تبیان، دستیار زندگی

12 روایت از پایان یازدهمین لیگ برتر فوتبال زنان با دست های خالی

به روزهای جدید سلام کنید

یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان، با قهرمانی شهرداری بم و سقوط تیم‌های آذرخش تهران و سپیدار قائم‌شهر به پایان رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قهرمانی لیگ فوتبال زنان

بمی‌ها در آخرین دیدارشان در اصفهان با پیروزی ۲-۱ برابر ذوب‌آهن ششمین قهرمانی‌شان را جشن گرفتند. تیم آذرخش تهران هم در حالی که تا هفته‌های آخر لیگ برتر با کسب دو پیروزی از خطر سقوط خود کاسته بود، همراه با تیم سپیدار قائم‌شهر به لیگ دسته یک سقوط کرد. با ما باشید تا نکته‌هایی از لیگ برتر فوتبال زنان را با شما در میان بگذاریم.


1-  بازی‌های لغو شده به دلیل مشکل مالی

لیگ یازدهم فوتبال زنان فصل ۹۸-۹۷ در حالی به پایان رسید که همچون گذشته مسائل و مشکلات فراوانی را از سر گذراند. لیگ امسال تنها سالی بود که زمان برگزاری آن بسیار طول کشید. دلیل طولانی شدن لیگ امسال، حضور تیم ملی فوتبال جوانان ایران در مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ سال زنان آسیا و حضور تیم ملی فوتبال بزرگ‌سالان در دور دوم مقدماتی بازی‌های المپیک توکیو بود. لیگ در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۷ با حضور 12 تیم آغاز و در تاریخ ششم تیرماه سال ۱۳۹۸ با حضور 12 تیم به پایان رسید. لیگ امسال از معدود فصل‌هایی بود که هیچ تیمی از حضور در آن انصراف نداد اما شاهد لغو پنج بازی در لیگ بودیم. در هر پنج بازی، مهمان‌ها از حضور در خانه میزبان انصراف دادند. یکی از نکات جالب‌توجه انصراف از بازی‌های لیگ امسال این بود که چهار بازی لغو شده لیگ برتر امسال با شهرداری بم بود. یکی از این چهار بازی لغو شده شهرداری بم با تیم ملوان بود. تیم فوتبال ملوان دو روز مانده به بازی به دلیل داشتن مشکلات مالی برای تهیه بلیت از حضور در آن دیدار انصراف داد.


2-  بازی نکردن به دلیل بی‌تأثیر بودن امتیاز آن

از هفته‌های آخر نیم فصل اول قابل حدس بود که قهرمان این فصل چه کسی است؛ تیمی که بیشتر بازی‌های خود را پرگل می‌برد و هفت بازیکن ملی‌پوش را در تیم خود داشت و علاوه بر ملی پوشان سایر بازیکنان این تیم هم باتجربه بودند.


یکی دیگر از پنج بازی لغو شده در لیگ امسال، دیدار سپاهان با سپیدار قائم‌شهر بود. در تصمیمی عجیب و غیرحرفه‌ای سپاهان به دلیل آنکه امتیاز بازی با سپیدار قائم‌شهر تأثیری در رتبه این تیم در جدول نداشت، از دیدار با این تیم انصراف داد. اینکه اسپانسرها به دلیل آنکه امتیاز یک بازی تأثیری در جایگاه جدولی تیم ندارد، از هزینه کردن برای حضور تیم خود در مسابقه خودداری می‌کنند، اتفاق خوبی برای فوتبال زنان به شمار نمی‌آید که نیاز نگاه حرفه‌ای‌تر به لیگ برتر فوتبال زنان را نشان می‌دهد.


3- زمان مناسب برگزاری مسابقات در نیم فصل دوم

اما یکی از اتفاق‌های مثبت امسال در لیگ برتر فوتبال زنان برخلاف سال‌های گذشته، برگزاری بازی‌ها در شب بود. با برگزاری مسابقات در شب، شاهد حضور تماشاگران بیشتری بودیم. در شهرهایی که خانواده‌ها و مردان اجازه حضور در استادیوم را داشتند، حضور خانواده‌ها انرژی و انگیزه مضاعفی را به بازیکنان می‌داد، شور و حرارت متفاوتی را به سکوها داده بود. در ۱۰ دوره گذشته لیگ برتر فوتبال زنان، بازی‌ها در نامناسب‌ترین زمان ممکن یعنی 10 صبح روز جمعه برگزار می‌شد؛ همین امر باعث شده بود مسابقات با عدم استقبال بسیار کمی از سوی تماشاگران مواجه شود.


4- مشکلات مالی و عدم توجه به بخش فوتبال زنان


نبود اسپانسر و بروز بسیار از مشکلات در فوتبال زنان را می‌توان در تیم ملوان امسال جست‌وجو کرد. یکی از تیم‌هایی که در لیگ امسال با مشکلات مالی بسیاری در این راستا دست‌وپنجه نرم کرد، ملوان بود.


نکته دیگر لیگ برتر امسال فوتبال زنان سطح کیفی مسابقات بود، بازی‌های لیگ برتر امسال، برخلاف سال‌های پیش از سطح کیفی مناسبی برخوردار نبود. تیم پرقدرت ملوان که چندین سال قبل، قهرمان بی‌رقیب لیگ برتر بود، با مشکلات مالی فراوانی در لیگ امسال روبه‌رو بود. ملوان بازیکنان بسیاری را به دلیل نبود پول از دست داده به حدی که در یک مقطع کمبود بازیکن آن‌قدر حاد شد که مریم ایراندوست، سرمربی این تیم، بعد از سال‌ها دوباره پا به میدان مسابقه گذاشت و برای این تیم بازی کرد. مشکلات تیم ملوان در مسابقات امسال آن‌قدر زیاد بود که نتوانست ازلحاظ فنی آن‌طور که شایسته نام ملوان است در میادین ظاهر شود. فقط دو تا سه تیم قوی در لیگ برتر امسال حضور داشتند، آمارهای گلزنی در لیگ امسال نشان می‌داد که سطح کیفی مسابقات آن‌طور که نیاز یک لیگ حرفه‌ای برتر فوتبال است بالا بوده است.


5-  بی‌عدالتی در تقسیم بازیکنان سطح بالا

نبود سطح کیفی لازم برای مسابقات به نبود پول در لیگ برتر فوتبال زنان بازمی‌گردد. بسیاری از باشگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی بخش عمده‌ای از وقت و انرژی خود را صرف حل این مسئله می‌کنند. این مشکل موجب می‌شود سطح کیفی مسابقات تنزل پیدا کند، تقسیم بازیکنان باکیفیت در لیگ برتر به‌طور مساوی نیست. بسیاری از بازیکنان ملی‌پوش در تیم‌های پرقدرت لیگ برتر مثل شهرداری بم و سیرجان حضور دارند و تعداد بسیار کمی در تیم‌های دیگر لیگ پخش شده‌اند.


6- این لیگ ناهمگون


اگر بخواهیم از حواشی لیگ امسال به اصل اتفاق‌های لیگ برتر برسیم باید بگوییم که امسال شاهد یک لیگ پویا با سطح فنی مناسب نبودیم. از هفته‌های آخر نیم فصل اول قابل حدس بود که قهرمان این فصل چه کسی است؛ تیمی که بیشتر بازی‌های خود را پرگل می‌برد و هفت بازیکن ملی‌پوش را در تیم خود داشت و علاوه بر ملی پوشان سایر بازیکنان این تیم هم باتجربه بودند. نکته دیگر در راستای این موضوع این است که وقتی از اولین بازی در هفته اول لیگ برتر شاهد برتری ۱۵ گله یک تیم هستیم، به این نتیجه می‌توان رسید که لیگ آن‌طور که نیاز است از سطح کیفی مناسب برای یک لیگ حرفه‌ای فوتبال برخوردار نبود. به دلیل قدرتمند بودن یک تا دو تیم، اکثراً نتایج بازی‌ها در لیگ قابل پیش‌بینی بود تیم‌های انتهای جدول عملکرد ضعیفی داشتند و تنها در صورت رویارویی مقابل می‌توانستیم نتیجه متفاوتی را از این تیم‌ها شاهد باشیم.

7- رویکرد حرفه‌ای تیم سقوط کرده


اگر بخواهیم از حواشی لیگ امسال به اصل اتفاق‌های لیگ برتر برسیم باید بگوییم که امسال شاهد یک لیگ پویا با سطح فنی مناسب نبودیم.


اما باید اشاره کرد که تنها نماینده تهران در لیگ برتر امسال یعنی آذرخش با وجود کسب نتایج ضعیف رویکرد بسیار حرفه‌ای برای شرکت در مسابقات داشت. این تیم بدون توجه به نتایج به دست آمده در تمامی مسابقات حضور پیدا کرد و آداب لازم یک رفتار حرفه‌ای در فوتبال را تمام و کمال اجرا کرد. شاید بتوان گفت که اولین گام برای قدم گذاشتن در مسیر حرفه‌ای فوتبال و رفع مشکلاتی نظیر لغو غیرحرفه‌ای مسابقات این است که سازمان لیگ و مسئول برگزاری مسابقات سختگیری‌های حرفه‌ای خود را بیشتر کنند.

8- جای خالی اسپانسرینگ


یکی دیگر از موارد مهم در لیگ برتر فوتبال زنان، بحث اسپانسرینگ است. بحث اسپانسر در فوتبال زنان ایران، به‌صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌شود. به‌جز چهار باشگاه بقیه تیم‌های لیگ برتر به‌صورت حرفه‌ای تیم داری نمی‌کنند. در بیشتر این تیم‌ها، تعهدات حرفه‌ای اجرا نمی‌شود و در بیشتر مواقع خود بازیکنان باید راه‌حلی برای مسائل و مشکلات مالی پیدا کنند. به این معنی که بازیکنان فقط با عنوان یک باشگاه جواز حضور در لیگ برتر را دریافت می‌کنند، بدون آنکه از امکانات یک باشگاه حرفه‌ای برخوردار باشند. این موضوع به این دلیل است که بازیکنان نیازمند این هستند که زیر نظر یک باشگاه فوتبال بازی کنند و ثبت یک باشگاه پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی است.

9- مورد عجیب ملوان بندر انزلی


فوتبال زنان در سطح جهانی هم چیزی در حدود ۲۵ سال است که جدی گرفته می‌شود. فوتبال زنان حوزه‌ای نوپاست. از ابتدای تاریخ، فوتبال را برای مردان می‌پنداشتند اما رفته‌رفته این موضوع در میان مردم جا افتاد که زنان هم می‌توانند فوتبال بازی کنند. با توجه کافی و ایجاد امکانات برابر در ادامه شاهد خواهیم بود که فوتبال زنان هم کیفیت لازم را برای تماشا خواهد داشت


نبود اسپانسر و بروز بسیار از مشکلات در فوتبال زنان را می‌توان در تیم ملوان امسال جست‌وجو کرد. یکی از تیم‌هایی که در لیگ امسال با مشکلات مالی بسیاری در این راستا دست‌وپنجه نرم کرد، ملوان بود. برخلاف دیدگاه بسیاری از مردم مبنی بر اینکه فوتبال زنان طرفدار آن‌چنانی در ایران ندارد، تیم فوتبال زنان ملوان منال نقضی بر این ادعاست. تماشاگران این تیم رکورد حضور در استادیوم را برای تشویق ملوان زدند. مردان انزلی هم درست مثل زنان این شهر هوادار تیم فوتبال زنان ملوان هستند و این تیم حکم نفس را برای این شهر دارد اما برخلاف شور و علاقه مردم شهر در نیمه مسیر لیگ امسال شاهد این بودیم که به یک‌باره باشگاه ملوان از تعهدات خود درباره دستمزد بازیکنان سر باز زد و رفته‌رفته بازیکنان این تیم ریزش کردند در حدی که سرمربی این تیم مجبور شد از دروازه بان اول تیم خود به‌عنوان بازیکن استفاده کند و دروازه بان دوم خود را درون دروازه قرار دهد. به این ترتیب در نیمه مسیر لیگ امسال حمایت‌های مادی و معنوی باشگاه ملوان قطع شد و مریم ایراندوست با سختی فراوان به دلیل قولی که به دختران ملوان داده بود، تا آخرین بازی تلاش خود را کرد تا تیم را سرپا نگه دارد. در چند بازی پایانی یک فرد خیری که تمایل نداشت نامش فاش شود هزینه‌های ملوان را تقبل کرد تا این تیم با مشکلات کمتری لیگ را به پایان برساند. پس با وجود این مسائل می‌توان گفت هنگامی‌که بخش اعظمی از وقت و انرژی بازیکنان و کادر تیم‌های فوتبال زنان لیگ برتر صرف حل این مسائل شود، از بعد فنی فوتبال کاسته می‌شود. در مقابل هم تیم‌هایی مثل شهرداری بم، شهرداری سیرجان، سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان بودند که باشگاه‌ها در قبال آنها بسیار حرفه‌ای رفتار کردند و به ترتیب اسامی‌ای که ذکر شد شاهد بازی‌های با کیفیتی از سوی این تیم‌ها بودیم.

10- شهرهای فوتبال خیز کجا هستند؟

یکی دیگر از مسائلی که باید در مورد لیگ برتر فوتبال زنان به آن اشاره کرد، فقر تیم داری شهرهای فوتبال خیز ایران است. به‌طور مثال تیم پارس جنوبی بوشهر جزو چهار تیم پایانی جدول امسال بود ولی شاهد آن بودیم که یک ملی‌پوش به نام لیلا معلم را به تیم ملی معرفی کرد. لیلا معلم در تمامی اردوها حضور داشت و به انتخابی المپیک هم اعزام شد. با توجه به این نکته می‌توان به این موضوع رسید که حتی اگر تیم‌ها یک بازیکن خوب را هم به تیم ملی معرفی کنند، پوئن مثبتی به حساب می‌آید. این همان رسالت تیم داری در فوتبال است که بتوان یک بازیکن با استعداد را به سطوح بالاتری رساند.


11- داستان تکراری حق پخش تلویزیونی


در بسیاری از نقاط دنیا توجه به حق پخش فوتبال زنان باعث پیشرفت و بالا رفتن کیفیت این حوزه شده است. در حوزه حق پخش، فوتبال زنان ایران از کشورهای دیگر در جایگاه بسیاری پایین‌تری قرار داد. هرقدر لیگ برتر فوتبال زنان ایران بیشتر دیده شود، گام سریع‌تری به سمت حرفه‌ای شدن برمی‌دارد. با وجود حق پخش اسپانسرها رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در تیم‌های فوتبال زنان پیدا خواهند کرد و باشگاه‌ها حرفه‌ای‌تر تیم داری می‌کنند.


12- فوتبال زنان ایران هنوز نوپاست


فوتبال زنان در سطح جهانی هم چیزی در حدود ۲۵ سال است که جدی گرفته می‌شود. انتظارها برای داشتن کیفیت بالا در این حوزه انتظاری بسیار غیرمنطقی است. فوتبال زنان حوزه‌ای نوپاست. از ابتدای تاریخ، فوتبال را برای مردان می‌پنداشتند اما رفته‌رفته این موضوع در میان مردم جا افتاد که زنان هم می‌توانند فوتبال بازی کنند. با توجه کافی و ایجاد امکانات برابر در ادامه شاهد خواهیم بود که فوتبال زنان هم کیفیت لازم را برای تماشا خواهد داشت. همان‌طور که در جام جهانی امسال دیدیم که نایک و آدیداس با رقابتی تنگاتنگ در تلاش بودند تا بازیکنان مطرح را برای تبلیغات به سمت خود بکشانند. چیزی که در سال‌های پیشین جام جهانی دیده نمی‌شد. برگزاری سمینارهای حرفه‌ای برای رونمایی از کیت‌های مسابقات جام جهانی فوتبال زنان از مهم‌ترین کارهای این دو شرکت مهم تبلیغاتی در جام جهانی امسال بود. توجه این دو شرکت مهم تبلیغاتی باعث جذب اسپانسر در فوتبال زنان خواهد شد و رفته‌رفته شاهد پیشرفت این حوزه در فوتبال زنان خواهیم بود.

منبع: همشهری جوان؛
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .