تبیان، دستیار زندگی

مذاکره با همسر

اصول گفتگوی زوجین

در حالت کلی زوجین سالم، بگومگو می‌کنند اما مشاجرات آن‌ها از کنترل خارج نمی‌شود و با یک پایان خوش تمام می‌شود. به‌طوری‌که دوباره به‌سوی هم بازمی‌گردند و بازهم دوستدار یکدیگر هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گفتگوی همسران
لطفاً در ارتباط با روش و اصول مذاکره و گفتگو با همسر توضیح دهید؟ 
در این رابطه لازم است به این نکات توجه کنید:
- در هنگام گفتگو با یکدیگر، اطمینان کسب کنید خشم و غضب و نیز انتقادات شما دو نفر از هم از حد خود نگذرد. طغیان خشم محرک دعوا و تنش است.
- عدم توافق‌ها را بپذیرید. چراکه زوجین شاد و با ارتباطات سالم، عدم توافق‌ها، گفتگو کردن محترمانه درباره تفاوت‌ها و خودکنترلی را به‌خوبی آموخته‌اند. آن‌ها به یکدیگر نشان می‌دهند که دیدگاه یکدیگر را درک کرده و درنهایت هر دو یک هدف و خواسته را دنبال می‌کنند. در یک‌کلام میان این دست زوجین نوعی احساس مشارکت و عشق متقابل برقرار است. اگر احساس کنند که به حرف‌هایشان گوش‌داده می‌شود و مورد درک متقابل قرار می‌گیرند در خیلی از مواقع حاضرند از یک موضوع دست کشیده و کوتاه بیایند و مجدداً روابط دوستانه‌شان با همسر را از سر بگیرند. این زوجین هیچ‌گاه دنبال احقاق حق خود نبوده و یافتن مقصر برای آن‌ها معنایی ندارد.

برای حصول به موفقیت در زندگی مشترک، باید سعی کنید زمانی که مشاجره می‌کنید از خودتان بپرسید: کدام‌یک مهم‌تر است؛ حق‌به‌جانبتان باشد یا باهم نزدیک و صمیمی باشید؟


- مشاجراتتان را با روش برد- برد خاتمه دهید. راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان یک مشاجره را با عباراتی مثبت به پایان رساند. در حالت کلی زوجین سالم، بگومگو می‌کنند اما مشاجرات آن‌ها از کنترل خارج نمی‌شود و با یک پایان خوش تمام می‌شود. به‌طوری‌که دوباره به‌سوی هم بازمی‌گردند و بازهم دوستدار یکدیگر هستند.

- هر چیزی که باعث می‌شود خشمتان فروکش کند و مجدداً به میز مذاکره بازگردید را به خاطر سپرده و تمرین کنید. در میانه یک عدم توافق، وقت تنفس بگیرید و خود را آرام کنید و بر روی نقطه نظرات طرف مقابل متمرکز شوید. صادقانه از خودتان بپرسید: آیا لازم است که از همسرم عذرخواهی کنم؟ برای حصول به موفقیت در زندگی مشترک، باید سعی کنید زمانی که مشاجره می‌کنید از خودتان بپرسید: کدام‌یک مهم‌تر است؛ حق‌به‌جانبتان باشد یا باهم نزدیک و صمیمی باشید؟ و اگر همسرتان گرفتار طوفان خشم شد تمرین کنید که بذله‌گویی کنید و فضایی جدید را برای او مهیا کنید تا بتوانید مجدداً آرامش را به فضای خانه بازگردانید.

- دعوا و مشاجره به‌هیچ‌عنوان به معنای گفتگو و مباحثه نیست. سعی کنید تفاوت این دو را درک کنید.
- با گوشه و کنایه حرف زدن و جک گفتن و تمسخر یکدیگر حتی به‌صورت گاه‌گاهی، نوعی دشمنی و خصومت تلقی می‌شود؛ زیرا این معنی را می‌دهد که طرف مقابلتان (همسرتان) را جدی نمی‌گیرید.

- به‌طور منظم تفریح و سرگرمی با همسرتان داشته باشید. مثلاً پیاده‌روی و صحبت کردن هر روز و یا حتی هفتگی، برای ایجاد نشاط در زندگی زوجین ضرورت دارد.
منبع: مرکز مشاوره تبیان