تبیان، دستیار زندگی

راه‌هایی برای انصراف از دریافت قبوض کاغذی

انصراف به نفع طبیعت

قبض کاغذی چندین و چند مشکل داشت. هم اینکه ممکن بود قبض درست و به موقع به دستمان نرسد و هم اینکه در صورتی که همه قبض‌ها به دستمان می‌رسید آخر ماه یک مشت کاغذ باطله روی دستمان می‌ماند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قبض برق، قبض آب، آپارتمان، مستاجر، مالک، ساختمان، مشترک، قبض کاغذی، طبیعت، انصراف، تماس رایگان، تلفن همراه، همراه اول، ایرانسل
چاپ قبوض کاغذی بیشترین ضرر را برای محیط زیست‌مان دارد و هزینه‌های زیادی را هم روی دست دولت می‌گذارد. به همین دلیل ۱۹ خرداد طرح ملی قبض سبز توسط وزیر نیرو رونمایی و فرآیند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.

حذف قبض کاغذی برق

طبق گزارشی با حذف قبض کاغذی برق فقط برای استان تهران سالانه چیزی حدود 3 میلیارد و 170 میلیون تومان صرفه‌جویی می‌شود. مشترک باید برای حذف قبض کاغذی برق شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند. اگر فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از نقل مکان از آن خانه، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. بعد شناسه قبض منزل جدید خود را به همان روش اول ثبت کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره 10001521 پیامک کند.

حذف قبض کاغذی آب و فاضلاب

از آنجایی که معمولا آپارتمان‌ها کنتور آب‌ ساختمان‌شان مشترک است، حذف این مورد به آسانی سایر قبض‌ها نیست و برای عدم دریافت قبض کاغذی باید تمام همسایه‌ها موافق این موضوع باشند. ارسال شماره کنتور به سامانه پیامکی 30004122، تلفن گویای 1522 همچنین نصب اپلیکیشن «همراه آب» تمام راه‌هایی است که شما می‌توانید هزینه آب ساختمان‌تان را به صورت غیر کاغذی پرداخت کنید.
البته این را یادتان باشد قبل از انجام تمام این کارها از سازمان آب محل زندگی‌تان بپرسید این طرح برای شهرتان فعال شده یا نه؟

حذف قبض کاغذی گاز

هنوز سامانه‌ای به صورت رسمی و سراسری برای این کار راه‌اندازی نشده است اما مشترکین تهرانی می‌توانند از این پس با ارسال شماره اشتراک خود به شماره پیامک 20001704 رقم گازبهای خود را به صورت آنی دریافت کنند.

حذف قبض کاغذی تلفن ثابت

شاید بتوان قبض کاغذی تلفن ثابت جرو اولین قبض‌هایی بود که مشترکین کم‌کم از دریافت آن انصراف دادند و به پرداخت غیرحضوری آن عادت کردند. شاید هم آن 24 ساعت تماس رایگان دورن شبکه برای پرداخت غیرحضوری بی‌تاثیر نبوده باشد. برای انصراف از دریافت قبض کاغذی هم کافی است یک بار به عنوان تشکیل پرونده و معرفی خود به عنوان دریافت کننده قبض پیامکی تلفن ثابت، شماره تلفن ثابت خود را به شماره 0212020 پیامک کنید، به همین سادگی از این به بعد قبض تلفن‌ برایتان پیامک می شود. دریافت این پیامک هم برای شما هزینه‌ای ندارد.

حذف قبض کاغذی تلفن همراه

بد نیست بدانید برای صدور قبض کاغذی تلفن همراه سالانه چیزی حدود 14187 راس درخت قطع می‌شود و تا به امروز چیزی حدود 18 میلیون مشترک از دریافت قبض کاغذی تلفن همراه‌شان انصراف داده‌اند. دو روش برای انصراف وجود دارد:

همراه اول
- شماره گیری کد دستوری ستاره 10 ستاره 1141 مربع
- ارسال عدد 1141 به شماره پیامکی 009810
- مراجعه به اپلیکیشن «همراه من»

همچین مشترکین می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره 10 ستاره 112 مربع قبض به روز خود را مشاهده و پرداخت کنند.

ایرانسل
- ارسال عدد 1 به شماره 2465
- مراجعه به اپلیکشین «ایرانسل من»