر آهن معمولاً نیازمند مصرف مکمل آهن برای افزایش سطوح این ماده معدنی در خون خود هستند. همچنین، آن‌ها ممکن است به تغییرات غذایی دیگر نیاز داشته باشند.
اگر از دست دادن خون موجب سطوح پایین آهن است، استفاده از روش‌های درمان دیگر ممکن است ضروری باشد. به عنوان مثال، افرادی که دوره‌های قاعدگی سنگین را تجربه می‌کنند می‌توانند از فواید مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی یا روش‌های پزشکی دیگر بهره‌مند شوند.

پینه‌ها

پینه به ناحیه سخت و ضخیم از پوست گفته می‌شود و اغلب به صورت وصله‌های زرد رنگ، پوسته پوسته یا مومی ظاهر می‌شود. پینه‌ها در واکنش به فشار یا سایش روی پوست شکل می‌گیرند.
پینه‌ها معمولاً روی پاها شکل می‌گیرند که استفاده از کفش‌های نامناسب یا ایستادن یا پیاده‌روی بیش از حد دلیل آن است.
پینه‌ها دلیلی برای نگرانی نیستند و به طور کلی نیازمند درمان خاصی نیستند.
با این وجود، اگر پینه‌ها به شرایطی آزاردهنده تبدیل شده‌اند می‌توان با مدنظر قرار دادن موارد زیر به بهبود آن‌ها کمک کرد:
* استفاده از کفش‌های راحت و مناسب
* استفاده از کفی‌ها یا پدهای محافظ درون کفش
* نرم کردن پینه در آب گرم صابونی
* لایه‌برداری پوست ضخیم با یک سنگ‌پا
* استفاده از داروهای از بین برنده پینه پا

بیماری رینود

اگر تنها انگشتان و نه کل پا زرد رنگ به نظر می‌رسند، این تغییر رنگ ممکن است به واسطه بیماری رینود رخ داده باشد که به نام پدیده رینود نیز شناخته می‌شود. بیماری رینود موجب احساس بی‌حسی و سرما در دماهای پایین یا در واکنش به استرس عاطفی در انگشتان پا می‌شود. همچنین، احتمال تجربه احساسات دیگر مانند سوزن سوزن شدن و تیر کشیدن وجود دارد.
درمان به شدت علائم و ابتلا به دیگر شرایط پزشکی بستگی دارد. افرادی که با علائم خفیف مواجه هستند می‌توانند با استفاده از دستکش و جوراب مناسب و همچنین کاهش استرس علائم را مدیریت کنند.
در مواردی که شدت علائم بیماری رینود بیشتر است ممکن است به مصرف دارو یا جراحی عصبی نیاز باشد.

مصرف بیش از حد زردچوبه

افراد بسیاری از زردچوبه به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب آن استفاده می‌کنند. ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین یک رنگدانه زرد و مسئول بیشتر خواص زردچوبه است.
نتایج یک مطالعه تغییر رنگ کف پاها به واسطه مصرف دوزهای بالا از ریشه زردچوبه را نشان داد. شرکت‌کننده حاضر در این مطالعه به مدت چهار ماه روزانه 500 میلی‌گرم ریشه زردچوبه مصرف می‌کرد. پس از توقف مصرف زردچوبه، علائم وی نیز بهبود یافتند.
استفاده موضعی از زردچوبه نیز می‌تواند به تغییر رنگ پوست منجر شود.

کاروتنمیا

کاروتنمیا (Carotenemia) به واسطه سطوح بالای کاروتنوئیدها در خون رخ می‌دهد. کاروتنوئیدها رنگدانه های زرد - قرمز موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. بتا کاروتن شناخته شده‌ترین کاروتنوئید است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند هویج وجود دارد. بدن انسان بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.
در صورت مصرف متعادل کاروتنوئیدها، این رنگدانه ها از طریق ادرار، عرق و مدفوع از بدن دفع می‌شوند.
با این وجود، مصرف بیش از 30 میلی‌گرم در روز می‌تواند به زرد رنگ شدن پوست منجر شود که بیشتر کف پاها و کف دست‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر زردی پوست پاها تنها نشانه‌ای است که با آن مواجه هستید، دلیل آن احتمالاً یک پینه یا مصرف بیش از حد مواد غذایی سرشار از کاروتنوئید است


از جمله مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* سبزی‌های نارنجی مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی
* سبزی‌های سبز مانند بروکلی، کیل و نخودفرنگی
* میوه‌های خانواده مرکبات
* میوه‌های دیگر مانند زردآلو، انبه و پاپایا

برخی شرایط پزشکی می‌توانند توانایی بدن برای حذف کاروتنوئیدها را تحت تأثیر قرار داده و به کاروتنمیا منجر شوند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* دیابت
* کلسترول بالا
* کم کاری تیروئید
* مشکلات کلیوی
* مشکلات کبدی
افرادی که به واسطه مصرف بیش از حد مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها با کاروتنمیا مواجه هستند، به طور معمول با کاهش مصرف آن‌ها بازگشت پوست به رنگ عادی را تجربه می‌کنند.
افرادی که کاروتنمیا به واسطه یک شرایط پزشکی زمینه‌ای را تجربه می‌کنند ممکن است بهبود علائم در نتیجه کنترل این شرایط با داروها، تغییرات سبک زندگی و درمان‌های دیگر را تجربه کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
زردی پوست گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده بروز یک مساله پزشکی جدی باشد، به ویژه اگر تغییر رنگ پوست در بیش از یک منطقه از بدن رخ داده باشد.
در صورت تجربه علائم زیر همراه با زردی پوست باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید:
* مدفوع سیاه رنگ
* مدفوع یا استفراغ خون آلود
* سینه درد
* سردرگمی
* سرگیجه
* خستگی
* تب
* سردرد
* معده درد شدید
* تنگی نفس
* کبودی یا خونریزی بی‌دلیل
اگر زردی پوست پاها تنها نشانه‌ای است که با آن مواجه هستید، دلیل آن احتمالاً یک پینه یا مصرف بیش از حد مواد غذایی سرشار از کاروتنوئید است.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.