تبیان، دستیار زندگی

فلنج ها بهترین راه اتصال لوله و اتصالات و شیرآلات

نوعی جدید از اتصال به نام اتصال فلنج دار وجود دارد که علاوه بر امکان باز و بسته کردن، آب بندی بسیار مناسبی هم دارد. پایپ کالا تامین کننده انواع فلنج شما را با فلنج بیشتر آشنا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 هنگامی که به یک موتورخانه می رویم دنیایی از لوله و اتصالات را خواهیم دید که با جوشکاری به یکدیگر متصل شده اند یا به صوت رزوه ای به هم متصل شده اند، اتصالات جوشکاری شده معایب و مزایای خود را دارد به این صورت که هیچ گونه نشتی ندارد و از اتصال مطمئن هستیم. یکی از معایب جوشکاری عدم امکان باز کردن اتصالات برای تعمیر یا تعویض می باشد. حالا نوعی جدید از اتصال به نام اتصال فلنج دار وجود دارد که علاوه بر امکان باز و بسته کردن، آب بندی بسیار مناسبی هم دارد. پایپ کالا تامین کننده انواع فلنج شما را با فلنج بیشتر آشنا می‌کند.

فلنج ها بهترین راه اتصال  لوله و اتصالات و شیرآلات



اساسا  فلنج چیست؟

فلنج ها قطعاتی فولادی هستند که دارای مجرای اصلی عبور سیال می باشند و دور تا دور این مجراها سوراخ های کوچکتری برای عبور پیچ تعبیه کرده‌اند. هنگامی که دو فلنج مقابل یکدیگر قرار می گیرند سوراخ های متناظر روبروی هم قرار گرفته، سپس به وسیله ی پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده و یک اتصال فلنج دار را می سازند.

فلنج ها بهترین راه اتصال  لوله و اتصالات و شیرآلات
فلنج



واشر بین فلنج

برای آب بندی هرچه بهتر اتصال فلنج دار و عدم نشتی از واشر و گسکت بین فلنج ها استفاده می شود.
واشرها و گسکت ها آلیاژ نرم تر از آلیاژ فلنج را دارا می باشند و به راحتی بین دو فلنج جای گرفته و باعث آب بندی و عدم نشتی سیال بین دو فلنج می شود.
واشرهای رایج در بازار به صورت واشر لاستیکی، واشر نسوز و گسکت اسپیرال وند می باشند.

استانداردهای فلنج

1.استاندارد آلیاژ ساخت فلنج طبق ASTM A105 می باشد که روش ساخت آن به صورت فورجینگ است.
در مقابل فلنج های ساخته شده به روش فورج، فلنج هایی وجود دارند که به روش ریخته گری ساخته شده و از استاندارد خاصی پیروی نمی کند.

درصد عناصر موجود در آلیاژ طبق استاندارد ASTM A105:
درصد %عنصر
0.35Carbon
0.6-1.05Manganese
0.035Phosphorus
0.04Sulfur
0.1-0.35Silicon
0.4Copper
0.4Nickel
0.3Chromium
0.12Molybdenum
0.08Vanadium

پایپ کالا واردکننده فلنج های ملسی (MELESI) با آلیاژ ساخت ASTM A105 می باشد، برند ملسی شامل فلنج های گلودار، اسلیپون، ساکت ولد و کور در فشارهای کاری 16 بار و کلاس 150 و کلاس 300 و ... می باشد.
1.استاندارد ابعادی ساخت فلنج طبق ASME B16.5 می باشد، دراین استاندارد اطلاعات ابعادی از جمله ضخامت، قطر بیرونی، قطر خارجی، قطر سوراخ ها و... آمده است.

انواع فلنج ها

1.فلنج گلودار (welding neck flange): این نوع فلنج دارای گلویی (neck) می باشد و به همراه اتصالات جوشی به کار می رود. از ویژگی این فلنج، تحمل فشاری و نیروی بالای آنها است. فلنج گلودار در فشارهای 10 بار، 16 بار، کلاس 300، کلاس 600 در سایت پایپ کالا موجود می باشد.
2.فلنج اسلیپون (slip-on flange): در این نوع فلنج بر خلاف فلنج گلودار گلویی وجود ندارد و مناسب فلنج کردن خطوط با فشار کم می باشد.
3.فلنج ساکت ولد (socket weld flange): وجه تمایز این نوع فلنج در نوع جوشکاری آن می باشد که جوشکاری آن به صورت ساکتی می باشد. فلنج های ساکت ولد کاربرد کمتری نسبت به فلنج گلودار دارند.
4.فلنج کور (blind flange): برای مسدود کردن قسمتی از لوله کشی یا خط از فلنج کور استفاده می شود. فلنج کور در فشارهای 10 بار، 16 بار، کلاس 150، کلاس 300 در سایت موجود می باشد.

چند نکته کاربردی مهم درباره فلنج

1.سایز فلنج هم سایز با خط لوله کشی می باشد.
2. جنس فلنج مطابق با جنس خطوط لوله در نظر گرفته می شود.
3.هر دو فلنج که روبروی یکدیگر قرار می گیرند باید دارای فشار یکسان باشند زیرا سایز و ابعاد سوراخ کاری فلنج ها در فشارهای مختلف متفاوت می باشد.
به طور مثال اگر یکی از فلنج ها 16 بار و دیگری کلاس 150 باشد ممکن است با توجه به سایز فلنج نتوان تمام جای پیچ ها را مقابل یکدیگر قرار داد.
4.در سایز 8”، فلنج ها در دو دسته 8 سوراخ و 12 سوراخ وجود دارند، باید دقت نمود به عنوان مثال شیرآلات چدنی و یا لرزه گیر و... که در سایز 8” تهیه می کنیم دارای فلنج 8 سوراخ یا 12 سوراخ می باشد  که متناسب با آن فلنج را انتخاب می‌کنیم.