تبیان، دستیار زندگی

خریدوفروش زلف‌های زنان، به یک تجارت رایج و پرسود تبدیل شده

موی ایتالیایی می خواهید یا ازبک؟

خریدوفروش موی خانم‌ها گرچه بحث امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای طولانی دارد ولی این روزها با وجود بازارهای اینترنتی و شبکه‌های مجازی مبادله آن بسیار آسان و درنتیجه شایع شده،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خریدوفروش مو
احتمالاً اولین تصور بیشتر ما از فروش مو، به فانتین بینوایان (مادر کوزت) برمی‌گردد که از سر فقر، موهای بلندش را فروخت تا پولی به دست آورد. امروزه اما لزوماً کسی که موهایش را می‌فروشد، نیاز مادی ندارد؛ کسانی که موهایشان را می‌فروشند بعضاً به این فکر می‌کنند که من این همه سال برای بلند کردن موهایم زحمت کشیده‌ام، چرا حالا که می‌خواهم آن‌ها را کوتاه کنم دور بریزم؟ می‌فروشم تا برایم سودی هم داشته باشد! در کنار این‌ها هم هستند کسانی که از سر اجبار و برای رفع نیاز مادی موهایشان را می‌فروشند و از اینکه حاصل زحمت چند ساله‌شان بریده و فروخته می‌شود و قرار است روی سر دیگران قرار بگیرد، ناراحت هستند.

چقدر چگونه چند تومان؟


جدای از اینکه گوشه کنار خیابان منوچهری تهران با در بازار بزرگ مغازه‌هایی هستند که مو را خریدوفروش می‌کنند. آگهی کردن این معامله هم در فضای مجازی و در سطح کشور بسیار رایج شده قیمت‌گذاری بر اساس اینکه مو چقدر سالم باشد، رنگ‌شده باشد یا نه، چقدر بلند و پرپشت است و چه وزن دارد، انجام می‌شود، مویی که خشک و شکننده نباشد، متعلق به فرد جوان‌تری باشد رنگ نشده، بدون موخوره و سالم باشد قیمت بیشتری دارد و طبعاً موهایی که بلندی آن‌ها بیش از ۵۰-۴۰ سانتی‌متر باشد، ارزش بیشتری دارند. قیمت‌ها از دسته‌ای ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و از یک میلیون تومان هم می‌گذرد. معمولاً خریداران با در نظر گرفتن وزن و طول مو برای آن قیمت می‌گذارند. کاربرد آن هم برای ساخت کلاه‌گیس و استفاده در اکستنشن (نصب موی اضافه) است چرا که بهترین و طبیعی‌ترین کلاه‌گیس‌ها که قیمت‌های بالایی هم دارند، از موی طبیعی ساخته می‌شوند و اکستنشن هم وقتی نتیجه مطلوبی دارد که فرد بتواند مانند موهای خود آن را شانه کند، حالت دهند و اگر خواست رنگ کند، به خوبی رنگ بگیرد و همه این‌ها با موی طبیعی حاصل می‌شود. درنتیجه مشتری برای فروش موی طبیعی و ترجیحاً بلند همیشه پیدا می‌شود سالن‌ها بعد از خرید موها آن‌ها را استرلیزه، ضدعفونی و بعضاً کراتینه و اگر لازم باشد به دلخواه مشتری آن را رنگ می‌کنند و به‌صورت شاخه‌ای یا رشته‌ای روی سر نصب می‌کنند.

خریدوفروش فله‌ای موی سر

از این موضوع هم نباید غافل شویم که واردات و صادرات این قلم کالا هم رونق دارد؛ بهترین سالن‌های زیبایی برای اکستنشن موهای طبیعی را از خارج وارد می‌کنند. بهترین و پرفروش‌ترین موها گویا موی ایتالیایی و بعد از آن هم موی زنان ازبک است.


با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شویم که روزانه تعداد بسیار زیادی آگهی درباره این نوع خریدوفروش در سایت‌ها و درگاه‌های مجاری از سراسر کشور منتشر می‌شود. در میان این آگهی‌ها دیده می‌شود که افراد گاهی به خاطر نیاز فوری که به پول دارند. ممکن است دسته موهای خود را با قیمتی خیلی پایین‌تر از آنچه ارزشی دارد برای فروش بگذارند یا با پیدا شدن واسطه گران در این بازار بعضی از قیمت‌ها بسیار نجومی باند متن‌های آگهی‌ها هم جالب هستند. مثلاً یک نفر نوشته است: «خرید موی طبیعی شما با منصفانه‌ترین قیمت و فروش موی صد در صد طبیعی و ارسال فیلم از کوتاه کردن موی سر برای خریدار موی طبیعی.» یا در آگهی دیگری نوشته شده: «موی طبیعی موجود است، برای سفارشات کلی تماس بگیرید، آماده همکاری با مؤسسات و سالن‌های زیبایی.» چنین آگهی‌هایی نشان می‌دهد این کسب‌وکار تا جایی اهمیت پیدا کرده و منبع جدی درآمد عده‌ای شده که سفارش می‌گیرند آن هم از نوع کلی! در قالب مشتری که با صاحب این آگهی تماس می‌گیریم می‌گویند تا دو هفته دیگر برایشان بار جدید می‌آید و فقط کافی است بگوییم چه تعداد دسته و چه اندازه‌ای می‌خواهیم، می‌گوید ارسال به سراسر کشور دارند و همین دیروز یک‌بار برای اردبیل فرستاده‌اند. از لابه‌لای حرف‌هایش هم متوجه می‌شویم که درواقع موهای کوتاه شده در آرایشگاه‌ها را خریداری و جمع می‌کنند و به‌صورت عمده می‌فروشند آگهی‌های دیگری هم هستند حاکی از اینکه بعضی افراد یا با مراجعه به آرایشگاه‌ها با انتخابی که می‌خواهند موهایشان را کوتاه کننده نقش واسطه‌گری را ایفا می‌کنند و موها را خریده و به سالن‌هایی می‌فروشند که کار اکستنشن انجام می‌دهند.

واردات موی سر هم داریم!


البته از این موضوع هم نباید غافل شویم که واردات و صادرات این قلم کالا هم رونق دارد؛ بهترین سالن‌های زیبایی برای اکستنشن موهای طبیعی را از خارج وارد می‌کنند. بهترین و پرفروش‌ترین موها گویا موی ایتالیایی و بعد از آن هم موی زنان ازبک است. اتفاقاً یک آگهی فروش موی ازبک در تهران هم به چشمان می‌خورد که نوشته: فروش موی طبیعی ازبک درجه‌ یک تا وسط کمر چهار هزار شاخه‌ای، تا گودی کمر پنج هزار، و بلندتر از آن شش هزار شاخه‌ای قابل رنگ، دکلره و حرارت دادن ازبک درجه ‌یک موها کاملاً تمیز و استرلیزه شده با مهر وزارت فنی و حرفه‌ای و آرایشگری. ارسال با الو پیک، یک روز قبل سفارش بدید به شماره ...» واضح است که ما وزارتخانه‌ای به نام وزارت فنی و حرفه‌ای و آرایشگری (!) نداریم و درنتیجه چنین مهر تأییدی هم وجود خارجی ندارد! هر چیزی که بازار خریدوفروش آن داغ می‌شود، سروکله سوءاستفاده‌گران هم در آن پیدا می‌شود که می‌خواهند به هر قیمتی کسب درآمد کنند و فروش مو هم در این میانه استثنا نیست. فرایند اکستنشن بیشتر برای موها آسیب‌زاست و مضرات خود را دارد؛ وای به حال اینکه از سویی استفاده شود که مبدأ و منشأ آن هم معلوم نیست!

فروش مو

نیاز مالی نداشتم


درباره این خریدوفروش‌ها با یک دختر دانشجو که به‌تازگی با رضایت کامل50 سانت مویش را در یکی از آرایشگاه‌های تهران فروخته، صحبت می‌کنیم می‌گوید: «اصلاً خبر نداشتم که مو را هم خریدوفروش می‌کنند. یکی از دوستانم چند وقت پیش موهایش را فروخته بود و من هم که قصد کوتاه کردن موهایم را داشتم وقتی با خبر شدم و در اینترنت جست‌وجو کردم تصمیم گرفتم موهایم را بفروشم.» او می‌گوید: «وقتی در آرایشگاه موهایت را کوتاه کنی، دیگر هزینه کوتاهی را از تو نمی‌گیرند و بر اساس قیمت‌هایی که در بازار است موهایت را قیمت‌گذاری می‌کنند. البته بعضی هم‌وزن آن را محاسبه می‌کنند، مثلاً گرمی ۱۳۰ هزار تومان (یا چیزی در این حدود).» در ادامه وقتی از او می‌پرسیم که آیا می‌داند بعد از اینکه موهایش را فروخت دقیقاً با آن چه کار می‌کنند، می‌گوید: اگر در آرایشگاه موهایت را کوتاه کنی خود آرایشگاه آن‌ها را برای اکستنشن استفاده می‌کند یا به مراکز اکستنشن می‌فروشند اما شنیده‌ام که افرادی هم هستند که موی کات شده را خریداری می‌کنند و آن‌ها را صادر می‌کنند.»

خارجی‌ها هم بعله


رویه خریدوفروش مو در خارج از ایران هم بسیار رایج است تا جایی که با جست‌وجو در گوگل سایتی را پیدا می‌کنیم که به‌طور اختصاصی برای خریداران و فروشندگان مو طراحی شده است، یکی از قسمت‌های این سایت به شما این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن مشخصات موی خود، ارزش آن را به دلار مشاهده کنید و با ثبت‌نام در این سایت موی خود را برای فروش بگذارید. بعضی مشخصه‌ها مثل عدم اعتیاد به الكل یا مواد مخدر، عدم مصرف سیگار و داشتن سبک زندگی سالم ازجمله مواردی است که در آگهی‌های این سایت به‌عنوان نکاتی مثبت برای فروش موها ذکر می‌شود.

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد!


حکایت از شیر مرغ تا جون آدمیزاد کم‌کم دارد رنگ و بوی واقعی به خودش می‌گیرد. شما هر چیزی را که نتوانید در مغازه‌ها و خیابان‌ها پیدا کنید، به‌راحتی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی پیدا می‌کنید. علاوه بر آن‌ها چیزهای دیگری هم پیدا می‌کنید که هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردیم خریدوفروش شود، یا حداقل فکر نمی‌کردیم به این شکل و شمایل در اینترنت آگهی شوند.

خریدوفروش مهره مار


حکایت از شیر مرغ تا جون آدمیزاد کم‌کم دارد رنگ و بوی واقعی به خودش می‌گیرد. شما هر چیزی را که نتوانید در مغازه‌ها و خیابان‌ها پیدا کنید، به‌راحتی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی پیدا می‌کنید.


سری به چند سایت خریدوفروش و انتشار آگهی کار و خدمات می‌زنیم و با دیدن بعضی آگهی‌ها چشم‌هایمان گرد شده و با دیدن بعضی‌ها هم به خنده می‌افتیم. مثلاً همیشه می‌شنیدیم که می‌گویند فلانی مهره مار دارد، حالا از مسجدسلیمان کسی آگهی زده که مهره مار می‌فروشد! مهره مار برای جذب جنس مخالف و افزایش جذابیت و گیرایی قدیمی هست و همه چی‌اش کامله و خاصیت مهره مار هم فقط برای همیناس نه بیشتر. نه رزق و روزی میاره نه مال و ثروت فقط و فقط برای جذابیت و جذب جنس مخالف، هر کسی ببره و ۴۰ روز پیش خودش نگه داره کارایی شو می‌بینه.» قیمت را توانی ذکر کرده اما یک آگهی دیگر نوشته: «مهره ها زنده و جفت می باشن کسی خواست واسش حضوری تست می کنم که حرکت می کنن و جفت می‌شن.» قیمت را ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده.

شهاب سنگ می‌فروشیم!


یکی از عجیب‌ترین آگهی‌ها اما آگهی فروش دو قطعه شهاب سنگ بود؟ این آگهی که از مسجدسلیمان بود وزن این دو قطعه را ۲۳۹ گرم و ۵۸۰ سوت با چگالی بین هفت و هشت اعلام کرده بود و ۲۴۰ میلیون تومان برای آن قیمت گذاشته بود چند وقت پیش هم یکی از سایت‌ها سردیس حسن روحانی را با ۱۵ درصد تخفیف و به قیمت ۵۵ هزار تومان در کنار سردیس دیگر مشاهیر ایران به فروش گذاشته بود.

چیزهای کمی عجیب


کلکسیون انگشتر و سکه‌های قدیمی، انگشتری که در زندان بافته شده و با پرنده معاوضه می‌شود، دستگاه حالت‌دهنده بینی و... از دیگر آگهی‌های نسبتاً عجیبی هستند که در سامانه‌های خدمات آگهی رایگان به چشم می‌خورند. بالاخره در عصر اینترنت و قرن بیستم و یکم، باید هم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد داخل این سامانه‌ها پیدا بشود.
منبع: همشهری جوان،
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .