تبیان، دستیار زندگی

موافقت عربستان با اعزام مجدد نظامیان آمریکایی

موافقت عربستان با اعزام مجدد نظامیان آمریکایی به این کشور بعد از گذشت ۱۶ سال آن هم در شرایطی که آمریکا و هم پیمانانش در منطقه خلیج فارس دست به ماجراجویی های ناپخته می زنند قابل تأمل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نظامیان آمریکا
 «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به تازگی با اعزام تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی به این کشور موافقت کرده است. رسانه های سعودی مدعی شده اند که این تصمیم پادشاه با هدف افزایش سطح همکاری‌های مشترک دفاعی در زمینه امنیت و ثبات منطقه است.

مقام های آمریکایی در اوت ۲۰۰۳ کنترل پایگاه هوایی شاهزاده سلطان را به مسئولان سعودی تحویل داده و پایان رسمی حضور نظامی خود را در عربستان اعلام کردند. در واقع عربستان بعد از گذشت ۱۶ سال از پایان این حضور نظامی بار دیگر موافقت خود را با میزبانی از نظامیان آمریکایی اعلام کرد.

نکته جالب آنکه این موافقت پادشاه عربستان با حضور نظامیان آمریکایی در این کشور یک روز پس از آن صورت می گیرد که گزارش های رسانه ای از وجود تصاویر ماهواره ای در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در یک پایگاه نظامی در شرق ریاض خبر دادند. این تصاویر ماهواره ای عملیات آماده سازی نیروهای آمریکایی را در پایگاه نظامی شاهزاده سلطان در شرق ریاض نشان می دهد.

پژوهشکده مطالعات بین المللی میدلبری (Middlebury) که این تصاویر را بررسی کرد در گزارشی اعلام کرد نیروهایی آمریکایی اواسط ژوئن گذشته به این پایگاه نظامی رسیدند و عملیات در حال اجرا در این پایگاه، شیوه عملکرد مهندسان نیروهای آمریکایی را نشان می دهد.

از طرف دیگر مقامات پنتاگون تأکید کردند هدف از این عملیات حمایت از باتریهای پاتریوت و علاوه بر آن استحکاماتی برای توانمند سازی جنگنده های اف -۲۲ و دیگر جنگنده ها برای پرواز از این پایگاه و فرود آمدن در آن است.

در همین حال منابع آمریکایی اعلام کردند که شرکت مشهور «لاکهید مارتین» آمریکا موفق شده که برای فروش سامانه دفاعی «تاد» به عربستان قرارداد یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلاری با ریاض امضا کند.

بر اساس این گزارش، قرارداد جدید با عربستان، ارزش کل معامله سامانه تاد با ریاض را به پنج میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار افزایش داد. داستان این قرارداد به ماجرای نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عربستان در سال نخست ریاست جمهوری اش باز می گردد که در جریان آن ۱۱۰ میلیارد دلار قرارداد فروش سلاح میان واشنگتن و ریاض ظرف مدت ۱۰ سال بسته شد.

تقویت حضور نظامی آمریکا در عربستان و افزایش فروش تسلیحات آمریکایی به ریاض را می توان از چند منظر بررسی کرد: نخست آنکه آمریکا برای افزایش تنش با ایران و بی ثبات کردن اوضاع خلیج فارس با اعزام نظامیان جدید به کشورهای هم پیمان خود در منطقه به ویژه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان تلاش دارد تا یک فضای روانی و تبلیغاتی گسترده را علیه تهران ایجاد کرده و این پیام را مخابره کند که آماده هر اقدامی است؛ گرچه رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده که به دنبال جنگ و گزینه نظامی علیه ایران نیست و کارشناسان و تحلیل گران سیاسی و نظامی نیز بارها اعلام کرده اند که واشنگتن به هیچ عنوان توان به راه انداختن یک درگیری نظامی دیگر را با توجه به قدرت نظامی گسترده ایران ندارد اما با ایجاد این جو روانی به دنبال بهره برداری تبلیغاتی از اوضاع خاورمیانه است.

آمریکا از طریق گسترش ایران هراسی در منطقه و دست زدن به ماجراجویی های ناپخته در منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس و تجاوز به حریم هوایی و دریایی ایران که هر بار با واکنش به موضع و قاطع نیروهای ایرانی رو به رو شده تلاش می کند اوضاع را بی ثبات جلوه داده و این طور به هم پیمانان عرب خود القاء کند که منطقه خلیج فارس ناامن است و هر لحظه احتمال وقوع درگیری در این منطقه وجود دارد بنابراین این کشورها باید با خرید سلاح های بیشتر از آمریکا خود را آماده کنند.

مسأله بعدی بحث ضعف نظامی عربستان و لزوم کمک گرفتن از آمریکا برای تقویت خود در برابر گروه های مقاومت یمن در سایه افزایش حملات پهپادی و موشکی این نیروها علیه مواضع حیاتی در عربستان و امارات و کشیده شدن آتش جنگ به خانه متجاوزان است. عربستان که خود را در برابر یک گروه مردمی در یمن که بدون حمایت تسلیحاتی و مالی هیچ کشوری قدرت نظامی خود را گسترش داده و دست به انجام حملات علیه تأسیسات نفتی و فرودگاه های عربستان و امارات زده و تهدید به افزایش این حملات در آینده کرده می بیند بیش از پیش به ضعف توان نظامی خود پی برده و از یک سو برای در امان ماندن از این حملات و از سوی دیگر برای ایجاد یک دژ دفاعی در برابر ایران به راه کار نظامی ترامپ و افزایش نظامیان آمریکایی در این کشور پناه می برد.

اما اینکه عربستان در شرایط کنونی منطقه خلیج فارس که هر روز شاهد یک ماجراجویی از سوی آمریکا و یا انگلیس علیه ایران است خبر موافقت خود را با میزبانی از نظامیان آمریکایی از یک سو و افزایش خرید سلاح از آمریکا از سوی دیگر اعلام می کند بسیار قابل تأمل است.

اردیبهشت گذشته بود که مقامات کشورهای امارات، بحرین و عربستان هم نوا با آمریکا از آمادگی خود برای رویارویی با هر مسأله ای در منطقه خلیج فارس از جمله احتمالات نظامی صحبت کردند.

هر بار که اتفاق جدیدی در خلیج فارس روی می دهد کشورهای مرتجع عرب بدون در نظر گرفتن عواقب وقوع هر درگیری در این منطقه از آمادگی خود برای هر مسأله ای و حمایت از آمریکا دم می زنند؛ این در حالیست که اگر کوچکترین درگیری در خلیج فارس رخ دهد دامنه آتش آن در ابتدا این کشورها را فراخواهد گرفت.

در هر صورت باید گفت که موافقت عربستان با میزبانی مجدد از نظامیان آمریکایی در این کشور بعد از گذشت ۱۶ سال در سایه افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس و اقدامات آمریکا و انگلیس علیه ایران و تجاوز به حریم هوایی و دریایی این کشور در چارچوب موج سواری ریاض بر تنش ها در این منطقه و همسویی با واشنگتن علیه تهران از یک سو و مقابله با گروه های مقاومت در یمن و اذعان به عجز و ناتوانی نظامی عربستان برای مقابله با این گروه های مردمی می گنجد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید به این نکته توجه داشته باشند که همانطور که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند امنیت این منطقه جز به دست کشورهای حوزه آن محقق نخواهد شد و آمریکا تنها به دنبال بی ثبات کردن اوضاع در این منطقه بسیار حساس جهان است.

منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .