تبیان، دستیار زندگی

شرکت هنلی، رتبه‌بندی ارزش گذرنامه‌های جهان و چند نکته ریزودرشت دیگر

کجای جهان ایستاده‌ایم؟

شرکت هنلی دقیق‌ترین و خبره‌ترین معیار اندازه‌گیری دسترسی جهانی است. فعالیت این شرکت چیزی فراتر از یک رده‌بندی گذرنامه‌هاست؛ این شرکت به شما نشان می‌دهد با چه نوع روادیدیی به چه کشورهایی می‌توانید سفر کنید،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقشه کره زمین

در طول ۱۴ سال اخیر قدرت گذرنامه شما چه تغییراتی کرده است، گذرنامه شما چگونه با گذرنامه دیگر کشورها مقایسه می‌شود، چرا گذرنامه شما دارای چنین سطح دسترسی است و چه نوع گذرنامه اضافه‌ای می‌تواند تردد شما را ارتقا بخشد. شرکت هنلی فقط شرکتی است که گذرنامه‌ها را بر اساس  IATA data(آمار حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی) که دقیق‌ترین و بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی سفرهای بین‌المللی است و همچنین تحقیقات و بررسی‌های خود شرکت هتلی و شرکا فهرست می‌کند و با به روز کردن هر ساله این فهرست، آن را به معتبرترین، موثق‌ترین و قابل‌اعتمادترین فهرست گذرنامه‌های دنیا تبدیل کرده است.

معیار این طبقه‌بندی چیست؟

در این فهرست گذرنامه‌ها با توجه به اینکه دارندگان آن، بدون اینکه ملزم به اخذ روادید باشند، به چند کشور می‌توانند سفر کنند رتبه‌بندی شده‌اند. در واقع، اگر دارندگان یک گذرنامه برای سفر به کشورهای دیگر، مجبور نباشند قبل از سفر، روادیدی معتبر دولت را اخذ کنند رتبه بالاتری را در این فهرست دارند و گذرنامه کشوری که با این وصف در مقصدهای بیشتری اعتبار داشته باشد در صدر این فهرست جای دارد.

رتبه‌های اول تا سوم فهرست

 به تازگی این شرکت، فهرست رتبه‌بندی گذرنامه‌های دنیا را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است. در این رتبه‌بندی ژاپن و سنگاپور با دسترسی آزاد به ۱۸۹ مقصد، دارای رتبه نخست هستند. کره جنوبی، آلمان و فنلاند با دسترسی آزاد به ۱۸۷ کشور مشترکا در رتبه دوم و دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ با اختلاف یک مقصد، یعنی دسترسی به ۱۸۶ مقصد، در رتبه سوم قرار گرفتند.

وضعیت قطب غربی

آمریکا، انگلستان و کانادا به ۱۸۳ مقصد دسترسی آزاد دارد و این به معنای جایگاه ششم در جدول است. این در حالی است که در مقایسه با سال گذشته هر سه این کشورها یک پله پایین آمده‌اند: آمریکا و انگلستان به 186 کشور دسترسی آزاد باشند و کانادا به ۱۸۵ کشور.

جایگاه کشورها مهم آسیا

روسیه امسال با دسترسی به 116 کشور در رتبه 51 قرار دارد. در حالی که سال گذشته با رتبه ۴۷ به ۱۱۹ کشور دسترسی آزاد داشته گذرنامه ترکیه امسال به ۱۱۰ کشور دسترسی آزاد دارد و در رتبه 53 قرار گرفته است، بحرین و عربستان سعودی به ترتیب در رتبه‌های ۶۵ و ۷۲ قرار دارند و تعداد کشورهایی که آنها دسترسی آزاد دارند به ترتیب ۰ ۸ و ۷۲ است، جایگاه این دو کشور نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته، چراکه طبق آمار سال ۲۰۱۸ بحرین به ۸۱ کشور و عربستان به ۸۵ کشور دسترسی داشته است که البته نشان‌دهنده پایین آمدن رتبه گذرنامه هر دو کشور است. گذرنامه کشور چین نیز امسال در رتبه ۷۴ قرار گرفته و به ۷۰ کشور دسترسی دارد در حالی که سال گذشته به ۷۴ کشور دسترسی داشت.

ما کجای کاریم؟

در این جدول ۱۰۹ ستونه، ایران به همراه کره شمالی، بنگلادش و لبنان در رتبه ۱۰۱ قرار دارد که هر چهار گذرنامه فقط به ۳۹ مقصد دسترسی آزاد دارند یعنی شما می‌توانید به راحتی و بدون اینکه مجبور باشید از قبل روادید تهیه کنید به ۱۴ کشور در آسیا و خاورمیانه، ۱۴ کشور آفریقایی، شش کشور در اقیانوسیه، دو کشور در جزایر کارائیب و سه کشور در قاره آمریکا سفر کنید. ایران در سال گذشته در رتبه ۹۸ به ۴۳ کشور جهان دسترسی آزاد داشت که بیشترین میزان دسترسی در ۱۴ سال گذشته بوده در رده‌بندی امسال گذرنامه کشورهای لیبی، فلسطین، یمن، پاکستان، سوریه و عراق پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند و افغانستان با دسترسی به ۲۵ مقصد در انتهای فهرست جا دارد. ۱۴ سال پیش، یعنی در سال ۲۰۰۶، ایران در جایگاه ماقبل آخر بود و به ۱۴ کشور جهان دسترسی آزاد داشت و این در حالی است که آمریکا با دسترسی به ۱۳۰ مقصد، در رتبه نخست بود.

و اما نکته آخر

به‌طورکلی در مقایسه با آمار سال گفته شرکت هنلی، دسترسی آزاد بیشتر کشورها محدود شده است. عوامل مختلفی بر این رتبه‌بندی اثر گذارند، مانند تعداد قراردادهای لغو روادید، آمار سفر افراد متخصص و دانشجوها، میزان فرصت‌های شغلی، میزان توجه به هنجارها و رعایت قوانین و درنتیجه احترام متقابل اتباع به یکدیگر و عواملی ازاین‌دست. شایان ذکر است که از سال ۲۰۱۸ با رشد ناگهانی میزان دسترسی کشورها روبه‌رو بودیم چرا که تا سال ۲۰۱۷، آلمان که به ۱۷۶ کشور دسترسی آزاد داشت. در رتبه نخست جای گرفته بود اما امسال که مالزی به همین تعداد مقصد دسترسی دارد، در رتبه ۱۳ فرار گرفته است.
منبع: همشهری جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .