تبیان، دستیار زندگی

اگر کارت عابر بانک مفقود یا سرقت شد چه کنیم؟

به دنبال کارت گم‌ شده

این روزها اکثر افراد به جای حمل پول نقد، کارت‌های عابر بانک مختلفی را با خود حمل می‌کنند که تمام سرمایه آنها در آن کارت است. از طرفی به تازگی پیدا کردن رمز و خالی کردن موجودی حساب بانکی از طریق شماره کارت برای سارقان به سادگی امکان پذیر است؛ حال مفقود شدن، به سرقت رفتن و یا حتی جا گذاشتن کارت بانکی در دستگاه خود پرداز، آن هم زمانی که ندانید چه کاری باید انجام دهید، بسیار نگران کننده است. متن زیر درباره‌ی همه‌ی کارهایی است که در چنین مواقعی باید انجام دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گم کردن کارت بانکی

نحوه مسدود کردن کارت بانکی گم شده یا به سرقت رفته

در ساعات اداری می‌توانید به نزدیک‌ترین شعبه بانک صادرکننده کارت بانکی مراجعه و درخواست ابطال قبلی و صدور کارت جدید را نمایید. اما در ساعت های غیر اداری چهار راه دارید:

روش اول: تماس با تلفن گویا

می‌توانید از طریق تماس با تلفن گویای بانک صادرکننده کارت، اقدام به سوزاندن کارت کنید. برای این کار، پس از برقراری ارتباط باید مشخصات شخصی و کارت بانکی را به کارشناس مربوطه ارائه دهید و پس از آن درخواست انسداد کارت تایید می‌شود.

شماره تلفن گویا بانک‌های مختلف:
کارت بانکی، عابر بانکف دستگاه خودپرداز، مفقود شدن، گم شدن، سرقت رفتن

روش دوم: مراجعه به دستگاه عابر بانک

سریع‌ترین راه برای سوزاندن کارت عابر بانک مراجعه به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز و انجام مراحل زیر است:

مرحله اول: دکمه ثبت را فشار دهید.
مرحله دوم: گزینه مسدود کردن کارت را انتخاب کنید.
مرحله سوم: شماره کارت خود را وارد کنید.
مرحله چهارم: رمز کارت را وارد کنید.

در این صورت بدون در دسترس داشتن کارت مفقودشده یا به سرقت رفته کارت عابر بانک خود را مسدود کنید.

روش سوم: سامانه همراه بانک

همراه بانک یکی دیگر از روش‌هایی است که برای سوزاندن کارت عابر بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت‌ بالا، دقت در انجام درخواست و امنیت بالا باعث شده است تا کاربران زیادی برای انجام فرایندهای بانکی خود در 24 ساعت شبانه‌روز از همراه بانک استفاده کنند. کاربران از این طریق می‌توانند با انتخاب گزینه خدمات و سپس ابطال کارت‌بانکی، به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن نسبت به سوزاندن کارت‌ بانکی خود اقدام نمایند. پس از ابطال کارت می‌توانید با همراه داشتن دفترچه حساب و کارت ملی به بانک مربوطه مراجعه کرده و برای درخواست کارت جدید اقدامات لازم را انجام دهید.

روش چهارم: اینترنت بانک

سایت اینترنتی برخی از بانک‌ها امکان مسدود کردن کارت‌بانکی را فراهم کرده‌ است. تنها کافی است با مراجعه به وب‌سایت بانک موردنظر + خدمات الکترونیک + بانکداری اینترنتی + مسدود نمودن حساب یا کارت (با واردکردن شماره کارت، رمز دوم، کد امنیتی CVV2 و تاریخ انقضای کارت)، کارت‌بانکی خود را باطل ‌نمایید.

در صورت ضبط کارت‌ بانکی توسط دستگاه خودپرداز چه اقدامی انجام دهیم؟

ضبط و یا در اصطلاح عامیانه خورده شدن کارت توسط دستگاه خودپرداز به دو دلیل اتفاق می‌افتد. یک دلیل واردکردن رمز اشتباه بیش از سه بار است و علت دیگر گذشتن تاریخ انقضای کارت. اگر کارتتان گیر کرد:

- به‌هیچ‌عنوان از دیگران کمک نگیرید و از دادن رمز خود به افراد خواهانِ کمک خودداری کنید.
- در صورت گیرکردن کارت در ساعات اداری به بانک خودپرداز مربوطه مراجعه کرده و کارتتان را دریافت کنید.
اگر کارت در غیر ساعات اداری در دستگاه خودپرداز ضبط شد، دسترسی به کارت در آن لحظه امکان‌پذیر نخواهد بود و باید روز بعد به همراه‌ کارت شناسایی و رسیدی که دستگاه در قبال ضبط کارت به شما می‌دهد، به بانک مراجعه کنید و کارت خود را دریافت نمایید.
- بعد از ضبط کارت، صبر کنید تا نفر بعدی هم از دستگاه استفاده کند و بعد آنجا را ترک کنید، اگر فردی به دستگاه خودپرداز مراجعه نکرد کمی از دستگاه دور شوید و به مدت چند دقیقه دستگاه و مراجعین بعدی را به‌دقت زیر نظر بگیرید تا از سرقت کارت خود جلوگیری کنید.