تبیان، دستیار زندگی

آیت الله العظمی مکارم تبیین کردند؛

مهمترین شاخصه های تحقق عفاف و حجاب در نظام اسلامی

مسئله حجاب را می‌توان از ادارات، بیمارستان‌ها و مراکزی که مستقیم یا غیرمستقیم زیر نظر دولت است، شروع کرد. دولت باید مسائل فرهنگی و حجاب را از کارمندان خود شروع کند تا به جامعه نیز تسری پیدا کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله مکارم شیرازی
 
همزمان با 21 تیرماه، سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد گوهرشاد حرم رضوی در سال 1314 شمسی که به روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است، ضرورت واکاوی شاخصه های تحقق حجاب و عفاف در نظام اسلامی بیش از پیش آشکار می گردد؛ از این رو در این نگاشته با بهره گیری از اندیشه های ارزشمند مرجع عالیقدر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مهمترین شاخصه ها برای تحقق حجاب و عفاف در نظام اسلامی مورد واکاوی قرار می گیرد.
 

1. تعالیم اسلامی

امروز حجاب به عنوان نماد و دروازه ورود به اسلام شناخته شده است تا حدی که در به اصطلاح مهد آزادی؛ یعنی کشور فرانسه، یک روسری را تحمل نمی کنند و از آن می ترسند!


در یک نظرخواهی از افراد سؤال شده بود که عمده ترین مشکل فرهنگی کشور چیست؟ عده زیادی جواب داده بودند: مواد مخدر و اعتیاد؛ جمعی دیگر گفته بودند: مشکل مهم فرهنگی جامعه، ماهواره ها و رسانه های فاسد و مفسد غربی هستند. گروه دیگری نیز پاسخ داده بودند که بدحجابی و بی حجابی ها مشکل مهم فرهنگی است و دسته ای دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان را یادآوری کرده بودند.
همه اینها صحیح است؛ لیکن باید گفت، مهمتر از همه اینها، دور ماندن از تعالیم اسلامی است. آموزه های اسلام اگر در جامعه حاکم باشد. مشکلات فرهنگی حل می شود.

2. نقش دولت و دیگر نهادها در تحقق حجاب و عفاف

مسئله حجاب را می توان از ادارات، بیمارستان ها و مراکزی که مستقیم یا غیرمستقیم زیر نظر دولت است، شروع کرد. دانشگاه ها و مدارس و دیگر ارگان ها نیز باید مسئله حجاب را بیش از پیش جدی بگیرند؛ صدا و سیما نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم باید مبلغ این مسئله باشد؛ چراکه بی حجابی و بدحجابی باعث مفاسد اخلاقی و اجتماعی و ناهنجاریهای زیادی شده است.
 دولت باید مسائل فرهنگی و حجاب را از کارمندان خود شروع کند تا به جامعه نیز تسری پیدا کند.
بحث حجاب در کتاب های درسی به صورت منطقی وارد شود و ضرر و زیان های بی بندوباری تبیین شود تا همه بدانند که این یک مسئله مهم است و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت؛ لذا همه از دولت اسلامی انتظار دارند که در این مسئله جدی تر باشد و از کنار آن ساده عبور نکند؛ زیرا این موضوع یک مسئله حیاتی و کلیدی است که مربوط به کیان خانواده و امنیت کشور اسلام است.
بحمدالله مردم ما همت مضاعف خود را در این راستا انجام دادند و اکنون مسئولان و دستگاه ها باید با کار مضاعف در این راستا اقدام جدی انجام دهند و همت مردم را تکمیل کنند.

حجاب براى حفظ شخصیت زن، جلوگیرى از انحراف جوانان و گسترش فساد در جامعه اسلامى است و همان‏گونه که اصل پوشیدن لباس براى زنان و مردان منافات با آزادى آنها ندارد، حجاب نیز چنین است.

 


 3. کار گروهی؛ ضرورت بنیادین در امر حجاب و عفاف

باید دولت موظف شود که از نهادها و ارگان های زیرمجموعه خود اصلاح این وضعیت را شروع کند. از سویی دیگر مجلس نیز باید طرحی کاربردی برای مبارزه با مفاسد اخلاقی تصویب کند که باید افکار فردی را در این خصوص کنار گذاشت و به صورت گروهی و دسته جمعی کار کرد تا بتوانیم مشکلاتی را که داریم، پشت سر بگذاریم.
لذا باید با بخشنامه از طریق ادارات، ارگان ها، مدارس و ... این مسئله رواج یابد و جلوی بدحجابی گرفته شود؛ طرح آمرین به معروف نیز می تواند در این راستا راهگشا باشد.

4. نیروی انتظامی؛ بازوی اجرایی تحقق طرح عفاف و حجاب

برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی، مورد حمایت و قدردانی است؛ زیرا مأموران نیروی انتظامی ابتدا تذکر می دهند و در صورتی که تذکر آنها مؤثر واقع نشود و موجب عکس العمل نامناسب باشد، با آن شخص قاطعانه برخورد می کنند و اینگونه افراد نباید انتظار تشویق داشته باشند.
 

5. تحقق حجاب و عفاف و رسالت روحانیون

همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ لکن روحانیت مسئولیت مضاعف و بیشتری دارد. باید در مقابل منکرات ایستاد؛ چراکه اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی رواج یابد نمی شود، برای آن کاری کرد؛ لذا باید حجاب و عفاف و دیگر مسائل اعتقادی را در جامعه گسترش داد؛ چون مشکلات اجتماعی و فرهنگی، می تواند باعث مشکلاتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز بشود.
بنابراین خطباى محترم از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف»، حداکثر استفاده را بنمایند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند.
مراجع، علما و حوزه های علمیه همه مسئولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم و نتیجه را در طریق نشر اسلام و مکتب اهلبیت(ع) و اصلاح فرهنگی جامعه نگذاریم، چه فایده دارد؛ باید جامعه از علم ما استفاده کند.

  دولت باید مسائل فرهنگی و حجاب را از کارمندان خود شروع کند تا به جامعه نیز تسری پیدا کند.


6. تحقق حجاب و عفاف، نیازمند اقدامات فرهنگی نه برخوردهای قهری و سلبی

ما اهل خشونت و زد و بند نیستیم. باید از راه ها و کارهای فرهنگی و تدبیر وارد شد. اگر تدبیر و قاطعیت باشد و خشونت نباشد، کارها درست می شود.
ما حرف خود را منطقی، مؤدبانه، شفاف و صریح می زنیم و از اینکه برخی نق می زنند و می گویند نباید درباره حجاب و ماهواره صحبت کنیم، هراس و خوفی نداریم.

لذا برخوردهای خشن با بدحجابی کارساز نیست. کار فرهنگی و موعظه، بهترین روش در این زمینه به شمار می رود که بحمدالله همت رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دیگر قوا نیز در این جهت معطوف است. از این رو ما نباید از مسائل فرهنگی از جمله عفاف و حجاب غافل شویم؛ زیرا حجاب سمبل اسلام است؛ لذا باید این پرسش را مطرح نمود که چرا مسئله عفاف و حجاب در محاق مانده است؟ باید عوامل آن را تجزیه و تحلیل کرده و ببینید چه افکاری مانع اجرای آنها شده است.

حجاب یک فرهنگ است و باید در جامعه گسترش یابد. در گذشته حجاب خیلی مورد توجه غرب نبود؛ ولی امروز حجاب به عنوان نماد و دروازه ورود به اسلام شناخته شده است تا حدی که در به اصطلاح مهد آزادی؛ یعنی کشور فرانسه، یک روسری را تحمل نمی کنند و از آن می ترسند!

اگر خدای نکرده روزی در داخل کشور موفق بشوند که جلوی حجاب را بگیرند، به عقیده بنده پنجاه درصد نظام به خطر می افتد؛ لذا لازم است بیش از یک مسئله اسلامی روی حجاب سرمایه گذاری کنیم.

7. حجاب ضامن امنیت

رعایت حجاب اسلامی در جامعه ضامن امنیت خواهد بود. قرآن می فرماید: زنان باید خود را بپوشانند؛ چون سبب می شود که شناخته شوند تا افراد بفهمند که آنها زنان محترمی بوده و آلوده نیستند و امنیت پیدا می کنند.

قرآن کریم از هزار و 400 سال قبل، مسئله امنیت را در سایه حجاب زنان بیان کرده است. بی حجابی به زن ناامنی می دهد؛ اما حجاب برای زن امنیت و شخصیت ایجاد کرده و در برابر مزاحمت ها او را حفظ می کند.

وقتی به صفحات روزنامه مراجعه می کنیم، می ینیم که بر اثر بی حجابی چه مشکلاتی برای خانواده ها پیدا شده است و چه مزاحمت هایی ایجاد کرده اند.

8. رعایت حجاب؛ تبلیغ عملی تشیع

در سفرهای اولیه حج که حجاب به خوبی رعایت می شد، برخی خطبای آنها به مردمشان می گفتند: حجاب را از ایرانی ها یاد بگیرید؛ اما اکنون برعکس شده و می گویند: مبادا حجاب ایرانی ها در شما تأثیر بگذارد. روحانیون و مدیر کاروان ها باید با زبان خوب همه را وادار به رعایت حجاب و عفاف کنند.

سخن آخر

تصور دشمنان نظام این است که با رواج بی حجابی ضربه کاری را بر پیکره نظام وارد کنند؛ لیکن ما معتقدیم اگر بی حجابی را برطرف کنیم، نظام را حفظ و تقویت کردیم.

حجاب براى حفظ شخصیت زن، جلوگیرى از انحراف جوانان و گسترش فساد در جامعه اسلامى است و همان‏گونه که اصل پوشیدن لباس براى زنان و مردان منافات با آزادى آنها ندارد، حجاب نیز چنین است.
خداوند در قرآن کریم رعایت حجاب و عفاف را سبب طهارت قلب و دوری از وسوسه های شیطان و هوای نفس می‌داند.
منبع: خبرگزاری حوزه