تبیان، دستیار زندگی

در امان ماندن از عوارض شنا در استخرهای روباز

8 توصیه برای تسکین آفتاب‌سوختگی

ازآنجایی‌که شنا از ورزش‌های محبوب فصل تابستان به شمار می‌رود و معمولاً شنا در محل‌هایی که فضای باز دارند لذت بیشتری دارد بنابراین بیشتر افراد تمایل بیشتری به شنا در استخرهای روباز و دریا دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استخر روباز

استفاده از استخرهای روباز در فصل تابستان چه معایبی دارد؟

گذشته از لذتی که شنا در استخر روزباز دارد، باید مراقب آفتاب این انرژی حیات‌بخش اما خطرناک و کشنده بود. به دلیل اینکه شنا در استخرهای روباز معمولاً با تابش نور خورشید همراه است و تشعشات مضر خورشید هم در کنار استخر به دلیل انعکاس آب چند برابر می‌شود بنابراین شنا در استخرهای روباز بیشتر باعث آفتاب‌سوختگی، قرمزی شدید، خشکی پوست، پوسته ریزی، کک‌ و مک، سرطان پوست و دیگر ناراحتی‌های پوستی می‌شوند.


بنابراین توصیه می‌شود کسانی که پوست حساس‌تری دارند از ساعت 10 تا 16 که شدت تابش خورشید بیشتر است از قرار گرفتن در معرض آن بدون حفاظ مناسب اجتناب کنند. همچنین به صورت کلی به کسانی که مایل به استفاده از استخرهای روباز هستند توصیه می‌شود از رفتن به استخر بین ساعات ۱۲ تا ۱۵ بعدازظهر خودداری کنند، زیرا در این ساعات تابش نور خورشید عمودی و احتمال آفتاب‌سوختگی بیشتر است و لازم است 15 دقیقه قبل از شنا حتماً از كرم‌های ضد آفتاب مقاوم در برابر آب خصوصاً در نواحی صورت، گردن و شانه‌ها استفاده و حداکثر هر سه ساعت یک‌بار تجدید کنند.

چند توصیه برای در امان ماندن از آفتاب‌سوختگی در استخرهای روباز

- بهترین زمان برای رفتن به استخرهای روباز قبل از ساعت 10 صبح و بعد از 16 بعدازظهر است.
- به‌تدریج در معرض آفتاب قرار بگیرید.
- همیشه و همه‌جا کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید و هر سه ساعت یک‌بار تجدید کنید.
- وقتی خیس شدید دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
- به‌جز صورت، دست‌ها و شانه‌هایتان را هم کرم ضد آفتاب بزنید.
- برای حفاظت از پوست سر هم آن را با روغن‌ زیتون و نارگیل چرب کنید.


چند راهکار برای تسکین آفتاب‌سوختگی

1. دوش آب سرد بگیرید
دوش آب سرد باعث تسکین پوست آفتاب‌سوخته می‌شود.

بهترین زمان برای رفتن به استخرهای روباز قبل از ساعت 10 صبح و بعد از 16 بعدازظهر است


2. نوشیدن مایعات فراوان
بعد از آفتاب‌سوختگی نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. شاید مصرف کامل ۸ لیوان آب در روز کار دشواری به نظر برسد اما سعی کنید این کار را حتماً انجام دهید.

3. پیشگیری از تاول‌زدن با خمیردندان 
اگر به پماد و غیره دسترسی ندارید، خیلی زود به سراغ خمیردندان بروید. چون باعث تسکین سوزش پوست و جلوگیری از تاول زدن می‌شود.

4. ژل آلوئه ورا
ژل داخل برگ آلوئه ورا را درآورید و آن را روی قسمت‌هایی که دچار سوختگی شده است بمالید. می‌توانید تا برطرف شدن سوختگی از این ژل استفاده کنید. یادتان باشد که قسمت سبز گیاه را به پوست نزنید، چون باعث سوزش بیشتر می‌شود.

5. شستشو با محلول جوش‌شیرین
وان حمام را با آب ولرم پرکنید و به آن 4 تا 5 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین اضافه کنید. به مدت 20 دقیقه داخل وان حمام دراز بکشید. یا اینکه یک گاز استریل یا دستمال تمیز را به محلول جوش‌شیرین آغشته کرده و آن را روی مناطقی که دچار آفتاب‌سوختگی شده است قرار دهید و چندین بار این کار را تکرار کنید.

6. سرکه سیب طبیعی
سرکه سیب می‌تواند به‌سرعت باعث تسکین سریع پوست شود. این نوع سرکه، ضدعفونی‌کننده طبیعی است و باعث تسکین سوزش و خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌شود.

7. هویج خام
در صورت داشتن سوزش، هویج خام را قاچ و یا رنده کرده و به‌صورت موضعی بروی پوست استفاده کنید.

8. کرم زینک اکساید
استفاده از کرم زینک اکساید باعث تسکین پوست می‌شود.

به‌طورکلی 3 تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوست به حالت طبیعی بازگردد. وقتی آفتاب‌سوخته می‌شوید و لایه رویی پوستتان کنده می‌شود، پوست جدید بیشتر از همیشه حساس است؛ و اگر مراقب نباشید خیلی سریع‌تر از گذشته می‌سوزید؛ بنابراین نسبت به‌قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس باشید و از خودتان با کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس بیشتر مراقبت کنید.

اگر از تهوع، لرز، تب، ضعف و سستی، تاول بزرگ، ضعف عمومی، رنگ‌پریدگی یا خارش شدید رنج می‌برید احتمالاً دچار گسترش آفتاب‌سوختگی و یا عفونت شده‌اید و باید با پزشک مشورت کنید.

منبع: مرکز مشاوره تبیان