تبیان، دستیار زندگی

تغییر ناگهانی بوی بدن؛ دلایل، علائم، درمان و پیشگیری (2)

تغییرات بوی بدنم را چگونه مدیریت کنم؟

در قسمت اول این مطلب به عواملی که موجب ایجاد تغییرات ناگهانی در بوی بدن می‌شوند اشاره کردیم. در ادامه نیز تصمیم داریم به چگونگی درمان آن و همچنین پیشگیری و زمان لازم برای مراجعه به پزشک بپردازیم، با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رفع بوی بدن
برای درمان تغییرات بوی بدن باید به عوامل به وجود آورنده‌ی آن توجه کنیم. شاید چند تغییر کوچک در تغذیه، مصرف داروها و یا رعایت بهداشت بتواند کمک زیادی کند.

درمان تغییرات ناگهانی بوی بدن


درمان هایپرهیدروزیس
اگر هیپرهیدروزیس علت ثانویه‌ی یک بیماری جدی‌تری در بدنتان باشد، درمان این بیماری علائم شما را بهبود می‌بخشد و اگر این تعریق بیش از اندازه به خاطر مصرف یک داروی خاص باشد، شاید لازم باشد با پزشکتان درباره آن صحبت کنید.
اگر هم دلیل ناشناخته‌ای وجود داشته باشد، درمان‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند کمک‌کننده باشند:
- کرم‌های تجویزی یا ضدعرق‌ها
- داروها
- ملاقات با یک روانشناس و انجام تمرینات آرامش‌بخش
- عمل جراحی
- تزریق بوتاکس
همچنین تغییراتی در شیوه زندگی مانند دوش روزانه، پوشیدن لباس‌هایی که امکان جابجایی هوا را فراهم می‌کنند و از الیاف طبیعی درست شده‌اند و تعویض مرتب جوراب‌ها و درآوردنشان در شرایط مناسب به منظور هوا خوردن بیشتر پاها نیز می‌توانند شرایط را بهتر کنند.

درمان عفونت‌ها
اگرچه بسیاری از انواع عفونت‌ها جدی نیستند؛ اما برای جلوگیری از عوارض، باید به سرعت به آن‌ها رسیدگی کرد.
با توجه به علت و شدت عفونت‌ها، درمان‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود. درمان معمولاً با یک آنتی‌بیوتیک یا ضدقارچ انجام می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً موضعی هستند؛ اما ممکن است برخی از آن‌ها دهانی و یا داخل وریدی نیز باشند.

کنترل دیابت
اگر علائم کتواسیدوز دیابتی دارید که در آن تنفس بوی میوه‌ای را تجربه می‌کنید، باید به دنبال درمان‌های اورژانسی باشید. مدیریت دیابت برای مدیریت سطح قند خونتان انجام می‌شود. بهترین راه را برای کنترل آن با استفاده از داروها، درمان‌های جایگزین یا داروهای طبیعی بیابید.

تغییر رژیم غذایی، مکمل‌ها یا داروها
اگر بوی بدنتان به دلیل مصرف برخی غذاها تغییر می‌کند شاید لازم باشد از آن‌ها اجتناب کنید و تنوع را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
اگر دچار کمبود ویتامین هستید، پزشک می‌تواند با یک آزمایش خون ساده متوجه آن شود. شما می‌توانید اغلب ویتامین‌ها را با اضافه کردن برخی مواد غذایی خاص به رژیم غذایی‌تان یا با مصرف مکمل‌ها دریافت کنید.
اگر این تغییر بو به دلیل یک عارضه جانبی دارویی است که مصرف می‌کنید، با پزشکتان صحبت کنید. او می‌تواند به شما در مورد گزینه‌های دیگر یا تغییر دوز دارو کمک کند. قبل از اینکه با دکتر صحبت کنید، مصرف هیچ دارویی را متوقف نکنید.

اگر تغییر در بوی بدنتان نامحسوس است و با علائم نگران‌کننده‌ای همراه نیست، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. در این صورت لازم نیست کار خاصی انجام دهید مگر این‌که این تغییرات برایتان خیلی ناراحت‌کننده باشد


درمان پای ورزشکار
پای ورزشکار معمولاً به درمان‌های خانگی خوب جواب می‌دهد، از جمله:
- پودرها، اسپری‌ها، پمادها و لوسیون‌های ضدقارچ
- پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)
- استفاده از روغن درخت چای
- پودر تالک
- حمام نمک دریا

درمان زخم‌های عفونی در سرطان
سرطان داشتن به خودی خود بویی ندارد؛ اما داشتن زخم‌های عفونی مرتبط با آن می‌تواند موجب آن شود. اگر در شما سرطان تشخیص داده شده است و با تغییر ناگهانی بوی بدن روبرو شدید، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند زخم‌های عفونی را درمان کنند.

عادت‌های سالم برای پیشگیری از تغییرات بوی بدن

برخی از دلایل تغییرات ناگهانی بوی بدن می‌تواند به دلیل عادات بهداشتی شما باشد. در ادامه چند نکته برای رعایت بهتر بهداشت ذکر شده است:
- از ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنید. شما می‌توانید از دئودورانت‌های موجود در بازار و یا بهتر از آن از مواد طبیعی‌تر استفاده کنید و یا حتی آن‌ها را خودتان در منزل تهیه کنید. در هر صورت این محصولات می‌توانند به شما کمک کنند تا تعریقتان را مدیریت کنید و درنتیجه بوی بدنتان کنترل شود.
- از پاهایتان مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که پایتان به مدت طولانی در محیط مرطوب قرار نگیرد. اگر جوراب‌هایتان مرطوب شدند، آن‌ها را عوض کنید. برای داشتن پاهای سالم باید کفش‌هایتان نیز مناسب پایتان باشند. برای از بین بردن پینه‌ی پاهایتان از سنگ پا استفاده کنید.
- بهداشت دهان و دندانتان را به خوبی رعایت کنید. دندان‌ها و زبانتان را مسواک کنید. دندان‌پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه دندان‌هایتان را مسواک کنید.
- مناطق حساس را به آرامی پاکسازی کنید. مناطق حساس ممکن است شامل ناحیه تناسلی، مقعد و گوش باشد. از تمیزکننده‌های ملایم استفاده کنید. دوش‌های واژینال مناسب نیستند و ممکن است سلامت دستگاه تناسلی را به خطر بیندازند. گوشتان را به آرامی با آب گرم و نه داغ بشویید تا از آلودگی‌ها پاک شود.
- یک روال مشخص برای دوش گرفتن در نظر بگیرید. این امر کاملاً شخصی است که شما دوست داشته باشید هر چند وقت یک‌بار دوش بگیرید؛ اما اگر بوی بدن ناخواسته‌ای را تجربه می‌کنید، ممکن است لازم باشد میزان شستشوی بدنتان را افزایش دهید. دوش گرفتن سلول‌های مرده‌ی پوست، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و روغن‌ها را از بین می‌برد.

اگر یک نوجوان در دوران بلوغ هستید، تغییر در بوی بدنتان کاملاً طبیعی است و رعایت عادات سالم ذکر شده در فوق می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
اگر تغییر در بوی بدنتان نامحسوس است و با علائم نگران‌کننده‌ای همراه نیست، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. در این صورت لازم نیست کار خاصی انجام دهید مگر این‌که این تغییرات برایتان خیلی ناراحت‌کننده باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

شما باید به دنبال درمان پزشکی باشید اگر:
- هرگونه تغییر در بو با نشانه‌های عفونت همراه باشد.
- تغییر بو به دلیل مسمومیت با سم باشد.
- در شما سرطان تشخیص داده شده باشد.
- دیابتتان کنترل نشده باشد و یا فکر می‌کنید ممکن است دچار کتواسیدوز دیابتی شده باشید.
- بوی بد با درد، خونریزی یا سایر نشانه‌های جدی همراه باشد.
- بویی که از بین نمی‌رود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.