تبیان، دستیار زندگی

یک مهارت مهم برای داماد‌های آینده

یکی از چیزهایی که برای آرامش در زندگی به آن نیاز دارید، مهارت ارتباط صحیح با مادر و همسرتان است. جوری که هیچ کدام دلخور نشوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
داماد
پسری 29 ساله هستم و دو سال از ازدواجم می گذرد. من از یه خانواده متوسط (به لحاظ مالی) هستم. 1 برادر و 2 خواهر بزرگ‌تر از خودم دارم. پدرم 4 سال است فوت کرده. دو سال بعد از پدرم به لطف خدا در شرایطی که تقریباً هیچ‌کس حاضر نبود من را به دامادی قبول کند (به خاطر شرایطم چه به لحاظ مالی چه اینکه باید با مادرم زندگی می‌کردم) با یک خانواده محترم آشنا شدیم و من ازدواج کردم. یکی از شرایط اصلی من برای ازدواج این بود که من مسئولیت مادرم را بر عهده‌ دارم. همسرم پذیرفتند اما به‌مرور گاهی با مادرم دچار مشکل می‌شوند و از اینکه در یک‌منزل زندگی می‌کنیم ناراضی هستند. همسرم می‌گویند چرا تنها تو باید مراقب مادرت باشی و درصورتی‌که منزل پدری‌ات خالی است، مادرت با ما زندگی کند و در ضمن گاهی مادرم از ایشان بدگویی می‌کنند و مقابل جمع ایرادهایشان را می‌گویند که باعث ناراحتی همسرم می‌شود. نمی‌دانم چه رفتاری کنم. از طرفی همسرم حق دارد و از طرفی مادرم هم توقع دارد که من با او زندگی کنم.
شما قطعاً نسبت به مادر خود وظایفی دارید ولی سایر خواهر و برادرها هم وظایفی دارند و قرار نیست زندگی شما فقط تحت تاثیر این شرایط خاص شود.

توصیه جدی دارم با برادر و خواهرتان صحبتی محترمانه داشته باشید. شرایط را خیلی صادقانه شرح دهید. برایشان توضیح دهید که این وضعیت یعنی حضور دائمی مادرتان در منزل شما باعث شده که زندگی مشترکتان دچار مشکل شود. از هیچ‌کس بدگویی و گله نکنید بلکه بیان کنید ادامه یافتن این جریان خطرناک است و به زندگی مشترکتان و همچنین حرمت مادرتان در درازمدت آسیب میزند. از برادرتان بخواهید برای توجه و نگهداری از مادرتان برنامه‌ریزی جدیدی کنند مثلاً مادرتان در منزل خودش باشد و فرزندان برای رسیدگی به وی بروند. این صحبت‌ها و مستقل شدن مادرتان باید توسط برادر بزرگ‌ترتان انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود. اگر فکر می‌کنید فرد دیگری می‌تواند این رفتار را محترمانه‌تر و بهتر انجام دهد از وی کمک بگیرید.

بیشتر مشکلات و مسائلی که بین عروس و مادرشوهر ایجاد می شود ناشی از عدم درایت پسر است که می تواند با گفتگو با هر دو طرف، برنامه‌ریزی برای ارتباط مناسب و در نظر گرفتن روحیات آنها نگذارد دلخوری پیش بیاید



از همسرتان برای این درک و تحمل قدردانی کنید. بگویید که می‌فهمید شرایط بدی را تحمل می‌کند و می‌دانید به خاطر شما این کار را انجام می‌دهد. هر طور که می‌توانید خوبی او را جبران کنید. به مادرتان هم به‌هیچ‌وجه بی‌حرمتی نکنید اما وقتی از همسرتان بدگویی می‌کند، شنونده نباشید و از او بخواهید پشت سر همسر شما صحبتی نکند و حتی وقتی ایرادی از همسرتان در جمع می‌گیرد، از همسرتان در کمال ادب نسبت به مادرتان، دفاع کنید. قرار نیست مادرتان را تنها بگذارید. او به منزل خودش برود. شما و بقیهٔ فرزندان طبق یک برنامه به او سر بزنید. حتی می‌توانید برای یک‌شب هم او را تنها نگذارید اما همسر شما دیگر در ارتباط مستقیم طولانی‌مدت با ایشان نباشند. کار سختی است اما با مدیریت صحیح شما قابل‌حل خواهد بود.

بیشتر مشکلات و مسائلی که بین عروس و مادرشوهر ایجاد می شود ناشی از عدم درایت پسر است که می تواند با گفتگو با هر دو طرف، برنامه‌ریزی برای ارتباط مناسب و در نظر گرفتن روحیات آنها نگذارد دلخوری پیش بیاید.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌ گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان