تبیان، دستیار زندگی

ورم پا؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان‌

8 راهکار برای تسکین سریع تورم پاها!

وجود تورم در پای شما می‌تواند به علت مشکلات گردش خون یا احتباس مایعات باشد. این وضعیت معمولاً زنان را گرفتار خود می‌کند و حرکت را در اغلب موارد دشوار می‌سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاهای ورم کرده
تورم در پاها با درد طولانی مدت همراه است و تنها با استراحت از بین می‌رود. اگرچه این وضعیت در بسیاری از موارد بدون نیاز به درمان دارویی از بین می‌رود، اما در موارد خاص نیاز به تسکین هرچه سریع‌تر دارد.

علل پاهای متورم

همان‌طور که گفته شد، مشکلات گردش خون و احتباس مایعات، از علل تورم در پاها هستند. احتباس مایعات به علت مشکلات کلیه و اغلب در نتیجه افزایش سطح سدیم در بدن رخ می‌دهد. از علل دیگر تورم در پاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خوراکی‌هایی مانند آناناس، کنگر فرنگی و کرفس برای مبارزه با احتباس مایعات در پاها مفید هستند. این غذاها به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کرده و تولید ادرار را افزایش می‌دهند

نشستن یا ایستادن طولانی مدت
بارداری
اضافه وزن و یا چاقی
مصرف داروهای دیابت یا پرفشاری خون
نارسایی قلب یا کلیه
بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید
کفش‌های نامناسب (پاشنه‌دار)
آسیب‌های فیزیکی

شایع‌ترین نشانه‌های ایجاد تورم در پاها عبارت‌اند از:

احساس خستگی و سنگینی در پاها
خارش و گرفتی پاها
قرمزی و حساسیت به لمس
ایجاد درد با هرگونه فعالیت فیزیکی
ایجاد وریدهای واریسی در پاها

ضروری است برای کاهش این علائم از داروهای ضد درد و ضدالتهابی استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با دنبال کردن راهکارهایی تورم و درد در پای خود را کاهش دهید:

پاهای خود را بلند کنید: زمانی که در رختخواب هستید پاهای خود را به دیوار تکیه دهید. این کار باعث بهبود گردش خون می‌شود و خون به آسانی به سمت قلب بازمی‌گردد. علاوه بر این، این کار ساده عضلات را شل کرده و تنش در پاها را کاهش می‌دهد.

کفش راحت بپوشید: استفاده از کفش راحت و حاوی تهویه می‌تواند عود تورم را کاهش دهد. به جای پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار و تنگ، کفش‌های راحت را برای استفاده روزانه انتخاب کنید.
مصرف آب را افزایش دهید: نوشیدن بین 6 تا 8 لیوان آب در روز خطر التهاب در اندام‌های تحتانی را کاهش می‌دهد. آب باعث کاهش احتباس مایعات در بافت این اندام‌ها می‌شود.

دوش سرد بگیرید: یکی از بهترین گام‌ها برای از بین بردن تورم پاها، دوش آب سرد است. دمای پایین آب، جریان خون را تحریک کرده و از شرایطی مانند رگ‌های واریسی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دوش آب سرد عضلات را نیز شل کرده و درد را کاهش می‌دهد.

دیورتیک های طبیعی مصرف کنید: خوراکی‌هایی مانند آناناس، کنگر فرنگی و کرفس برای مبارزه با احتباس مایعات در پاها مفید هستند. این غذاها به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کرده و تولید ادرار را افزایش می‌دهند.

ورزش کنید: انجام یک سری حرکات ورزشی از التهاب غیر قابل کنترل در پاها جلوگیری می‌کند. ورزش همچنین به شما کمک می‌کند وزن خود را کنترل نمایید. چون افزایش وزن عامل مهمی در بروز التهاب در پاها است. ورزش همچنین به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

از نمک حمام استفاده کنید: این نمک‌ها که به نمک‌های اپسوم نیز شهره هستند، یک درمان کلاسیک برای کاهش تورم پاها محسوب می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از نمک‌های حمام باعث آرامش عضلات و شل شدن آن‌ها می‌شود. نمک حمام خاصیت ضد درد دارد.

ماساژ بگیرید: ماساژ با روغن‌های ضروری، باعث تحریک عملکرد لنفاوی و بهبود گردش خون می‌شود و به کاهش التهاب پاها کمک می‌کند. ماساژ باعث حذف سموم می‌شود. سموم، خود عامل ایجاد تورم در بدن هستند.

منبع: آوای سلامتی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.