تبیان، دستیار زندگی

دردسرهای پایان‌ناپذیری که آمریکایی‌ها برای یک گذرنامه ایجاد کرده‌اند.

نژادپرستی با طعم قانون‌گذاری

ماجرای قوانین ضد ایرانی، تلاش‌های آمریکا و شرکایش برای به انزوا کشیدن هویت و البته شهروندان ایرانی ماجرای دیروز و امروز نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گذرنامه

در این میانه کسی هم نیست که اعتراضی کند ماجرای تقابل آمریکایی‌ها، چه ارتباطی به شهروندان ایرانی داشته و دارد؟ به‌هرحال، هژمونی غالب جهان، به نفع آمریکایی‌ها وارد عمل می‌شود. حالا یا از ترس یا از سر همراهی ایران نیز در این میانه، گاهی سعی کرده است با ضد حمله‌های خود، باعث‌وبانی اتفاق‌هایی شود.

ضد حمله ایرانی
همین خرداد ماهی که گذشت، ایرانیان یک اتفاق جالب را رقم زدند. کسانی که به ایران سفر خواهند کرد، در گذرنامه‌های آنها مهر ورود به ایران ثبت نخواهد شد این اتفاق در حالی صورت گرفت که آمریکایی‌ها، قبلاً اعلام کرده بودند کسانی که سابقه سفر به ایران را داشته باشند، با محدودیت و حتی ممنوعیت ورود به این کشور روبه‌رو خواهند بود اما ایرانیان نیز دست روی دست نگذاشتند و علی ربیعی در کسوت سخنگوی دولت، اعلام کرد با دستور رئیس‌جمهور از این پس گردشگران خارجی بدون مهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت می‌توانند به ایران سفر کنند.

اوباما، تو هم؟

در دوره ترامپ نیز، رسانه‌ها خبر دادند که بعضی از خطوط هوایی، از سوار کردن ایرانیانی جلوگیری می‌کردند که ویزای سفر به آمریکا را داشتند

اما نکته جالب‌تر این است که چنین قانونی در اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تصویب شد. طبق این قانون، شهروندان ۴۸ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا که پنج سال گذشته به کشورهایی چون ایران سفر کرده باشند، نمی‌توانند دیگر مثل سابق، بدون روادید و با سامانه صدور مجوز الکترونیکی وارد ایالات‌متحده آمریکا شوند این محدودیت، حتی شامل کسانی که تابعیت دوگانه داشته‌اند، مانند ایرانیان شهروند اروپا، هم می‌شود. البته در همان زمان نیز اعتراض‌هایی بابت این قضیه صورت گرفت اما آنچه البته به‌جایی نرسد، فریاد است.

حتی شما، سولانای عزیز!
البته دردسرهایی که برای گذرنامه ایرانی ایجاد می‌کنند، پایان ندارد. همین سال گذشته بود که خاویر سولانا هم که مسئول پیشین سیاست خارجه اتحادیه اروپا بود، نتوانست وارد خاک آمریکا بشود تا سخنرانی کند. چرا؟ چون اوباما قانون گذاشته بود و طبق این قانون، کسانی که پنج سال گذشته به ایران سفر کرده بودند، به همین راحتی‌ها نمی‌توانستند وارد ینگه‌دنیا شوند. رسانه‌های اسپانیایی روی این خبر حسابی مانور دادند ولی به‌هرحال مرغ آمریکایی‌ها یک پا داشته و دارد. اگر یادتان مانده باشد، سولانا در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر روحانی شرکت کرده بود، دور اول.

ترامپ و عقده‌هایش
از این است مشکلات باز هم وجود داشته است؛ البته این بار برای ایرانیان در دوره ترامپ نیز، رسانه‌ها خبر دادند که بعضی از خطوط هوایی، از سوار کردن ایرانیانی جلوگیری می‌کردند که ویزای سفر به آمریکا را داشتند حتی خبرنگار نیویورک‌ تایمز نیز در آن دوره، تائید کرد که شرکت هوایی قطر در چند پرواز خود ایرانیان راهی آمریکا را بازگردانده است! ترامپ در دوره‌ای، اعلام کرده بود صدور ویزا برای شهروندان هفت ‌کشور عمدتاً مسلمان متوقف شود. ایران هم جزو این کشورها بود خاطرمان مانده باشد، حتی برخوردهای زننده با یک خانواده ایرانی مقیم آمریکا نیز توجه زیادی در میان رسانه‌های جهان به همراه داشت.

شگفت سازان در چنگ اف‌بی‌آی

و البته تازه‌ترین تقابل آمریکایی‌ها با ایران نیز، همین چند روز پیش اتفاق افتد؛ چیزی که حدسش را می‌زدیم، والیبالیست‌های معروف ایرانی به‌عنوان دو تیم برتر مرحله گروهی، البته چنین انتظاری را داشتند، سرپرست تیم ملی والیبال ایران هم گفت که با توجه به رفتارهای دور از پروتکل‌های میزبانی پلیس فرودگاه شیکاگو، مشخص نیست. چرا آمریکایی‌ها باید میزبان چنین مسابقاتی باشند. البته ایرانی‌ها طی نامه‌هایی به فدراسیون جهانی والیبال و فدراسیون والیبال این کشور به بروز چنین رفتارهایی اشاره و تذکر هم داده بودند. جداسازی اعضای تیم از دیگر مسافران و اسکورت آن‌ها با پلیس، رفتار پرخاشگرانه با تیم، عدم توضیح در قبال رفتارهای نامناسب و پرسش در اتاق‌های مجزا درباره شرح‌حال ، محل خدمت سربازی خود، پدر و اینکه در خانواده شما کسی کارمند یا مأمور دولت است از جمله این رفتارهای زننده بودند. سرپرست تیم والیبال ایران در این زمینه گفت: «هشت نفر را جدا کردند، حتی تلفن همراه ما و پسوردهایمان را گرفته تمام تصاویر و پیام‌هایی را که در شبکه‌های اجتماعی ما وجود داشت، کنترل کردند. حتی از ما می‌پرسیدند چرا فلان عکس یا پیام را نوشته‌اید و می‌خواستند از محتوای آن اطلاع داشته باشند، فکر می‌کنم حدود دو ساعت تلفن همراهمان را کنترل کردند. این ماجرا در روحیه تیم اثر بسیار بدی داشت. تیم‌ ما همچون مجرمان نشسته بود و مابقی تیم‌ها از جلوی‌مان رد می‌شدند. تقریباً همه ما از این مسئله رنجیده‌ایم و هر روز تصویر آن جلوی چشم ما حاضر است؟ این معطلی چهارساعته، حتی اعتراض مربی غیرایرانی تیم ایران را نیز برانگیخت. البته این رفتارهای نامناسب ، در رسانه‌های ورزشی جهان هم بازتاب یافت و البته مشخص نیست که سیاست، چه ربطی به والیبال داشته و دارد؟

منبع: همشهری جوان؛
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .