تبیان، دستیار زندگی

تأثیر شربت خرما بر درد زایمان

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد مصرف شربت خرما به طور معنی‌داری شدت درد و طول مدت زایمان را کاهش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت خرما
پیدایش درد زایمان ناشی از بیماری نیست بلکه پدیده‌ای فیزیولوژیک است که تحت تأثیر عوامل فیزیولوژیک، فیزیکی، روحی و هیجانی قرار می‌گیرد. از نظر روانی مادران باردار خواه و ناخواه در استرس و نگرانی به دنیا آوردن فرزند خویش هستند و این وضعیت سبب ناآرامی در زنان می‌شود. محققان در پژوهشی با عنوان تأثیر مصرف شربت خرما بر شدت درد زایمان و طول فاز فعال زایمان زنان نخست‌زا به بررسی اثر نوشیدن شربت خرما بر درد و طول مدت زایمان پرداخته‌اند.

نکته مهم و قابل‌توجه این بود که خرما با وجود کاهش درد زایمان، موجب طولانی‌شدن روند زایمان نشده بود بلکه خود موجب کاهش طول مدت لیبر شده بود. این در حالی است که طولانی‌شدن روند زایمان در بیشتر شیوه‌های دارویی کاهش درد از جمله مخدرها دیده می‌شود


پژوهش حاضر حاصل طرح تحقیقاتی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران است که در مرکز آموزشی درمانی عسلی شهر خرم آباد به صورت کار آزمایی بالینی تصادفی انجام شد.
طی آن، ۶۴ زن نخست‌زای داوطلب (۳۲ نفر گروه مداخله و ۳۲ نفر گروه کنترل) که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، پس از شرح کامل اهداف پژوهش، کسب رضایت شرکت در پژوهش و اطمینان از محرمانه بودن نتایج پژوهش، به صورت تصادفی در یکی از دو گروه مداخله شربت خرما و گروه کنترل قرار گرفتند.

محققان در این مطالعه می‌گویند: «معیارهای ورود به مطالعه شامل سن حاملگی ۳۸-۴۲ هفته، نمایش سفالیک (قرار گرفتن سر جنین مقابل لگن مادر)، سلامت جسمی و روانی، نداشتن سابقه ناباروری، داشتن شرایط زمان زایمان طبیعی، باز بودن دهانه رحم به میزان ۴-۷ سانتی‌متر و نداشتن سابقه حساسیت به خرما بود.»

در این پژوهش آمده است: «جهت مداخله شربت خرما، شش عدد خرما پس از استخراج هسته در مخلوط‌کن کاملاً مخلوط شد و سپس جهت اطمینان از صافی رد شد و به صورت کاملاً صاف‌شده و بدون تفاله به صورت شربتی مخلوط در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب تهیه شد. در گروه کنترل نیز هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. ارائه مایعات فوق در بدو ورود به مطالعه و سپس در صورت تمایل هر ۳۰-۶۰ دقیقه یک بار توسط خود پژوهشگر انجام شد و حجم مایعات دریافتی با ذکر زمان دریافت، ثبت شد. در گروه کنترل نیز صرفاً در صورت تمایل آب ساده داده و ثبت شد.»

بر اساس آنچه در این پژوهش آمده است: «نتایج نشان داد که مصرف خرما در ۳۰ دقیقه اول پژوهش درد را کاهش نداده بود ولی در زمان‌های دقیقه ۶۰، دقیقه ۹۰، دقیقه ۱۲۰ و دقیقه ۱۵۰ پس از نوشیدن شربت خرما میانگین شدت درد در گروه مداخله به طور معنی‌داری کاهش یافته بود. بنابراین اثربخشی شربت خرما در کاهش درد ۳۰ دقیقه پس از شروع مداخله بود.»
محققان در این پژوهش می‌گویند: «تأثیر خرما بر کاهش درد زایمان و لیبر (پروسه برخورد دشوار و پیچیده نیروهای سایکولوژیک و فیزیولوژیک درون بدن زن حامله و اثر این نیروها بر نوزاد) کاملاً مشهود بود. نکته مهم و قابل‌توجه این بود که خرما با وجود کاهش درد زایمان، موجب طولانی‌شدن روند زایمان نشده بود بلکه خود موجب کاهش طول مدت لیبر شده بود. این در حالی است که طولانی‌شدن روند زایمان در بیشتر شیوه‌های دارویی کاهش درد از جمله مخدرها دیده می‌شود.»

این پژوهش در شماره ۱۱۶ سی‌ویکمین جلد نشریه "پرستاری ایران" منتشر شده است. 
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.