تبیان، دستیار زندگی

آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد:

تا دانشگاه‌ها اسلامی نشوند، مشکل اختلاس خواهیم داشت

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: تا زمانی که دانشگاه ها اسلامی نشود، مشکل اختلاس خواهیم داشت، زیرا اسلامی شدن علوم، راه ریشه کن کردن مفاسد اقتصادی است و وقتی این مسئله انجام نشود، برای حل مسائل نمی توان امید داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله جوادی آملی
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار نخبگان حوزه و دانشگاه، که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد،  به لزوم و ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید کردند و گفتند: تا زمانی که دانشگاه ها اسلامی نشود، مشکل اختلاس خواهیم داشت، زیرا اسلامی شدن علوم، راه ریشه کن کردن مفاسد اقتصادی است و وقتی این مسئله انجام نشود، برای حل مسائل نمی توان امید داشت.

ایشان، علم و دانش را صراط مستقیم خلق و خالق عنوان و ابراز کردند: علم باید اسلامی باشد و آن علمی که بین ما و خدا ارتباط برقرار می‌کند، اسلام است و دانشگاهی اسلامی است که دانش آن اسلامی باشد.

معظم له با بیان اینکه در دعوت به کسب علم گفته شده درس بخوانید چون راهی است که شما را به خدا می رساند و مراد از این درس، علمی است که بر پایه اسلام باشد، یادآور شدند: تمایل و تمایز اسلام بر موضوعات است و هدف، غرض و مسئله دارد یعنی اگر موضوع، دینی بود آن علم، دینی است و دانش پژوه، استاد و دانشگاه را اسلامی می کند؛ اگر علمی موضوعش دینی بود یقینا محمول، هدف و فضای آن علم، دینی خواهد بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می فرماید که نفس تو عالمانه باشد و قائم به علم باش، با تاکید بر اینکه تنها نباید به کسب دانش و عالم شدن اکتفا کرد، گفتند: قرآن کریم فقط به علم و عقل دعوت نمی کند، بلکه انسان باید علاوه بر نقل قول، قائم و عامل باشد.

ایشان با اشاره به دو نوع دانش با موضوع فعل خدا و فعل انسان، افزودند: خدا زمانی که از «ما فی السماء و مافی الارض و ما بینهما» سخن می‌گوید، می‌فرماید که همه اینها عاقل، حامد، مطیع و عالم است. زمین و زمانی که در آن به سر می برید آگاهند و شهادت می دهند و لزوم شهادت دادن، حاضر بودن در محل و مشاهده است و این بدان معناست که زمین و زمان شاهد هستند تا شهادت آنها مورد قبول قرار گیرد.

معظم له با بیان اینکه معنا و مفهوم آیت را در معرفی نشانه‌های خدا بسیار وسیع خواندند و گفتند: جوهره علم زمین و آسمان شناسی فعل خداست و این فعل آیت خداست و در جوهره این علم غیر خدا چیز دیگر نیست، توضیح داد: آسمان و زمین شاهدان و نشانه های حق تعالی هستند و در واقع جوهره آن فعل خداست و وقتی این عظمت در یک دانش بیان نشود و نتواند آفریننده زمین و آسمان را بشناسد، نابیناست.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه اسلامی شدن دانشگاه ها را امری مهم خواندند که باید تلاش بیشتری صورت گیرد و خدا در دانش های آن، مدنظر باشد زیرا وقتی موضوع یک امر، دینی باشد، هدف و فضای آن نیز دینی خواهد شد.

این مرجع تقلید خاطر نشان کردند: اسلامی شدن دانشگاه ها زمانی صورت می گیرد که دانش آن اسلامی باشد و این مسئله که هر علمی می تواند دینی باشد باید برای دانشگاهیان تبیین شود.
منبع: خبرگزاری حوزه