تبیان، دستیار زندگی

تورم صبحگاهی لب‌ها؛ از دلایل تا درمان

چرا لب‌هایم صبح‌ها ورم می‌کند؟

در طول زندگی، گاهی اوقات ممکن است صبح پس از بیدار شدن از خواب با لب‌های متورم خود مواجه شوید. پنهان کردن این شرایط می‌تواند دشوار باشد زیرا لب‌ها از بخش‌های در معرض توجه صورت هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تورم لب ها
در بسیاری موارد، لب‌های متورم به واسطه آسیب بافتی (التهاب)، آسیب‌دیدگی‌های جسمی، یا مصرف بیش از حد نمک شکل می‌گیرند. افراد مبتلا به آلرژی ممکن است تورم لب‌ها را به عنوان نشانه‌ای از شوک آنافیلاکتیک تجربه کنند و برخی شرایط پزشکی خاص نیز می‌توانند به تورم لب‌ها منجر شوند.

دلایل تورم صبحگاهی لب‌ها

دلایل مختلفی می‌توانند موجب تورم لب‌ها هنگام صبح شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آکنه و جوش
برخی افراد مبتلا به آکنه و جوش ممکن است متوجه تورم لب‌های خود شوند. این شرایط به ویژه در مورد آکنه کیستیک صادق است که معمولاً دردناک‌تر و بزرگ‌تر از آکنه عادی است.

آلرژی‌ها
آلرژی یکی از شایع‌ترین دلایل تورم لب‌هاست. یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی واکنشی عجیب و غیرطبیعی به ماده‌ای که به عنوان آلرژن شناخته می‌شود، نشان می‌دهد. از جمله آلرژن های غذایی رایج می‌توان به نرم‌تنان صدفدار، بادام زمینی، شیر گاو، سویا، محصولات لبنی، فلفل‌های هالوپینو، گندم، و برخی افزودنی‌ها اشاره کرد. هر یک از آن‌ها می‌توانند موجب ترشح هیستامین‌ها شده و تورم لب‌ها را در پی داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند به واسطه برخی داروها، قرار گرفتن در معرض پوست حیوانات، گرد و غبار، گرده گیاهان، یا زهر حشرات نیز شکل بگیرند.
بیشتر بخوانید

8 نشانه عجیب آلرژی

سلولیت صورت
سلولیت به عنوان التهاب بافت‌های بدن تعریف می‌شود و همان‌گونه که مشخص است سلولیت صورت شامل بروز التهاب در بافت‌های واقع در صورت می‌شود. این می‌تواند هر بخش صورت از جمله لب‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

هیپوکسی
هیپوکسی (افت اکسیژن خون) با آپنه خواب، نیش حشرات، و واکنش‌های آلرژیک پیوند خورده است. همچنین، غذا خوردن پیش از خواب ممکن است موجب هیپوکسی شود و اگر با زخم، تاول یا بریدگی مواجه نیستید، این به احتمال زیاد مقصر اصلی است. افراد مبتلا به هیپوکسی به طور مکرر با لب‌های متورم از خواب بیدار خواهند شد.

هرپس دهانی
این عفونت به واسطه ویروس هرپس سیمپلکس شکل می‌گیرد. افزون بر تورم لب‌ها هنگام صبح، ظهور تبخال ها در گوشه‌های دهان یا لب‌ها یکی دیگر از عوارض ابتلا به این عفونت است.

وضعیت خواب
حتی روش خوابیدن شما بر این که چگونه از خواب بیدار خواهید شد، تأثیرگذار خواهد بود. اگر در وضعیتی عجیب که روی لب‌ها فشار وارد می‌کند، بخوابید، تورم لب‌ها پس از بیدار شدن چندان دور از ذهن نخواهد بود.

آلرژی یکی از شایع‌ترین دلایل تورم لب‌هاست. یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی واکنشی عجیب و غیرطبیعی به ماده‌ای که به عنوان آلرژن شناخته می‌شود، نشان می‌دهد


آفتاب‌سوختگی
همانند دیگر بخش‌های بدن، لب‌ها نیز می‌توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید می‌تواند موجب تورم لب‌ها و احساسی دردناک شود. در بیشتر موارد، لب‌های متورم به واسطه آفتاب سوختگی خودبه‌خود طی چند روز بهبود می‌یابند، اما می‌توانید با مرطوب نگه داشتن لب‌ها به روند بهبودی و پیشگیری از پوسته پوسته شدن لب‌ها کمک کنید.

تروما، جراحت، یا عمل جراحی
تروما، جراحت یا یک عمل جراحی یکی دیگر از دلایل بیدار شدن از خواب با لب‌هایی متورم است. این می‌تواند شامل جراحی لب، پیرسینگ لب بالایی، فرآیند دندانسازی، گاز گرفتن لب، بوسیدن، برخورد با یکشی، سوختگی به واسطه غذای داغ، عفونت‌ها، نواختن آلات موسیقی، جراحات ناشی از سیم‌کشی ارتودنسی، بوتاکس و غیره باشد.

الکل
مصرف بیش از حد الکل می‌تواند موجب تورم بافت‌های بدن، از جمله لب‌ها شود. افزون بر این، برخی افراد ممکن است به الکل آلرژی داشته باشند؛ تنها چند قطره الکل می‌تواند موجب احساس سوزن سوزن شدن و تورم لب‌ها در این افراد شود.

دیگر دلایل
عفونت‌های دندانی، قرار گرفتن در معرض لاتکس یا اعمال فشار بیش از حد هنگام ورزش نیز ممکن است به تورم لب‌ها منجر شود.


چگونگی درمان لب‌های متورم


درمان‌های پزشکی
درمان‌های پزشکی بر اساس دلیل زمینه‌ای تورم لب‌ها انتخاب می‌شوند.
در موارد تورم ناشی از آلرژی، پزشک شما با تجویز آنتی‌هیستامین تورم و واکنش آلرژیک را درمان خواهد کرد. در مورد آنافیلاکسی، دریافت کمک پزشکی فوری نیاز است.
تورم ناشی از التهاب با استفاده از داروهای ضدالتهاب، مانند کورتیکواستروئیدها قابل درمان خواهد بود.
تورم ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی نیز با داروهای ضد باکتری و ضد ویروس درمان خواهد شد.

درمان‌های طبیعی
برخی درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند کمک شایانی به بهبود تورم صبحگاهی لب‌ها کنند.

کمپرس سرد
شما می‌توانید از یک کیسه سبزیجات منجمد یا قرار دادن یخ لای یک پارچه یا حوله استفاده کنید. کمپرس سرد را برای 10 دقیقه روی ناحیه تحت تأثیر قرار گرفته بگذارید. هرگز یخ را به صورت مستقیم روی پوست یا لب‌ها قرار ندهید.

آلوئه ورا
آلوئه ورا از خواص ضدالتهاب برخوردار است و می‌تواند احساس سوزش و تورم لب‌ها را کاهش دهد. اگر تورم از یک واکنش آلرژیک یا نیش حشره ناشی شده است، استفاده از آلوئه ورا انتخاب خوبی است. ژل تازه آلوئه ورا را روی موضع قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. دو یا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.
چای سیاه
تانن های موجود در چای سیاه می‌توانند به کاهش تورم لب‌ها کمک کنند. یک چای کیسه‌ای را برای 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید سپس آن را خارج کرده و اجازه دهید سرد شود. اکنون، چای کیسه‌ای را برای 10 دقیقه روی لب‌های متورم خود قرار دهید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

عسل
عسل از خواص ضد باکتری و شفابخشی طبیعی برخوردار است که به کاهش تورم لب‌ها کمک می‌کنند. همچنین، عسل لب‌ها را مرطوب می‌کند، از عفونت جلوگیری می‌کند و التهاب و درد را کاهش می‌دهد. یک تکه پنبه را به عسل آغشته کرده و آن را روی لب‌های خود قرار دهید. پس 20 دقیقه لب‌های خود را با آب سرد شستشو دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه
قدرت شفابخشی زردچوبه به کاهش تورم لب‌ها کمک می‌کند، در شرایطی که خواص ضدعفونی کننده آن از عفونت پیشگیری می‌کنند. از ترکیب مقداری پودر زردچوبه با یک قاشق چای‌خوری خاک فولر و آب سرد یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی لب‌ها قرار داده و اجازه دهید خشک شود و پس از آن لب‌های خود را با آب ولرم شستشو دهید. برای کاهش تورم و درد لب‌ها این کار را یک بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین
این روش برای بهبود لب‌های متورم ناشی از نیش حشرات، تبخال ها و واکنش‌های آلرژیک مفید است و درد و التهاب را کاهش می‌دهد. سه قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با اندکی آب ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را روی لب‌ها قرار داده و پس از چند دقیقه با آب سرد شستشو دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.