تبیان، دستیار زندگی

رستاخیز 15 روزه، قهرمان سال‌های گذشته را در بدترین وضعیت خود قرار داده

خرداد پرحادثه پرسپولیس

بی‌تردید آنچه در یک ماه اخیر بر پرسپولیس گذشته باورپذیر نیست و کمتر می‌توان نمونه مشابهی برای آن در فوتبال پیشرفته دنیا و حتی آسیا پیدا کرد. تیمی در اوج قهرمانی‌های پیاپی و ثبات تیمی، چنان دچار تغییر و تحولات عجیب‌وغریب با بهانه‌ها و استدلال‌های بی‌پایه و اساس و غیرحرفه‌ای شد که در فوتبال باشگاهی ما کم‌سابقه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تیم پرسپولیس

 این یک باور عمومی و منطقی بود که با توجه به نتایج برانکو و پرسپولیس در چهار سال اخیر و کسب تمام جام‌ها و افتخارات فوتبال باشگاهی ایران، بلافاصله تقویت شده و در اولین گام با برانکو به‌عنوان عامل اصلی این موفقیت‌ها توافق‌های تازه‌ای صورت گیرد. بنابراین هواداران پرسپولیس منتظر پرداخت مطالبات هرچه سریع‌تر کادر فنی و تمدید قرارداد بلندمدت با او بودند، اما به‌یک‌باره دریافتند که مربی محبوبشان تمام وسایل خود را جمع کرده و به کرواسی فرستاده است.

لبخندهای خشکیده یک مدیرعامل

ایرج عرب که هرگز تصور نمی‌شد در جغرافیای کارآمدی و شایستگی برای نشستن روی صندلی مدیرعاملی پرسپولیس نمره قابل قبولی دریافت کند، به‌یک‌باره به خود آمد و دید نامه سوم برانکو روی میزش قرار گرفته است. او که در تمام مصاحبه‌های تصویری، صوتی و نوشتاری خود تأکید کرده بود مطالبات برانکو آماده شده و قرار است با یک چمدان به او تحویل داده شود. روز ۲۶ خردادماه نامه‌ای مبنی بر پایان همکاری با پرسپولیس دریافت کرد. دریافت نامه‌ای که باعث شد لبخندهای پیروزمندانه حاصل از کسب جام‌های قهرمانی برانکو و بازیکنان به‌یک‌باره روی لبش خشک شود و به فکر چاره بیفتد.

یک شوک پیش‌بینی نشده

در تیم‌های دارای ساختار و نظام‌مند که تا فینال جام قاره‌ای خود را بالا کشیده‌اند معمولاً در این شرایط، دیگر اعضای هیات مدیره و به‌ویژه مشاوران اجرایی نقشی کلیدی دارند. اما از آن جایی‌ که هیات مدیره پرسپولیس از مدت‌ها قبل دچار چند صدایی اجرایی و اختلاف شده بود و مشاوران عرب نیز به‌رغم دریافت مبالغ هنگفت به‌عنوان حق‌الزحمه و پاداش در ارائه کمک فکری ناتوان نشان دادند، سرمربی باهوش کروات کاملاً از مدیران پرسپولیس پیش افتاد و در بزنگاهی تاریخی پرسپولیس و میلیون‌ها هوادارش را دچار شوک کرد.

باهوش مثل برانکو


با وجود وضعیت آشفته سرخ‌ها در بخش فنی و انتخاب سرمربی، آن‌ها در بخش بازیکن و نیروی انسانی مشکل زیادی نداشتند اما به‌یک‌باره جذب بازیکنی چون فرشاد احمدزاده که به‌هیچ‌وجه پایگاه مناسبی در بین هواداران پرسپولیس نداشت، باز هم موجی از خشم و عصبانیت را متوجه مدیریت باشگاه کرد.

چهره مقبول هوادار پرسپولیس آخر سر نشان داد که از چه هوش سرشاری برخوردار است. او که از مدت‌ها قبل زمینه جدایی از پرسپولیس را تدارک می‌دید، حتی تا آخرین لحظات نیز جدایی‌اش از نیمکت پرسپولیس را تکذیب کرد. آن هم در شرایطی که از هفته‌ها قبل با مدیران الاهلی به توافق رسیده بود و هنگام حضور الاهلی در تهران در میانه رقابت‌های لیگ قهرمانان، با آن‌ها به توافق کلی رسیده بود. برانکو حتی تا روی پلکان هواپیما در فرودگاه امام خمینی(ره) هم خبر جدایی‌اش را تکذیب کرد و مصاحبه‌های پیاپی‌اش با رسانه‌های کروات را که از قول او عنوان می‌کردند تابستان امسال پرسپولیس را ترک خواهد کرد یکی بعد از دیگری خیال خبرنگاران قلمداد کرد؛ تا گام‌به‌گام به خلاصی‌اش از هیات مدیره خوش‌خیال پرسپولیس نزدیک شود.
جز چند خبرنگار که تأکید داشتند برانکو دیگر برنخواهد گشت، هیچ‌کس حتی مترجم او نیز گمان نمی‌کرد که پیرمرد خونسرد کروات چنین هوشمندانه، همچون یک مأمور کار گشته اطلاعاتی دوران جنگ سرد، تهران را ترک کرده و راهی کشور رقیب شود، آن هم در حالی ‌که خبرنگاران عرب‌زبان با توییت‌های خود مستقیم اشاره کرده بودند که با جذب او تهران را به «جهنم» تبدیل کرده و اشک پرسپولیسی‌ها را درخواهند آورد. برانکو قدم‌به‌قدم در همان حالی که در حال امید دادن به هواداران و شاگردانش برای تمدید قرارداد بود، لیست خرید الاهلی را تیک می‌زد!

خرداد پرحادثه پرسپولیس

درنهایت در اواخر خردادماه و هنگامی که فوتبال ایران مدیران پرسپولیس و هواداران این تیم منتظر بودند تا ببینند برانکو چگونه کیف پر از «یورو»ی خود را دریافت خواهد کرد و با چه فیگوری به همراه عرب مقابل دوربین خبرنگارها ایستاده و خبر از قرارداد دیگری با پرسپولیسی خواهد داد، پیرمرد خوش‌فکر کروات با باشگاه الاهلی به توافق نهایی رسید تا مدیران وزارت و پرسپولیس هاج‌وواج مردمی در نظاره‌گر باشند که از خشم و عصبانیت نمی‌توانستند خود را کنترل کنند.

جنگ علنی شد

مقابله هواداران پرسپولیس با وزارت ورزش و مدیریت باشگاه پرسپولیس علنی شد. هدف اول ایرج عرب و بعد از او محمد نبی و جعفر کاشانی بودند. وزارت ورزش عامل اصلی این موضوع شناخته شد، چرا که آن‌ها معتقد بودند ایرج عرب به‌عنوان یک مأمور مأموریت داشته تا سخت‌ترین کار ممکن را انجام دهد، عدم توافق با برانکو!

ایرج عرب، مدیر تحت حمایت وزارت ورزش بود و مدیران رسانه‌ای و مشاوران مسعود سلطانی‌فر بارها در رسانه‌ها و همین‌طور فضای مجازی از او حمایت کردند. آن هم در حالی ‌که عرب سعی کرد برای استحکام جایگاهش در تقابل مدیریتی با نبی، از مدیریت استعفا داده و قدرت بیشتری طلب کند. اما مازیار ناظمی، معاون وزیر ورزش و جوانان که حضور پررنگی در فضای مجازی دارد، در کنار توییتی که از تیپ و استایل استراماچونی - سرمربی ایتالیایی استقلال - تمجید می‌کرد، تأکید داشت که این استعفا از سوی وزارت پذیرفته نخواهد شد. هواداران و تحلیلگران حوزه پرسپولیس، این اتفاقات را کنار هم قرار دادند. از تأخیر در پرداخت مطالبات برانکو توسط دو مدیرعامل سابق یعنی عرب و گرشاسبی گرفته تا جذب مربی خارجی برای استقلال و همین‌طور حضور پرقدرت استقلال و سپاهان و تراکتورسازی در بازار نقل‌وانتقال‌ها آن هم در حالی ‌که صاحب و اسپانسر هر دو تیم بزرگ پایتخت یکی است! این اتفاق‌ها و همین‌طور بازپس‌گیری استیضاح وزیر ورزش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان شهرهای اصفهان و تبریز و شهرهای اطراف به سمت‌وسویی رفت که موجی از اعتراض‌ها را در مقابل باشگاه پرسپولیس ایجاد کرد.

شایعات زیاد شد، در این بین ائتلاف مشاوران ایرج عرب که توسط او اخراج شدند با برخی از چهره‌های سابق شناخته شده این تیم که در تیم صاحب پست و عنوان بودند و همین‌طور یکی از پیشکسوتان باشگاه که بی‌پروا از آن‌ها حمایت کرده و هر روز علیه مدیریت باشگاه مصاحبه می‌کرد و شایعه شده بود توسط همان مشاوران حمایت معنوی و مالی می‌شدند، به همراه برخی از فعالان فضای مجازی آشفته‌ترین روزهای تاریخ پرسپولیس را رقم زد.

یک تیم و مدعیان ریزودرشت

در ادامه، به‌یک‌باره محسن خلیلی که به‌عنوان مدیر و سرپرست تیم وارد مجموعه شده از سوی این گروه‌ها مورد حمله قرار گرفت. با این استدلال که با افشین قطبی برای جانشینی برانکو مذاکره کرده است. مدعیان کار را به جایی رساندند که مدعی شدند حتی تصویر و عکس این ملاقات را هم در جیب دارند، اما به خاطر شرافت کاری و از کار بر کنار نشدن صاحب عکس از پخش آن خودداری می‌کنند! هواداران خشمگین پرسپولیس که به دنبال یافتن مقصر بودند، جز ایرج عرب، محمد نبی و وزارت ورزش، محسن خلیلی را هم به لیست «بد»‌های پرسپولیس اضافه کردند. این‌گونه بود که بعد از قول و قرارهای مجازی، برای چند روز گروه‌های مختلف در مقابل باشگاه تجمع کرده و خواستار برکناری تمامی اعضای هیات مدیره شدند. اعتراض و مطالبه‌گری‌های شدیدی که هیچ سودی نداشت جز اینکه سطح انتخاب مدیران وزارت و پرسپولیس را از چهره‌های امتحان پس داده‌ای چون دایی و قطبی و گل‌محمدی، به حضور یک جانشین اسم‌دار خارجی ارتقا داد. هرچند گل‌محمدی در پایان نتوانست موافقت مدیران پدیده مشهد را برای حضور در پرسپولیس جلب کند، اما آگاهان به مسائل پشت پرده پرسپولیس خوب می‌دانند که دلیل این مخالفت نه مدیران پدیده، بلکه شخصیت نه‌چندان جنگجوی وی بود که ترجیح داد جانشین برانکوی پرافتخار نشود.

گزینه بازی در ترکیه

گزینه‌های جانشینی برانکو یکی پس از دیگری در رسانه‌ها و فضای مجازی ردیف شدند. از اسکوچیچ و جاچیچ کروات و الکساندر نوری گرفته تا لمونیس تاکسیس یونانی و ماسیمو کاررای ایتالیایی! مدیران پرسپولیس صبح روز سوم تیرماه راهی کشور ترکیه شدند تا برای مذاکره با مربیان مدنظر خود وارد مذاکره مستقیم شوند. طبق تأکید وزارت ورزش پرسپولیس باید هزینه مشخصی برای انتخاب سرمربی جدید می‌کرد و همین موضوع هتل محل اقامت آن‌ها را به پایگاه دلالان تبدیل کرد. م
دیران پرسپولیس طی ۴۸ ساعت حضور در کشور ترکیه مذاکرات خود را با گزینه‌های مدنظر انجام دادند و به تهران برگشتند تا پس از چند روز سخت درنهایت چند روز بعد جانشین برانکو مشخص شود.

آن مرد آمد


روز دهم تیرماه بود که توافق گابریل كالدرون آرژانتینی با پرسپولیس به‌صورت رسمی رسانه‌ای شد. او که یک روز زودتر با استقبال محسن خلیلی به فرودگاه امام (ره) پا گذاشته و درنهایت پس از بازدید از امکانات باشگاه و محل تمرین سرخ‌ها با این تیم قرارداد یک ساله امضا کرد. دو دستیار کالدرون به نام‌های «خوا کین» به‌عنوان مربی و آنالیزور و «اینیگو والنسیا» به‌عنوان کمک‌مربی و مربی بدن‌ساز روز یازدهم تیرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به تهران رسیده و مورد استقبال نماینده باشگاه قرار گرفتند.

لیست خریدوفروش

با وجود وضعیت آشفته سرخ‌ها در بخش فنی و انتخاب سرمربی، آن‌ها در بخش بازیکن و نیروی انسانی مشکل زیادی نداشتند اما به‌یک‌باره جذب بازیکنی چون فرشاد احمدزاده که به‌هیچ‌وجه پایگاه مناسبی در بین هواداران پرسپولیس نداشت، باز هم موجی از خشم و عصبانیت را متوجه مدیریت باشگاه کرد. آن هم درحالی‌که پرسپولیس در خط دفاع و حمله به‌شدت آسیب‌پذیر بوده و معلوم نبود آیا علی علیپور به‌عنوان گلزن اول این تیم طی دو فصل اخیر در پرسپولیس خواهد ماند یا نه. از سوی دیگر از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی سید جلال حسینی و حسین ماهینی به گوش می‌رسید. از همان زمان حضور برانکو در پرسپولیس که گفته می‌شد او قصد ندارد با این دو بازیکن همراهی‌اش را ادامه دهد .

برانکو

حنای برانکو دیگر رنگی ندارد

هرچند برانکو پس از جدایی از پرسپولیس در گفت‌وگو با تسنیم، حضور دو کاپیتان را در لیست مازادش تکذیب کرد اما چه کسی باور می‌کرد؟ آن هم برانکویی که تا همین یک ماه پیش هر خبری مبنی بر جدایی از پرسپولیس را تکذیب می‌کرد و ادامه همکاری‌اش را با توجه به قراردادی که داشت قطعی می‌شمرد. اما همین شایعه کافی بود تا یارگیری سرخ‌ها هم پر از حرف‌وحدیث باشد. ابتدا علیرضا بیرانوند زمزمه جدایی سر داد و سپس علی علیپور. هر دو بازیکن در زمان مدیریت پر حرف‌وحدیث گرشاسبی به همراه نفراتی چون انصاری و کامیابی نیا و ترابی و برانکو و قرارداد مشروط امضا کرده بودند که در صورت دریافت مبالغی می‌توانند از پرسپولیس جدا شوند.

تمدیدهای بیرو؛ سرگردانی رسن

در این میان گویا پیشنهاد تیم‌های خارجی برای جذب علیپور و بیرانوند چندان جدی نبود و از سوی دیگر وزیر ارتباطات نیز در پیغامی جدی به بیرانوند اعلام کرد که باشگاه پرسپولیس مبلغ موردنظرش را پرداخت خواهد کرد. برخلاف این موضوع هنوز مشخص نیست که تهدیدهای مدیر برنامه‌های بیرو برای جدایی از پرسپولیس محقق خواهد شد یا نه. آن هم در حالی‌ که علی علیپور نیز از نوع دستمزد دریافتی‌اش ناراحت و شاکی است. جز علیپور و بیرانوند اگرچه تمامی بازیکنان قرارداد خود را تمدید کرده و محمدحسین کنعانی زادگان نیز در میان اعتراض شدید هواداران سرخ‌پوش شد اما هنوز از ستاره عراقی سرخ‌ها در اردوی ترکیه خبری نیست. بازیکن عراقی که در ابتدا خواهان دریافت مبلغ ۶۰۰ هزار دلار بود و درنهایت با ۲۰۰ هزار دلار تخفیف خواهان تمدید شد، اما قیمت نهایی هیأت مدیره پرسپولیس برای تمدید قرارداد با این ستاره عراقی کمتر از این حرف‌هاست. از این رو شنیده می‌شود به‌احتمال زیاد رسن راهی تیم دیگری خواهد شد که معلوم نیست الاهلی است یا استقلال!

بدترین دوران تاریخ پرسپولیس


مقابله هواداران پرسپولیس با وزارت ورزش و مدیریت باشگاه پرسپولیس علنی شد. هدف اول ایرج عرب و بعد از او محمد نبی و جعفر کاشانی بودند. وزارت ورزش عامل اصلی این موضوع شناخته شد، چرا که آن‌ها معتقد بودند ایرج عرب به‌عنوان یک مأمور مأموریت داشته تا سخت‌ترین کار ممکن را انجام دهد، عدم توافق با برانکو!

بی‌هیچ تردیدی پرسپولیس بدترین و آشفته‌ترین دوران تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد. نه در زمان دوری پنج‌ساله علی پروین که برای هواداران سرخ در آن مقطع همچون یک قدیس بود و نه حضور اکبر غمخور با شعار پروین‌زدایی سرخ‌ها. چرا که مدیریت سرخ‌ها و البته سازمان تربیت‌بدنی وقت در هر دو مقطع به‌گونه‌ای بود که این تصمیم‌ها به نحوی جبران شد. مدیریت فوق‌العاده امیر عابدینی در مقطع اول و سپس برکناری غمخوار پس از چند ماه در دوران دوم، وضعیت را تا حدی پایدار کرد. اما وضعیت سرخ‌ها در این مقطع قابل‌ مقایسه با قبل نیست، مدیریت پرسپولیس و وزارت ورزش به‌عنوان صاحب اصلی پرسپولیس به‌گونه‌ای بوده که آگاهانه اتفاق‌ها را به سمت و سویی برده‌اند تا این تیم نتواند موفقیت‌های سال‌های اخیر را تکرار کند.

لنگری که از دست رفت

اگر پرسپولیس در سه فصل گذشته با وجود تمام مشکلات خود نظیر تغییر چهار مدیرعامل و محرومیت طولانی از نقل‌وانتقال‌ها توانست افتخارات فوتبالی را یکی پس از دیگری درو کند، به‌واسطه شخصیت کاریزماتیک و فوق‌العاده برانکویی بود که حالا به‌واسطه همین تصمیمات دیگر نیست و همین موضوع باعث شده تا تمامی هواداران پرسپولیس معتقد باشند که این فصل پرسپولیس با این اقدامات تضعیف شد تا فرصت به تیم‌های دیگری نظیر استقلال و سپاهان برسد. به‌راستی آیا این نظریه قابل ‌پذیرش است ؟ آیا این همه تغییرات معکوس در پرسپولیس ارتباطی با استیضاح وزیر ورزش در سطح علنی در مجلس شورای اسلامی داشت؟ منتظر باشید. این پرسپولیس آتش زیر خاکستر است.

منبع: همشهری جوان؛
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .