تبیان، دستیار زندگی

کارتی که نیست و دریافتش الزامیست؛

چطور کارت ملی هوشمند بگیریم

از طرح تعویض کارت ملی قدیمی با هوشمند حدود دو سال می‌گذرد ولی همچنان از جمعیت 62 میلیون نفری که واجد دریافت کارت هستند حدود ده میلیون نفر نسبت به دریافت آن اقدامی نکرده‌اند و این در حالی است که در طی این دو سال بارها اعلام شده بود که انقضای کارت‌های قدیمی تا پایان سال 1397 است و بعد از آن دیگر اعتباری ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارت ملی
شاید علت این بود که با همان کارت‌های قدیمی هم کارشان راه می‌افتاد و مشکلی نداشتند و بنابراین نیازی به تعویض نبود. اما در روزهای پایانی خرداد ماه برخی از شعب بانکی در پی بخشنامه‌ای که بانک مرکزی ابلاغ کرده بود اعلام کردند که کلیه عملیات بانکی را تنها با ارائه کارت ملی هوشمند انجام می‌دهند و این تنها محرومیت فاقدین کارت ملی هوشمند نیست بلکه این کمبود باعث چند محرومیت دیگر هم می‌شود؛ علاوه بر خدمات بانکی، تمامی معاملات ثبتی، صدور گذرنامه، پایان خدمت، گواهینامه و ... تنها در ازای دریافت کارت ملی هوشمند انجام می‌پذیرند.

این در حالی است که بیش از 5 میلیون نفر هم با وجود اینکه از ماه‌ها قبل ثبت نام خود را به پایان رسانده‌اند تاکنون موفق به دریافت کارت ملی هوشمند خود نشده‌اند.

علت تاخیر چند ماهه در تحویل کارت‌های ملی هوشمند چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت متاسفانه به دلیل تحریم‌هایی که بر کشورمان اعمال شد، نوسان شدید قیمت ارز و بحران اقتصادی پیش آمده در کشور، حتی فرایند صدور کارت ملی هوشمند نیز متأثر شده و بنابراین، میلیون‌ها نفر که به امید دریافت کارت جدید مراحل ثبت نام را پیموده بودند، حالا قادر به دریافت کارت خود نیستند.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و همکارهای بین الملل سازمان ثبت احوال کشور در گفتگویی که به تازگی با خبرنگاران داشته گفته است به محض اینکه بدنه‌های کارت‌های جدید را تحویل بدهند ثبت احوال قادر است در ماه حدود دو و نیم میلیون کارت صادر کند؛ کارت‌های جدید تولید داخل است و دیگر امکان ورود بدنه کارت ملی هوشمند از خارج کشور نیست و هنوز نمی‌توان زمان مشخصی برای تولید داخلی انبوه کارت‌های هوشمند تعیین کرد.

علاوه بر خدمات بانکی، تمامی معاملات ثبتی، صدور گذرنامه، پایان خدمت، گواهینامه و ... تنها در ازای دریافت کارت ملی هوشمند انجام می‌پذیرند


تولیدکنندگان داخلی هم آرام ننشستند و به سمت تولید این کارت‌ها رفته‌اند و به علت اینکه این کارت‌ها  PVC نیستند و فرایندهایی مثل مقاومت و ... این کار زمان زیادی لازم دارد بنابراین صدور کارت‌های جدید با تاخیرهای چند ماهه و حتی یک ساله مواجه شده است.

اما مسئولان ثبت احوال کشور اعلام کرده‌اند که جای نگرانی نیست و شهروندان می‌توانند بدون هیچ مشکلی با در دست داشتن رسید ثبت نام بدون هیچ محدودیتی از همان خدماتی که در ازای ارائه کارت ملی هوشمند دریافت می‌شود برخوردار شوند.

بنابراین اگر شما هم تاکنون نسبت به دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدامی نکرده‌اید بهتر است هر چه سریعتر دست به کار شوید و با مراجعه به دفاتر پست و پیشخوان دولت و ثبت احوال نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت ملی هوشمند

1.      کلیه افراد 15 سال به بالا
2.      شناسنامه عکس‌دار
3.      آدرس و کدپستی محل سکونت
4.      ارائه نمودن شماره موبایل و تلفن ثابت
5.      هزینه دریافت کارت ملی هوشمند (42 هزار تومان)

پس از ثبت نام برگه‌ای در اختیارتان قرار می‌گیرد که نشان دهنده ثبت نام است. بهتر است به بهترین نحو این برگه نگهداری شود چون از این پس این برگه یا رسید تا زمان صدور کارت ملی هوشمند، در نظام اداری کشور قابل استفاده است و مدت اعتبارش هم هنوز مشخص نیست. امید است این پروژه تا پایان سال 1398 به پایان برسد و این پروژه ملی به ثمر برسد.