تبیان، دستیار زندگی

چرا افرادی که پیاده‌روی تند می‌کنند، 15 تا 20 سال بیشتر از بقیه عمر می‌کنند؟

پیاده روی تند عمرتان را طولانی‌تر می‌کند

پیاده روی تند می‌تواند احتمال طولانی‌تر شدن عمر را بیشتر کند و فرقی هم نمی‌کند وزنتان چقدر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی تند
محققان می‌گویند پیاده‌روی تند، تمرین و ورزشی بسیار خوب برای سلامت قلب و عروق است؛ اما می‌تواند شاخص خوبی از سلامت عمومی فرد نیز باشد. در مطالعه‌ای جدید، افرادی که تندتر پیاده روی می‌کردند، با هر شاخص توده بدنی که داشتند، طول عمرشان نیز بیشتر بود. 

در پژوهش انجام شده، آن‌هایی که پیاده‌روی‌شان سرعت بیشتری داشت نسبت به افرادی که آهسته‌تر پیاده روی می‌کردند، بیشتر عمر کرده بودند. این نتیجه‌ای است که محققان با کنترل و بررسی عادات پیاده‌روی و مرگ تقریباً 475 هزار نفر که بیشترشان در زمان شروع مطالعه در دهه‌ی 50 زندگی خود قرار داشتند، گرفتند.

دانشمندان پیاده‌روی تند را پیاده‌روی‌ای می‌دانند که دست‌کم سه مایل (4.8 کیلومتر) در ساعت یا 100 قدم در دقیقه باشد؛ اما در این مطالعه خود ِ افراد طبق برداشت خود اعلام کرده بودند که آیا پیاده‌روی‌شان آهسته است، متوسط است و یا تند.
افرادی که پیاده‌روی تند می‌کردند، از هر طبقه از شاخص توده‌ی بدنی که بودند، طول عمرشان بیشتر بود. شاخص توده‌ی بدنی این افراد از 20 تا 40 بوده است.

این نتیجه نشان می‌دهد عملکرد فیزیکی، شاخص مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تری نسبت به شاخص توده‌ی بدنی برای طول عمر است و آن‌هایی که شاخص توده‌ی بدنی‌شان بالاست؛ اما از فیتنس خوبی برخوردارند، بیشتر عمر می‌کنند.

طبق یافته‌ها، افرادی که سرعت پیاده‌روی‌هایشان کمتر بود، با هر شاخص توده‌ی بدنی، طول عمر کمتری داشتند.

پیاده روی تند فوق‌العاده است؛ چون هم کالری می‌سوزانید، هم عضلات پاهایتان را قوی می‌کنید و هم به سلامت قلبتان کمک می‌کنید


محققان می‌گویند زنانی که سریع‌تر پیاده‌روی می‌کردند در مقایسه با زنانی که سرعت پیاده‌روی‌شان کمتر بود، طول عمر بیشتری داشتند. یعنی 87 سال در برابر 72 سال.

مردانی که سریع‌تر پیاده‌روی می‌کردند نیز متوسط طول عمرشان 86 سال بود؛ اما مردانی که با سرعت کمتری پیاده‌روی می‌کردند متوسط طول عمرشان 65 سال بود.

به گفته‌ی محققان، زمانی که شما تند پیاده‌روی می‌کنید در واقع یک تمرین هوازی با شدت کم انجام می‌دهید که اگر به طور منظم باشد، سلامت قلب و عروق را تقویت خواهد کرد. بنابراین شما چه اضافه وزن داشته باشید و چه وزنتان ایده‌آل باشد، پیاده‌روی تند بر بدن و طول عمرتان تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

این یافته‌ها تأکیدی بر شواهدی هستند که نشان می‌دهند ورزش‌های هوازی می‌توانند از سلامت شما در برابر عوارضی چون چاقی یا اضافه وزن محافظت کنند. مطالعات قبلی نیز نشان داده بودند که پیاده‌روی تند می‌تواند ریسک حوادث قلبی و عروقی را کاهش بدهد.

هر چند خیلی از افراد با هدف 10 هزار قدم در روز پیاده‌روی می‌کنند اما این معیار چیزی نیست که به معنی سرعت لازم در پیاده روی باشد. افرادی که از سلامت کافی برای پیاده‌روی برخوردارند و به راحتی می‌توانند با سرعت متوسط پیاده‌روی کنند، باید سرعت خود را بالا ببرند؛ اما آن‌هایی که مشکلی در سلامتی خود دارند یا عادت به راه رفتن ندارند و بیشتر اوقات می‌نشینند، به هر حال باید پیاده‌روی کنند، حتی با سرعت کم.

ضمناً اینکه شما چه مدت زمانی پیاده‌روی می‌کنید نیز مسئله‌ی مهمی است. یعنی فقط شدت پیاده‌روی‌تان مهم نیست بلکه به مدت آن نیز باید توجه کنید.

ارتباط میان پیاده‌روی تند و طول عمر، ممکن است تماماً به سلامت فیزیولوژیکی مربوط نباشد. عادت به پیاده‌روی می‌تواند شاخصی از تأثیر عوامل متعدد دیگری نیز باشد که به طور هم‌زمان دخیل‌اند، از جمله عوامل غیر فیزیکی (مثلاً روحی و روانی)، که به خودی خود به طول عمر مرتبط‌اند.

جالب است بدانید این مطالعه دریافت گروهی که پایین‌ترین طول عمر را داشتند، سنگین‌ وزن‌ترین افراد نبودند، بلکه مردان و زنانی بودند که شاخص توده‌ی بدنی‌شان کمتر از 20 بود، یعنی پایین‌ترین حد وزن نرمال. اما این جمیعت از افراد نیز از پیاده‌روی تند بهره برده بودند. این عجیب نیست که پیاده‌روی تند سبب افزایش طول عمر می‌شود، زیرا پیاده‌روی تند، یک معیار واضح از فعالیت‌های هوازی است که به معنی احتمال کمتر بیماری‌ها و عوارض ناشی از افزایش سن مانند پوکی استخوان نیز می‌باشد.
به گفته‌ی پژوهشگران چیزی که مسئله را رمزآلود کرده این است که چرا پیاده‌روی تند برای افرادی که خیلی لاغرند، حتی مفیدتر هم می‌تواند باشد. این واقعیت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که برخی از افراد بسیار لاغر معمولاً دچار نوعی ضعف و وضعیت نادرست تغذیه هستند، در حالی که سایر افراد فقط ذاتاً لاغرند یا متناسب‌اند.

عملکرد خوب بدنی، ریسک مرگ ناشی از عوارض قلبی را کاهش می‌دهد اما این موضوعی است که باید در آینده به طور گسترده‌تری مورد بررسی قرار بگیرد.

در حال حاضر می‌دانیم که ورزش با شدت بالاتر، تا حدودی نتایج بهتری دارد. اگر شما همین مفهوم را در پیاده‌روی به کار ببرید، پس طبیعی است که از پیاده روی سریع‌تر باید بهره‌ی بیشتری ببریم. اگر شما کسی هستید که به طور کلی سالم هستید، پس بدنتان می‌تواند مؤثرتر کار کند و شما انرژی بیشتری خواهید داشت و می‌توانید سرعت پیاده‌روی‌تان را بالاتر ببرید.

هیچ قانون طلایی کلی در زندگی وجود ندارد؛ اما تحرک بیشتر و تحرک با شدت بالاتر همیشه نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت. بنابراین سرعتتان را بالا ببرید، فرقی نمی‌کند وزنتان چقدر است، به هر حال طول عمرتان بیشتر خواهد شد، مخصوصاً اگر به طور کل در زندگی‌تان انتخاب‌های سالمی می‌کنید. پیاده روی به طور کلی، کم شدت است و نسبت به دویدن یا دویدن آهسته، باید فواید کمتری داشته باشد، این‌طور نیست؟ کارشناسان می‌گویند این‌طور نیست.
اگر شما به اندازه‌ی کافی سریع پیاده‌روی کنید، حتی می‌توانید وارد فاز هوازی شوید. پیاده‌روی تند می‌تواند به عنوان ابزاری برای ترددهای شما باشد که کمکتان کند کمتر از وسایل نقلیه استفاده کنید و مؤثرتر ورزش کنید. پیاده‌روی تند فوق‌العاده است؛ چون هم کالری می‌سوزانید، هم عضلات پاهایتان را قوی می‌کنید و هم به سلامت قلبتان کمک می‌کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.