تبیان، دستیار زندگی

امن‌ترین راه برای از بین بردن تهدید سپسیس

ویتامین C مؤثرترین راه برای کنترل عفونت خونی

بنا بر توصیه محققان و پژوهشگران دانشگاهی، بهتر است میزان مصرف ویتامین C خود را به بیش از مقداری که عموماً توصیه می‌شود افزایش دهید. به عقیده‌ی آنان ویتامین C بهترین راهکار برای مقابله با تهدید ابتلا به عفونت خونی (سپسیس) می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویتامین ث
ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین افزایش سطح سلامت عمومی انسان بسیار مفید و مؤثر است. از مزایای دیگر این ویتامین می‌توان به مبارزه با سرماخوردگی‌های عفونی و آنفلوانزا، بهبود عملکرد قلبی و عروقی و حمایت و پشتیبانی از سیستم اسکلتی، کلیوی و تنفسی بدن اشاره نمود.
این نوع ویتامین را در هر دو نوع منابع غذای طبیعی و مکمل‌های غذایی می‌توان یافت. به همین دلیل است که از ویتامین C به عنوان ویتامینی ارزان و در دسترس برای اقشار مختلف جامعه یاد می‌شود. علاوه بر این مصرف آن برای غالب افراد جامعه امن و بی‌خطر است.
در مقابل، آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای شیمیایی هزینه‌ی بالایی را برای مصرف‌کننده در بر خواهد داشت. همچنین تمام و یا بخشی از این مواد ترکیبی توسط بدن افراد بیمار پس زده می‌شود. مضافاً اینکه این داروها خود موجب بروز اثرات و عوارض جانبی فراوانی می‌گردند که گاهی ممکن است عوارض شدیدتری نسبت به خود بیماری را به همراه داشته باشند، به ویژه در طولانی مدت.

دزهای بالای ویتامین C می‌تواند موجب پیشگیری، معالجه و یا اجتناب از بازگشت عفونت خونی شود

در بسیاری از مطالعات، از ویتامین C به عنوان یک ابزار در دسترس و بسیار مؤثر برای درمان بیماری‌های ناشی از عفونت یاد شده است. همچنین این ویتامین علاوه بر درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا، برای بیماری‌های بسیار جدی همانند پنومونی (عفونت ریه) و حتی سپسیس نیز توصیه شده است.

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی ویتامین C آن را برای درمان بیماری‌های عفونی بسیار مؤثر و کارساز ساخته است. این ویتامین در ترمیم بافت‌های آسیب دیده، رشد بافت‌های جدید و ساخت کلاژن برای پوست سالم کاربردهای زیادی دارد


باید توجه داشت که مسمومیت خونی که با نام "سپسیس" خوانده می‌شود، یک نوع بسیار مخرب و مرگبار از عفونت‌های باکتریایی به شمار می‌آید. این بیماری سیستم ایمنی بدن را به سوی یک واکنش بیش از حد سوق می‌دهد که موجب التهاب در قسمت‌های دیگر بدن و آسیب رسیدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم می‌گردد.
سپسیس همچنین موجب کاهش تأمین اکسیژن خون در هنگام افزایش سموم در رگ‌های خونی می‌شود که این امر خود می‌تواند موجب ایجاد لخته‌های خطرناک و متعاقباً بروز سکته‌ها گردد. همچنین التهاب بیش از حد ناشی از بروز عفونت می‌تواند موجب بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اندام‌ها گردد. متأسفانه دو نفر از هر پنج نفر بیمار مبتلا به مسمومیت‌های خونی جان خود را از دست می‌دهند.
خوشبختانه ویتامین C به عنوان عاملی برای کنترل سپسیس شناخته شده و می‌تواند از گسترش عفونت جلوگیری نماید، در درمان آن تأثیرگذار باشد و حتی در هنگام پیشرفت بیماری‌های خطرناک، اثرات مفید داشته باشد.

چگونه ویتامین C مسمومیت خون را متوقف می‌کند؟

مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفته که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به یک تحقیق انجام شده در سال 2013 اشاره نمود که در آن موش‌های مبتلا به سپسیس، دوزهای بالایی از مکمل‌های ویتامین C را دریافت نمودند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داد موش‌هایی که مکمل‌های ویتامین C را دریافت کرده بودند، بازگشت خوبی از عفونت‌های ناشی از سپسیس را نشان می‌دادند. آن‌ها همچنین اضافه کردند که به دلیل شباهت بین زیست‌شناسی انسان و موش، این منافع را برای انسان‌ها نیز می‌توان متصور بود.
ویتامین C با متوقف ساختن فرایند اکسیداسیون، جلوگیری از ایجاد لخته‌ها و افزایش مقدار اکسید نیتریک در بدن، از بروز عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. این رویکرد سه‌جانبه‌ مشکلات در رگ‌های نازک خونی را حل نموده و از انتقال کافی خون سالم به ارگان‌های مورد تهدید اطمینان حاصل می‌کند.
خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی ویتامین C آن را برای درمان بیماری‌های عفونی بسیار مؤثر و کارساز ساخته است. این ویتامین در ترمیم بافت‌های آسیب دیده، رشد بافت‌های جدید و ساخت کلاژن برای پوست سالم کاربردهای زیادی دارد. همچنین از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند که در افزایش طول عمر آن‌ها و نتیجتاً افزایش میزان طول عمر ارگان‌های بدن نیز مؤثر خواهد بود.
توجه داشته باشید که ویتامین C توسط بدن ذخیره نمی‌شود و باید به طور مداوم از طریق منابع غذایی و مکمل‌ها در اختیار آن قرار گیرد. بر همین اساس هم پزشکان همواره توصیه می‌کنند تا دزهای روزانه بالاتری از میزان متداول توصیه شده از این ویتامین را مصرف نمایید؛ به خصوص اگر از بروز عفونت رنج می‌برید و یا درصدد مبارزه با بیماری‌های عفونی همانند سپسیس هستید. میزان توصیه شده شامل 90 میلی‌گرم برای آقایان و 75 میلی‌گرم برای بانوان می‌باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.