تبیان، دستیار زندگی

بازخوانی نگاه کاربران اینترنتی به رتبه‌بندی گذرنامه‌ها و یکی دو تا خبر مرتبط دیگر

قرار بود عزت به گذرنامه برگردد

تقارن زمانی خبر رتبه‌بندی جدید گذرنامه‌های دنیا در سایت هنلی و همچنین ماجرای اینستکس و کاهش تعهدات برجامی ایران، واکنش گسترده کاربران را در فضای مجازی به دنبال داشت. نگاهی به سایت‌هایی که خبر ارزیابی اخیر از گذرنامه‌های جهان و قرار گرفتن ایران در ۱۰ تای آخر را پوشش داده‌اند انداخته‌ایم تا ببینیم کاربران، چه واکنش‌هایی داشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گذرنامه

کاربران شاکی از دولت

بیشترین موضع‌گیری کاربران در درجه اول مربوط به دولت می‌شود و انگشت اتهام را به‌سوی رئیس‌جمهور می‌گیرند، چراکه او در سال ۱۳۹۲ وعده داده بود که عزت را به گذرنامه ایرانی برمی‌گرداند. این جمله نه تنها به‌نوعی اقرار به کم‌ارزش بودن گذرنامه ایرانی از سوی رئیس‌جمهور است، بلکه قول مهمی بود که روحانی در آن سال داد و مردم امیدوار بودند که چنین بشود. امروز اما پس از گذشت شش سال از آن وعده باز هم ایران جزو ۱۰ کشور آخر فهرست قرار گرفته و با سال‌های قبل تفاوت چندانی نکرده. به‌جز اینکه مانند بسیاری از کشورها ایران هم در سال ۲۰۱۸ رشد چند پله‌ای در فهرست هتلی داشت و به بیشترین میزان دسترسی آزاد به ۴۳ کشور دنیا) رسید اما امسال دوباره این تعداد کاهش یافت و مردم با یادآوری کردن این شعار انتخاباتی آزرده‌خاطر بودن خود را نشان دادند. بسیاری از نظرات فقط همین جمله «من عزت را به گذرنامه ایرانی باز خواهم گرداند» را نقل‌قول کردند و بعضی‌ها هم هشتک‌های دروغ اینستکس با شوخی تلخ را اضافه کرده‌اند.

در واکنش به خبر حذف روادیدی عراق در پیاده‌روی اربعین اما عده زیادی خوشحال شدند، چون هرسال تعداد زیادی بودند که به دلیل نداشتن امکان تهیه روادید از این سفر معنوی جامانده بودند اما امسال این خبر برایشان بسیار مسرت‌بخش بود.


از پول کم‌ارزش تا گذرنامه نسبتاً کم‌ارزش

 یک کاربر دیگر کشورهایی که با گذرنامه ایرانی می‌توان بدون روادید به آنها سفر کرد را به سخره گرفته بود، مثلاً گفته بود تانزانیا کشور بدون آسفالت است، موزامبیک کشور بدون قاشق و چنگال، سودان کشور بدون حمام لاچاکا جزیره ادمخوارها و از این دست عبارت‌ها که نشان می‌دهند این میزان از دسترسی آزاد برای گذرنامه ایرانی چندان مفید فایده نیست. کاربری دیگری رتبه ایران را در کنار رتبه امریکا سنجیده بود که آمریکا از اول رتبه ششم را دارد و ایران از آخر رتبه هشتم البته در مقابل کسی هم نوشته بود که انتظار داشت آمریکا با این همه دبدبه و کبکبه حداقل جزو سه کشور اول باشد و نه ششم! در بین نظرها، چند نظرها، چند نظر درباره وجود فلسطین و رژیم صهیونیستی در جدول به چشم می‌خورد؛ عده‌ای اصلاً انتظار نداشتند که این دو کشور گذرنامه‌های جداگانه داشته باشند و بودند افرادی که فلسطین را همان رژیم صهیونیستی یا برعکس می‌دانستند. یک کاربر هم کم‌ارزش بودن پول ملی را با کم اعتبار بودن گذرنامه مرتبط دانسته و نوشته بود: «کشوری که پول بی‌ارزش داره نمی تونه گذرنامه با ارزش داشته باشه!» نظراتی از این دست که با طنز تلخ نارضایتی خود را از این وضعیت نشان دادند زیاد به چشم می‌خورد.

ماجرای اربعین و لغو روادید

در واکنش به خبر حذف روادیدی عراق در پیاده‌روی اربعین اما عده زیادی خوشحال شدند، چون هرسال تعداد زیادی بودند که به دلیل نداشتن امکان تهیه روادید از این سفر معنوی جامانده بودند اما امسال این خبر برایشان بسیار مسرت‌بخش بود. کاربری در نوشته خود، عمیقاً از مسئولان سپاسگزار و خداراشکر کرده بود که برادرش امسال می‌تواند برای اربعین به عراق برود؛ چراکه دیگر لازم نیست روادید بگیرد ولی برای عده‌ای دیگر تلخی این وضعیت که قدرت گذرنامه ایرانی همچنان پایین است آن‌قدر زیاد بود که حتی با انتشار خبر حذف روادیدی اربعین هم شسته نشد و در واکنش گفتند که این اقدام چندان هم حکایت از پیشرفت در روابط بین‌الملل و دیپلماسی ندارد!

باز هم معطل کردن والیبالیست‌های معروف ایرانی

نکته جالب این است که تقریباً هم‌زمان با این خبرهای ورود تیم ملی والیبال به کشور آمریکا نیز خبرساز شد، چراکه اعضای این تیم به هنگام ورود با سختگیری‌های بیهوده مواجه شدند و معطلی چندساعته آنها در فرودگاه صدای همه را در آورده بود. این خبر هم مزید بر علت شده بود تا نگرانی و ابراز تأسف افراد نسبت به وضعیت گذرنامه ایرانی بیشتر شود. آنها رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه را خطاب قرار دادند که چرا وضعیت گذرنامه ایرانی هنوز نابسامان است و حتی ملی پوشان یک کشور برای شرکت در مسابقات باید تحت فشار قرار بگیرند.

منبع: همشهری جوان؛
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .