تبیان، دستیار زندگی

چگونه گوشی به سرقت رفته را ردیابی و از اطلاعات آن محافظت کنیم؟

گمشده‌ی دیجیتالی

دزدیدن و گم کردن تلفن همراه آن هم در این گرانی بازار موبایل یکی از اتفاقات بد و ناگوار این روزها است اما اگر چنین اتفاقی برای شما پیش آمد، برای پیگیری سریع و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات گوشی چه اقدامی باید انجام دهید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چگونه گوشی به سرقت رفته را ردیابی و از اطلاعات آن محافظت کنیم؟
امروزه گوشی‌های هوشمند جزو لاینفک زندگی خیلی از افراد شده است. طوری که هنگام بیدار شدن از خواب اولین کاری که انجام می‌دهند چک کردن تلفن همراه است؛ این افراد در خیابان، اتوبوس، تاکسی و ... در حال خواندن پیام و یا صحبت کردن با تلفن همراه خود هستند و در این ‌بین کم نیستند افرادی که طعمه سارقان شده‌اند و یا به دلیل حواس پرتی تلفن خود را گم‌کرده‌اند؛ ضرر و زیان مالی و از دست دادن اطلاعات شخصی از مشکلات بزرگ این اتفاق است. در این مطلب چند گام ساده برای پیگیری سریع و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات گوشی را آموزش می‌دهیم:
 

مرحله 1: از قفل صفحه‌ نمایش قوی استفاده کنید

این مرحله، نخستین و قوی‌ترین خط دفاع شماست. پین 4 رقمی را پر کنید و یک رمز عبور قوی دارای حداقل 8 کاراکتر که حاوی ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکتر خاص باشد، ایجاد کنید. از عبارات و کلمات قابل‌ تشخیص به‌ویژه آنهایی که می‌توانند مرتبط با شما باشد، استفاده نکنید؛ مثلاً ahmad1361 یک رمز عبور ضعیف است اما a!hamd6113 می‌تواند بسیار پیچیده‌تر باشد.

گذاشتن پسورد و کد احراز هویت روی گوشی، تقریباً در تمام نسخه‌های اندروید به یک شیوه انجام می‌شود. با ورود به منوی تنظیمات (Settings) گزینه امنیت (Security) را انتخاب می‌کنیم. بعد در گزینه قفل صفحه (Screen Lock)  انواع قفل‌ها نمایش داده می‌شود:
PIN : برای قرار دادن یک پسورد متشکل از اعداد
Password : برای قرار دادن یک پسورد متشکل از اعداد، حروف و حتی نشانه‌ها
Pattern : برای قرار دادن یک الگو بین نه نقطه‌ای که روی صفحه ایجاد می‌کند.
Fingerprint : برای فعال‌سازی حسگر اثرانگشت
Knock code : برای قرار دادن الگویی بر اساس لمس کردن صفحه نمایش
Face unlock : برای فعال‌سازی تشخیص چهره

برای حداکثر امنیت توصیه می‌کنیم تا از گذاشتن رمز عبورهایی مانند گذاشتن اثر انگشت، شناسایی چهره، الگو و ... بپرهیزید. چون این رمزها به آسانی قابل شناسایی و دسترسی هستند؛ مثلا ممکن است در تاکسی یا اتوبوس خوابتان ببرد و سارق به راحتی با گذاشتن انگشتتان بر روی گوشی و یا گرفتن تلفن همراه مقابل چهره‌تان، گوشی و اطلاعاتتان را به سرقت ببرد لذا بهتر است از معتبرترین و پیچیده‌ترین رمز یعنی گزینه دو (پسورد متشکل از اعداد، حروف و حتی نشانه‌ها) استفاده کنید.

مرحله دوم: پاک کردن اطلاعات گوشی از راه دور

یکی از نگرانی‌های بعد از سرقت گوشی، داشتن اطلاعات شخصی مثل عکس، فیلم، شماره تلفن و ... است اما گوگل به‌عنوان غول فناوری در کنار تمام نرم‌افزارهایی که برای کاربران فراهم کرده است، امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از راه دور تمامی اطلاعاتتان را پاک‌کنید.

برای انجام این کار حتماً باید از قبل یک حساب کاربری جیمیل در گوشی خود داشته باشید.

در ابتدا وارد این آدرس شوید: www.google.com/android/devicemanager
سرقت، تلفن همراه، سرقت گوشی، جیمیل

بعد از وارد کردن آدرس جیمیل و پسوردی که در تلفن همراهتان فعال است این صفحه به نمایش درمی‌آید:
سرقت، تلفن همراه، گوشی، اطلاعات
گزینه شماره یک، گوشی شما را به صدا درمی‌آورد لذا این گزینه زمانی کارایی دارد که تلفن همراهتان در حالت سایلنت است و نمی‌دانید کجا گذاشته‌اید.

گزینه شماره دو، تلفن همراه را از راه دور قفل می‌کند و اجازه دسترسی به اطلاعات را نمی‌دهد.

گزینه سه، بهترین گزینه برای زمانی است که گوشی شما به سرقت می‌رود؛ شما با انتخاب این گزینه می‌توانید تمام اطلاعات گوشی خود را پاک‌کرده و دیگر اطلاعاتتان قابل‌دسترسی سارق نخواهد بود.

مرحله سوم: سارق را ردیابی کنید

نرم‌افزارها و اپلیکیشن های فوق‌العاده‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا خودتان یک‌ پا پلیس شوید و مکان سارق را شناسایی کنید؛ یکی از این نرم‌افزارهای معروف، ردیاب و یا GPS است که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید تلفن گم‌ شده و یا ربوده‌ شده را پیدا کنید اما مشکل این نرم‌افزار این است که تنها در صورتی مکان دقیق تلفن را شناسایی می‌کند که Wi-Fi تلفن روشن باشد اما این امکان همیشه میسر نیست لذا ما نرم‌افزاری را به شما معرفی می‌کنیم تا از راه دور بتوانید GPS را فعال کنید:

Cerberus anti Theft و یا cerberus phone security اپلیکیشن‌های عالی برای محافظت از سرقت و مفقود شدن گوشی‌های اندوریدی هستند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید مکانی که گوشی در آنجا است را از طریق نقشه‌های گوگل شناسایی کنید. این نرم‌افزار از قابلیت‌های دیگری همچون پاک کردن اطلاعات گوشی، به صدا درآوردن زنگ گوشی در حالت سایلنت و ... برخوردار است. کافی است این برنامه را بر روی گوشی خود نصب کنید، سپس اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل و بعد یک اکانت ایجاد کنید. حالا برای ردیابی گوشی به سرقت رفته بعد از مراجعه به این آدرس https://www.cerberusapp.com/ با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شوید:

سرقت، تلفن همراه، سرقت گوشی، جیمیل
در قسمت LOGIN اکانت ایجادشده در نرم‌افزار را وارد می‌کنیم و سپس با وارد شدن به صفحه زیر به‌راحتی تلفن همراه را شناسایی می‌کنید:
سرقت، تلفن همراه، سرقت گوشی، جیمیل

مرحله چهارم: ردیابی گوشی با استفاده از شماره‌ سریال تلفن همراه

مخابرات با اعلام شماره‌ سریال 15 رقمی که در گوشی و روی جعبه آن قرار دارد می‌تواند اقدام به پیگیری و ردیابی تلفن همراه مسروقه نماید لذا مشترکان می‌توانند به اپراتور مربوطه مراجعه و به یکی از طرق ذیل سرویس ردیابی گوشی را فعال نمایند:

مشترکان سیم‌کارت همراه اول:
- از طریق شماره‌گیری کد:  # سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۱۱*
- ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۱۱ (سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

بعد از انجام یکی از مراحل بالا، سرویس ردیابی سیم‌کارت همراه اول تا مدت 10 روز گوشی سرقتی را ردیابی می‌کند و بعد از 10 روز نتیجه را به خط همراه اولی که از طریق آن شماره‌گیری کردید، ارسال خواهد کرد.

در صورت عدم موفقیت در ردیابی می‌توانید بعد از 10 روز دوباره اقدام نموده و سرویس ردیابی را مجدداً فعال نمایید.

اگر بعد از 10 روز، از طریق اپراتور همراه اول پیامک موفقیت آمیزی دریافت کردید، می توانید با در دسترس داشتن «کد پیگیری و تاریخ ردیابی» سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذیربط پیگیری نمایید.

مشترکان سیم‌کارت ایرانسل:
- شماره‌گیری کد: #۶۱۰۱* از طریق یک خط ایرانسل
بعد از درج این شماره باید این مراحل را طی کنید:
- تأیید هزینه سرویس به مبلغ ۱۰۰۰ ریال معادل ۱۰۰ تومان با ارسال عدد ۱
- مشخص کردن اپراتور سیم‌کارتی که در گوشی‌ موردنظر داشتید: عدد ۱ ایرانسل عدد ۲ دیگر اپراتورها
- ارسال کد ۱۵ رقمی IMEI گوشی موردنظر

ظرف مدت ۴۸  ساعت پس از ثبت درخواست، سامانه‌ی موردنظر نتیجه‌ی ردیابی را به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته‌اید، ارسال خواهد کرد.

ایرانسل توصیه می‌کند برای دریافت اطلاعات صحیح از ردیابی گوشی تلفن همراه باید ۵ روز بعد از مسدود کردن سیم‌کارت اقدام کنید تا نتیجه ردیابی شما را به خط خودتان ارجاع ندهد.

در صورت منفی بودن پاسخ می‌توانید پس از گذشت ۵ روز مجدداً نسبت به درخواست ردیابی اقدام کنید.

در صورت مثبت بودن نتیجه‌ی ردیابی، پیامکی حاوی کد پیگیری و تاریخ ردیابی دریافت می‌کنید. با در دست داشتن «کد پیگیری و تاریخ ردیابی» به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه‌ی قضایی دریافت کنید. اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل داده و با مراجعه‌ی مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه‌ی ارسالی از ایرانسل باشید.

ردیابی گوشی با کمک سامانه همیاب ۲۴
سامانه همیاب 24 جهت اطلاع‌رسانی و ردیابی گوشی‌های مفقودی و سرقتی در تمامی اپراتورها، در کمترین زمان به‌صورت 24 ساعته، خدمات ارائه می‌دهد. مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت همیاب 24 به قسمت ثبت کالا و سپس ردیابی و اعلام سرقت مراجعه کرده و با پر کردن اطلاعات شخصی خود و تلفن همراه سرقتی، مراحل ردیابی را به ثبت برسانند. ردیابی سامانه همیاب 24 به‌صورت اتوماتیک به مدت 6 ماه ادامه دارد و نیازی به تمدید نیست و در آخر، پس از ردیابی با شما تماس گرفته خواهد شد.